• Anonym (I-valet-och-kvalet)

    Skulle ni berätta?

    Min sambo berättade för ett månader sedan att hon vill separera efter 10 år tillsammans och två barn. Dagen efter hon berättade detta fick hon blommor hem från en ny killkompis som hon "klickat med" (hennes ord), som skrev att hon snart är tillbaka till sitt glada jag igen, typ. Min sambo sa till mig att "det var väl snällt?" Okänsligt tyckte jag då.

    Dom har träffats som "kompisar" sedan dess, och bl.a. på en AW efter vilken min sambo kom hem sent och väldigt full. Hon agerade annorlunda och hemligt när hon kom hem, och jag kunde inte hålla mig utan kollade messen på hennes mobil morgonen efter. Hon hade messat massor med killen efter AWn och det var en massa ömhetsbetygelser och hjärtan överallt. Jag konfronterade min sambo som påstod att hon inte var intresserad av honom som mer än vän, men att han var det.

    Vi ska ju separera så jag har väl ingen rätt att ha någon åsikt, men detta kändes ändå respektlöst tyckte jag. Den här killen är gift och har barn. Nu ska min sambo åka med honom till en annan stad över dagen där han ska jobba.

    Jag känner mig svartsjuk och kränkt av deras beteende, och tycker synd om killens fru som säkert inte vet något. Skulle ni informera hans fru om hans beteende och att han vill vara mer än vän med min sambo?

  • Svar på tråden Skulle ni berätta?
  • Anonym (realistisk)
    Anonym (Anonym@) skrev 2019-05-17 08:46:06 följande:
    Jo men vi är överens om detta.
    Mitt andra stycke var mera en rektion till det andra tjafset, att hålla frun utanför som om hon inte skulle ha något med det att göra, och vill hon ha reda på något får hon ta reda på det själv.
    Det finns nog ingen rationell förklaring till det, jag tror det helt enkelt handlar om det vanliga mönstret man alltid ser gällande otrohet. Människor som själva är eller varit otrogna vill aldrig se att sanningen kommer fram. 
  • Anonym (realistisk)
    Anonym (Skvaller) skrev 2019-05-17 13:42:43 följande:
    Men det är väl en jäkla skillnad, om det är ens egna kompisar som håller på och skyddar och ljuger och undanhåller för en, och låtsas som ingenting. Och att söka upp en vilt främmande människa.
    Ja, det är väl det som skiljer dig får andra här. Din empati sträcker sig enbart till dig själv och de du känner. Andra tycker att man kan hjälpa även okända människor. 
  • Anonym (Anonym@)
    Anonym (realistisk) skrev 2019-05-17 13:59:53 följande:
    Det finns nog ingen rationell förklaring till det, jag tror det helt enkelt handlar om det vanliga mönstret man alltid ser gällande otrohet. Människor som själva är eller varit otrogna vill aldrig se att sanningen kommer fram. 
    Klart att det är så. Det ingår i samma tankemönster som de som resonerar att
    "det man inte vet har man inte ont av". Och oftast är det dom som är otrogna, eller har varit som för detta resonemanget av egoistiska skäl.
  • Anonym (Hmmm)
    Anonym (I-valet-och-kvalet) skrev 2019-05-08 20:58:51 följande:

    Min sambo berättade för ett månader sedan att hon vill separera efter 10 år tillsammans och två barn. Dagen efter hon berättade detta fick hon blommor hem från en ny killkompis som hon "klickat med" (hennes ord), som skrev att hon snart är tillbaka till sitt glada jag igen, typ. Min sambo sa till mig att "det var väl snällt?" Okänsligt tyckte jag då.

    Dom har träffats som "kompisar" sedan dess, och bl.a. på en AW efter vilken min sambo kom hem sent och väldigt full. Hon agerade annorlunda och hemligt när hon kom hem, och jag kunde inte hålla mig utan kollade messen på hennes mobil morgonen efter. Hon hade messat massor med killen efter AWn och det var en massa ömhetsbetygelser och hjärtan överallt. Jag konfronterade min sambo som påstod att hon inte var intresserad av honom som mer än vän, men att han var det.

    Vi ska ju separera så jag har väl ingen rätt att ha någon åsikt, men detta kändes ändå respektlöst tyckte jag. Den här killen är gift och har barn. Nu ska min sambo åka med honom till en annan stad över dagen där han ska jobba.

    Jag känner mig svartsjuk och kränkt av deras beteende, och tycker synd om killens fru som säkert inte vet något. Skulle ni informera hans fru om hans beteende och att han vill vara mer än vän med min sambo?


    Ytterst respektlöst!
  • molly50
    Anonym (Skvaller) skrev 2019-05-17 13:42:43 följande:
    Men det är väl en jäkla skillnad, om det är ens egna kompisar som håller på och skyddar och ljuger och undanhåller för en, och låtsas som ingenting. Och att söka upp en vilt främmande människa.
    Men vem har pratat om en vilt främmande människa?
    Här handlar det om en person som faktiskt är inblandad. Frun till TS exsambos "kompis".
    Även om hon kanske själv inte är medveten om vad som pågår bakom hennes rygg så är hon ju i högsta grad inblandad.
    Så det går ju inte att jämföra med att en helt främmande människa,som inte har någonting med saken att göra,berättar.
  • Anonym (Utan tvekan)
    Anonym (Skvaller) skrev 2019-05-17 13:42:43 följande:
    Men det är väl en jäkla skillnad, om det är ens egna kompisar som håller på och skyddar och ljuger och undanhåller för en, och låtsas som ingenting. Och att söka upp en vilt främmande människa.
    Du har fortfarande inte förstått att man kan göra saker av ren omtanke för andra människor? Han är fortfarande inte en utomstående person som inte har något med denna händelse att göra. Visserligen har han inga skyldigheter, men han kan göra det av två helt andra anledningar.
    1) Av ren empati eftersom han själv blivit sårad. Han vet hur det känns att få det kastat rakt i ansiktet utan minsta föraning. 
    2) OM inget har hänt mellan dem ännu, kan han se till att de inte får möjligheten!
  • molly50
    Anonym (Utan tvekan) skrev 2019-05-17 22:34:16 följande:
    Du har fortfarande inte förstått att man kan göra saker av ren omtanke för andra människor? Han är fortfarande inte en utomstående person som inte har något med denna händelse att göra. Visserligen har han inga skyldigheter, men han kan göra det av två helt andra anledningar.
    1) Av ren empati eftersom han själv blivit sårad. Han vet hur det känns att få det kastat rakt i ansiktet utan minsta föraning. 
    2) OM inget har hänt mellan dem ännu, kan han se till att de inte får möjligheten!
  • Anonym (Skvaller)
    Anonym (Utan tvekan) skrev 2019-05-17 22:34:16 följande:
    Du har fortfarande inte förstått att man kan göra saker av ren omtanke för andra människor? Han är fortfarande inte en utomstående person som inte har något med denna händelse att göra. Visserligen har han inga skyldigheter, men han kan göra det av två helt andra anledningar.
    1) Av ren empati eftersom han själv blivit sårad. Han vet hur det känns att få det kastat rakt i ansiktet utan minsta föraning. 
    2) OM inget har hänt mellan dem ännu, kan han se till att de inte får möjligheten!
    Men - lever ni i Saudiarabien här, eller någon av de där no go-zonerna i Sverige som fungerar som Saudiarabien? Ni får tipsa mullorna också, så de kan söka upp paret och piska på dem med sina spön!

    Herregud... Jag tror att ni skulle må bättre om ni skaffade er något att göra!
  • Anonym (realistisk)
    Anonym (Skvaller) skrev 2019-05-18 18:53:58 följande:
    Men - lever ni i Saudiarabien här, eller någon av de där no go-zonerna i Sverige som fungerar som Saudiarabien? Ni får tipsa mullorna också, så de kan söka upp paret och piska på dem med sina spön!

    Herregud... Jag tror att ni skulle må bättre om ni skaffade er något att göra!
    Nej vi lever i sverige men till skillnad från dig har vi en fungerande empati och moralkompass och vet av erfarenhet vad det betyder attt bli förd bakom ljuset och hur viktigt det är att få reda på sanningen. Dina erfarenheter är väl tvärtom, hur viktigt det är att sanningen aldrig kommert fram och det förklarar väl din uppenbara allergi mot att sanningen kommer fram precis som alla andra som är eller varit otrogna.

    Frågan är egentligen väldigt enkel, vill man inte att sanningen ska komma fram så ska man inte pyssla med sånt som inte tål dagsljus.Väljer man att göra sånt så kan man inte förvänta sig att andra ska hjälpa en hålla det hemligt utan då får man stå sitt kast och ta konsekvenserna för sina handlingar.
Svar på tråden Skulle ni berätta?