• Meriall

    Är du eller någon i din familj allergisk mot något födoämne?

    Tycker det är intressant att veta :) Tänker att det vore en jättebra affärsidé med en allergirestaurang där man inte har något med de vanligaste allergenerna (plus inte gluten/laktos). Det finns alltså inte ens spår av dem.

    Hade ni velat äta på en sådan?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du eller någon i din familj allergisk mot något födoämne?
  • Rafael90

    Jag är allergisk mot jordnötter och honungsmelon (?!) men min jordnötsallergi är så pass lindrig att jag bara får lindrig klåda och ont i halsen när jag äter dem så för min del skulle jag inte behöva specialkost. Idén verkar dock bra då det är trendigt nu för tiden att utesluta gluten och mjölkprodukter och då blir det lätt att "lite går bra" och så råkar nån med verklig celiaki eller mjölkproteinallergi (eller ägg osv) få i sig det för att kockarna tror att "lite går bra" även vid verklig överkänslighet.

  • Aniiee

    Ja, alltså, det där med allergier är lurigt. Jag är allergisk mot  en massa knäppa saker, som säkert inte är vanligt över lag, men jag kan ju omöjligt vara ensam.

    De 9 vanligaste fördoämnersallergierna är (utan inbördes ordning):
    Gluten
    Laktos
    Mjölkprotein
    Fisk
    skaldjur
    Jordnötter
    Trädnötter
    Övriga baljväxter
    Ros-frukter (som äpple, päron och persika. Dock är ros-bär-allergi ovanligare, undantaget jordgubbar)

    Det är också hyfsat vanligt att folk är känsliga/allergiska mot rött.

    det går absolut att laga mat catering to all. Men det är svårt. Sedan finns också korsallergi som ställer till det i perioder, till exempel finns det folk som kan äta äpplen på sommaren, hösten och vintern, men absolut inte på våren under pollensäsongen

    Om jag skulle skriva allt jag var allergisk mot skulle det ta hela dagen.


    Projekt 100 maträtter för under 30 kr per portion klar! On to the next one!
  • Aniiee
    Aniiee skrev 2017-03-15 15:02:23 följande:

    Ja, alltså, det där med allergier är lurigt. Jag är allergisk mot  en massa knäppa saker, som säkert inte är vanligt över lag, men jag kan ju omöjligt vara ensam.

    De 9 vanligaste fördoämnersallergierna är (utan inbördes ordning):
    Gluten
    Laktos
    Mjölkprotein
    Fisk
    skaldjur
    Jordnötter
    Trädnötter
    Övriga baljväxter
    Ros-frukter (som äpple, päron och persika. Dock är ros-bär-allergi ovanligare, undantaget jordgubbar)

    Det är också hyfsat vanligt att folk är känsliga/allergiska mot rött.

    det går absolut att laga mat catering to all. Men det är svårt. Sedan finns också korsallergi som ställer till det i perioder, till exempel finns det folk som kan äta äpplen på sommaren, hösten och vintern, men absolut inte på våren under pollensäsongen

    Om jag skulle skriva allt jag var allergisk mot skulle det ta hela dagen.


    Fan. Jag missade äggen. Tyckte väl att det borde ha blivit 10 och inte 9.....
    Projekt 100 maträtter för under 30 kr per portion klar! On to the next one!
  • Meriall
    Aniiee skrev 2017-03-15 15:03:20 följande:

    Fan. Jag missade äggen. Tyckte väl att det borde ha blivit 10 och inte 9.....


    Jag vet hur det känns, är också allergisk mot massor och det blir mer och mer när korsallergierna ökar. Jag tänkte att restaurangen kunde slippa de vanligaste allergenerna typ nötter, ägg, mjölk, fisk etc. Sedan finns det ovanligare allergier men då får man säga till som vanligt, och då ska de ha bättre koll än en vanlig restaurang.

    Jag blir allergisk någorlunda ofta trots att jag alltid säger till pga slarv hos dem :/

    Är enormt allergisk (mkt sjuk i ett-tre dygn) mot

    Ägg

    Nötter (inte jordnötter el baljväxter)

    Mandel

    Rosépeppar

    Ganska allergisk (går över på ett par timmar) mot

    Äpplen

    Päron

    Stenfrukter (hallon, kaffe, kokosnöt ok) dvs

    Mango

    Persika

    Plommon

    Körsbär

    etc

    Lite allergisk mot (kan äta små mängder)

    Soja

    Jordgubbar

    Vete
  • Jag är bara jag

    Numer bara apelsiner, kiwi, tomat och persika. Kan t.o.m äta lite av dom om de inte vidrör läppen. Som barn däremot var det en herrans massa mat jag inte kunde äta. Jag fick synda en gång per år som äldre och äta en vaniljglass, men fy så jag såg ut sen!

  • lövet2

    Äldsta dottern. Allergin bröt ut efter att hon haft (troligen) problem med sköldkörteln. Det är något vi kommit fram till så här efteråt, när vi känt igen symptomen hennes syster fick av sköldkörteln. I alla fall är hon allergisk mot:
    Soja
    Vete
    Mjölk
    Fisk
    Ägg
    Det är de "stora" allergierna. Sedan är det sådant som är besläktat och sådant hon bara får små reaktioner av, så länge hon inte stoppar i sig för mycket:
    Jordnötter
    Bönor, ärtor och allt liknande
    Lök
    Paprika
    Jordgubbar

  • Rehab
    Aniiee skrev 2017-03-15 15:02:23 följande:

    Det är också hyfsat vanligt att folk är känsliga/allergiska mot rött.

    Om jag skulle skriva allt jag var allergisk mot skulle det ta hela dagen.


    Jag är allergisk mot alla röda livsmedel och färgämnen. Har träffat på ett fåtal med samma problematik men folk ifrågasätter det jämt. Nä, jag bara påstår att jag är allergisk för det är roligt? Det är inte så att jag får en kraftig reaktion som kan leda till döden.

    Men för att svara TS så om du skulle utmärka dig som allergivänlig så är mitt råd att du är det. För alla. Jag har gått till restauranger som skryter med sin vänlighet men det har nästan alltid blivit krångel. Restauranger som börjar att diskutera och hävda att det jag fått in inte alls har ingredienser jag inte tål återvänder jag aldrig till. Inte heller restauranger som inte kan redogöra vad olika komponenter av maten innehåller som buljong och majonnäs som ofta innehåller morötter, eller servitriser som inte går och rådgör med kockarna om min mat avskyr jag. Det skall inte vara rysk roulette att gå ut och äta vilket gör att jag drar mig för det.

    Restauranger som svarar mig innan mitt besök på mina frågor, ger förslag och dubbelkollar vid besöket återvänder jag till. Oavsett hur de marknadsför sig.
  • Aniiee
    Rehab skrev 2017-03-16 19:17:20 följande:
    Jag är allergisk mot alla röda livsmedel och färgämnen. Har träffat på ett fåtal med samma problematik men folk ifrågasätter det jämt. Nä, jag bara påstår att jag är allergisk för det är roligt? Det är inte så att jag får en kraftig reaktion som kan leda till döden.
    Jag vet..... folk har så dålig förståelse. Jag är allergisk mot ganska många olika frukter och grönsaker, och får alltid höra att jag bara är kräsen, just för att det är frukt och grönt jag är allergisk emot. Jag fick höra detsamma som 4-åring på dagis av en vikarie tror jag, eller om hon var ny, minns inte riktigt, då jag sa att jag var allerigsk mot äpple (eller, jag sa "det får jag inte äta för mamma för då blir jag sjuk"). Hon tvingade mig äta den där jävla äppelbiten, och var nog lagom glad efteråt, då jag först kaskadkräktes och hamnade i annafylaktisk chock så de fick ringa in en ambulans.....
    Projekt 100 maträtter för under 30 kr per portion klar! On to the next one!
  • Jill 79

    Vi är fem stycken i familjen och ingen allergi. Varken för mat, djur eller pollen. Mycket skönt.

    Pppan är dock laktosintolerant men det räknar jag inappt, då han inte blir nämnvärt dålig om han får i sig drt.

  • Rehab
    Aniiee skrev 2017-03-16 19:29:43 följande:

    Jag vet..... folk har så dålig förståelse. Jag är allergisk mot ganska många olika frukter och grönsaker, och får alltid höra att jag bara är kräsen, just för att det är frukt och grönt jag är allergisk emot. Jag fick höra detsamma som 4-åring på dagis av en vikarie tror jag, eller om hon var ny, minns inte riktigt, då jag sa att jag var allerigsk mot äpple (eller, jag sa "det får jag inte äta för mamma för då blir jag sjuk"). Hon tvingade mig äta den där jävla äppelbiten, och var nog lagom glad efteråt, då jag först kaskadkräktes och hamnade i annafylaktisk chock så de fick ringa in en ambulans.....


    Men usch. Jag hade bara ett fåtal allergier som ung som tur var. Dock så upptäcktes min björkallergi på träslöjden men läraren trodde bara att jag ville slippa undan... Han vart lagom skakig när jag satt och kipade efter andan och skolsköterskan fick komma med en adrenalinspruta.

    Det värsta är när man korsförhör människor inför de skall bjuda på middag och de säger sig följt alla regler man satt upp (ej använda samma skärbräda, kniv, inte ta i maten, läsa på allt och hellre ringa och fråga en gång för mycket än för lite) och det leder ändå till en reaktion. För någon tänkte att det inte gör så mycket om man skär upp tomater och sedan pillar på min mat.
  • nnnnnnnn

    Vi gillar Pinchos eftersom de skriver ut allergener i menyn. Det är ganska ovanligt och ger stort plus!

    Tror det blir oerhört svårt att utesluta alla vanliga allergier och ändå ha något att laga.

    Kan tillägga att i denna familjen är det mjölk, ägg, soja och lite sådant.

  • klyban

    När man läser vad folk är allergiska emot, så är man glad och slippa sånt.
    barnen äter  ju allt med få undantag.
    Men en som den ena har extremt svårt för och beter sig som h*n vore allergisk.
    Det är koriander, ansiktet bara stelnar till på skitungen Flört
    Och bara lägger ned maten.

  • Themis
    klyban skrev 2017-03-21 13:28:26 följande:

    När man läser vad folk är allergiska emot, så är man glad och slippa sånt.
    barnen äter  ju allt med få undantag.
    Men en som den ena har extremt svårt för och beter sig som h*n vore allergisk.
    Det är koriander, ansiktet bara stelnar till på skitungen Flört
    Och bara lägger ned maten.


    Det där kan vara genetiskt faktiskt.

    För mellan 4-14% av befolkningen så smakar koriander mest som tvål-inte konstigt att man inte vill äta det då.

    www.huffingtonpost.com/2015/06/24/why-does-cilantro-taste-bad-like-soap_n_7653808.html)

    Så det är nog en sak jag inte hade propsat på att någon skulle äta om de inte tycker om det.
    Nej, jag tvättar inte min bil. Jag vattnar den för att se om den växer och blir en buss. /sarcasticquotes
Svar på tråden Är du eller någon i din familj allergisk mot något födoämne?