• RDNZL

    Suspekta tyska inkasso- och advokatbyråer...

    Hej,
    I höstas registrerade jag mig på en datingsite. Insåg tämligen snabbt att det inte var speciellt seriöst. Försökte då avsluta mitt medlemskap, men det gick inte. Enda sättet att avsluta, var via fax, och det nummer som angavs fungerade inte! Efter att ha försökt några gånger gav jag upp. I samma veva gick mitt kreditkort ut, så jag tänkte att då dras det ju inga pengar.
    Efter ett tag kom det påminnelser via mail att jag inte betalat. Försökte svara på dessa mail, men det gick inte. Efter några månader började jag få mail från inkasso i Tyskland; Fairmont GmbH. Där stod att de representerade företaget i fråga. Det kom hela tiden nya mail med inkassokrav-varje gång var datumet för inbetalning framflyttat. Sökte på nätet efter firman, och fann att det var tämligen ökänt för liknande indrivningar. Efter ett par månader fick jag mail från en advokatfirma i Tyskland; Auer Witte Thiel. De sades också representera företaget i fråga. En sökning på nätet gav ungefär samma resultat som föregående. En amerikansk advokat som svarar på frågor, hade kontrollerat och inte hittat någon sådan advokatfirma i Tyskland. Han rådde också den som skickat frågan att inte bry sig om mailet. Han sade att en "riktig" advokatfirma inte skickar mail i sådana ärenden.
    Jag har inte heller brytt mig om mailen, men häromdagen fick jag ett brev från advokatfirman. En påminnelse om min skuld och hot om domstolsförhandlingar! Språket var udda för att vara ett juridiskt dokument, bl.a tycker de att jag ska "sluta sticka huvudet i sanden"... Det medföljde även ett papper som jag skulle skicka till dem, där jag skriver på att jag är skyldig pengar, och hur jag ämnar betala!
     Tilläggas skall, att jag sen en vecka tillbaka får mail från den ursprungliga datingsiten. Där står att jag har möjlighet att åter få åtkomst till min sida. Jag skulle då bara behöva betala en tredjedel av vad jag sägs vara skyldig!
    Har någon annan erfarenhet av detta, och är det nåt jag behöver oroa mig för...?
  • Svar på tråden Suspekta tyska inkasso- och advokatbyråer...
  • Haze26

    Hej!
    Har råkat ut för exakt samma sak. Har bytt kontokort , nu senast i januari. Då fick jag email istället. Har försökt faxa men det går inte. Ingen adress, email eller telefonnummer. Har onekligen betalt för en tjänst i flera månader utan att vara medveten om det.
    Kan jag bara strunta i kraven?

  • nisse20000

    hur har det gått för alla? har ju själv lyckats klanta till det bra nog jävla mycket haha. detta företag har försökt dra pengar av mig sedan 2016 (tiden man var lite ung och dum) men det har inte funka då har dom bara fortsatt att försöka. se länkar för mer info. kan säga att jag har aldrig fått hem NÅGOT via brev på posten av dessa? det var bara ren tur att jag såg mailet här om dagen.
    hur ska jag gå vidare tycker ni några ider? 

    mail1-34.png (1024×768) (laddy.se)

    Mail2 - Laddy.se

    Mail3 - Laddy.se

    Mail4 - Laddy.se

    Mail5 - Laddy.se

  • felix le chat

    Så länge kravet kommer från kronofogden eller tingsrätten behöver du inte svara.

    Om du får från kronofogden så svara dom:
    Jag bestrider kravet i sin helhet

    Datingsiten får bevisa att ni ingått avtal.
    Om det inte går att säga upp så är det ett så kallat orimligt avtalsvillkor.

    email är bara att kasta.

  • nisse20000
    felix le chat så ditt råd är att jag ska ligga lågt tills det kommer hem via posten eller så?
    det jag tycker är MÄRKLIGT är att det har varit så där sen 2006 men att jag inte fått nå info om det? (har säkert bara fått mail när dom inte kunnat dra pengar vilket jag har missat eftersom det kommer så skickat mycket mail)
  • nisse20000
    felix le chat så ditt råd är att jag ska ligga lågt tills det kommer hem via posten eller så?
    det jag tycker är MÄRKLIGT är att det har varit så där sen 2006 men att jag inte fått nå info om det? (har säkert bara fått mail när dom inte kunnat dra pengar vilket jag har missat eftersom det kommer så skickat mycket mail)

    detta mail har jag med skickat till supporten ska bli kul och se vad dom svarar mig.

    den där skulden ni säger att jag har hos er den vill jag att ni skickar hem till mig via posten så jag har svart på vitt vad som gäller så att säga så jag kan ta och undersöka saken vidare.
  • nisse20000

    uppdaterin

    var i kontakt med en Konsumentvägledare.
    och hennes råd/tips var bara att ligga lågt tills man får något från kronofogden. (vilket hon hade väldigt svårt att se skulle hända eftersom det har gått 5-6år och då BORDE jag hört något av dom sen LÄNGE) eller liknande. och agera efter det. eftersom prenumerationen är uppsagt och allt nu.
    men hon hade väldigt svårt att se att så skulle bli fallet eftersom ända uppgifter 
    jag har lämnat till denna sida var för/efternamn och nr på mitt bankomatkort.(korten är borta sen länge)
     
    så hon är/var ganska säker på att dom inte ens vet vem jag är.

    hoppas alla andra som har problem med detta även kommer få bra hjälp.

  • bark877

    Hej. Även jag har gjort samma tabbe tydligen och gå med i opålitlig sida.
    Hur har det löst sig för er efter detta?
    Har fått en avgift från  Paidwings AG genom Fairmont på 109EUR. Fast jag enbart har registrerat mig för gratisdelen i 2 dagar och sedan bet dem ta bort kontot.
    Mvh Marcus

Svar på tråden Suspekta tyska inkasso- och advokatbyråer...