• Emhy89

    BF Februari 2019

    Hallå alla februari 2019-mammor och grattis till alla fina plus!

    Jag hittade ingen BF Februari 2019-tråd så jag tänkte att jag startar en :) 

    Välkomna!{#emotions_dlg.flower}

  • Svar på tråden BF Februari 2019
  • Emma9090
    Farsta2014 skrev 2018-10-06 22:33:36 följande:

    Är det någon som börjat köpa massa bebisgrejer? Detta är ju 3:e barnet men första pojken så här har det blivit en del nya kläder och filtar men det har också blivit en ny vagn, ny bärsele samt babymonitor. Jag har också börjat bunkra upp med blöjor som jag köper med kuponger.... Någon annan som är tidigt ute?


    Fick veta på rul att vi väntar en tjej. (19+2) Letade efter lite bebiskläder men hittade inget fint, eller så kunde jag inte bestämma mig haha. Trodde verkligen inte det. Är så svårt. Vårt första barn. Magen växer så det knakar och är såååå sugen på att börja handla bebissaker. Ser väldigt mycket fram emot att inhandla vagnen men känns lite tidigt att göra det nu haha
  • Farsta2014
    MR8692 skrev 2018-10-07 18:19:45 följande:

    Vi har också börjat köpa på oss en hel del saker till bebisen.

    Vagnen är beställd och den får vi levererad i mellandagarna. Kläder har vi köpt så det räcker i 50 och 56. Babynest, babyskydd, fårskinnsfäll, amningskudde, skötbädd & filtar är också inhandlat! Bara sängen kvar av de större inköpen, den köper vi närmare jul. Svårt att låta bli när det finns så mycket fint att köpa dock. Går in i v 24 på tisdag, tiden går så fort!


    Ja, håller med, det finns sååå mycket fint man kan köpa. Av allt jag köpt till mina två tidigare barn finns det dock bara två köp jag ångrat, det var s.k. pandakudde och gåstol. Allt annat har använts flitigt. Något som tyvärr ofta blir oanvänt är de kläder man får i present, det är söta men opraktiska bodies (ej omlott), kläder i fel storlek, ?finkläder? (tex klänningar) som inte brukar vara så praktiska. Det är lite synd men vad gör man...

    Jag tycker det är så kul att boa och fixa till bebis!!!
  • Farsta2014
    Corneliass skrev 2018-10-07 17:31:59 följande:

    Känns skönt att ha allting klart i tid, man vet aldrig vad som händer. 


    Ja, jag tycker också det känns skönt att ha allt klart i tid. Det är ganska svårt att fixa grejer när den stora magen är i vägen, man behöver kissa typ var 30:e min samt med ev foglossning. Vi har en massa saker i förrådet som vi behöver ta in men jag tänker att jag får hålla mig till efter jul. Men innerst inne skulle jag vilja ta fram ALLT nu, men jag inser att det mest rimliga är att vänta till efter att julen är bortstädad. Så jag får hålla mig. Tur ändå att det är jul emellan så man kan hålla på med julpynt och julstök.
  • stor grön drake

    Igår kände jag bebis på utsidan magen

    Vi röjde lite, möblerade om matplatsen och satte upp saker på vinden. Då tyckte sambon att vi skulle ta fram lådan med babykläder "bara ifall att om..." Fick förklara att om bebis kommer nu snart så kommer inte de kläderna passa på länge länge. Men var endå lite sött av honom

  • MR8692

    [quote=79119435][quote-nick]Farsta2014 skrev 2018-10-07 22:16:02 följande:[/quote-nick]Ja, håller med, det finns sååå mycket fint man kan köpa. Av allt jag köpt till mina två tidigare barn finns det dock bara två köp jag ångrat, det var s.k. pandakudde och gåstol. Allt annat har använts flitigt. Något som tyvärr ofta blir oanvänt är de kläder man får i present, det är söta men opraktiska bodies (ej omlott), kläder i fel storlek, ?finkläder? (tex klänningar) som inte brukar vara så praktiska. Det är lite synd men vad gör man...

    Jag tycker det är så kul att boa och fixa till bebis!!![/

    Jag har faktiskt sagt till våra närmsta att vi inte vill ha massa kläder i present till bebis! Bland annat pga den anledningen du beskriver. Det riskerar att bli oanvänt. Jag vet själv hur jag vill klä min bebis haha! Möjligen om man önskar sig specifika plagg, det kan vara smart. Finns så mycket annat bra och ha man gärna tar emot. Älskar att boa till den lilla, så mysigt att få plocka, känna och pilla på allt smått.

    Vi ska flytta inom 2 år till ett nytt hus så därför kan jag tyvärr inte förbereda det blivande barnrummet i huset vi bor i nu. Känns lite onödigt. Men åh vilken grej! Har redan massor med idéer!

  • Farsta2014
    MR8692 skrev 2018-10-08 10:58:00 följande:

    [quote=79119435][quote-nick]Farsta2014 skrev 2018-10-07 22:16:02 följande:[/quote-nick]Ja, håller med, det finns sååå mycket fint man kan köpa. Av allt jag köpt till mina två tidigare barn finns det dock bara två köp jag ångrat, det var s.k. pandakudde och gåstol. Allt annat har använts flitigt. Något som tyvärr ofta blir oanvänt är de kläder man får i present, det är söta men opraktiska bodies (ej omlott), kläder i fel storlek, ?finkläder? (tex klänningar) som inte brukar vara så praktiska. Det är lite synd men vad gör man...

    Jag tycker det är så kul att boa och fixa till bebis!!![/

    Jag har faktiskt sagt till våra närmsta att vi inte vill ha massa kläder i present till bebis! Bland annat pga den anledningen du beskriver. Det riskerar att bli oanvänt. Jag vet själv hur jag vill klä min bebis haha! Möjligen om man önskar sig specifika plagg, det kan vara smart. Finns så mycket annat bra och ha man gärna tar emot. Älskar att boa till den lilla, så mysigt att få plocka, känna och pilla på allt smått.

    Vi ska flytta inom 2 år till ett nytt hus så därför kan jag tyvärr inte förbereda det blivande barnrummet i huset vi bor i nu. Känns lite onödigt. Men åh vilken grej! Har redan massor med idéer!


    Smart att informera om att kläder ej önskas!! Ja, det finns som sagt hur mycket som helst som man gärna tar emot istället för opassande kläder.... Kul med nytt hus!
  • Lovsan
    Emma9090 skrev 2018-10-07 19:31:17 följande:

    Fick veta på rul att vi väntar en tjej. (19+2) Letade efter lite bebiskläder men hittade inget fint, eller så kunde jag inte bestämma mig haha. Trodde verkligen inte det. Är så svårt. Vårt första barn. Magen växer så det knakar och är såååå sugen på att börja handla bebissaker. Ser väldigt mycket fram emot att inhandla vagnen men känns lite tidigt att göra det nu haha


    Är i vecka 21+5 och håller med dig om att man är sååå sugen på att handla bebissaker nu. Inhandlade första klädesplaggen för 1,5 v sen och i helgen beställde jag ett gäng på nätet från Kappahls ?Newbie?. 100% ekologisk bomull och väldigtv fina plagg. Har även inhandlat ett babynest i 100% ekologisk bomull. Ser också fram emot att inhandla barnvagn, men det får nod bli i december tidigast.

    Vi håller också på och fixar iordning rummet som hon ska få, även fast de första tiden ju inte ens använder ?sitt? rum så är det skönt att ha mycket färdigt med gardiner, förvaring mm som man kanske inte har tid att fixa sen.
  • Emhy89

    Hallå där!

    Förra veckan hade jag så sjukt ont i magen att vi fick åka in. Oklart varför jag hade ont i magen, men de hittade gallsten samt lågt sittande moderkaka. Är i vecka 25. Någon som har erfarenhet av detta sedan tidigare? Tycker inte jag hittar så mycket information om det på nätet och vill gärna höra vad ni i så fall har för erfarenheter :)

  • MR8692
    Emhy89 skrev 2018-10-09 12:37:16 följande:

    Hallå där!

    Förra veckan hade jag så sjukt ont i magen att vi fick åka in. Oklart varför jag hade ont i magen, men de hittade gallsten samt lågt sittande moderkaka. Är i vecka 25. Någon som har erfarenhet av detta sedan tidigare? Tycker inte jag hittar så mycket information om det på nätet och vill gärna höra vad ni i så fall har för erfarenheter :)


    En lågt sittande moderkaka är en potentiell risk och du kommer att följas med ultraljud. Vanligtvis flyttar den sig uppåt i och med att livmodern växer. Konstigt att de inte uppmärksammade detta på RUL? Du ska se att den kommer flytta sig uppåt :)

    Gravida kvinnor får oftare gallsten än kvinnor som inte är gravida. Det beror bland annat på att innehållet av kolesterol i gallan ökar under graviditeten, och därmed bildas stenar lättare. Det kan man göra skälv är attyec undvika fet mat, ägg och äpplen. Eller det du märker att du får känningar av. Blir det inte bättre får du gå till din vårdcentral. Det är inte farligt.
  • Emhy89
    MR8692 skrev 2018-10-09 19:10:31 följande:
    En lågt sittande moderkaka är en potentiell risk och du kommer att följas med ultraljud. Vanligtvis flyttar den sig uppåt i och med att livmodern växer. Konstigt att de inte uppmärksammade detta på RUL? Du ska se att den kommer flytta sig uppåt :)

    Gravida kvinnor får oftare gallsten än kvinnor som inte är gravida. Det beror bland annat på att innehållet av kolesterol i gallan ökar under graviditeten, och därmed bildas stenar lättare. Det kan man göra skälv är attyec undvika fet mat, ägg och äpplen. Eller det du märker att du får känningar av. Blir det inte bättre får du gå till din vårdcentral. Det är inte farligt.
    Tack! Så långt är ja g med, trots allt. Tänkte nog mest om någon har erfarenhet av placenta previa som de kan dela med sig av :)
Svar på tråden BF Februari 2019