• Anonym (Syster i kläm)

    Snål släkting kommer i sommar

    Jag har en bror som är snål. Punkt. Det tycker då min man mindre om. Han är väldigt givmild och omtänksam. Men när det kommer till min bror så blir han tvärtom. 

    Min bror är speciell, ingen diagnos men skulle väl behöva utredas. 
    Han är 40 år och bor långt ifrån mig. Kommer på somrarna och bor hos mig och min syster. Vi brukar dela på honom. 

    Nu vill han kommer på semestern med sin lilla dotter. och varje gång detta tas upp hemma blir man min så jäkla sur och grinig. Han vill ringa honom och berätta hur fan han beter sig. Jag tycker att jag kan ta det med honom. 

    Kan dra några exempel på hur han är; 
    Han valde att förra sommaren åka hem runt 5 på morgonen för att slippa sätta på Ac:n i bilen för då drog bilen mer. Han har alltså ca 7-8 h i bil. 

    Han och hans förra tjej bodde hos oss en annan sommar. Brorsan åkte iväg och köpte frallor. Till DOM. Vi fick sitta och äta våra mackor. Man köper till alla om man handlar tycker jag. 

    En annan sommar höll vi i midsommar firandet. Vi bad alla lägga 200/familj för vi skötte alla inköpen. Då messar han att dom vill lägga 50:- mindre eftersom dom gjort en tårta också. 

    Han är gräsallergiker och bad min klippa gräset antingen innan han kliver upp eller när han gått och lagt sig, för han blir snorig. 

    När han är här lyfter han sällan på rumpan och hjälper till med något. Alltså ingenting. Iofs är han ju gäst men om jag åker till syrran och sover över hjälper jag till med antingen middag, bortplockning eller så. Och bor man en vecka hos någon blir detta lätt en irriterande grej. 

    Allt detta maler i min mans hjärna och blir det ett sånt hat för min bror. 
    Men jag vill inte att han ska ringa och skälla ut honom! Hur fasiken tar jag upp detta på ett smidigt sätt för min bror..... Min man vill gärna att han betalar för sig( vilket han aldrig skulle kräva av någon annan) och det är ju en svår grej att ta upp! 

    Hjälp... 


     

  • Svar på tråden Snål släkting kommer i sommar
  • Praktisk58
    Anonym (Moa) skrev 2019-05-31 18:07:00 följande:

    Om du blir bjuden på mat i en hel vecka (dessutom inte hjälper till med något arbete) och sedan åker och köper lite bröd och säger, det är bara till mig så jo då är du snål och riktigt j-a otrevlig också.


    Nej ! Då är du socialt handikappad.
  • Anonym (Emma)

    Exakt så är makens släkt och jag hatar att ha dem här. Snåla vuxenbebisar.

  • Anonym (Moa)
    Praktisk58 skrev 2019-05-31 18:20:24 följande:
    Nej ! Då är du socialt handikappad.
    Det ena utesluter inte det andra.
  • viseversa
    Anonym (Emma) skrev 2019-05-31 18:37:59 följande:
    Exakt så är makens släkt och jag hatar att ha dem här. Snåla vuxenbebisar.
    Du måste inte. Det är helt okej att välja bort att bjuda in vissa människor i sitt hem.
  • Anonym (Maja)

    Jo, din bror verkar behöva lite hjälp med att tänka, men ni verkar inte så mycket bättre. Att inte kunna träffas pga det du räknar upp?? Och varför måste ni prompt klippa gräset när han är där? Det går utmärkt att låta bli i en vecka.

    Ang att dra av 50:- pga av en tårta...ja, jag hade aldrig gjort det, men jag hade å andra sidan aldrig krävt TVÅHUNDRA SPÄNN av mina gäster heller...Käkade ni oxfilé och drack dyr champagne eller?? :0

  • AnnaSthlm

    Jag hade en gång en kompis som åkte tillsammans med mig till en stad där mina föräldrar bodde. Vi bodde hos dem och hon fick mat mm serverad varje dag. Jag agerade hennes guide och la mycket omsorg på att få henne att känna sig välkommen.

    En dag var vi på en marknad och hon köpte hallon som hon tog med hem. Hon tvättade dem och satte sig i soffan med sin skål, framför mig och mina föräldrar. Där satt hon och åt, mina föräldrar och jag tittade på. Hon bjöd inte.

    Det var bara ett av exemplen på hennes egoism denna resa.

    Efter den resan slutade jag umgås med henne.

  • nernu
    Anonym (Maja) skrev 2019-05-31 19:41:50 följande:

    Jo, din bror verkar behöva lite hjälp med att tänka, men ni verkar inte så mycket bättre. Att inte kunna träffas pga det du räknar upp?? Och varför måste ni prompt klippa gräset när han är där? Det går utmärkt att låta bli i en vecka.

    Ang att dra av 50:- pga av en tårta...ja, jag hade aldrig gjort det, men jag hade å andra sidan aldrig krävt TVÅHUNDRA SPÄNN av mina gäster heller...Käkade ni oxfilé och drack dyr champagne eller?? :0


    Midsommarafton. Alltså troligtvis två mål mat tårta och jordgubbar snacks och sprit för en familj på 4-5 pers. 200 låter billigt. Vad äter ni på midsommar? Havre?
  • molly50
    Anonym (Syster i kläm) skrev 2019-05-31 09:28:31 följande:

    Jag har en bror som är snål. Punkt. Det tycker då min man mindre om. Han är väldigt givmild och omtänksam. Men när det kommer till min bror så blir han tvärtom. 

    Min bror är speciell, ingen diagnos men skulle väl behöva utredas. 
    Han är 40 år och bor långt ifrån mig. Kommer på somrarna och bor hos mig och min syster. Vi brukar dela på honom. 

    Nu vill han kommer på semestern med sin lilla dotter. och varje gång detta tas upp hemma blir man min så jäkla sur och grinig. Han vill ringa honom och berätta hur fan han beter sig. Jag tycker att jag kan ta det med honom. 

    Kan dra några exempel på hur han är; 
    Han valde att förra sommaren åka hem runt 5 på morgonen för att slippa sätta på Ac:n i bilen för då drog bilen mer. Han har alltså ca 7-8 h i bil. 

    Han och hans förra tjej bodde hos oss en annan sommar. Brorsan åkte iväg och köpte frallor. Till DOM. Vi fick sitta och äta våra mackor. Man köper till alla om man handlar tycker jag. 

    En annan sommar höll vi i midsommar firandet. Vi bad alla lägga 200/familj för vi skötte alla inköpen. Då messar han att dom vill lägga 50:- mindre eftersom dom gjort en tårta också. 

    Han är gräsallergiker och bad min klippa gräset antingen innan han kliver upp eller när han gått och lagt sig, för han blir snorig. 

    När han är här lyfter han sällan på rumpan och hjälper till med något. Alltså ingenting. Iofs är han ju gäst men om jag åker till syrran och sover över hjälper jag till med antingen middag, bortplockning eller så. Och bor man en vecka hos någon blir detta lätt en irriterande grej. 

    Allt detta maler i min mans hjärna och blir det ett sånt hat för min bror. 
    Men jag vill inte att han ska ringa och skälla ut honom! Hur fasiken tar jag upp detta på ett smidigt sätt för min bror..... Min man vill gärna att han betalar för sig( vilket han aldrig skulle kräva av någon annan) och det är ju en svår grej att ta upp! 

    Hjälp... 


     


    Jag förstår att du tycker dte känns jobbigt. 
    Men jag tycker absolut att du ska prata med din bror om det här och om hans beteende.
    Min syster och jag bor också ganska långt ifrån varandra och träffas inte så ofta.
    Men när vi gör det så försöker vi att hjälpas åt med allt.
    Köper vi något så är det åt alla och inte bara åt en.
    Att kräva att man ska få betala mindre för en fest för att man,oombett,har gjort en tårta låter bara fånigt. 200 kr är inte mycket pengar.
    Så jag tycker absolut att du ska prata med din bror.
  • molly50
    Anonym (Maja) skrev 2019-05-31 19:41:50 följande:

    Jo, din bror verkar behöva lite hjälp med att tänka, men ni verkar inte så mycket bättre. Att inte kunna träffas pga det du räknar upp?? Och varför måste ni prompt klippa gräset när han är där? Det går utmärkt att låta bli i en vecka.

    Ang att dra av 50:- pga av en tårta...ja, jag hade aldrig gjort det, men jag hade å andra sidan aldrig krävt TVÅHUNDRA SPÄNN av mina gäster heller...Käkade ni oxfilé och drack dyr champagne eller?? :0


    Fast 200 kr är väl egentligen inte så mycket för en hel middag.
    På midsommar brukar det ju kunna bli mycket ätbart och drickbart.
    Och ingen hade ju bett TS bror att göra tårtan utan det hade han gjort helt oombett.
    Så att komma och kräva att han ska få betala mindre än de andra är bara larvigt.
    Man äter knappast bara tårta på midsommar.
Svar på tråden Snål släkting kommer i sommar