• Anonym (Undrar)

    Förskola: Utgå från mina tider trots att pappan är hemma?

    Vet att det kan skilja sig mellan förskolorna, men tänkte ändå prova här.

    Ifall jag studerar heltid medan pappan är hemma (inte arbetslös direkt utan väntar på svar angående uppehållstillstånd eller ej), kan förskolan ändå utgå från mina tider helt?

    Jag vet inte tiderna ännu men tänker mig att det blir ungefär 08:00-15:00 för henne. Men tror ni att de kommer fråga om hans tider också och neka att dottern ska gå efter mina tider och istället säga att pappan får hämta henne mycket tidigare eftersom han ändå är hemma? Trots att vi betalar för platsen?

    Ska på inskolning snart så vill bara veta ifall det kan vara så att de kommer neka. Finns det regler eller liknande kring sånt?

  • Svar på tråden Förskola: Utgå från mina tider trots att pappan är hemma?
  • Anonym (mamsi)
    Anonym (??) skrev 2017-08-13 15:40:24 följande:

    Nej, i min kommun får man inte ha barn under 3 år på förskolan om man bara går hemma (utan att vara sjukskriven/aktivt arbetssökande via AF/föräldraledig osv).


    Just det tänkte inte på det. Antog bara i all hast att han var arbetssökande.
  • Maria 434
    Anonym (Undrar) skrev 2017-08-13 15:28:54 följande:

    Om det är nu så som de flesta skriver, vad kan man göra för att lösa det? Vill ju inte ljuga för dem men känns som om det inte finns ett annat alternativ?

    Vi har båda vårdnaden förresten.

    Han vill inte (och kan inte) ta hand om henne så många timmar när jag är borta. Och dessutom vill jag inte heller att han gör det för jag kommer också drabbas i slutändan.

    "Hon har bajsat, skynda dig", "Hon gnäller bara och jag vet inte vad hon vill, när kommer du hem?". Vilket kommer sluta med att jag hoppar av.

    Måste finnas något sätt?

    Alltså egentligen "finns han inte" i Sverige generellt sett, kan inte söka föräldraledighet, har inget svenskt personnummer osv osv. "Osynlig" med andra ord, eller vad man nu ska kalla det. Han måste väl vara det när det gäller dotterns förskoletider också eller?

    Jag skrev inget om honom när jag sökte iallafall utan hoppade över det.


    Så han är en värdelös pappa...släng ut honom och meddela mig så han utvisas.

    Han kan inte vistas 3 år i Sverige utan några som helst papper så låter som han inte bara är ett pucko men också illegal..

    VAD ska du med honom till?
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Svea) skrev 2017-08-13 15:50:11 följande:
    Jobbar? Du har ju ingen barnomsorg än och pappan går hemma och klarar inte av att ta hand om barnet... Var är barnet när du jobar?
    Hon fyllde 1 år i juli, därför ingen barnomsorg.

    Är granne med min brukare så jag tar antingen med dottern eller så håller han henne medan jag jobbar (dvs inte kan hålla henne just då, sedan tar jag henne en stund när hon gnäller, sedan tar han henne osv).
    Förstår dock inte vad det har med saken att göra men jaja.
  • Queennr1
    Anonym (Undrar) skrev 2017-08-13 15:28:54 följande:

    Om det är nu så som de flesta skriver, vad kan man göra för att lösa det? Vill ju inte ljuga för dem men känns som om det inte finns ett annat alternativ?

    Vi har båda vårdnaden förresten.

    Han vill inte (och kan inte) ta hand om henne så många timmar när jag är borta. Och dessutom vill jag inte heller att han gör det för jag kommer också drabbas i slutändan.

    "Hon har bajsat, skynda dig", "Hon gnäller bara och jag vet inte vad hon vill, när kommer du hem?". Vilket kommer sluta med att jag hoppar av.

    Måste finnas något sätt?

    Alltså egentligen "finns han inte" i Sverige generellt sett, kan inte söka föräldraledighet, har inget svenskt personnummer osv osv. "Osynlig" med andra ord, eller vad man nu ska kalla det. Han måste väl vara det när det gäller dotterns förskoletider också eller?

    Jag skrev inget om honom när jag sökte iallafall utan hoppade över det.


    Om han inte kan fungera som far så faller ju också anknytningsskälet om han väntar på besked pga detta.
  • Queennr1
    Anonym (??) skrev 2017-08-13 15:35:37 följande:

    Så vi skattebetalare ska betala för att du skaffat barn med en nolla som inte klarar att ta hand om sitt eget barn? Och nu vill du gärna fuska dessutom? SJÄLVKLART ska pappan vara hemma med barnet. Ett ypperligt tillfälle att lära sig, om han nu inte redan kan.


    Det är väl knappast självklart om resultatet blir ett barn som far illa och som får gå med frätande bajsblöja till mamma kommer hem.
  • Anonym (Undrar)
    Maria 434 skrev 2017-08-13 15:53:16 följande:
    Så han är en värdelös pappa...släng ut honom och meddela mig så han utvisas.

    Han kan inte vistas 3 år i Sverige utan några som helst papper så låter som han inte bara är ett pucko men också illegal..

    VAD ska du med honom till?
    Herrejösses vad nyfiken du är.
    Du har inget med det att göra och jag behöver inte ens förklara något för dig.

    Han är varken värdelös eller ett pucko.
  • Queennr1
    Anonym (Undrar) skrev 2017-08-13 15:57:28 följande:

    Herrejösses vad nyfiken du är.

    Du har inget med det att göra och jag behöver inte ens förklara något för dig.

    Han är varken värdelös eller ett pucko.


    Fast... Jo det är han uppenbarligen om han varken kan eller vill ta hand om sitt eger barn. Slår man upp pucko och värdelös i uppslagsboken så är det en bild på såna "fäder" man hittar.
  • Anonym (??)
    Queennr1 skrev 2017-08-13 15:56:45 följande:
    Det är väl knappast självklart om resultatet blir ett barn som far illa och som får gå med frätande bajsblöja till mamma kommer hem.
    Har du helt rätt i. Får dock inte ihop det med att ts anser att han varken är värdelös eller ett pucko.
  • ninjamamman

    Jo ts. Han är sannerligen värdelös om

    du överväger att sätta en 1-åring på förskola trots att en förälder går hemma. SLUTA curla "mannen" så tvingas han växa upp och lär sig att ta hand om sin egen avkomma. Herregud..

  • Anonym (Svea)
    Anonym (Undrar) skrev 2017-08-13 15:55:15 följande:
    Hon fyllde 1 år i juli, därför ingen barnomsorg.

    Är granne med min brukare så jag tar antingen med dottern eller så håller han henne medan jag jobbar (dvs inte kan hålla henne just då, sedan tar jag henne en stund när hon gnäller, sedan tar han henne osv).
    Förstår dock inte vad det har med saken att göra men jaja.
    Det låter helt osannolikt att barnet kan vara med på jobbet alt. att du kan springa emellan och ta barnet under arbetstid. Nåja, pappan verkar inte vara någon ansvarsfull person så jag hoppas att du ser till att bo själv med barnet och att du inte får fler barn med honom.
Svar på tråden Förskola: Utgå från mina tider trots att pappan är hemma?