• carpediem86

    Tips för att klara sig undan bostadsbubbla vid försäljning

    Vad kan man göra extra nu för att lyckas sälja en bostadsrätt? Få kommer på visningar, det ges ibland bud långt under utgångspris pga att endast en person bjuder något. Tips på vad man som säljare kan göra för att sticka ut och få köpare intresserad?

    Har en mäklare som är bra, första visningen är inte gjord än. Jag är däremot rädd att det kommer vara väldigt få intresserade och vill förstås göra allt för att slippa gå ner i pris då det handlar om mycket pengar. Delat annonsen på FB osv, men vad kan man mer göra?

  • Svar på tråden Tips för att klara sig undan bostadsbubbla vid försäljning
  • carpediem86
    Anonym (Bubblan) skrev 2017-11-10 18:48:37 följande:
    Det finns inga genvägar. De som har råd och är intresserade kommer att komma på visning. Du har råd att ta en viss lägsta summa. Var inte snål och försök inte vänta ut fler bud utan ta det bud som du blir erbjuden, om något. Om ett halvår har du förlorat ännu mer pengar om du inte har fått den såld innan dess.
    Det finns massor av genvägar. Enkla exempel är att styla till lägenheten, där bara någon enstaka tusenlapp och några timmars tid gör mycket. Samt fixa enklare småsaker innan foto/visningar. Samt att tidpunkten när man lägger ut spelar stor roll, särskilt om man säljer nära ett universitet eller på någon plats där antal intresserade varierar beroende på någon yttre faktor i närheten. Viktigt även att kolla på regeländringar som är på gång som påverkar osv osv. 

    Det är lätt att säga att man ska ta det bud man blir erbjuden, men det finns en gräns nånstans. Sist jag sålde tog jag inte det bud jag fick utan la ut på nytt och tjänade på så sätt ca 100k. Det är en risk förstås, men kör man bara som du tänker och tar det bud man får utan att fundera på om det är bättre att lägga ut igen kan man förlora mycket pengar. Tänker man att det inte finns några genvägar alls heller utan bara lägger ut och gör ett sämre jobb med annonsering och styling och annat än övriga på marknaden kan du förlora ändå mer pengar.
  • carpediem86

    Men om vi ska gå tillbaka mer till ämnet igen istället för alla sidorspår, en fundering jag har är om man på något sätt kan kontakta nya studenter på Umeå universitet eftersom det är en trolig målgrupp för min lägenhet. Finns det listor t.ex. med mejladresser att hitta? Gissar att det inte finns. Behöver ju i så fall helst få tag på dem innan de kommit hit och börjat studera. Alla kollar inte på Hemnet aktivt och alla kollar inte igenom allt som finns där, så att göra mer reklam för sig kan hjälpa. T.ex. lägenheten jag ska köpa nu hittade jag av en slump i en tidning eftersom jag inte letade lägenheter aktivt. 

    Det jag är ute efter med den här tråden är främst att få fler tips för att öka mina chanser jämfört med andra som säljer just nu.

  • magelita80
    Anonym (Bubblan) skrev 2017-11-10 20:49:24 följande:
    Jag har sett det förut och jag är säker på att det blir ett kraftigt ras igen. Lågkonjunkturen knackar snart på dörren och när den kommer så sitter folk i skiten. Många kommer att ha stora lån som de inte har råd att betala. Det har varit en lång lånefest och många unga som har kommit in på bostadsmarknaden har fått för sig att det alltid är en bra investering att köpa bostad. De tror inte på att man kan gå med förlust. Men vad gör de när de blir friställda och inte kan hitta annat jobb samtidigt som räntorna stiger? Det kommer att bli tufft ekonomiskt för de som lever på marginalerna och de som förlorar jobbet eller blir sjuka.
    Enligt experter så är det ingen bostadskrasch på gång. Och vad menar du med ras? Vi har råd att förlora 15-20% för vi har marginal. Nu har vi köpt radhus för 4,250 milj mindre än vad banken ansåg vi hade råd med. Sen är det fortfarande fantasipengar som vi aldrig har haft. Sen visst finns det de som lever på marginalen men jag tror de har minskat efter att bankerna har blivit hårdare.

    Men jag tror inte det är en bostadskrasch. Det är stor inflyttning till stockholm och de behöver någonstans att bo.
  • Anonym (12345)
    carpediem86 skrev 2017-11-11 03:05:56 följande:
    Det stämmer inte heller så bra. Den disponibla inkomsten har ökat markant i Sverige över tid (i länken ca 70 års statistik) vilket gör störst skillnad till att folk har mycket pengar över att lägga på boende om de väljer att göra så. Det gör att även de som inte äger en lägenhet har mycket mer pengar över och kan spara till en högre kontantinsats osv. Kolla på blå linjen som är inflationsjusterad.

    Men ja, räntekostnaderna/mån är totalt sett låga just nu för bostadsmarknaden. De är ungefär lika låga som de var på 70-talet i Sverige. Räntan är däremot lägre nu, men då man har större lån blir räntekostnaden per månad ändå ungefär samma som på 70-talet.
    Ändå får fler och fler avslag på sina bolåneansökningar.
  • Anonym (12345)
    carpediem86 skrev 2017-11-11 03:17:43 följande:
    Jag räknar med en rejäl vinst i mitt nuvarande försäljningspris då jag ägt den en längre tid och priserna gått upp extremt mycket. Liknande lägenheter på samma område har sålts för 2-3 gånger mer än det jag köpte för nu senaste två åren. I min egen kalkyl räknade jag däremot med att få 100k mindre än det mäklaren säger att jag bör få. Samt att jag köpte nya nu för ett väldigt bra pris, så även om jag får mindre än jag räknat med är det okej. Däremot vill jag förstås få ut så mycket som möjligt. Har fått ett bra tips tror jag här i tråden, samt ett bra tips på ett annat forum, men även lite mer input och tankar.

    Hoppas på det bästa nu då det är väldigt mycket värt ifall man får köpa billigt och sälja för ett "normalt" pris. Jag har ägt två lägenheter tidigare och köpt billigt jämfört med dåvarande marknad (men sålt dyrt, fick däremot lov då att lägga ut annons igen sist och hyra ut i andrahand under ett halvår osv) vilket tillsammans kanske ger en extra årslön för mig jämfört med dem som bara budar och bestämmer sig att de ska ha just det huset eller just den lägenheten. 
    Då hade jag sålt även om jag fått 100k mindre än väntat om jag gjort så mycket vinst, vänta inte för längre risken är att du får ännu mindre.
  • Anonym (12345)

    Av ren nyfikenhet vart ligger lägenhet, men såklart inte exakt adress utan mer stadsdel :)

    Centrala Stockholm?

  • carpediem86
    Anonym (12345) skrev 2017-11-11 10:33:25 följande:
    Ändå får fler och fler avslag på sina bolåneansökningar.
    Ja, det är nog bra att bankerna är mer förnuftiga i sin utlåning nu. De flesta räknar ungefär så här som jag förstått det:
     - Man ska klara av 7 % ränta + 2 % ammortering
     - Man ska ha en rejäl slant pengar per månad per vuxen och en mindre summa per barn. Tror det är ca 8-10k/vuxen och ett par tusen per barn.
     - Man bör ha en kontantinsats själv och inte låna till den med. Om man inte har nog med pengar så är räntan dyrare på topplån och liknande.

    De resonerar däremot väldigt konstigt i vissa fall. T.ex. om jag själv går in med 80 % av värdet i en bostad och lånar endast 20 % så får jag inte det ifall jag har för låg inkomst, trots att banken inte tar någon risk. Om jag tappar jobbet, tvingas sälja i dåligt läge, och bara får tillbaka halva bostadens värde i ett extremt scenario så har jag ju då ändå råd att lösa bankens lån. Men de är stenhårda här av någon märklig anledning, trots att de inte tar någon nämnbar risk vid ett sådant lån.

    De är också stenhårda vid uthyrning av del av bostad, även om ett hus man vill köpa redan har en hyresgäst med kontrakt och huset är ombyggt med uthyrningsdel helt separat. De säger att risken finns att man inte kan hyra ut sen i framtiden, men risken finns ju också att man tappar sitt jobb. 

    De räknar inte heller in inkomster om man arbetar mer än heltid, samt massor av olika typer av inkomster räknar de ej in. Jag får därför låna väldigt lite eftersom jag har många inkomster på andra håll än mitt heltidsjobb och de räknar allt det som noll :/ Vissa banker räknar till och med på 2 % ammortering även om man går in med 50 % av bostadens värde från start, så jag får välja bank noga när jag lånar. 

    Jag ville bara skriva av mig lite. Blev rätt less först när jag ringde runt och fick reda på att det enbart är mitt heltidsjobb som räknas, inte någon av mina andra inkomster och inte min uthyrning och inte heller att jag minskar deras risk genom att gå in med en stor del av bostadens värde direkt från start med egna pengar. Men nu i stluändan fick jag lånelöfte på flera hundra tusen mer än jag behövde, så det löste sig iaf.

    Lägenheten jag skrivit kontrakt för att köpa är i Umeå och den jag säljer med. Rätt bra läge till universitetet på den jag säljer, därför är studenter en stor målgrupp.
  • Anonym (morot)

    Vi köpte innan vi sålde och hade så klart handpenningen att lägga rakt av.

    Sen behövde vi ett brygglån för att täcka månaden mellan vårt eget tillträde på nya bostaden och att vi fick in säljsumman för vår gamla.

    Förutom slutlånet och det vi bestämt oss att betala från säljsumman så hittade banken då själv på att lägga upp ett blancolån för mellanskillnaden mellan handpenning och kontantinsats?!

    Det fattar jag inte alls, är det så vanligt att folk inte har 15% klart innan man köper? Jag skakade på huvet och rev de pappren bara.

    Alla handlar faktiskt inte dyrare än de klarar av.

  • Noname00
    carpediem86 skrev 2017-11-11 15:05:56 följande:
    Ja, det är nog bra att bankerna är mer förnuftiga i sin utlåning nu. De flesta räknar ungefär så här som jag förstått det:
     - Man ska klara av 7 % ränta + 2 % ammortering
     - Man ska ha en rejäl slant pengar per månad per vuxen och en mindre summa per barn. Tror det är ca 8-10k/vuxen och ett par tusen per barn.
     - Man bör ha en kontantinsats själv och inte låna till den med. Om man inte har nog med pengar så är räntan dyrare på topplån och liknande.

    De resonerar däremot väldigt konstigt i vissa fall. T.ex. om jag själv går in med 80 % av värdet i en bostad och lånar endast 20 % så får jag inte det ifall jag har för låg inkomst, trots att banken inte tar någon risk. Om jag tappar jobbet, tvingas sälja i dåligt läge, och bara får tillbaka halva bostadens värde i ett extremt scenario så har jag ju då ändå råd att lösa bankens lån. Men de är stenhårda här av någon märklig anledning, trots att de inte tar någon nämnbar risk vid ett sådant lån.

    De är också stenhårda vid uthyrning av del av bostad, även om ett hus man vill köpa redan har en hyresgäst med kontrakt och huset är ombyggt med uthyrningsdel helt separat. De säger att risken finns att man inte kan hyra ut sen i framtiden, men risken finns ju också att man tappar sitt jobb. 

    De räknar inte heller in inkomster om man arbetar mer än heltid, samt massor av olika typer av inkomster räknar de ej in. Jag får därför låna väldigt lite eftersom jag har många inkomster på andra håll än mitt heltidsjobb och de räknar allt det som noll :/ Vissa banker räknar till och med på 2 % ammortering även om man går in med 50 % av bostadens värde från start, så jag får välja bank noga när jag lånar. 

    Jag ville bara skriva av mig lite. Blev rätt less först när jag ringde runt och fick reda på att det enbart är mitt heltidsjobb som räknas, inte någon av mina andra inkomster och inte min uthyrning och inte heller att jag minskar deras risk genom att gå in med en stor del av bostadens värde direkt från start med egna pengar. Men nu i stluändan fick jag lånelöfte på flera hundra tusen mer än jag behövde, så det löste sig iaf.

    Lägenheten jag skrivit kontrakt för att köpa är i Umeå och den jag säljer med. Rätt bra läge till universitetet på den jag säljer, därför är studenter en stor målgrupp.
    Det är fel bankerna ska inte räkna med 2 % värde om man lånar 50% klart dom kan om dom vill men då går man till en annan bank.
    Skulle min egna bank ställa sådana krav så skulle jag avsluta alla relationer och tömma kontona och medela att jag inte vill ha mer reklam hemskickat.

    Det är sjukt det var på nyheterna på tv häromdan, de nekar folk bolån samtidigt som de iställer erbjuder blancolån till högre ränta.

    Politiskt kommer de kanske se över den saken, men det blir väl som vanligt bara löst prat.
  • Steven01

    Pratade med två kollegor i 20 årsåldern om detta och dom är i chock! Dom verkar tro att det är någon sorts naturlag att priserna bara ska gå uppåt o uppåt. Kollade också med dom om marginaler, båda dessa hade inte ens en månadslön sparat.... Well jag som har pengar sparade kommer att fynda nu när priserna rasar!

Svar på tråden Tips för att klara sig undan bostadsbubbla vid försäljning