• Anonym (Undra­r)
    Äldre 12 Mar 13:01
    45857 visningar
    260 svar
    260
    45857

    Bjuden på barnfritt bröllop, har ammande 4-månaders

    Hej

    Jag är bjuden på ett bröllop där det i inbjudan står barnfritt. Jag kommer ha en bebis på 4 månader när bröllopet äger rum. Bröllopet är på annan ort och restid t/r ca 4h. Jag ammar och har svårt att se hur det ska vara görbart att lämna bort bebisen så lång tid, hon söker sig till mig för tröst. Även om det skulle vara till min partner (som också är bjuden på bröllopet) eller min mamma som träffar bebisen flera gånger i veckan, så kan inget göra henne så lugn som bröstet.

    Nu till mina frågor:

    Hur skulle ni göra? Skulle ni tacka nej utan förklaring eller med förklaring? Skulle ni fråga om barnfritt även gäller ammande spädbarn?

    Jag misstänker att de som ska gifta sig inte har någon aning om förutsättningarna med ett ammande spädbarn, och jag känner mig ledsen över situationen.

  • Svar på tråden Bjuden på barnfritt bröllop, har ammande 4-månaders
  • Äldre 21 Mar 22:53
    -1

    Fråga självklart vad de tycker. 

  • Anonym (Min åsikt)
    Äldre 22 Mar 06:07
    +1

    Jag anser att man tackar nej utan att förklara varför. Frågar de så kan man säga det. Jag älskar bebisar men på mitt bröllop ville jag inte ha små barn med. Alls. Det var vår dag och fokus skulle vara på oss. Äldre barn som kan uppföra sig var välkomna och det fanns saker för dem att göra, en person som tog hand om dem och även sovplatser om det blev sent.

    Nu hade inte vi problemet med att någon hade små barn men jag hade alltså inte velat ha dem med. Jag ville kunna prata ostört med mina gäster.

  • Äldre 22 Mar 08:22
    elmadumle skrev 2018-03-21 22:53:59 följande:

    Fråga självklart vad de tycker. 


    Det kan man såklart, fast de har ju redan på inbjudan skrivit klart och tydligt vad de tycker.
  • Anonym (Gomez­)
    Äldre 22 Mar 11:06
    elmadumle skrev 2018-03-21 22:53:59 följande:

    Fråga självklart vad de tycker. 


    För mig är det självklart att följa önskemålet och inte begära undantag för just mitt lilla underverk. (Som inte är ett underverk för någon annan.)
  • Anonym (kyrka­)
    Äldre 22 Mar 11:37
    elmadumle skrev 2018-03-21 22:53:59 följande:

    Fråga självklart vad de tycker. 


    Självklart frågar man INTE! Utsätter man någon för en sådan påtryckning, så är man minst sagt dåligt uppfostrad. Inbjudan är explicit (inga barn); -då tackar man nej, och det är allt.
  • Mojjan
    Äldre 22 Mar 12:00
    +1
    Anonym (kyrka) skrev 2018-03-22 11:37:26 följande:
    Självklart frågar man INTE! Utsätter man någon för en sådan påtryckning, så är man minst sagt dåligt uppfostrad. Inbjudan är explicit (inga barn); -då tackar man nej, och det är allt.
    Eller hur? Jag är så konflikträdd att jag hade känt mig tvingad att säga JA till både ammande bebisar och småbarn (och utomjordingar för den delen) om någon hade ringt upp mig personligen och frågat om lov även om det uttryckligen stått barnfritt i vår inbjudan
  • Äldre 22 Mar 12:48

    Jag har inte läst alla kommentarer i tråden men kommer med min åsikt ändå.

    Enligt min mening så beror det på vilken typ av relation man har gentemot paret. Är man nära så är kan det faktiskt bara bra att ge en anledning till varför man tackar nej, just för att inte skapa onödig osämja. "vi har varit vänner sedan XX år och TS förklarade inte ens varför".

    Detta händer!

    Så jag anser att alla kan ge sin åsikt men TS är den enda som kan avgöra.

    Lycka till!

  • Äldre 22 Mar 14:37
    elmadumle skrev 2018-03-21 22:53:59 följande:

    Fråga självklart vad de tycker. 


    Det är bättre att tacka nej och förklara varför,tycker jag.
    Om brudparet ändå vill att man kommer så har de chansen att säga det då.
    Säger de inget så får man bara acceptera det.
    Carpe Diem
  • Anonym (kyrka­)
    Äldre 22 Mar 16:02
    +1
    Såsmåningom skrev 2018-03-22 12:48:27 följande:

    Jag har inte läst alla kommentarer i tråden men kommer med min åsikt ändå.

    Enligt min mening så beror det på vilken typ av relation man har gentemot paret. Är man nära så är kan det faktiskt bara bra att ge en anledning till varför man tackar nej, just för att inte skapa onödig osämja. "vi har varit vänner sedan XX år och TS förklarade inte ens varför".

    Detta händer!

    Så jag anser att alla kan ge sin åsikt men TS är den enda som kan avgöra.

    Lycka till!


    Egentligen är det lika oartigt, att förvänta en förklaring. OSA betyder "om svar anhålles" och det enda som förväntas är ett ja eller ett nej. Det kan finnas skäl att man inte vill berätta att man t ex måste göra den där sfinkterrupturoperationen eller något annat personligt som man inte känner för att dela, ens med nära vänner.
  • Äldre 22 Mar 19:21
    -1

    Är man vän med brudparet så självklart kan man fråga, konstigt umgänge ni verkar ha om ni inte ens vågar fråga. Brudparet kanske inte ens tänkt på att det finns ammande bebisar. 

Svar på tråden Bjuden på barnfritt bröllop, har ammande 4-månaders