• Erikkkk

    Svar till Cissi Wallin

    Under Publicistklubbens debatt "när skiten träffar fläkten" fick "geniet" Cissi Wallin möjlighet att ställa en, vad hon säkert tyckte var, en fråga som var så vass till sitt innehåll att den skulle lämna debattdeltagarna ståendes tysta med slappa hakor och stirrande blickar. Frågan löd som följer: Hur blev den utsatta en förövare, och förövaren den utsatta?".  Jag tänkte svara på denna fråga, men först är det på sin plats att jag delger mina tankar kring Cissi Wallin. Wallin är enligt mig en jävligt otäck person, som dessutom framstår som både verklighetsfrånvänd och ointelligent. Det är för mig ett mysterium varför inte fler kvinnor som blivit utsatta för sexuella övergrepp ställer sig på barrikaderna och skriker: "SLUTA FÖRSTÖRA METOO CISSI!!!".

    Nu till frågan, den löd alltså: Hur blev den utsatta en förövare, och förövaren den utsatta? Då frågan är ställd utifrån Cissis egen situation kommer därför svaret att vara det. 

    Svaret innehåller tre faktorer som gör det möjligt för, i det här fallet, Fredrik Virtanen att bli den utsatte och Cissi Wallin förövaren.

    1. Anklagelsens art. Sexualbrott är något av det värsta en person kan bli anklagad för. Hade Cissi anklagat Fredrik för att ha snott hennes handväska den där natten för 133 år sedan så hade vi aldrig suttit här idag. Eller, i alla fall inte Fredrik Virtanen.
    2. Anklagelsen var offentlig. Både Cissi och Fredrik är offentliga personer och över en natt var det känt över hela landet. 
    3. Fredrik Virtanen har inte funnits vara skyldig till det han anklagats för, enligt Svensk lag är han inte skyldig. Och eftersom man ska anses vara oskyldig tills det att motsatsen bevisas så är Fredrik Virtanen enligt Svensk lag, oskyldig. 

    Morsning korsning...

  • Svar på tråden Svar till Cissi Wallin
  • Glinda från Oz

    Cissi Wallin har som alla andra i det här landet yttrandefrihet, hon får säga vad som vill! Att man är oskyldig till motsatsen har bevisats gäller bara i domstol.

    Varför ska vi hela tiden ta männens parti och förutsätta att kvinnorna ljuger? Som kvinna vinner man inget på att ljuga om en sån sak, man blir utmålad som en lögnaktig häxa som ska brännas på bål fast anklagelsen är sann. Innan me too beskylldes offret alltid (om inte gärningsmannen var nyinvandrad från t.ex Mellanöstern) medan alla tyckte synd om gärningsmannen. Cissi Wallins fråga är befogad.

  • KaptenOhoy
    Glinda från Oz skrev 2019-05-25 23:19:12 följande:

    Cissi Wallin har som alla andra i det här landet yttrandefrihet, hon får säga vad som vill! Att man är oskyldig till motsatsen har bevisats gäller bara i domstol.


    Fast man får inte säga vad man vill. Det finns massor av lagar som reglerar yttrandefriheten. Sluta sprida felaktig information.
  • sysop
    Glinda från Oz skrev 2019-05-25 23:19:12 följande:

    Cissi Wallin har som alla andra i det här landet yttrandefrihet, hon får säga vad som vill! Att man är oskyldig till motsatsen har bevisats gäller bara i domstol.

    Varför ska vi hela tiden ta männens parti och förutsätta att kvinnorna ljuger? Som kvinna vinner man inget på att ljuga om en sån sak, man blir utmålad som en lögnaktig häxa som ska brännas på bål fast anklagelsen är sann. Innan me too beskylldes offret alltid (om inte gärningsmannen var nyinvandrad från t.ex Mellanöstern) medan alla tyckte synd om gärningsmannen. Cissi Wallins fråga är befogad.


    Yttrandefriheten gör inte att man inte konsekvens kan uttrycka vad som helst.

    Att man är oskyldig tills dess att lämplig domstol beslutat något annat gäller i hela samhället och inte bara i rättegångssalen.

    Du behöver läsa på rättsbegreppen
  • Erikkkk
    Glinda från Oz skrev 2019-05-25 23:19:12 följande:

    Cissi Wallin har som alla andra i det här landet yttrandefrihet, hon får säga vad som vill! Att man är oskyldig till motsatsen har bevisats gäller bara i domstol.

    Varför ska vi hela tiden ta männens parti och förutsätta att kvinnorna ljuger? Som kvinna vinner man inget på att ljuga om en sån sak, man blir utmålad som en lögnaktig häxa som ska brännas på bål fast anklagelsen är sann. Innan me too beskylldes offret alltid (om inte gärningsmannen var nyinvandrad från t.ex Mellanöstern) medan alla tyckte synd om gärningsmannen. Cissi Wallins fråga är befogad.


    Vad pratar du om?!! Läs på om yttrandefrihet!!!

    Sen är det alltid lika löjligt att höra folk, oftast feminister, som lever i virrfarelsen att våldtäkt och sexuella övergrepp skulle accepteras av den manliga delen av befolkningen? Män, för det handlar oftast om män, som våldtar och utsätter kvinnor för övergrepp utgör en flrsvinnande liten andel av den svenska manliga befolkningen och varenda normalt funtad person fördömmer dessa män!

    "...Innan metoo beskylldes alltid offret...", ursäkta, men vilket jävla skitsnack! Talar du då om dina vänner? Din familj? Din pappa, bror, son eller bästa killkompis? Är det dom som har beskyllt dessa offer? Är det dom som har " tyckt synd om gärningsmännen"?

    Det är precis den här typen av konspiratoriska tankar som har förpestat den moderna, svenska, feminismen!
  • CarinaL26
    Glinda från Oz skrev 2019-05-25 23:19:12 följande:

    Cissi Wallin har som alla andra i det här landet yttrandefrihet, hon får säga vad som vill! Att man är oskyldig till motsatsen har bevisats gäller bara i domstol.

    Varför ska vi hela tiden ta männens parti och förutsätta att kvinnorna ljuger? Som kvinna vinner man inget på att ljuga om en sån sak, man blir utmålad som en lögnaktig häxa som ska brännas på bål fast anklagelsen är sann. Innan me too beskylldes offret alltid (om inte gärningsmannen var nyinvandrad från t.ex Mellanöstern) medan alla tyckte synd om gärningsmannen. Cissi Wallins fråga är befogad.


    Är du allvarlig? För det första innebär inte yttrandefrihet att man får förtala andra. För det andra, skulle du vara ok med att dina grannar spred ut på nätet att du begått övergrepp mot deras barn?
  • Loloboije

    Nej men det du skriver är är bland det dummaste. Rent näthat, du besvarar inget konkret som jag skrivit alls utan skriver bara elaka och väldigt äckliga saker om mig som person.

    Väldigt typiskt för just svansen under CW och det är precis det här beteendet som gjorde att jag slutade följa och tro på henne, samt slutade kalla mig feminist.

    Har inget personligt agg mot henne alls, du får gärna förtydliga varför du påstår att jag har ett personligt agg mot henne och varför du skriver fruktansvärt äckliga påståenden om mig och Virtanen (känns faktiskt som digitala sexuella trakasserier) för mig var både hennes namn och Fredriks namn helt intetsägande för mig innan metoo. Jag har aldrig reagerat nämnvärt efter att ha råkat läsa deras krönikor förut (om jag ens läst dom).

    De krönikörer jag kände till och brydde mig om att läsa innan var Peter Wolodarski och Åsa Linderborg. Speciellt Åsa Linderborg.

    Det ENDA jag kritiserar är MOBBNING, GROVT FÖRTAL, PSYKISK MISSHANDEL, LYNCHMOBBAR, samt fenomenet att folk näthatar offentliga personer ohämmat om ?anonyma vittnen? snackar skit om dom i Aftonbladet. Särskilt om de ?anonyma vittnena? är fler än en, att det skulle göra det mer sant då.

    Hur många medlemmar har AFS? Säg 1000. (Bara en hypotetisk siffra) Så många tycker iallafall att alla med invandrarbakgrund ska bli av med sitt medborgarskap. Om alla dom anonymt vittnar i Aftonbladet om att valfri tv-personlighet som också är muslim är pedofil, ska man tro på det och stena tv-personligheten då efter att ha sett rubriken på Facebook?!

    ?Det är TUSEN ANONYMA VITTNEN, så ta ut tungan ur tv-personlighetens stjärt och börja stena du också?.

    Och nej, jag näthatar inte. Jag skulle ALDRIG ha påpekat Cissis hyckleri samt hennes fans hyckleri angående att Virtanen har haft ett typiskt missbruksbeteende för över 10 år sen (som han själv erkänt) om det inte vore för att Cissi och hennes fans använder det som vapen för att han då automatiskt ska förklaras skyldig till våldtäkt som han nekar till- när hon själv haft ett ännu värre missbrukarbeteende och det är ingen av er som anser att hon ska kunna automatisk bli dömd utan domstol för vidriga brott för det.

    Jag skiter i personerna, jag har aldrig varit ett fan av någon av dom, har inte ens läst dom eller haft en åsikt överhuvudtaget om dom innan, jag pratar om principer, etik, om våld, om mobbning och äcklig flockmentalitet, hyckleri och sekterism.

    Vad pratar du om? Mig som person i väldigt nedvärderande termer ENBART utan att veta något om mig.


    fsdf skrev 2019-05-25 19:55:50 följande:

    Det här är nog bland det dummaste jag har läst online och då har man ändå läst mycket, ta ut tungan ur Virtanens stjärt och släpp ditt personliga agg mot Wallin

    Du sitter dessutom själv och näthatar och slänger ur dig anklagelser - ironin är så total


  • Loloboije

    Tack. Exakt. Skönt att det är flera här som reflekterar.


    jrockyracoon skrev 2019-05-25 23:13:19 följande:

    Vad i inlägget är det du kritiserar? 

    Nog måste man väl ändå få föra resonemang kring Cissi Wallins agerande utan att kallas för näthatare.

    Ämnet går utöver en hypotetisk diskussion om principer när personer får lida riktigt illa och som kanske är oskyldiga till anklagelserna. Metoo lyckades sätta pressetiska regler och juridiska lagar ur spel. Benny Fredriksson tog självmord efter anklagelserna. Virtanen försöker skapa sig ett liv efter att ha mist sitt arbete och blivit en persona non grata. Det är inte värdigt.


  • Loloboije

    Vadå hela tiden ta männens parti? Vem gör det? Inte jag. Jag tar tex Greta Thunbergs parti, Åsa Romsons parti, Gudrun Schymans parti, Dilbas parti, Hillary Clintons parti, Astrid Lindgrens parti, Mona Sahlins parti, Åsa Linderborgs parti osv.

    Kan hålla på i evigheter. Jag har tagit en kvinnlig kollegas parti som blivit mobbade av resten av hela personalgruppen, kvinnor som män, där en man var den mest aggressiva mobbaren av henne. Han blev omplacerad efter att jag pratat med chefen om det.

    Men inte går jag omkring och delar upp mänskligheten i två kön varav jag ser det ena könet som absolut trovärdigt och på något sätt heligare än det andra, och det andra som ondare och mindre trovärdigt!

    Det är sekteristiskt att göra sådana extrema polariseringar.

    Du som kvinna är inte Wallin. Du är inte mångmiljonär, offentlig person med erkänt narcissistiskt beteende osv, ni är två olika personer. Jag skulle inte heller ljuga om det och jag har inte heller hängt ut mitt ex som våldtog mig upprepade ggr och försökt förstöra hens liv för all framtid.

    Men visst kan någon ljuga om såna saker. Det finns inte bara ?en kvinna? så som det låter på dig. Jag fungerar inte som Arbogakvinnan precis som att min man inte påminner mig överhuvudtaget om Peder Madsen.

    En kvinna är miljarder kvinnor med helt olika personligheter. Bland oss finns kvinnliga psykopater, kvinnor som misshandlar barn, kvinnliga lärarinnor som misshandlat små flickor och pojkar i sina klasser genom tiderna, nunnor som misshandlade barn till döds på sina kloster på Irland och grävde ner dom i marken runt klostrena, kvinnor som mördat sina barn, kvinnor som yxmördat andra kvinnor de varit svartsjuka på så som deras ex nya flickvän, kvinnliga mobbare som förstört livet för miljontals tjejer och killar, kvinnor som säljer barn till pedofiler, kvinnor som mobbar kollegor tills dom bryter ihop och sjukskriver sig, kvinnliga mytomaner, kvinnliga nazister som torterade fångar i Auswitch, kvinnliga militärer som förnedrat fångar sexuellt i Guantánamo osv.

    Jag är inte en klon av alla andra kvinnor samtidigt som män inte är en klon av Satan.

    Jag säger inte att hon ljuger eller att jag vet att hon ljuger, jag säger att ingen vet om hon talar sanning, ingen vet om han har våldtagit henne men förundersökningen kom fram till att det inte gick att styrka så han borde inte ha blivit uthängd under 2 år och få utstå så mycket näthat från människor som aldrig träffat någon av dom.

    Det hade varit en sak om hon namngett honom EN GÅNG under metoo men hon har anklagat honom nästan varje dag sen 2017, hon låter jag vet inte hur många människor näthata honom utan gränser. Det värsta är att hon hotar människor som på något sätt uttrycker stöd för honom eller kritik mot henne och att hon och hennes följare ska utesluta alla som inte är 100% och okritiskt med henne från alla offentliga rum för all framtid!


    Glinda från Oz skrev 2019-05-25 23:19:12 följande:

    Cissi Wallin har som alla andra i det här landet yttrandefrihet, hon får säga vad som vill! Att man är oskyldig till motsatsen har bevisats gäller bara i domstol.

    Varför ska vi hela tiden ta männens parti och förutsätta att kvinnorna ljuger? Som kvinna vinner man inget på att ljuga om en sån sak, man blir utmålad som en lögnaktig häxa som ska brännas på bål fast anklagelsen är sann. Innan me too beskylldes offret alltid (om inte gärningsmannen var nyinvandrad från t.ex Mellanöstern) medan alla tyckte synd om gärningsmannen. Cissi Wallins fråga är befogad.


  • Buzzanonym1
    Erikkkk skrev 2019-05-24 09:21:18 följande:

    Under Publicistklubbens debatt "när skiten träffar fläkten" fick "geniet" Cissi Wallin möjlighet att ställa en, vad hon säkert tyckte var, en fråga som var så vass till sitt innehåll att den skulle lämna debattdeltagarna ståendes tysta med slappa hakor och stirrande blickar. Frågan löd som följer: Hur blev den utsatta en förövare, och förövaren den utsatta?".  Jag tänkte svara på denna fråga, men först är det på sin plats att jag delger mina tankar kring Cissi Wallin. Wallin är enligt mig en jävligt otäck person, som dessutom framstår som både verklighetsfrånvänd och ointelligent. Det är för mig ett mysterium varför inte fler kvinnor som blivit utsatta för sexuella övergrepp ställer sig på barrikaderna och skriker: "SLUTA FÖRSTÖRA METOO CISSI!!!".

    Nu till frågan, den löd alltså: Hur blev den utsatta en förövare, och förövaren den utsatta? Då frågan är ställd utifrån Cissis egen situation kommer därför svaret att vara det. 

    Svaret innehåller tre faktorer som gör det möjligt för, i det här fallet, Fredrik Virtanen att bli den utsatte och Cissi Wallin förövaren.

    1. Anklagelsens art. Sexualbrott är något av det värsta en person kan bli anklagad för. Hade Cissi anklagat Fredrik för att ha snott hennes handväska den där natten för 133 år sedan så hade vi aldrig suttit här idag. Eller, i alla fall inte Fredrik Virtanen.

    2. Anklagelsen var offentlig. Både Cissi och Fredrik är offentliga personer och över en natt var det känt över hela landet. 

    3. Fredrik Virtanen har inte funnits vara skyldig till det han anklagats för, enligt Svensk lag är han inte skyldig. Och eftersom man ska anses vara oskyldig tills det att motsatsen bevisas så är Fredrik Virtanen enligt Svensk lag, oskyldig. 

    Morsning korsning...


    Det måste vara skönt att vara så dum som du.
  • Erikkkk
    Buzzanonym1 skrev 2019-05-26 10:49:17 följande:

    Det måste vara skönt att vara så dum som du.


    Aa... Det är verkligen superskönt ????
  • Loloboije

    Alltså på riktigt? Hur kan man tycka att det är till sin fördel och framförallt till sakens fördel som man ?argumenterar mot? och enbart tillföra härskartekniker och skriva elaka saker som går på person?

    Jag har alltid varit för rättvisa, fred, demokrati osv och då har kvinnors rättigheter ingått eftersom det är mänskliga rättigheter men jag fattar inte vad den här svansen håller på med. Samma retorik som Hanif Bali och hans fans.


    Buzzanonym1 skrev 2019-05-26 10:49:17 följande:

    Det måste vara skönt att vara så dum som du.


  • jrockyracoon
    Buzzanonym1 skrev 2019-05-26 10:49:17 följande:
    Det måste vara skönt att vara så dum som du.
    Dummast är väl ändå den som inte klarar av att komma med argument, utan hänger sig oreflekterat åt personangrepp istället för att hålla sig till sakliga argument...?
  • jrockyracoon
    Glinda från Oz skrev 2019-05-25 23:19:12 följande:

    Cissi Wallin har som alla andra i det här landet yttrandefrihet, hon får säga vad som vill! Att man är oskyldig till motsatsen har bevisats gäller bara i domstol.

    Varför ska vi hela tiden ta männens parti och förutsätta att kvinnorna ljuger? Som kvinna vinner man inget på att ljuga om en sån sak, man blir utmålad som en lögnaktig häxa som ska brännas på bål fast anklagelsen är sann. Innan me too beskylldes offret alltid (om inte gärningsmannen var nyinvandrad från t.ex Mellanöstern) medan alla tyckte synd om gärningsmannen. Cissi Wallins fråga är befogad.


    Nej, att man är oskyldig till motsatsen har bevisats är det enda vettiga förhållningssättet i vanliga livet också. Om vi inte reflekterar och kritiserar när rykten, skvaller och anklagelser kommer från andra människor - kommer vi att skada andra oskyldiga människor!

    Om vi nu hypotetiskt antar att Cissi Wallin skulle gå ut och erkänna att hon egentligen är en man, och Virtanen erkänna att han är född kvinna skulle du då alltså ta Virtanens parti mot Cissi Wallin då?

    Det är ett faktum att vissa kvinnor ljuger sig blåa. Lika sant är det att vissa män ljuger så deras näsor blir långa. Det är orimligt att tro att könet är en bra prediktionsvariabel angående sanningshalten i det personen säger.

    Du säger att vi inte ska förutsätta att kvinnorna ljuger. Det håller jag med om. Men i nästa mening säger du att vi istället ska förutsätta att de talar sanning eftersom de "vinner inget på att ljuga om en sån sak".

    Det är lika fel att förutsätta att kvinnor alltid ljuger angående sexuella övergrepp som det är att förutsätta att kvinnor alltid talar sanning angående sexuella övergrepp. Du begår alltså samma fel som du anklagar andra för att begå!

    Jag tycker det verkar som att du har svårt att hantera faktumet att vi inte vet huruvida Cissi Wallin talar sanning eller inte. Du har valt att tro på hennes utsaga. Det är okej. Det som är intressant i debatten är på vilka grunder du gör det. Dessa grunder skulle du kunna berätta mer om. Men problemet är att du inte tycks reflektera över möjligheten att du kanske har fel om Cissi Wallin. Att hennes anklagelser som kom ett antal år efter våldtäkten i terapi med en terapeut som var expert på bortträngda minnen (ett fenomen som förkastats av vetenskapen numer) möjligen var falska. 

    Du kan inte veta om hon talar sanning eller ej, precis som vi andra inte kan veta det. Det enda som då är intressant är vad som talar för och vad som talar emot. Men det enda skäl du anger till varför Cissi Wallin talar sanning, handlar om att hon är kvinna. Det är ett avgrundsdjupt uselt argument.
  • Loloboije

    Suck. Läste en intervju med Wallin igår. Fy fan vad hon kidnappar att feminister har blivit baktalade och förlöjligade. Hon gömmer sig bakom ALLA VÅLDTAGNA och ALLA FEMINISTER.

    Jo Cissi, det är sant att feminister har förlöjligats och liknats vid häxor. Inte av gemene man och inte av män i allmänhet men av män med rasistiska åsikter/mansgrisar.

    Men det DU och identitetsrörelsen/instagram?feministerna? sysslar med är att infria alla gamla fördomar.

    Du kan ju inte bedriva brottslighet (grovt förtal) och hänga ut och hata en massa kvinnor bara för att dom inte är med just dig och din häxjakt på en viss person (eller öht för att dom står i vägen för dina planer som när det gällde kvinnliga komiker) och sen vända det till att du är utsatt för ?vad feminister i alla tider har blivit utsatta för?.

    Det är två olika saker. Den kritik Wallin får för sitt agerande de senaste åren är faktiskt konstruktiv och från en hel del kvinnor som ABSOLUT INTE hatar kvinnor och feminism.

    Jag har aldrig ändrat värderingar, jag har alltid haft samma, när jag kallade mig feminist och nu när jag inte gör det. Jag är liksom fortfarande för jämnställdhet, aborträtt osv men det Gardet sysslar med och Wallin sysslat med (Samt Lady Dahmer och instagramkändisar som Fanny Sinoe) har gjort att jag inte vill vara med längre. ?Dom säger att vi bara hatar män?. Ja, det är bara att gå in på någon av dessas konton på näten så är det just det, i drivor. ?Systerskap?, my ASS. Bianca Ingrosso blev så näthatad att hon gick in i väggen ?man måste få kritisera henne!!? (För vad?! Att hon är snygg, en vanlig tjej, framgångsrik, feminin osv, DET är ju kvinnohat!)

    Och så detta skövlandet av andra kvinnor som inte är 100% copy paste deras retorik.

    Deplattformering. En så antidemokratisk, antiintellektuell rörelse!

    Immun mot kritik. Svarar i generella termer om gammalt förtryck från helt andra personer riktade mot en annan rörelse, svarar inte på argument osv.

    Seriöst, jag skulle inte bli förvånad om hon får betalt av Putin för att få allt som har med feminism att göra att kopplas ihop med denna hat-rörelse...

Svar på tråden Svar till Cissi Wallin