• megaloul

    Sned rygg eller ej?

    Man ser att ryggraden verkar lite sned samt att bröstkorgen verkar missplacerad? Är detta Skolios eller något annat? Bör jag vända mig till en vårdcentral? Tränar för fullt och äter runt 120g protein (självklart mycket kolhydrater och lite fett också) för att bygga muskler.

  • Svar på tråden Sned rygg eller ej?
  • Anonym (framåt)

    Hej,
    Precis som jag har du framåtroterade axlar! Testa att lägga extra träning på ryggen, speciellt muskler mellan skulderbladen. Du kan googla på vilken typ av ryggträning som behövs för att motverka detta. Men eftersom det är medfött går det aldrig bort helt. 

    Min kiropraktor säger att jag inte ens får träna bröstmuskler/göra armhävningar, för sådana rörelser spänner musklerna vid bröstet mer och drar fram axlarna ännu mer.

    Yoga och klättring är också bra mot framåtroterade axlar. Det finns även stretch-övningar på olika muskelbyggar-siter för detta (framåtroterade axlar).

    För att avgöra om du har skolios behövs nog en ortoped eller en bild på ryggraden. Obs att riktig skolios gör ryggraden S-formad, men finns mer "dold" skolios också, som inte syns så tydligt, som man kan ha besvär av.

    Vet att jag uttrycker mig lika flummigt som en astrolog, men all denna info har jag fått från ortoped, sjukgymnast och kiropraktor.

  • Anonym (framåt)
    megaloul skrev 2019-01-06 15:45:32 följande:

    Blev samma bild två gånger men här är en bakifrån


    ok ladda upp!
  • Anonym (Skoliosen)

    Jag har skolios, hade du haft det så hade läkarna och skolhälsovården reagerat på det redan som barn. Har dom sagt något?

  • Griseknoen35

    Har också skolios, brukar upptäckas i grundskolan på mellan eller högstadiet om det inte är medfött. Bilden på din rygg du har lagt upp är dålig, du står inte så att det går att avgöra (vilken är svårt överhuvudtaget på en bild och för en okunnig). Du har en rodnad längst ned på ena sidan av ryggen och sen skuggningar som gör att det ser ut som att ryggraden är defekt. Är du orolig för att du har skolios som av någon anledning inte påverkar dig och skolhälsovården missat så boka en tid på din vårdcentral så att en läkare kan ta en snabb titt.

    Skolläkaren när jag gick i grundskolan missade att kolla min rygg, den blev upptäckt på annat håll och då va det en ordentligt "buckla" jag hade (stelopererad sedan 16 år). Syntes när jag stod rakt men blev ordentligt påtaglig när jag böjde mig framåt. Din rygg ser rak ut på det sättet, ser inte ut som att du har någon "buckla" men samtidigt så är det något som kanske bara syns när du böjer dig. 

  • megaloul
    Anonym (Skoliosen) skrev 2019-01-06 16:30:20 följande:

    Jag har skolios, hade du haft det så hade läkarna och skolhälsovården reagerat på det redan som barn. Har dom sagt något?


    Nej det har de inte
Svar på tråden Sned rygg eller ej?