• Anonym (Seft)

    Rätt eller fel med vård för 50 kr till asylsökande?

    Det har ju spridits ett inlägg förut på sociala medier. Undrar hur personer här ställer sig till det i att asylsökande får akut tandvård, akutvård och mediciner som de måste ta - på en kostnad för 50 kr?

    ~~~~~~

    Här är inlägget i sin helhet:

    "Kära vänner. Låt mig berätta om något som krossade mitt hjärta idag. Låt mig berätta om hur våra pensionärer som har byggt upp Sverige lever och behandlas genom våra politiker.

    En äldre man i 80 års åldern, nyss hemskickad från Karolinska kommer för att hämta ut sin nya blodtrycksmedicin. På doseringsetiketten har läkaren skrivit '??tas senast 36 timmar efter utsättning av ramipril'. Jag gör iordning medicinen och den mycket charmiga mannen frågar mig vad detta kalas kommer att gå på. Jag svarar att det kommer att kosta 1880 kr. Då blev mannen tyst. Jag önskar att ni kunde se förtvivlan i hans ögon när han insåg att det är alldeles för dyrt för honom. Skamset säger mannen att han inte har råd och försöker skämta bort det genom att säga att han kommer behöva råna en bank. Mannen lämnar apoteket utan sin medicin.

    Efter ett tag kommer en annan kund in, en kund som saknar asyl. Han har fått ett recept på ett läkemedel som kostar tiotusentals kronor. Pga regelverk så ska denna asylsökande endast betala 50 kr. 50 kr!!!!!!Oavsett läkemedlets pris. Resten ska faktureras till Migerationsverket som betalar fakturan.

    Jag tänker inte vara den som är så, men HELVETE vad jag blir förbannad. En människa som har jobbat 60 år av sitt liv, gjort rätt för sig och betalat skatt. En människa som har byggt upp Sverige. Denna människa ska få leva på småpengar. Denna människa ska inte ha råd med sin blodtrycksmedicin. Hur fan är det möjligt att vi lever i ett så fucked up samhälle?

    Vi bör skatta oss lyckliga som bor i Sverige där vi har privilegiet att endast betala max 2250 kr för ett läkemedel oavsett kostnad.

    Däremot visar våra svenska politiker gång på gång att de sviker pensionärerna. De lovar höjningar på 600 kr. Slopa höjningarna och låt våra äldre få gratis tandvård, gratis läkarvård, låt dem få mediciner för 50 kr som vi fakturerar till en mydighet som de kan uppkalla Pensionärsverket, ge dem samma särbehandling som våra asylsökande och andra får".

  • Svar på tråden Rätt eller fel med vård för 50 kr till asylsökande?
  • Anonym (apotekarn)
    SWO skrev 2018-07-13 13:54:21 följande:

    Nja. Så sandlådelätt förklaring fungerar inte för att ge en bra bild av hur samhället och världen fungerar. Vår välfärd (Sverige och västvärlden) är uppbyggd på vårt utnyttjande av fattigare länder (i Afrika t.ex.). Länderna i mellanöstern var våra kolonier fram till ww2, sedan lämnade vi hela regionen, vind för våg när det blev väpnad konflikt i området. Sedan undrar vi varför det fortfarande är så mycket problem i dessa länder = flyktingströmmar.

    När det kommer till bidragen så har ett land som tar emot en asylsökande ansvar för denna människa. Istället för att ge ALLA asylsökande en klumpsumma varje månad så väljer man att de som faktiskt utnyttjar vården får pengarna. Här är en fin länk som visar hur mycket de får per dag (som inte är akut vård)

    www.migrationsinfo.se/fragor-och-svar/hur-mycket-pengar-far-flyktingar/

    Skulle du klara att köpa mat, hygienartiklar, skor, kläder, medicin (inte för akut vård) samt annat för 71 kr per dag?

    SWO


    Har inte ett land ansvar för sina medborgare också? Eller kommer asylsökande före?
  • nihka
    Anonym (apotekarn) skrev 2018-07-13 13:59:25 följande:
    Har inte ett land ansvar för sina medborgare också? Eller kommer asylsökande före?
    Med ditt resonemang skulle vi inte ge något bistånd alls och inte skänka en krona till internationella katastrofer.
    Om du vill behålla min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (felfelfel)
    SWO skrev 2018-07-13 13:54:21 följande:

    Nja. Så sandlådelätt förklaring fungerar inte för att ge en bra bild av hur samhället och världen fungerar. Vår välfärd (Sverige och västvärlden) är uppbyggd på vårt utnyttjande av fattigare länder (i Afrika t.ex.). Länderna i mellanöstern var våra kolonier fram till ww2, sedan lämnade vi hela regionen, vind för våg när det blev väpnad konflikt i området. Sedan undrar vi varför det fortfarande är så mycket problem i dessa länder = flyktingströmmar.

    När det kommer till bidragen så har ett land som tar emot en asylsökande ansvar för denna människa. Istället för att ge ALLA asylsökande en klumpsumma varje månad så väljer man att de som faktiskt utnyttjar vården får pengarna. Här är en fin länk som visar hur mycket de får per dag (som inte är akut vård)

    www.migrationsinfo.se/fragor-och-svar/hur-mycket-pengar-far-flyktingar/

    Skulle du klara att köpa mat, hygienartiklar, skor, kläder, medicin (inte för akut vård) samt annat för 71 kr per dag?

    SWO


    du glömmer ta med i räkningen allt dyrt de får gratis utöver det som kostar
  • Anonym (apotekarn)
    nihka skrev 2018-07-13 14:03:39 följande:

    Med ditt resonemang skulle vi inte ge något bistånd alls och inte skänka en krona till internationella katastrofer.


    Varför inte? Måste det ena utesluta det andra?
  • Anonym (felfelfel)
    nihka skrev 2018-07-13 14:03:39 följande:

    Med ditt resonemang skulle vi inte ge något bistånd alls och inte skänka en krona till internationella katastrofer.


    Det kan man ju göra om man vill och hjälpa på plats istället för att dra hit alla
  • Anonym (Cat)

    Nu tror ju jag att FB-inlägget var fejk och propaganda.
    För personen som sade sig jobba på Apoteket skrev inget om hur denne informerat om de möjligheter pensionären har rätt till i form av betalningsplan osv.
    Alltså faller personen på eget grepp kring sin trovärdighet.


    "Går att dela upp betalningen av dyra recept

    Flera Apoteket erbjuder även en avbetalningsplan på dyra receptbelagda mediciner. En sådan plan sätts upp genom att skicka in en ansökan om delbetalning till Apoteket. När räkningen för receptet kommer kan man välja att betala hela summan eller att dela upp priset över tolv månader till dess att man når högkostnadstaket.


    På ett Apotek är till exempel den lägsta möjliga inbetalningen 183 kronor, där en aviseringsavgift på 19 kronor för brev, respektive 14 kronor för autogiro tillkommer, men priserna kan variera. Utöver receptbelagda mediciner kan man på flera Apotek även sätta upp en avbetalningsplan för andra kostnader från inköp på Apoteket. Vanligtvis ligger kreditgränsen runt 4 000 kronor."
    Från www.metro.se

    Men i sak är det rätt. Dvs för svenska medborgare finns ett system för hälsa och skukvård och för asylsökande ett mer begränsat system och till den mest akuta vården. Helt rätt och riktigt anser jag för jag vill inte att någon ska behöva sätta livet till på våra asylboenden för att den inte får akut vård och livsviktiga mediciner. Snabba på processerna istället, utvisa omedelbart de som får avslag och försök förbättra hjälpen på plats i länderna/grannländerna istället för att bekosta det mycket dyrare uppehället här.

    Pensionärer i Sverige behöver också få bättre stöd och råd för att informeras i och kräva sin rätt. Det är inte enkelt för de äldsta att ha koll på regler, processer osv i dagens alltmer digitala värld. Men detta ska inte och bör inte jämföras med migrationssystemet. De har inte med varandra att göra!

  • SWO
    Anonym (apotekarn) skrev 2018-07-13 13:59:25 följande:

    Har inte ett land ansvar för sina medborgare också? Eller kommer asylsökande före?


    Har jag sagt att de inte har det? Ska man vinna argument ska man försöka att inte lägga ord i andras munnar.

    Vi svenskar har gratis skola, sjukvård för barn (vuxna får otroligt rabetterade priser), min fru har sammanlsgt betalat 600 kr för våra barns födslar, deras riktiga pris är ca 300 000. Vidare har vi gratis högre utbildning, generösa bidrag för barn mm. Kommer argumentet nu " det får ju asylsökande också, det är orättvist!" blir jag lite trött. Olika grupper i samhället får olika saker från staten - detta för att deras situation ser olika ut. (Barnlösa får inte tillgång till pengarna inom mödravprden t.ex.) Staten tar ganska mycket ansvar för att vi ska ha det bra (betyder inte att vissa saker kan/bör bli bättre).

    Dessa trådar om orättvisa handlar bara om avundsjuka (anser jag). Det är som barn som ser ett annat barn med en glass och sedan tjatar hål i huvet på sina föräldrar, utan att lyssna på logik eller fakta - "vi ska äta sen, en glass förstör aptiten".

    Precis som svenskar som inte kan betala för sig så får asylsökande ekonomiskt stöd/bostad mm. Oftast så är det brist på information att detta finns som är boven, eller att vissa individer inte vill blanda in myndigheter i deras liv.

    Att det är bostadskö, vårdkö mm, har bara lite med asylinvandringen att göra. Köerna har funnits länge (man diskuterade bostäder friskt under 70 talet).

    Sluta ge en liten grupp skulden för något som är ett samhällsproblem - kom på lösningar till problemen istället. Och nej, att säga "om bara den gruppen blir utan så löser sig resten" är ingen lösning. Det är odemokratiskt. Vilken grupp är nästa som ska hackas på?

    SWO
  • SWO
    Anonym (felfelfel) skrev 2018-07-13 14:04:24 följande:

    du glömmer ta med i räkningen allt dyrt de får gratis utöver det som kostar


    Berätta gärna vad de får (gärna med lite länkar så vi andra kan begrunda).

    SWO
  • Anonym (I)
    Anonym (Receptarie) skrev 2018-07-13 13:06:52 följande:

    Har frågat tidigare i tråden men inte fått svar.

    Är det bättre att asylsökande får söka speciella bidrag för vård, bidrag som ändå skulle tas från statskassan, för att kunna betala samma egenavgifter. Systemet idag är ju en förenkling för att slippa skyffla pengar mellan instanser.

    Jämför med att skollunchen är gratis istället för att ett lunchbidrag betalas ut till föräldrarna, som barnet får med sig för att kunna köpa skollunch.


    Båda är lika dåliga såklart.

    Man ska göra enklare för asylsökare att jobba och sluta ösa bidrag på folk på onödan.

    Bidrag bör gå till folk som inte kan jobba , inte till folk som inte får jobba.
  • Anonym (Jonsson)
    Anonym (k) skrev 2018-07-13 11:28:01 följande:
    Fast pensionärer som klarar sig själv har inte rätt till nödvändig tandvård. Det är endast om man bor på särskilt boende eller har mycket hjälp från hemtjänsten..
    Eeh nej, det stämmer inte över huvud taget! Hur man klarar sig har inte med saken att göra. Har man lågbpension och ligger runt riksnormen så kan man få bistånd till nödvändig tandvård.
Svar på tråden Rätt eller fel med vård för 50 kr till asylsökande?