• jaktenpaflow

    Vi som blivit gravida efter IVF

    Hejsan!

    Skapar en tråd för alla oss som fick kämpa ett tag för att få ett plus på stickan, oavsett om det är genom IVF eller på naturlig väg. Vill gärna dela resan som gravid med andra som har varit i liknande situation. Spelar inte heller någon roll när BF är:)

    Har försökt med ett syskon i ett och ett halvt år och blev gravid nu i augusti och BF 22 april!

    Välkomna!

  • Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF
  • jaktenpaflow
    170909 skrev 2019-01-21 13:45:34 följande:

    Höftlyft kan du ju variera ganska mycket för att utmana kroppen på olika sätt. 

    Ett ben i luften.

    Fotsulorna i hop och knäna så tätt ihop du kan. Vilket blir för mig ca en halvmeter mellan knäna.

    Jag har provat med viktstång över höften, den hamnade under magen på blygdbenet så ingen fara för barnet. För mig iaf. 

    Knäböj med vikt i händerna framför kroppen. 

    Knäböj med gummiband.

    Knäböj utan vikter och gummiband och andra redskap.

    Enbents knäböj med och utan vikt. 

    Gummiband runt smalbenen typ mitt på, sen gå åt sidan. Liter enkelt men gummibandet ska vara sträckt hela tiden och du kommer känna av benen.

    Kan även ta ett gummibandshopprep och ställa dig på sen ta tag i motsatta handtag. Och gå åt sidan det blir samma som med gummibandet och benen jobbar en hel del. 

    Innan jag satsade på mer träning kring höft, lår, rumpa, hela ryggen så kunde det bli lite urinläckage vid nysningar och skrattanfall. Men inte nu och då har jag inte gjort så mycket knipövningar. Det var en oväntad trevlig effekt


    Tack för bra tips:) Har ju foglossning också så faktiskt skaffat en PT nu för att verkligen träna rätt:) hur ofta tränar du?
  • Mjbo
    Inalina skrev 2019-01-21 14:20:58 följande:

    Nä schweiz är lite av ett U-land på det sättet. Ingen lagstadgad pappaledighet och bara 14 veckor för mamman (vilket kom 2005!!). Däremot är det ett land där lönenivån ligger väldigt högt (och skattenivån lågt..) så man kan ofta klara sig rätt bra på en lön även om man inte är VD på ett företag.

    Vi har sedan vi flyttade hit försökt se till att bara leva på min mans lön för att vi ska veta att det går - och det har funkat - inkl alla resor och annat kul man vill göra =)

    finns väl egentligen ingenting man inte skulle göra för det lilla livet - man förstår ju mer och mer att hon kommer bli viktigare än något annat.

    Jobbigt att du haft ont, men bra om du försöker vara lite 'mindful' och medveten om att du inte ska gå för mkt på en gång eller göra tunga saker. i dagsläget kan man ju alltid lägga sig i soffan med gott samvete också - det får ju vara ok om inte allt ser perfekt ut i hemmet heller - det kommer det ju knappast göra när babyn kommer haha!!

    hur funkar det om man blir sjukskriven - får man ändå betalt 80% ?   


    Okej, men va skönt ändå att det löser sig på det viset:)

    Ja, det är lite så man måste tänka, att det är helt ok att sätta sig i soffan även mitt på dagen, jag försöker men det är svårt när man har en till som ska stimuleras och köras till kompisar och träningar och aktiviteter och allt vad det är. Och när det är mycket på jobbet så är det svårt att släppa den delen med även när man kommit hem.. Men som sagt, jag försöker ;)

    Jag har faktiskt aldrig någonsin varit sjukskriven så jag är lite dåligt insatt i hur det funkar. Man får 80 procent av lönen första 14 dagarna från arbetsgivaren vet jag. Sen efter det ska man få 80 procent av försäkringskassan om de godkänner ärendet. Men det är bara upp till en viss summa, det finns alltså ett max belopp i både föräldrapenning och sjukskrivning vilket jag tycker är helt sjukt. Jag som ligger ovanför detta belopp i lön kommer gå miste om massor av pengar både vid sjukskrivning och föräldrapenning. Men men.. systemet är så och går såklart inte att påverka :)
  • 170909
    Inalina skrev 2019-01-21 14:25:15 följande:
    Japp är svensk medborgare men har inte jobbat/bott i Sverige på 9 år så inte mkt att hämta där - men det vet vi ju om och har valt själva. Man ska ju inte kunna utnyttja försäkringskassan om man inte betalar skatt i Sverige så inget konstigt med det =) 
    Har du kollat upp det?
    Jag har hört en heldel historier från tidigare anställda och jag trodde knappt det var sant. Hade jag/vi bott kvar utomlands hade vi haft rätt till ersättning från fkassan, kommer inte ihåg varför. 
  • 170909
    jaktenpaflow skrev 2019-01-21 15:18:49 följande:
    Tack för bra tips:) Har ju foglossning också så faktiskt skaffat en PT nu för att verkligen träna rätt:) hur ofta tränar du?
    Än så länge styrka en gång i veckan och vanlig yoga en gång. Mitt schema kommer ändras på något sätt om någon månad så då vet jag inte hur jag kommer kunna hitta tiden för att fortsätta som jag gör.
    Jag vill fortsätta träningen självklart, för den har hjälpt mig massor.
    Tänk på att bara göra det som känns bra i kroppen!
  • BaKu

    Här kommer en liten uppdatering. Vi har det bra och ligger kvar på BB. Imorgon åker vi hem så länge allt ser bra ut. Har inte varit någon press om att åka hem, vilket jag är så glad för.

    Första dygnen är tuffa. Man är trött och kroppen är sliten. Så skönt att få hjälp med allt man inte har en aning om. Ska bli både skönt och läskigt att komma hem imorgon. Fattar inte att vi får ta med honom hem...

  • 170909

    Om jag ska skapa en grupp behöver jag lite namn eller e-post adresser att lägga till.
    Tänkt den kunde få heta testgruppen 2019 så är det inte helt uppenbart att det har med barn och ivf att göra. Även om jag gör gruppen så hemlig det går så kan det kännas bra. Sen har vi ju i den här gruppen testat en heldel

  • Kallamakka
    170909 skrev 2019-01-21 19:02:49 följande:

    Om jag ska skapa en grupp behöver jag lite namn eller e-post adresser att lägga till.

    Tänkt den kunde få heta testgruppen 2019 så är det inte helt uppenbart att det har med barn och ivf att göra. Även om jag gör gruppen så hemlig det går så kan det kännas bra. Sen har vi ju i den här gruppen testat en heldel


    Jag skickade min mail i ett meddelande till dig, första gången jag provade så jag hoppas det funkar. :)
  • Fröken Rabarber
    170909 skrev 2019-01-21 19:02:49 följande:

    Om jag ska skapa en grupp behöver jag lite namn eller e-post adresser att lägga till.

    Tänkt den kunde få heta testgruppen 2019 så är det inte helt uppenbart att det har med barn och ivf att göra. Även om jag gör gruppen så hemlig det går så kan det kännas bra. Sen har vi ju i den här gruppen testat en heldel


    Hej, jag skickade mitt namn i ett meddelande till dig, hoppas det funkade. :)
  • Kallamakka
    BaKu skrev 2019-01-21 18:32:52 följande:

    Här kommer en liten uppdatering. Vi har det bra och ligger kvar på BB. Imorgon åker vi hem så länge allt ser bra ut. Har inte varit någon press om att åka hem, vilket jag är så glad för.

    Första dygnen är tuffa. Man är trött och kroppen är sliten. Så skönt att få hjälp med allt man inte har en aning om. Ska bli både skönt och läskigt att komma hem imorgon. Fattar inte att vi får ta med honom hem...


    Du har ju gjort världens insats, förstår att kroppen tar stryk. Bara vila så gott det går. :)

    Åh och allt bebis gos ni ska hinna med, och få komma hem och lära känna eran lille kille, man blir ju lagom avis här!!

    Tack för du berättar lite om hur de går, så mysig läsning! . :)
  • Mjbo
    170909 skrev 2019-01-21 13:25:51 följande:

    Jag skulle kunna försöka men vad ska den då heta?


    "Bf 2019" kanske? Gör den hemlig :)
Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF