• emgen

    Lågt kcal intag.

    Har lite funderingar på vad som kan vara ett alltför lågt kcal intag.
    Håller ett intag på under 800 kcal per dag mår super bra. Äter bara "vanlig"mat, inte soppor eller andra måltidsersättningar.
    Blir bara så fundersam då man läser att man ska som kvinna inte äta mindre än 1200 kcal per dag. Men om man mår bra, alla värden är bra. Har nog aldrig mått så här bra, orken att göra saker finns där, humöret pendlar inte.
    Mår toppen med andra ord.
    Men är ju såklart rädd att man gör ngt som inte är bra i det långa loppet.

  • Svar på tråden Lågt kcal intag.
  • mli01
    emgen skrev 2017-01-18 11:19:38 följande:

    Har lite funderingar på vad som kan vara ett alltför lågt kcal intag.
    Håller ett intag på under 800 kcal per dag mår super bra. Äter bara "vanlig"mat, inte soppor eller andra måltidsersättningar.
    Blir bara så fundersam då man läser att man ska som kvinna inte äta mindre än 1200 kcal per dag. Men om man mår bra, alla värden är bra. Har nog aldrig mått så här bra, orken att göra saker finns där, humöret pendlar inte.
    Mår toppen med andra ord.
    Men är ju såklart rädd att man gör ngt som inte är bra i det långa loppet.


    Får man fråga vad du äter under dagarna ? Jag skulle behöva äta mindre kalorier men bör man räknar ihop tycker jag de är mycket ändå
  • Annelie 76

    Så länge du har reserver (fettlager och muskler) och kroppen kan dra ner på förbränningen kan du väl må ok, även om kroppen förstörs på insidan. Men så småningom kommer du till en punkt när det inte funkar längre. Kolla på de som levt med svält en längre tid tex judarna i polska ghetton under andra världskriget. I början var de också ok men inte i längden.

  • emgen
    mli01 skrev 2017-01-18 12:48:54 följande:
    Får man fråga vad du äter under dagarna ? Jag skulle behöva äta mindre kalorier men bör man räknar ihop tycker jag de är mycket ändå
    Idag har jag ätit och kommer att äta följande:
    Frukost: 2 kokta ägg ca155 kcal
    Lunch: köttfärssås, 200 g shiratatki nudlar och 30 g färsk spenat ca 180 kcal
    Middag: 100 g stekt kycklingfile, 2 ägg och 25 g färsk spenat  ca 265 kcal
    Mellanmål: frukt på ca 100 kcal
    tot: 700 kcal

    Igår åt jag:
    Frukost: 2 Ägg
    Lunch:  150 g råstekt potatis 100 g stekt fläskfile 25 g färsk spenat ca 305 kcal
    Middag: köttfärssås, 200 g shiratatki nudlar och 30 g färsk spenat ca 180 kcal
    tot. 600 kcal

    Jag använder mig av lifesum appen för att ha koll på allt + att jag väger all mat
  • Anonym (B)
    emgen skrev 2017-01-18 11:19:38 följande:

    Har lite funderingar på vad som kan vara ett alltför lågt kcal intag.
    Håller ett intag på under 800 kcal per dag mår super bra. Äter bara "vanlig"mat, inte soppor eller andra måltidsersättningar.
    Blir bara så fundersam då man läser att man ska som kvinna inte äta mindre än 1200 kcal per dag. Men om man mår bra, alla värden är bra. Har nog aldrig mått så här bra, orken att göra saker finns där, humöret pendlar inte.
    Mår toppen med andra ord.
    Men är ju såklart rädd att man gör ngt som inte är bra i det långa loppet.


    Hur länge har du gjort det? För en rätt vanlig effekt när man äter för lite är att kroppen i början nästan känns mer energisk eller iallafall inte mindre energisk, man blir mer stabil osv. Syftet med det är rent evolutionärt att man ska vara alert och på topp för att kunna hitta mer mat. Dock, precis som du säger så kommer det inte hålla i långa loppet.
  • Anonym (B)
    emgen skrev 2017-01-18 14:20:40 följande:
    Idag har jag ätit och kommer att äta följande:
    Frukost: 2 kokta ägg ca155 kcal
    Lunch: köttfärssås, 200 g shiratatki nudlar och 30 g färsk spenat ca 180 kcal
    Middag: 100 g stekt kycklingfile, 2 ägg och 25 g färsk spenat  ca 265 kcal
    Mellanmål: frukt på ca 100 kcal
    tot: 700 kcal

    Igår åt jag:
    Frukost: 2 Ägg
    Lunch:  150 g råstekt potatis 100 g stekt fläskfile 25 g färsk spenat ca 305 kcal
    Middag: köttfärssås, 200 g shiratatki nudlar och 30 g färsk spenat ca 180 kcal
    tot. 600 kcal

    Jag använder mig av lifesum appen för att ha koll på allt + att jag väger all mat
    För övrigt äter du på tog för lite mat från plantor. Studier på studier visar att ju mer du kan dra ner på animaliska produkter och istället äta mat från växtriket, desto bättre för din hälsa (högre intag av animalier är starkt kopplat till diverse sjukdomar såsom vissa cancertyper, hjärt- och kärlsjukdomar). Majoriteten av dina kalorier verkar i nuläget utgöras av animalier, så förutom vad ett för lågt kcal intag kan göra på din kropp i längden, så är din faktiska kost inte heller bra alls. 
  • emgen
    Anonym (B) skrev 2017-01-18 14:27:05 följande:
    Hur länge har du gjort det? För en rätt vanlig effekt när man äter för lite är att kroppen i början nästan känns mer energisk eller iallafall inte mindre energisk, man blir mer stabil osv. Syftet med det är rent evolutionärt att man ska vara alert och på topp för att kunna hitta mer mat. Dock, precis som du säger så kommer det inte hålla i långa loppet.
    Just nu har jag bara gjort det i ca 2 veckor. Men jag har gjort detta tidigare och då gjorde jag det länge. Det gick så långt att jag till och med frågade en kollega (som jag visste skulle svara ärligt) hur man uppfattade mig. Om jag var sur, såg trött/sliten ut för jag tänkte att det kan ju vara så utan att jag själv uppfattar det som så. Men svaret jag fick att de hade aldrig uppfattat mig så glad, pigg och "fartfull" tidigare som då. 
    Det här är ju endast ett sätt för mig att gå ner i vikt och framför allt bryta gamla mönster, jag är en "mackoman" och "fikoman". Har fortfarande en övervikt på ca 15 kg.
    Anonym (B) skrev 2017-01-18 14:29:27 följande:
    För övrigt äter du på tog för lite mat från plantor. Studier på studier visar att ju mer du kan dra ner på animaliska produkter och istället äta mat från växtriket, desto bättre för din hälsa (högre intag av animalier är starkt kopplat till diverse sjukdomar såsom vissa cancertyper, hjärt- och kärlsjukdomar). Majoriteten av dina kalorier verkar i nuläget utgöras av animalier, så förutom vad ett för lågt kcal intag kan göra på din kropp i längden, så är din faktiska kost inte heller bra alls. 
    Det som jag skrev ner här var bara just dessa dagars matintag. Kött, fisk och fågel är en stor del av det jag äter tillsammans med spenaten det är och kommer att vara min bas för det är det som gör att jag håller mig mätt och inte blir sugen på onyttigheter. 
  • Anonym (B)
    emgen skrev 2017-01-18 14:55:24 följande:
    Just nu har jag bara gjort det i ca 2 veckor. Men jag har gjort detta tidigare och då gjorde jag det länge. Det gick så långt att jag till och med frågade en kollega (som jag visste skulle svara ärligt) hur man uppfattade mig. Om jag var sur, såg trött/sliten ut för jag tänkte att det kan ju vara så utan att jag själv uppfattar det som så. Men svaret jag fick att de hade aldrig uppfattat mig så glad, pigg och "fartfull" tidigare som då. 
    Det här är ju endast ett sätt för mig att gå ner i vikt och framför allt bryta gamla mönster, jag är en "mackoman" och "fikoman". Har fortfarande en övervikt på ca 15 kg.
    Anonym (B) skrev 2017-01-18 14:29:27 följande:
    För övrigt äter du på tog för lite mat från plantor. Studier på studier visar att ju mer du kan dra ner på animaliska produkter och istället äta mat från växtriket, desto bättre för din hälsa (högre intag av animalier är starkt kopplat till diverse sjukdomar såsom vissa cancertyper, hjärt- och kärlsjukdomar). Majoriteten av dina kalorier verkar i nuläget utgöras av animalier, så förutom vad ett för lågt kcal intag kan göra på din kropp i längden, så är din faktiska kost inte heller bra alls. 
    Det som jag skrev ner här var bara just dessa dagars matintag. Kött, fisk och fågel är en stor del av det jag äter tillsammans med spenaten det är och kommer att vara min bas för det är det som gör att jag håller mig mätt och inte blir sugen på onyttigheter. 
    Om du bara kan gå ner i vikt genom att äta en kost som bara har 800 kcal så skulle jag råda dig att söka sjukvård. Isåfall är det högst sannolikt att du har en rubbning i din ämnesomsättning av något slag, t.ex. underfunktion i sköldkörteln eller annat. Det är inte heller bra för kroppen i längden.

    Du gör precis som du vill, men rent hälsomässigt är en sådan kost inte bra för hälsan. 
  • emgen
    Anonym (B) skrev 2017-01-18 15:02:25 följande:
    Om du bara kan gå ner i vikt genom att äta en kost som bara har 800 kcal så skulle jag råda dig att söka sjukvård. Isåfall är det högst sannolikt att du har en rubbning i din ämnesomsättning av något slag, t.ex. underfunktion i sköldkörteln eller annat. Det är inte heller bra för kroppen i längden.

    Du gör precis som du vill, men rent hälsomässigt är en sådan kost inte bra för hälsan. 
    Nix, ingen rubbning i min ämnesomsättning det är kollat ett antal gånger. Visst hade jag gått ner i vikt även om jag höjt mitt kcal intag. Men som de flesta andra så vill jag ha ett snabbt resultat och det får jag genom att hålla nere kcal införseln.

    Sorry men det sista som du skriver: - "Du gör som du vill, men rent hälsomässigt är en sådan kost inte bra för hälsan." Köper jag bara inte. Det enda jag plockat bort från min kost är pasta, ris och mjöl. Plus att jag har minskat ner på mejerivaror. Allt annat äter jag.
  • Anonym (B)
    emgen skrev 2017-01-18 15:26:42 följande:
    Nix, ingen rubbning i min ämnesomsättning det är kollat ett antal gånger. Visst hade jag gått ner i vikt även om jag höjt mitt kcal intag. Men som de flesta andra så vill jag ha ett snabbt resultat och det får jag genom att hålla nere kcal införseln.

    Sorry men det sista som du skriver: - "Du gör som du vill, men rent hälsomässigt är en sådan kost inte bra för hälsan." Köper jag bara inte. Det enda jag plockat bort från min kost är pasta, ris och mjöl. Plus att jag har minskat ner på mejerivaror. Allt annat äter jag.
    Det är fortfarande inte bra för kroppen i längden att äta så lite kcal. Pratar utifrån erfarenhet och kunskap i ämnet. Kämpade med ätstörningar under många år och min kropp tog en hel del stryk. Så du kan ju göra det under kortare perioder utan att det kanske gör för mycket, men i längden är det inte bra för kroppen. 

    Du kan "inte köpa" det hur mycket du vill, jag pratar utifrån vetenskapliga studier. Fakta är fakta, men man gör såklart hur man vill. Men utifrån hur du skriver så kommer den överväldigande majoriteten av dina kalorier från animalier och extremt lite från växtriket och det är inte bra för hälsan i längden. 
  • Anonym (Ner i vikt)

    Jag har nyligen börjat med att räkna kcal/dag och ligger på 150kcal/dag. Enligt appen jag använder så kommer jag då gå ner ca 1/2 kg/v . Sakta nedgång men då hinner kroppen, knoppen och skinnet med .

    Behöver gå ner max 7 kg. Jag tycker det är tufft att få i mig tillräckligt med protein och att få kalorierna att räcka till. En dag kan tex se ut såhär:

    Till frukost: 2 hårda smörgåsar med lätta och en halv ostskiva på varje, kaffe med mjölk ( inget socker).

    Till mellis fm: 1 kokt ägg eller 1 banan.

    Till lunch : liten matlåda med ibland 100g pasta ( innehåller mycket kalorier) och skinka och tomat.

    Till middag : kokt torsk 150g , potatismos och tex broccoli. Till mellis på kvällen proteinpudding och lite ananas.

    Om jag har gått mycket ( har mål att gå minst 10.000 steg per dag) så räknar jag inte in dessa och äter ännu mer som vissa gör.

Svar på tråden Lågt kcal intag.