• Anonym (Bonusmamma)

    Bonusdottern knarkar

    Hej!

    Jag har ett problem. Jag är sambo med en man som har en sextonårig dotter sen tidigare. Dottern har hamnat i helt fel sällskap och börjat röka hasch, dricka starksprit, ta amfetamin och benzo. Hon strular och bråkar i skolan och går allt mer sällan dit.

    Jag och min sambo har två småbarn tillsammans som är 1 och 3 år gamla och jag börjar oroa mig för deras välmående när deras storasyster allt oftare kommer hem påverkad.

    Jag har bokat möten hos soc men hennes mamma bokar av tiderna i sista stund. Jag har pratat med skolan men de säger att de inte kan hjälpa mig då jag inte är biologisk mamma.

    Förra månaden när jag fick reda på av en slump att de skulle på fest där droger skulle förekomma så ringde jag polisen och uppgav namn och ålder på de jag visste samt adress och tid. De skulle skicka en patrull ifall resurser fanns men tydligen gjorde det inte det och dottern kom hem till sin mamma hög som ett hus, nedkräkt och ett stort sår i pannan.

    Hennes föräldrar är väl medvetna om problemen men vill inte att hon ska hamna i rullarna hos soc då de båda jobbar inom just familjeomsorg.

    Vad i hela fridens namn ska jag ta mig till?

    Tack för att du tog dig tiden att läsa ända hit ???? Hoppas någon har ett tips eller något stöttande ord till mig. Är helt förstörd och familjen slås snart i spillror ????

  • Svar på tråden Bonusdottern knarkar
  • Tiina87
    klyban skrev 2019-04-28 13:58:07 följande:

    Nä, det är ett faktum nu, du fullständigt vägrar prata om det jag pratar om.

    Men du känner att du inte vill vara utanför, så du bara skriver ord på en rad utan betydelse.


    Jag har inte vägrat prata om "förutsättningslösa samtal". Jag talade däremot om för dig att yr mitt erfarenhet är det inte alltid dessa fungerar. Och utifrån det ts har sagt så har de prövar och inte kommit någon vart och därifrån är det dax för ts att vända sig till andra instanser.
  • pyssel
    Tiina87 skrev 2019-04-28 13:38:27 följande:

    Jag gjorde en orosanmälan till skolan om en sak som INTE tänker gå in på (jag hade även tidigare gjort orosanmälan till soc utan att det gjordes någonting).


    Haha, ska du börja nu igen? Innehållet är helt irrelevant så du behöver inte bli hetsig om att du "INTE tänker gå in på" det.

    Orosanmälan är en term i SoL 14 kap 1§ (1c§ för privatpersoner)

    Att du uttrycker din oro till skolan är inte en orosanmälan. Kallar du det att du bötfällt din granne också om du påtalar hur hen felparkerar?
    Alla hästar hemma
  • Tiina87
    klyban skrev 2019-04-28 14:00:16 följande:

    Jag är seriös, men tina hatar mig illa, så hon måste göra så här, då det är hennes natur.

    Detta är inte första gången, utan mer typ 100:e gången samma sak sker med denna användare.


    Vad är det du pratar om? Göra dig illa? Allvarligt?! Du kommer med tramsiga påståenden, svarar goddag yxskaft, vet inte vad du tidigare skrivit och kommer med meningar taget ur luften.

    Du borde faktiskt ta kontakt med vården för att utesluta stroke, tia eller hjärntumörer. Eller prata med en psykolog om dina tankar. För du uppvisar inget friskt mående.
  • klyban
    Tiina87 skrev 2019-04-28 14:07:58 följande:
    Jag har inte vägrat prata om "förutsättningslösa samtal". Jag talade däremot om för dig att yr mitt erfarenhet är det inte alltid dessa fungerar. Och utifrån det ts har sagt så har de prövar och inte kommit någon vart och därifrån är det dax för ts att vända sig till andra instanser.

    Yup, hela tiden.
    Jag vet inte varför du vägrar prata om det jag pratar om, och sen inbillar du dig ska ha rätt och när du vägrar.
    Det kommer aldrig ske.


     


    Ett förutsättningslöst samtal går inte till som du säger, finns inget som tyder på ett sådant har skett ens.
    Och ditt dömande är den raka motsatsen i vad ett förutsättningslöst samtal är.
    På alla plan berättar du att du inte har en susning i vad det är ens.


    hur många meter var det?
  • Tiina87
    pyssel skrev 2019-04-28 14:09:04 följande:

    Haha, ska du börja nu igen? Innehållet är helt irrelevant så du behöver inte bli hetsig om att du "INTE tänker gå in på" det.

    Orosanmälan är en term i SoL 14 kap 1§ (1c§ för privatpersoner)

    Att du uttrycker din oro till skolan är inte en orosanmälan. Kallar du det att du bötfällt din granne också om du påtalar hur hen felparkerar?


    I min och den specifika skolans seende var det en orosanmälan.

    Att påtala att någon felparkerad är inte det detsamma som att ge någon böter.... Hade jag varit parkeringsvakt så hade jag bötfälla de som felparkerad (oavsett om det var min granne, kompis etc) Så länge det hade skett i mitt arbetsområde.
  • Tiina87
    klyban skrev 2019-04-28 14:11:17 följande:

    Yup, hela tiden.

    Jag vet inte varför du vägrar prata om det jag pratar om, och sen inbillar du dig ska ha rätt och när du vägrar.

    Det kommer aldrig ske.

     

    Ett förutsättningslöst samtal går inte till som du säger, finns inget som tyder på ett sådant har skett ens.

    Och ditt dömande är den raka motsatsen i vad ett förutsättningslöst samtal är.

    På alla plan berättar du att du inte har en susning i vad det är ens.


    Och var har jag skrivit om hur ett förutsättningslöst samtal går till? Visa det inlägget.

    Och hur anser du att ett förutsättningslöst samtal går till?

    Vad är definitionen på förutsättningslös för dig?
  • pyssel
    Tiina87 skrev 2019-04-28 14:12:50 följande:

    I min och den specifika skolans seende var det en orosanmälan.

    Att påtala att någon felparkerad är inte det detsamma som att ge någon böter.... Hade jag varit parkeringsvakt så hade jag bötfälla de som felparkerad (oavsett om det var min granne, kompis etc) Så länge det hade skett i mitt arbetsområde.


    Då har du återigen fel. Det här är uppenbarligen inte ditt område, men mitt är det.
    Alla hästar hemma
  • klyban
    Tiina87 skrev 2019-04-28 14:16:18 följande:
    Och var har jag skrivit om hur ett förutsättningslöst samtal går till? Visa det inlägget.

    Och hur anser du att ett förutsättningslöst samtal går till?

    Vad är definitionen på förutsättningslös för dig?

    Du säger ett sådant skett, dock finns inget som tyder på detta.


    Jag tänker inte hjälpa dig vad ett sådant är, antingen vet du, eller vet du inte.
    Och nu är svaret att du inte vet.


    hur många meter var det?
  • Tiina87
    pyssel skrev 2019-04-28 14:16:51 följande:

    Då har du återigen fel. Det här är uppenbarligen inte ditt område, men mitt är det.


    Fel har jag däremot inte eftersom jag har anmält en oro till skolan, därav enligt skolan en orosanmälan. Vedertaget är det möjligen inte men enligt den skolan var det en orosanmälan som de (tack och lov) tog på allvar.

    Och nej, jag jobbar inte inom socialtjänstens och sysslar därav inte med varken orosanmälningar eller ek.bistånd.
  • Tiina87
    klyban skrev 2019-04-28 14:19:02 följande:

    Du säger ett sådant skett, dock finns inget som tyder på detta.

    Jag tänker inte hjälpa dig vad ett sådant är, antingen vet du, eller vet du inte.

    Och nu är svaret att du inte vet.


    Jag talade om för dig att jag har haft förutsättningslösa samtal med folk. Jag sa däremot inte vad vi pratade om då det är helt irrelevant för dig. Jag vet hur ert förutsättningslöst samtal gör till utifrån min definition.

    Definitionen på förutsättningslös är högst individuell då det inte finns någon säker definition. Således är även innegållet i ett förutsättningar samtal högst individuellt.

    Hur går ett förutsättningslöst samtal till enligt din definition?
Svar på tråden Bonusdottern knarkar