• Anonym (Bad momma)

    Ångest inför skolavslutning

    Plötsligt slog det mig att imorgon är dotterns skolavslutning och vi har inte planerat något. Inte ens köpt nya kläder. Ingen av oss ska gå och hon blev väl lite besviken. Det har varit så mycket på sista tiden, jag jobbar för mycket och mår inte bra.

    Nu har jag ångest eftersom det känns som om jag försummat henne. Dumt nog så har vi inte tid för skolavslutningsfika imorgon efter jobb och skola utan får ta det på lördag eftersom jag jobbar så länge. Känns också sådär.

    Vad gör man på en skolavslutningsdag för en 7-åring?

  • Svar på tråden Ångest inför skolavslutning
  • Less is more

    Är detta sant ? Självklart behöver du gå på din dotters skolavslutning. Det är en stor dag för barnen. Hon är bara 7 år. Det brukar vara fint och barnen har övat in sånger.

  • Anonym (mmm)
    Anonym (Bad momma) skrev 2018-06-07 23:08:32 följande:
    Jag tänkte köpa hem lite gott till kvällen och fira då.

    Jag tror att om en pappa hade skrivit det här inlägget så hade många tyckt att det inte är nån fara. Skrev faktiskt ett inlägg om barnen för många år sedan som jag fick skit för. Efter ett tag skrev jag ett i stort sett identiskt och låtsades vara pappa. Då var tonen mycket vänligare och mildare. Man är mer förlåtande mot pappor.
    Det tror jag faktiskt inte stämmer, (förr ja men inte idag (du säjer ju själv det var flera år sen du skrev det inlägget) ), låter mer som om du försöker förminska det lilla styng av dåligt samvete du har. Men det är ju gentemot dottern, oss här på forumet behöver du inte försöka "överbevisa". 

    Men att inte EN av er skulle komma loss just när det är ett yngre barn känns ju onekligen lite trist. En avslutning tar kanske en timme, kanske lite drygt om man fikar efteråt vilket många skolor gör. Just lågstadiet är en ålder då många barn verkligen vill att man ska komma och titta. 

    kläder är väl inte så viktigt men just att ingen kan titta förbi en stund. Och visst är det mycket så här års för de flesta familjer men just därför ser man till att planera i tid. 
  • Anonym (mmm)

    Bra TS att ni fått ihop någon slags lösning nu, men jag måste säga (och menar inte att vara taskig) men hur är det möjligt att ni inte har koll ens på vilken vecka ungen slutar skolan? Har ni ingen almanacka/kalender där ni skriver in viktiga saker? Kanske dags att skaffa en sådan, i så fall (en för hela familjen där man skriver in saker) (ett tips i all välmening - det underlättar verkligen en hel del när alla har mkt på agendan) 

  • annabellelee

    Ja, jag tycker att man bör uppmärksamma barnens skolavslutning. Ok att du inte har råd att ta ledigt hela dagen, men några timmar för att vara med på själva avslutningen eller fika efteråt. Och köpa ett nytt diadem eller en liten hårrosett om ni inte har råd med klänning.

  • Anonym (Bad momma)
    Anonym (mmm) skrev 2018-06-08 07:41:43 följande:

    Bra TS att ni fått ihop någon slags lösning nu, men jag måste säga (och menar inte att vara taskig) men hur är det möjligt att ni inte har koll ens på vilken vecka ungen slutar skolan? Har ni ingen almanacka/kalender där ni skriver in viktiga saker? Kanske dags att skaffa en sådan, i så fall (en för hela familjen där man skriver in saker) (ett tips i all välmening - det underlättar verkligen en hel del när alla har mkt på agendan) 


    Det har blivit så för att jag är utmattad samtidigt som jag försöker få livet att gå ihop.
  • Anonym (J)
    Anonym (S) skrev 2018-06-08 06:08:28 följande:
    Vilken sorglig tråd. Har en sambo vars föräldrar aldrig prioriterade hans skolavslutningar. Det sitter i än idag. Och en 7-åring! Slutar första klass. Då tar man sig fan dit på ett eller annat sätt.
    Jag håller med.
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Bad momma) skrev 2018-06-07 23:08:32 följande:

    Jag tänkte köpa hem lite gott till kvällen och fira då.

    Jag tror att om en pappa hade skrivit det här inlägget så hade många tyckt att det inte är nån fara. Skrev faktiskt ett inlägg om barnen för många år sedan som jag fick skit för. Efter ett tag skrev jag ett i stort sett identiskt och låtsades vara pappa. Då var tonen mycket vänligare och mildare. Man är mer förlåtande mot pappor.


    Inte i den här situationen. Nu handlar det om att INGEN av er kan gå (även om ni har mysfrukost kommer dottetn känna av i skolan att hon är själv).

    Din tidigare kommentar att ni inte haft koll på grund av att DU har gar utmattningssyndrom är ingen undanflykt överhuvudtaget, var är pappan?? Varför har inte han haft koll? Varför har ni ingen kalender där ni skriver upp sånt här?

    Kan inte du eller pappan kontakta jobbet imorgon och be om en timme ledigt? Ifall.ni.berättar varför kanske det går bra ändå?
  • Anonym (Moa)

    Alltså. Kan ju inte vara på riktigt, hur kan du missa när barnet har avslutning? Vid 7 årsåldern? Alla föräldrar kommer att vara där. Stackars barn.

  • Anonym (Bad momma)
    Anonym (Moa) skrev 2018-06-08 19:36:10 följande:

    Alltså. Kan ju inte vara på riktigt, hur kan du missa när barnet har avslutning? Vid 7 årsåldern? Alla föräldrar kommer att vara där. Stackars barn.


    Drygt hälften av föräldrarna var där. Pappan var där.
  • Anonym (Bra)
    Anonym (Bad momma) skrev 2018-06-08 20:37:07 följande:

    Drygt hälften av föräldrarna var där. Pappan var där.


    Men vad bra att ni lyckades lösa det! Skönt!
Svar på tråden Ångest inför skolavslutning