• Anonym (Lana)

    Gravid - Han vill inte gifta sig..

    Hej!


     


    Sitter här och är grön av avundsjuka.. Såg nyligen att ytterligare en av mina bekanta har förlovat sig. Hennes kille hade överraskat henne ute på deras lantställe, bokat en privat båttur in till stan där familj och vänner väntade med restaurang och middag.


     


    Att gifta sig har varit en barndomsdröm för mig men min kille är inte alls inne på det. Han tycker giftermål är ?onödigt? och ett ?spel för galleriet? som bara kostar pengar där folk ändå skiljer sig efter några år. Han har sagt att han vill gifta sig med mig NÅN gång men inte just nu. Han är inte alls den romantiska typen om man säger så, jättedålig på överraskningar och dylikt. Han har köpt blommor till mig EN gång (på min födelsedag) MEN han är dock väldigt kärleksfull och jag känner att han älskar mig från djupet av sitt hjärta och att han aldrig någonsin skulle lämna mig. Han älskar barn och är generellt en väldigt fin person som alla tycker om.


     


    Nu väntar vi också barn ihop om några månader så mina hormoner är all over the place. Jag har tänkt att ?det viktigast är att han älskar mig och att vi har det bra? och försökt att inte jämföra mig med alla vänner vars killar är riktiga Don Juans som överraskar, förlovar sig och gifter sig. Men oj vad avundsjuk jag blir. Att få gifta sig med nära och kära runt omkring sig är en dröm. Till saken hör att mina föräldrar börjar bli gamla och jag ser ingen mening med att ha en sådan dag om de inte kan vara med (när min kille väl bestämt sig om 10 år..). Min kille dock förstår inte det, tycker att jag gör det ?för deras skull?, dvs bara för andras skull för att ?det ser bra ut?. Min kille har dock inte alls nära kontakt med sina föräldrar så som jag har och förstår därmed inte viljan av att kunna dela en sådan dag med dem. Samtidigt ? skulle aldrig vilja byta ut honom heller?Men man vill ju att personen ifråga ska VILJA gifta sig, inte bli påtvingad.


     


    Snälla, hur ska jag hantera det här? Känner mig sur och irriterad på min sambo och avundsjuk på mina vänner. Tre mindre bra känslor. Vet inte om jag ska ta ett ?allvarligt snack? med min sambo, försöka acceptera att det inte kommer hända mig inom en snar framtid eller något annat. Så trist att känna såhär, samtidigt som man verkligen älskar någon. Måste få perspektiv på nått sätt eller goda råd att förhålla mig till.. :)


     


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-09-12 08:02
    Sorry för stora mellanrum mellan styckena, nått knäppt hände med klippa/klistra.. :)

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-09-12 08:05
    - och, alla frågetecken överallt ska ju såklart vara citatstecken.. :)
  • Svar på tråden Gravid - Han vill inte gifta sig..
  • Anonym (Lana)

    Ja verkligen!

    Vi har pratat om det, även i början och har alltid varit av den uppfattningen att även han vill det. Han säger att han vill nån gång i framtiden men inte ser att det är brådskande. Vi har nyligen köpt hus och väntar barn så han tycker det räcker..

    Han är liksom så oromantisk av sig så jag har svårt att se honom ens fria, det är  inte hans grej på nått sätt. Han tycker sånt är så töntigt och påklistrat. Men mest är det för att han avskyr att stå i centrum. Jag har sagt att det inte är ett stort bröllop jag vill ha utan bara familj o nära, kan likväl vara hemma i trädgården med pyttipanna som middag. Den är själva känslan och kärleken jag vill fira..


    Aiyana skrev 2017-09-12 10:06:12 följande:

    Det är alltid trist när man inte är på samma våglängd vad gäller viktiga beslut i förhållandet. Därför är det så otroligt viktigt att man pratar igenom sådana saker innan man flyttar ihop/gifter sig/skaffar barn.En vill inte ha barn och en annan vill inte gifta sig. Diskuterar man sånt innan så går man in i förhållandet med öppna ögon och vet vad man har att förhålla sig till och vad man har att förvänta sig. 

    Känner du att han lurat dig från början eller har du lurat dig själv och gått omkring och trott att du kan övertala honom? Har han varit ärlig och gett klart besked från början så får du antingen acceptera hans beslut eller hitta någon annan som vill gifta sig. Du kan ju inte gå omkringn och känna dig missnöjd och bitter resten av livet. Det är det valet du har. 


  • Anonym (Lana)

    Nu blir jag avis igen! HAha :) Underbart!

    Men ja, man fastnar liksom.. Vi har fastnat vid steg 1 tyvärr..


    Scoops skrev 2017-09-12 10:31:51 följande:

    Känner igen känslan, fast jag redan är förlovad. Han smällde på stort - frankrikeresa, friade på ett slott med vacker ring, extravagant middag.. allt. Sen bara *poff* nada i snart 8 år. Det där bröllopet kommer liksom aldrig. Tycker att det ibland känts ganska pinsamt att det där sista steget går och drar. Nu förutsätter jag inte att han ska planera hela bröllopet (jag har faktiskt planerat massor), men han har sagt att han ska ringa och kolla catering/boka lokal i snart två år..

    Tänker som dig att det är troheten som är det viktiga. Men jag känner också precis som du att - Åh så fint! Det vill jag också ha!


  • Anonym (Lana)

    Nu blir jag avis igen! HAha :) Underbart!

    Men ja, man fastnar liksom.. Vi har fastnat vid steg 1 tyvärr..


    Scoops skrev 2017-09-12 10:31:51 följande:

    Känner igen känslan, fast jag redan är förlovad. Han smällde på stort - frankrikeresa, friade på ett slott med vacker ring, extravagant middag.. allt. Sen bara *poff* nada i snart 8 år. Det där bröllopet kommer liksom aldrig. Tycker att det ibland känts ganska pinsamt att det där sista steget går och drar. Nu förutsätter jag inte att han ska planera hela bröllopet (jag har faktiskt planerat massor), men han har sagt att han ska ringa och kolla catering/boka lokal i snart två år..

    Tänker som dig att det är troheten som är det viktiga. Men jag känner också precis som du att - Åh så fint! Det vill jag också ha!


  • Anonym (Man)
    Anonym (Lana) skrev 2017-09-12 11:20:17 följande:

    Tack för svar, från "den andra sidan" så att säga..

    Ja vi har pratat om det. Han säger att det främst handlar om att han inte ser meningen i det. Han tycker det är jättejobbigt att behöva stå i centrum, få massa tal och gåvor och uppvaktning. Han hatar födelsedagar och allt sånt firande. Jag har förklarat att jag inte alls har krav eller vilja om att ha ett stort pampigt bröllop. Jag kan likväl vara hemma på tomten med våra familjer och ha knytis. Det är själva handlingen och upplevelsen jag önskar, att ha en egen dag att minnas med glädje. Han köper mitt resonemang och har sagt att vi ska gifta oss, NÅN gång. Men jag tror aldrig frågan kommer, han är liksom inte den typen.


    Föreslå borgerligt i stadshuset, bara era föräldrar som vittnen. Minimalt bröllop utan svensexor, fester, tal, presenter och liknande. Det gäller att kompromissa i livet med sin partner, för att båda ska bli rimligt nöjda.

    Det var i alla fall så vi gjorde...
  • Aiyana
    Anonym (Lana) skrev 2017-09-12 11:24:30 följande:

    Ja verkligen!

    Vi har pratat om det, även i början och har alltid varit av den uppfattningen att även han vill det. Han säger att han vill nån gång i framtiden men inte ser att det är brådskande. Vi har nyligen köpt hus och väntar barn så han tycker det räcker..

    Han är liksom så oromantisk av sig så jag har svårt att se honom ens fria, det är  inte hans grej på nått sätt. Han tycker sånt är så töntigt och påklistrat. Men mest är det för att han avskyr att stå i centrum. Jag har sagt att det inte är ett stort bröllop jag vill ha utan bara familj o nära, kan likväl vara hemma i trädgården med pyttipanna som middag. Den är själva känslan och kärleken jag vill fira..


    Fria själv och planera ett litet familjebröllop med minimal budget. Var förberedd och visa de planer du tagit fram så kanske han inser att ett bröllop modell mindre är något han faktiskt klarar.
  • Anonym (H)
    Anonym (Lana) skrev 2017-09-12 11:21:12 följande:

    Hej,

    nej såklart inte, Don Juan var mer ett samlingsnamn för generella romantiker..

    Vi har pratat om det och han säger att vi SKA gifta oss NÅN gång.. men känner inte att det kommer ske...


    Don Juan förförde och dumpade kvinnor.

    Han var inte alls en romantiker på något sätt.

    Och mördat pappan till en av hennes offer.

    Inte konstigt att din kille blir orolig om du vill att han ska vara en Don Juan.
  • Kjell2
    Anonym (Lana) skrev 2017-09-12 11:20:17 följande:

    Tack för svar, från "den andra sidan" så att säga..

    Ja vi har pratat om det. Han säger att det främst handlar om att han inte ser meningen i det. Han tycker det är jättejobbigt att behöva stå i centrum, få massa tal och gåvor och uppvaktning. Han hatar födelsedagar och allt sånt firande. Jag har förklarat att jag inte alls har krav eller vilja om att ha ett stort pampigt bröllop. Jag kan likväl vara hemma på tomten med våra familjer och ha knytis. Det är själva handlingen och upplevelsen jag önskar, att ha en egen dag att minnas med glädje. Han köper mitt resonemang och har sagt att vi ska gifta oss, NÅN gång. Men jag tror aldrig frågan kommer, han är liksom inte den typen.


    Fria själv, erbjud minimalt bröllop utan gäster och enbart två anonyma vitten och sen middag bara ni två.

    Avböjer han ställ då krav att då det är barn på gång att ni fixar testamente och samboavtal.


  • Anonym (Lana)

    Tack för era svar, ska ta upp det med honom igen och ge mer konkreta förslag på hur man kan göra :)

  • Anonym (Lana)

    Som sagt - ett namn som i gemene mans mun tolkas som en typisk "romantiker".

    Har inte heller skrivit att han är orolig på nått sätt. Blir mer orolig över dina tolkningar av saker utan att se sammanhanget o innebörden av ämnet jag tar upp. Alltså behövs inga fler "råd" från dig, tack!

    quote=78009479][quote-nick]Anonym (H) skrev 2017-09-12 12:43:22 följande:[/quote-nick]Don Juan förförde och dumpade kvinnor.

    Han var inte alls en romantiker på något sätt.

    Och mördat pappan till en av hennes offer.

    Inte konstigt att din kille blir orolig om du vill att han ska vara en Don Juan.[/quote]

  • Anonym (Vill med)

    Hej ts,
    Jag känner helt igen mig i detta - min kille vill inte heller gifta sig just nu. Vi väntar vårt första gemensamma barn i februari, och har tidigare i år köpt hus och flyttat ihop officiellt.

    Han tycker att hus och barn är betydligt större beslut än att gifta sig, men då tänker jag att varför är han inte redo att gifta sig om det nu inte betyder så mycket för honom som att skaffa hus och barn? Jag menar, för mig är det megaviktigt och jag vill helst inte tänka mig en framtid med en person som inte committar sig på alla plan, inklusive giftermål. Det känns som han slipper billigt undan med att bara få som han vill.

    Så förstår dig helt! Sympati!

Svar på tråden Gravid - Han vill inte gifta sig..