• Anonym (Undrar)

    Förskola: Utgå från mina tider trots att pappan är hemma?

    Vet att det kan skilja sig mellan förskolorna, men tänkte ändå prova här.

    Ifall jag studerar heltid medan pappan är hemma (inte arbetslös direkt utan väntar på svar angående uppehållstillstånd eller ej), kan förskolan ändå utgå från mina tider helt?

    Jag vet inte tiderna ännu men tänker mig att det blir ungefär 08:00-15:00 för henne. Men tror ni att de kommer fråga om hans tider också och neka att dottern ska gå efter mina tider och istället säga att pappan får hämta henne mycket tidigare eftersom han ändå är hemma? Trots att vi betalar för platsen?

    Ska på inskolning snart så vill bara veta ifall det kan vara så att de kommer neka. Finns det regler eller liknande kring sånt?

  • Svar på tråden Förskola: Utgå från mina tider trots att pappan är hemma?
  • Anonym (Hos oss)

    Gratis om barnet är över 3 annars betalning som gäller också.

  • Anonym (Svea)
    Anonym (Undrar) skrev 2017-08-13 14:53:14 följande:

    Vet att det kan skilja sig mellan förskolorna, men tänkte ändå prova här.

    Ifall jag studerar heltid medan pappan är hemma (inte arbetslös direkt utan väntar på svar angående uppehållstillstånd eller ej), kan förskolan ändå utgå från mina tider helt?

    Jag vet inte tiderna ännu men tänker mig att det blir ungefär 08:00-15:00 för henne. Men tror ni att de kommer fråga om hans tider också och neka att dottern ska gå efter mina tider och istället säga att pappan får hämta henne mycket tidigare eftersom han ändå är hemma? Trots att vi betalar för platsen?

    Ska på inskolning snart så vill bara veta ifall det kan vara så att de kommer neka. Finns det regler eller liknande kring sånt?


    Är barnet under 3 år så har ni ingen rätt att ha barnet i förskolan när pappan går hemma utan ersättning.
  • Anonym (Undrar)
    Queennr1 skrev 2017-08-13 15:05:12 följande:
    Det var du som nämnde att du "ändå betalar" därför blev det relevant att påpeka att man inte ens är i närheten att betala för vad det egentligen kostar.
    Jag ville mer komma fram till att hon var under 3 år och därmed inte gratis förskola.
    Som sagt, har inte skrivit någonstans att jag tror det kostar likadant.
  • Anonym (Svea)
    Anonym (Hos oss) skrev 2017-08-13 15:05:22 följande:

    Hos oss hade det blivit 15 timmar/vecka.


    Varför då? Här måste man vara sjuk eller arbetssökande för att ha barnomsorg för barn under 3 år när man inte har arbete/studerar.
  • Anonym (Undrar)
    Queennr1 skrev 2017-08-13 15:06:21 följande:
    Jag utgick från att barnet är under tre år eftersom pappan fortfarande inte fått uppehållstillstånd.
    Dock har ju inte hennes ålder med uppehållstillståndet att göra, men ja. Hon är under 3.
  • Anonym (Moj)

    Varför vill inte pappan vara med barnet? Känns helt absurt

  • Anonym (A)

    Finns det någon anledning till att hon ska gå fast han är hemma? Sånt kan göra skillnad, hur gammal hon är kan med påverka (som tidigare nämts med barn under 3 år).

  • Maria 434
    Anonym (Undrar) skrev 2017-08-13 15:09:09 följande:

    Dock har ju inte hennes ålder med uppehållstillståndet att göra, men ja. Hon är under 3.


    Du får kolla med din kommun.

    Sen förstår jag inte varför han inte vill vara hemma med ert barn när han ändå inte gör nåt. Bra tillfälle för honom att lära känna andra föräldrar och så.
  • IsDimma

    I min kommun hade ni fått ha barnet på förskola 15 timmar - mån-fre 9-11.30 om barnet är tre år eller äldre (fyller tre i år). Är barnet yngre ån så så har barnet inte rätt till förskola alls.

  • Meriall

    Verkar jätteluddigt tycker jag. Men verkar som att hon inte har rätt alls till förskola om han befinner sig i Sverige och är vårdnadshavare. Har du enskild vårdnad ska det gå bra tror jag.

Svar på tråden Förskola: Utgå från mina tider trots att pappan är hemma?