• Anonym (Undrar)

    Förskola: Utgå från mina tider trots att pappan är hemma?

    Vet att det kan skilja sig mellan förskolorna, men tänkte ändå prova här.

    Ifall jag studerar heltid medan pappan är hemma (inte arbetslös direkt utan väntar på svar angående uppehållstillstånd eller ej), kan förskolan ändå utgå från mina tider helt?

    Jag vet inte tiderna ännu men tänker mig att det blir ungefär 08:00-15:00 för henne. Men tror ni att de kommer fråga om hans tider också och neka att dottern ska gå efter mina tider och istället säga att pappan får hämta henne mycket tidigare eftersom han ändå är hemma? Trots att vi betalar för platsen?

    Ska på inskolning snart så vill bara veta ifall det kan vara så att de kommer neka. Finns det regler eller liknande kring sånt?

  • Svar på tråden Förskola: Utgå från mina tider trots att pappan är hemma?
  • Anonym (inte förskola)
    Anonym (Undrar) skrev 2017-08-15 23:14:59 följande:
    Han är asylsökande. Blev gravid ca en månad efter att han kom till Sverige. Han söker alltså pga anknytning och sin berättelse samtidigt.
    Som asylsökande kan han få arbetstillstånd.
  • Queennr1
    lisasali88 skrev 2017-08-15 23:12:26 följande:

    Men han är inte asylsökande om han söker på anknytning till TS!!


    I grunden är han säkert det, men befarade avslag och såg då till att skaffa anknytningsskäl istället. Rätt till grundläggande sjukvård har han ändå. Det har även papperslösa förövrigt.
  • Queennr1
    Anonym (Undrar) skrev 2017-08-15 23:14:59 följande:

    Han är asylsökande. Blev gravid ca en månad efter att han kom till Sverige.

    Han söker alltså pga anknytning och sin berättelse samtidigt.


    Sedär ja...
  • Anonym (Afrikamamma)
    Anonym (Undrar) skrev 2017-08-15 21:56:51 följande:

    Inlägget du citerade handlade om något helt annat.

    Flera tyckte att min man skulle till öppna förskolan och prata och skratta med andra mammor om allt mellan himmel och jord.

    DÅ tog jag upp kultur och menade att nej, det är inte självklart att det ses som okej av en helt främmande man att gå fram till somaliska och arabiska mammor (som de flesta är på vår öppna förskola) och umgås med dem.

    1. Min man skulle aldrig göra det.

    2. De skulle inte gilla det.

    3. Det skulle ta två sekunder innan hela området pratar om att min man flörtar runt med andra kvinnor, BARA för att han ville konversera med dem ja!

    Svårt kanske att fatta, men jag som bor här vet exakt hur folk här tänker. Har man noll kunskap så får man hellre hålla tyst, faktiskt.


    Jag tycker att jag har rätt bra koll på hur det fungerar i mångkulturella områden... Vi har många pappor som är pappaledig här....
  • Loigios
    Anonym (Undrar) skrev 2017-08-15 23:14:59 följande:

    Han är asylsökande. Blev gravid ca en månad efter att han kom till Sverige.

    Han söker alltså pga anknytning och sin berättelse samtidigt.


    Du är så naiv att det är skrämmande!
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Afrikamamma) skrev 2017-08-16 06:28:50 följande:
    Jag tycker att jag har rätt bra koll på hur det fungerar i mångkulturella områden... Vi har många pappor som är pappaledig här....
    Återigen, inlägget du citerar har INGET att göra med ifall pappor i vissa områden tar föräldraledigt eller inte.

    Har inte sagt emot det, finns säkert massor med pappor som tagit föräldraledigt i liknande områden.
  • Anonym (Hmm)
    nevermind skrev 2017-08-16 06:53:22 följande:

    TS, om barnet inte får vara på förskolan, hur gör ni då?


    Då hoppar ts av sin utbildning har hon skrivit.

    Jag förstår inte hur/varför man blir gravid med en alsylsökande som nyss kommit till Sverige? Jobbade du på hemmet ts? Träffades ni på nåt badhus?
    Hör inte till tråden men blir ärligt talat nyfiken. Han måste ha vetat redan innan vad som måste göras för att säkra uppehållstillståndet och har troligen kämpat med många innan han lyckades med ts.
    Kommer ni från samma land och pratar därav samma språk?
    Ni kanske kan bo där istället så kan han jobba och du gå hemma och slappa
  • Anonym (Undrar)
    nevermind skrev 2017-08-16 06:53:22 följande:

    TS, om barnet inte får vara på förskolan, hur gör ni då?


    Det får vi se, tror hon får gå där.
    Men om inte så hoppar jag nog av utbildningen mest troligt.
  • Anonym (Foo)
    bra03 skrev 2017-08-15 13:38:35 följande:
    Fast bor man på asylboende har man ju inte uppehållstillstånd. Så om ingen av föräldrarna skulle ha uppehållstillstånd så skulle TS barn inte ha rätt till förskola i Sverige men nu är mamma svensk och HON svar rätt till förskola liksom barnet som är skrivet i Sverige och svenskfödd. Man kan alltså BARA RÄKNA MED MAMMAN! Om pappan sedan är under asylprocessen räknas inte, visst han ÄR pappa och registrerad som fader. Men myndigheter och framförallt förskolan kan inte räkna med honom som den som ansöker eller är i behov av förskoleplats det kan BARA TS. Förstår du inte??

    Då behöver ju TS inte ljuga i sina ansökningar då. Hon kan berätta hela sanningen!
Svar på tråden Förskola: Utgå från mina tider trots att pappan är hemma?