• Anonym (Johanna)

    Ni som äter billigt, vad äter ni?

    Apropå den här tråden   www.familjeliv.se/forum/thread/78564618-varfor-sadana-gladjekalkyler-da-det-galler-mat/1

    Jag är väldigt nyfiken på vad ni som säger att ni äter för 500-1000 kronor per person och månad, faktiskt äter. (Ja ni som äter för mer får gärna svara också såklart) För jag är vansinnigt nyfiken faktiskt, jag tycker jag har bra koll på mat och priser, men jag kan inte för mitt liv förstå hur man lyckas få ihop frukost, lunch, middag och frukt och grönsaker i så lite pengar, så ni som lyckas, dela med er av en veckas matsedel eller så är ni helt underbara.

  • Svar på tråden Ni som äter billigt, vad äter ni?
  • Anonym (billigt)
    Anonym (Johanna) skrev 2018-03-20 07:16:36 följande:
    Apropå den här tråden   www.familjeliv.se/forum/thread/78564618-varfor-sadana-gladjekalkyler-da-det-galler-mat/1

    Jag är väldigt nyfiken på vad ni som säger att ni äter för 500-1000 kronor per person och månad, faktiskt äter. (Ja ni som äter för mer får gärna svara också såklart) För jag är vansinnigt nyfiken faktiskt, jag tycker jag har bra koll på mat och priser, men jag kan inte för mitt liv förstå hur man lyckas få ihop frukost, lunch, middag och frukt och grönsaker i så lite pengar, så ni som lyckas, dela med er av en veckas matsedel eller så är ni helt underbara.
    när vi vill hålla en riktigt billig månad, kör vi på mkt havregrynsgröt, frukt efter säsong, och frusna grönsaker. Inget pålägg till mackan.Billiga matiga maträtter som "köttfärssås" (vi är vegetarianer) m röda linser, ibland i gratängvariant med varvade skivade potatisar. Grytr med bönor och llinser. Steker tofu och har med frysta grönsaker och fullkornsris. Smoothies med frusen spenat. Inga spontanköp utan allt planerat i storhandling ca 2 ggr/mån där de flesta rätterna är planerade.

    Kastar ingen mat. Fryser in även småslattar. Ibland äter vi flera sådana frysta rester som hel middag för alla med nylagad potatis och tex fullkornsris/pasta-gryn- what ever, som en buffe. Gott o kul.

    Hemlagade popcorn som snacks till helgen.
  • Anonym (billigt)

    Då kan vi komma ner under 1500-2000 kr för 2 vuxna, två barn. Men det funkar bäst som en "grej" nån månad då och då, att vi bestämmer oss för det, så lägger vi undan pengar till nåt kul vi bestämt ihop. Plus att jag vill att både vi och barnen ska vara medvetna om vad vi äter, liksom känna skillnaden och att det är möjligt. Sam tänka på miljön o uppskatta guldkanter, som kan vara ganska "normala" annars.

  • Anonym (Go green.)
    Anonym (Preggo) skrev 2018-03-20 21:15:17 följande:
    Precis, grejen med jackfruiten är att konsistensen blir precis som pulled pork! Jackfruit köper man i klyftor i konservburkar, sen kokar man den i någon god sås (vanligen bbq) tills man kan dra isär klyftorna med gafflar precis som om det vore kött. Sen kan man grilla det lite i ugn så jackfruiten suger åt sig ännu mer av såsen, blir lite karamelliserad, krispig och ännu godare.
    Jackfruit i sig smakar nästan ingenting, så den tar upp smaken av vad man nu tillagar det i. Vi brukar göra carnitas av det, vilket är mexikansk pulled pork. Jättegott!
    Tack, det där lät väldigt gott.
    Känns som något vi måste testa här hemma.
    Tack för tipset. Glad
  • Anonym (Vad som bjuds)

    Jag äter för 0kr i månaden, så jag äter helt gratis. Ofta en rågmacka med rostbiff, ett kokt ägg, kaffe och apelsinjuice till frukost. En pastasallad till lunch, ibland med tonfisk, ibland med kyckling. Till middag husmanskost och på kvällen ett kokt ägg och en fruktsallad typ.

    Min pojkvän betalar all mat så jag vet inte vad de kostar, men han bjuder på det.

  • Anonym (Trebarnsmamma)

    Vi är fem i hushållet, mat + hygien ligger på omkring 5600. :) Däribland är det också blöjor för två barn o tvättlappar, schampo m.m. så vi landar strax under 1000 kr per person/månad i mat.

    Vi äter normal mat fast med mindre kött. Väljer ofta vegetarisk för oss vuxna. Barnen äter helst ofta korv, fiskpinnar och liknande som går få till bra pris... Tyvärr ratar de ofta mer sofistikerad mat :p

    Vi handlar efter veckans extrapriser ofta... Köper de grönsaker som är på extrapris eller håller oss till billigare grönsaker, ärtor, majs, morötter... Lök är tex både billigt o gott om man lagar det rätt, går fylla ut mycket mat med billiga rotfrukter o grönsaker. Sen gillar vi röda linser och kikärtor.

    Sist jag gick på affären köpte jag tex potatisgratäng för 10 kr/kg, och några smörblock för 10 kr styck istället för typ 35-40. Passa på när det är kort datum eller bara prissänkt.

    Kvällsfika för mig o mannen blir ofta typ en påse popcorn, eller en kopp te och macka.

    Frukost är mackor eller gröt. Eller yoghurt/fil på halva priset. Välling också.

    Frukt ser vi också till att ha hemma, köper lite efter säsong men äpplen o bananer handlar vi typ jämt.

    Gillar extrapriser! Matlådor är också bra.

    Och ska tillägga att det enda som inte äts från hushållskassan är om vi blir bjudna på mat hos släkt/vänner eller mannens jobb bjuder på lunch. Så typ 0-6 mål mat/månad. Barnen är inte i skola/barnomsorg så allt äts/betalas hemifrån.

  • Mojjan
    Anonym (Anna) skrev 2018-03-20 21:06:31 följande:

    Jag är Skåning och säger frukost lunch middag kvällsmat


    Jag är smålänning och är uppvuxen med att säga: frukost - middag - kvällsmat

    (Kvällsfika, mellanmål eller liknande åt jag aldrig någonsin som barn, för vi åt rejält på kvällen kl 17 istället, tysk mamma så massor av stabbig potatis och grytor och sönderkokade bönor så det var ett icke-problem att hitta ett till ord )

    I vuxen ålder har jag dock mer övergått till att säga:
    frukost - lunch - middag - kvällsfika, men jag vet att många här där jag bor fortfarande växlar mellan middag och lunch för det mål man äter omkring kl 12.
  • Anonym (Kampanjveckan)
    Meebo skrev 2018-03-20 17:12:18 följande:

    Vi äter mycet ris, pasta, spagetti, falukorv/korv, kyckling, köttfärs och köttbullar/pannbiffar som jag gör själv av köttfärs, gul lök och rivna morätter.

    Ibland blandar jag ner en påse med blandade färskfrusna grönsaksblandningar från frysdisken typ Findus wok thai eller Green Grove brocoli/blomkål/morötter eller en burk majs.

    Skulle jätte gärna vilja äta mer fisk men det är för dyrt då 4 små laxfiléer kostar 69-79kr för knappt 500gram här.

    Äter också en hel del chips/godis och dricker läsk och massor med kaffe (ett halvkilos malet paket är typ en veckas kaffe) men vårt matkonto inkusive hygienartiklar (som bara måste köpas varannan månad) och kattmat/kattsand ligger på 2500-3100kr per månad.

    Är 2 vuxna, en sjukpensionär och en jobbsökande+2 vuxna katter.


    Coop har just nu färsk laxfilé för 99 kr/kg

    Här är en bra sida att söka erbjudande på: www.kampanjveckan.se/erbjudande/färsk%20fisk

    Ibland har butikerna ännu billigare kilopris om du köper en hel laxsida. Ät färsk lax en middag, frys in portionsbitar av den finaste delen, gör laxburgare av det sista och frys in!
  • Anonym (Veg)
    Meebo skrev 2018-03-20 17:12:18 följande:

    Vi äter mycet ris, pasta, spagetti, falukorv/korv, kyckling, köttfärs och köttbullar/pannbiffar som jag gör själv av köttfärs, gul lök och rivna morätter.

    Ibland blandar jag ner en påse med blandade färskfrusna grönsaksblandningar från frysdisken typ Findus wok thai eller Green Grove brocoli/blomkål/morötter eller en burk majs.

    Skulle jätte gärna vilja äta mer fisk men det är för dyrt då 4 små laxfiléer kostar 69-79kr för knappt 500gram här.

    Äter också en hel del chips/godis och dricker läsk och massor med kaffe (ett halvkilos malet paket är typ en veckas kaffe) men vårt matkonto inkusive hygienartiklar (som bara måste köpas varannan månad) och kattmat/kattsand ligger på 2500-3100kr per månad.

    Är 2 vuxna, en sjukpensionär och en jobbsökande+2 vuxna katter.


    När jag åt kött fanns det ofta extrapris på lax för en laxsida på Willys, Ica, Coop eller Hemköp. Då kostar det 99kr för ett kg, det blir lite mer jobb med att dela om du inte kör hela sidan i ugnen, men det blir massor med mat!

    Willys brukar dessutom ha extrapris på hel varmrökt lax. En del pill med ben och skinn dock
  • Meebo
    Anonym (Kampanjveckan) skrev 2018-03-21 13:30:52 följande:
    Coop har just nu färsk laxfilé för 99 kr/kg
    Här är en bra sida att söka erbjudande på: www.kampanjveckan.se/erbjudande/färsk%20fisk

    Ibland har butikerna ännu billigare kilopris om du köper en hel laxsida. Ät färsk lax en middag, frys in portionsbitar av den finaste delen, gör laxburgare av det sista och frys in!
    Anonym (Veg) skrev 2018-03-21 13:41:39 följande:
    När jag åt kött fanns det ofta extrapris på lax för en laxsida på Willys, Ica, Coop eller Hemköp. Då kostar det 99kr för ett kg, det blir lite mer jobb med att dela om du inte kör hela sidan i ugnen, men det blir massor med mat!
    Willys brukar dessutom ha extrapris på hel varmrökt lax. En del pill med ben och skinn dock
    Jo jag brukar köpa det (fast på Netto) men Willys i närheten av mig har nästan aldrig det och enda andra Willys ligger 40min bort med buss och det är det inte värt för att få äta lax i knappt tre dagar Rynkar på näsan

  • Anonym (Anna)
    Anonym (Go green.) skrev 2018-03-20 21:49:49 följande:

    Tack, det där lät väldigt gott.

    Känns som något vi måste testa här hemma.

    Tack för tipset. 


    Se bara upp ifall någon av er har Björkpollenallergi.
  • Anonym (Äter)
    Mojjan skrev 2018-03-21 10:47:59 följande:

    Jag är smålänning och är uppvuxen med att säga: frukost - middag - kvällsmat

    (Kvällsfika, mellanmål eller liknande åt jag aldrig någonsin som barn, för vi åt rejält på kvällen kl 17 istället, tysk mamma så massor av stabbig potatis och grytor och sönderkokade bönor så det var ett icke-problem att hitta ett till ord )

    I vuxen ålder har jag dock mer övergått till att säga:

    frukost - lunch - middag - kvällsfika, men jag vet att många här där jag bor fortfarande växlar mellan middag och lunch för det mål man äter omkring kl 12.


    Varför fikar ni på kvällen? Typ kaffe och bulle då eller?

    Jag äter frukost, lunch och middag!
  • Anonym (Hanna)
    enmanmedskägg skrev 2018-03-20 08:46:38 följande:

    Dessa ingridienser blir till cirka 12 matlådor för mig. 

     

    Notera dessa makron och mikron. 

     

    Billigt och extremt näringsrikt.


    Blir det 12 måltider plus 12 matlådor eller bara 12 matlådor?

    För om det bara är 12 matlådor blir det ju inte så billigt ändå. 23 kr knappt per mål. Om man äter 2 ggr per dag blir det ca 1400 per månad pch så är ej frukost och ev mellanmål med.

    (Om jag inte räknar heltokigt)
  • Mella-Bella

    Mina tips att äta billigt är släng aldrig nånsin mat. Ät rester och sånt som snart kommer bli gammalt först innan du tar nåt nytt. Häromdagen hhittade jag en halv gurka som blivit dålig bortglömd till mitt stora förtret. Har inte hänt på mycket lämge att jag fått kasta något. Så gå igenom kyl och fruktskål och ha koll så du slipper slänha nåt.

    Ät skal så mycket det går undvik att kasta. Tex går hela.kiwis och citroner ner i smoothien. Morötter rotfrukter skalar jag inte heller bara tvättar.

    Köper mest veckans kampanjvaror och nedsattapiser. Ekologiskt nästan uteslutande passar på när det är nedsatt. Frukter igår att frysa också. Ägg står sig längre än bäst före.

  • Mojjan
    Anonym (Äter) skrev 2018-03-21 16:57:12 följande:
    Varför fikar ni på kvällen? Typ kaffe och bulle då eller?

    Jag äter frukost, lunch och middag!
    "Fika" är det i den bemärkelsen att vi kanske tar en liten smörgås, eller lite yoggi m bär till barnen. Vi vuxna dricker i stort sett bara té.
Svar på tråden Ni som äter billigt, vad äter ni?