• Anonym (j)

    Vad är kopplingen mellan autism och Asperger?

    Hej, tänkte eftersom läkarna ju slog ihop de två vilket antagligen fått många att bli olyckliga så hör väl tråden hemma här. Vet nån varför de gjorde så och är de två diagnoserna verkligen så extremt lika?

    En följdfråga, är det vanligt att GAD (generellt ångestsyndrom) förväxlas med Asperger? För visst kan man väl sakna Asperger/autism och ändå ha bristande förmåga till socialt samspel? Om så är fallet, varför är då bristande social förmåga ett kriterie?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-11-30 16:42
    Oj, nu missade jag en grej här, självklart fattar jag att de påfrestningar som AS kan medföra ju kan utlösa ångest, fast en person som inte har Asperger kan ju också få GAD.

  • Svar på tråden Vad är kopplingen mellan autism och Asperger?
  • pyssel
    Anonym (Asperger) skrev 2019-05-16 19:24:13 följande:

    Nej jag driver faktiskt inte. För 20 år sedan så var sånt typiskt för diagnosen autism.

    Hade en arbetskamrat för ungefär 17 år sedan vars son hade autism, eller han var "grovt autistisk" som det då hette. Han hade enbart diagnosen autism och hade inte fått någon annan diagnos.

    Vet flera andra också som på den tiden enbart var "autistiska" och varken kunde gå eller prata. Därför är det för mig obegripligt hur man kan slå ihop diagnoserna autism och asperger.


    Rörelsehinder är inte autism. Intellektuell funktionsnedsättning inte heller det. Dock är kombination autism och IF vanlig. Medan IF är ett exklusionskriterium för asperger. Det är säkert därför du har sett fler som är utvecklingsstörda med autism, och att de autistiska som inte hade IF fick under DSM-IV och ICD-10 tid diagnosen Asperger. Och får fortfarande på sina håll.
    Alla hästar hemma
  • Anonym (Asperger)
    AndreaBD skrev 2019-05-16 19:27:57 följande:

    Det kan man inte veta. Det kan vara rätt eller det kan vara fel. Man KAN ha båda diagnoserna, jag känner flera som har. 


    autism och asperger är ju tydligen samma diagnos.
  • pyssel
    AndreaBD skrev 2019-05-16 19:27:57 följande:

    Det kan man inte veta. Det kan vara rätt eller det kan vara fel. Man KAN ha båda diagnoserna, jag känner flera som har. 


    Då är det någon som begått ett fel.
    Alla hästar hemma
  • Anonym (Asperger)
    pyssel skrev 2019-05-16 19:42:23 följande:

    Rörelsehinder är inte autism. Intellektuell funktionsnedsättning inte heller det. Dock är kombination autism och IF vanlig. Medan IF är ett exklusionskriterium för asperger. Det är säkert därför du har sett fler som är utvecklingsstörda med autism, och att de autistiska som inte hade IF fick under DSM-IV och ICD-10 tid diagnosen Asperger. Och får fortfarande på sina håll.


    Absolut kan det vara så men kan rörelsehinder vara kopplat till IF?
  • pyssel
    Anonym (Asperger) skrev 2019-05-16 19:45:27 följande:

    Absolut kan det vara så men kan rörelsehinder vara kopplat till IF?


    Fosterskador som visar sig både motoriskt och intellektuellt är exempel på något som förekommer, men fysiska funktionshinder är en sak och IF en annan.
    Alla hästar hemma
  • AndreaBD
    Anonym (hm) skrev 2019-05-16 19:31:16 följande:
    Va? Så man kan vara ha "högfungerande" ( ja idiotiska ord men) och samtidigt "lågfungerande" autism? Rimligtvis borde man ligga på någon av nivåerna även om begåvningsprofilen kan vara ojämn.
    Egentligen inte. Man kan ha autism och Asperger, men lågfungerande autism och Asperger tycker jag  - efter lite fundering - ändå orimlig.
  • AndreaBD
    pyssel skrev 2019-05-16 19:35:42 följande:
    Motorisk klumpighet och annorlunda perception tillhör det man kallar och kallade "associerade symtom". Dessa varken är eller var begränsade till aspergerdiagnosen.

    (Och man ställde inte dubbla diagnoser på samma sak)

    "Grav autism" i DSM-5 skulle t.ex betyda att man inte kan tala, i alla fall inte funktionellt tal och ligga på nivå 3 inom båda områdena med kriterier. Tror den läkaren uttryckte sig lite fel. Hen ville kanske understryka svårigheterna, men nivå 1=asperger kan vara mer än svårt i en miljö med normalförväntningar.
    Anonym (anonym) skrev 2019-05-16 19:19:17 följande:

    Jag har diagnosen Aspergers, och enligt en läkare har jag grav autism. 


    Visst. Jag tänkte bara att det ju skiljer sig just där - med autism har man inte ens klumpig motorik, men med Asperger kan man ha det. Om nu någon skulle ha för mycket autistiska svårigheter för Asperger, så satte man diagnos autism. Men om personen samtidigt skulle ha klumpig motorik, så passar ju inte det, och då kanske man tar till Asperger också. Det var min fundering.

    Men det funkar inte med "grav" egentligen, det håller jag med om. 
  • pyssel
    AndreaBD skrev 2019-05-16 20:43:04 följande:

    Egentligen inte. Man kan ha autism och Asperger, men lågfungerande autism och Asperger tycker jag  - efter lite fundering - ändå orimlig.


    Nej, det kan man inte. Inte om någon kan diagnoskriterna.
    Alla hästar hemma
  • AndreaBD
    Anonym (Asperger) skrev 2019-05-16 19:42:40 följande:
    autism och asperger är ju tydligen samma diagnos.
    Numera ibland, men inte då. 
  • AndreaBD
    pyssel skrev 2019-05-16 20:47:31 följande:
    Nej, det kan man inte. Inte om någon kan diagnoskriterna.
    Jag känner till diagnoskriterierna till Asperger ganska bra, men jag är inte insatt i autism och olika indelningar där. du har säkert rätt. 
  • pyssel
    AndreaBD skrev 2019-05-16 20:50:06 följande:

    Jag känner till diagnoskriterierna till Asperger ganska bra, men jag är inte insatt i autism och olika indelningar där. du har säkert rätt. 


    Det är i princip bara språkutveckling fram till 3 års ålder som skiljer autism (utan IF) och Asperger åt. I Gillberg och Gillbergs Aspergerkriterier finns t.o.m "möjligheten" för försenad språkutveckling som DSM-IV utesluter. Det är bland annat för dessa små skillnader som man ansett det omotiverat att skilja ut Asperger som en egen och annan diagnos. Atypisk autism har ju också försvunnit ur DSM-5. Kan du Asperger, så "kan" du autism också, enkelt uttryckt

    Sedan är beskrivningarna och berättelserna om Asperger kanske mer målande, som att man pratar om "specialintressen" och "expertis", även om saker som bara är meningsfulla ur personens perspektiv, men använder fackspråk som "rigida intressen" och "fixeringar" när man gör ett svepande omdöme om en intelligent person med autism. Så uppfattar jag att det varit lite grann när man gjort generella uttalanden.
    Alla hästar hemma
  • Ocdkille

    Har inte läst tråden vet därför inte om någon redan svarat detta. Autism är en diagnos med en massa grader av svårighet. Asperger är när man ligger på en del av den skalan. Asperger är en variant av Autism. Och om jag inte har helt fel finns inte Asperger längre i den nya upplagan av dsm-5. Det har ändrats till att man ligger i det autistiska spektrumet. Det har alltså ändrats.

  • Anonym (Anonymm)

    För att Asperger beror på autism. Autismspektrumtillstånd. En mild form av autism. Vadå då? Det är väl inget negativt med det.

  • Anonym (anonym)
    Anonym (Anonymm) skrev 2019-05-17 08:46:55 följande:
    För att Asperger beror på autism. Autismspektrumtillstånd. En mild form av autism. Vadå då? Det är väl inget negativt med det.
    Det är inte alltid mild autism. Jag har diagnosen Aspergers, och en läkare säger att jag har grav autism. 
  • Anonym (hm)
    Anonym (anonym) skrev 2019-05-17 17:28:54 följande:
    Det är inte alltid mild autism. Jag har diagnosen Aspergers, och en läkare säger att jag har grav autism. 
    Det är rätt många som har sagt till dig att den läkaren nog hade fel/sa fel. Däremot kan du ha stort hjälpbehov och kanske skulle gå in på autismspektrumtillstånd nivå 2 om du fått diagnos idag.
  • pyssel
    AndreaBD skrev 2019-05-16 20:47:21 följande:

    Visst. Jag tänkte bara att det ju skiljer sig just där - med autism har man inte ens klumpig motorik, men med Asperger kan man ha det. Om nu någon skulle ha för mycket autistiska svårigheter för Asperger, så satte man diagnos autism. Men om personen samtidigt skulle ha klumpig motorik, så passar ju inte det, och då kanske man tar till Asperger också. Det var min fundering.

    Men det funkar inte med "grav" egentligen, det håller jag med om. 


    Jo, eftersom klumpig motorik går mkt väl att ha vid autism, det är t.o.m vanligt. Klumpig motorik är inte skiljelinje mellan Asperger och autism. Det finns inte ens med i diagnoskriterierna. Det kallas "associerade symtom", dit hör även annorlunda perception och dessa är inte reserverade för Asperger. Har träffat många högfungerande som fått diagnosen autism med beskriven motorisk "klumpighet"/senare motorisk utveckling som t.ex har "björngång", lärt sig hoppa, cykla och simma långt senare än andra eller liknande. Andra grov- och/eller finmotoriska svårigheter man kan se tidigt.
    Alla hästar hemma
  • pyssel
    Anonym (hm) skrev 2019-05-17 17:32:39 följande:

    Det är rätt många som har sagt till dig att den läkaren nog hade fel/sa fel. Däremot kan du ha stort hjälpbehov och kanske skulle gå in på autismspektrumtillstånd nivå 2 om du fått diagnos idag.


    Det tror jag också det hade blivit för en del. Asperger rör/de sig på ett tämligen brett spektrum det med, sett till svårighetsgrad.
    Alla hästar hemma
  • Anonym (Anonymm)
    Anonym (anonym) skrev 2019-05-17 17:28:54 följande:

    Det är inte alltid mild autism. Jag har diagnosen Aspergers, och en läkare säger att jag har grav autism. 


    Asperger är autismspektrumtillstånd. Sen vilken grad är en annan sak. Autismspektrumtillstånd är autism.
  • AndreaBD
    pyssel skrev 2019-05-17 18:03:23 följande:
    Jo, eftersom klumpig motorik går mkt väl att ha vid autism, det är t.o.m vanligt. Klumpig motorik är inte skiljelinje mellan Asperger och autism. Det finns inte ens med i diagnoskriterierna. Det kallas "associerade symtom", dit hör även annorlunda perception och dessa är inte reserverade för Asperger. Har träffat många högfungerande som fått diagnosen autism med beskriven motorisk "klumpighet"/senare motorisk utveckling som t.ex har "björngång", lärt sig hoppa, cykla och simma långt senare än andra eller liknande. Andra grov- och/eller finmotoriska svårigheter man kan se tidigt.
    Okej. Jag tror det kan vara så att det finns olika (genetiska) orsaker till autism, så det kan ju vara så att vissa varianter har sämre motorik än andra. 
  • Ocdkille

    Autism är en bred diagnos så människor med den diagnosen kan vara extremt olika. Från att det knappt märks till att vara rejält handikappande.

Svar på tråden Vad är kopplingen mellan autism och Asperger?