• RebeckaZ70

    Antisemitismen inom vänstern, varför?



    Antisemitism är ingen ny företeelse. Ända sedan Martin Luthers tid har judehat varit mer eller mindre accepterat, men varför verkar det vara så utbrett bland vänstern? (I Sverige hos S, V och MP, i UK hos Labour.)
    Man försöker dölja det med "det är inte judehat, det är kritik av staten Israel" och liknande.

    Jag kommer att ta upp verkliga exempel i tråden, och även svara på frågor.
    I want to step into the water, And get totally wet, I'm a Romeo's daughter I'm in it up to my neck
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-06-20 14:33
    Inser vänstern hur mycket de indirekt stödjer antisemitiska motiv när de så ensidigt och ofta okritiskt ställer sig på palestinas sida?".
  • Svar på tråden Antisemitismen inom vänstern, varför?
  • FDFMGA
    Digestive skrev 2019-08-05 11:33:02 följande:

    Då ska vi se hur väl spegeln håller.


    Åh, jag har noterat att det finns en och annan som hackat på den med den repertoar och de verktyg de har i sin rekvisita - kanyler med meraSkrattande

    Men tankefelet danskurshögern gör är att de inte inser att deras diskurs är inte är allenarådande på FL - att de i verkligheten finns ett flertal olika diskurserdär vissa inte är särskilt kompatibla. 

    Dock kan man lära sig en hel del av att försöka förstå främmande diskurser. Utan att skryta alltför mycket så anser jag att jag har rätt bra koll på den där diskursen där man alltid är förfördelad trots att man är sanningens främsta förkämpeSkrattande

    Att du anser nedanstående innebär inte nödvändigtvis att särskilt många fler än du räds åsikts- och folkkontrollen i samhället, på Youtube och på Familjeliv.
    Och biter inte bashing så är det censur och åsiktskontroll som gäller. Man kör hellre med folkkontroll än att oliktänkande - som inte ens behöver vara extremer - får komma till tals.
    Besvarar inte ökända provokatörer.
    Däremot finns det goda möjligheter art skapa slutna forum på nätet där man tillsammans med likasinnade kan se sig som sanningens spjutspetsar som trakasseras av etablissemanget och enbart få medhåll av de andra spjutspetsarnaSolig
  • Digestive

    Och när det börjar kännas hemtrevligt för en del så ska det givetvis markeras revir.

    Behåll skräpet. Jag trivs inte det minsta i det även om poängen med spegeln var god.


    Besvarar inte ökända provokatörer.
  • Digestive

    Haha, ja, tolkningen att Familjeliv och Youtube utövar folkkontroll över det svenska folket är fantastiskt rolig.

    Tack.


    Besvarar inte ökända provokatörer.
  • nihka
    FDFMGA skrev 2019-08-05 11:23:46 följande:
    Fast tråden är intressant såtillvida att den ger exempel på vad som av vissa uppfattas som antisemitism.

    Margot Wallström är alltså antisemit för att någon påstår att hon sagt att judarna är jobbiga, typTomte

    Fanatismen frodas på bägger sidor i Israel-Palestinakonflikten, så till den milda grad att man förlorar all förmåga till källkritik och relevanskontroll.

    Och att kritik av Israel eller Palestina av somliga uppfattas som rasism - det kan inte den sansade världen göra något åt.
    Det handlar mest om individers nyfunna raison d?être Märkligt vad man kan haka på för skit bara för att känna att man har en plats. Någonstans. Och allra helst förknippat med aggression och konflikt/krig.

    Sverige lyssnar på båda sidor, men vetefan om det inte skulle vara bättre om man bara stängde öronen åt båda. Om världen kunde isolera dem och så kunde de skjuta ihjäl varandra tills de själva kom på att man kanske kunde förlikas. Krigsälskarna här kunde ansluta. Vi kanske kunde dela ut gratis vapen. Göra plågan kortare. Kanske varsina kärnvapenspetsar så kunde båda sidors arméer utplåna varandra och samtliga dö jämrandes: "Det är DERAS fel!".

    Margot Wallström är helt obetydlig i sammanhanget och utgör bara ytterligare något man kan tjata om isf att ta ta i sitt alldeles egna jävla evighetskrig.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    FDFMGA skrev 2019-08-05 11:52:02 följande:
    Åh, jag har noterat att det finns en och annan 
    Skit i människor som tror de kan ägna sig åt "hemtrevliga" personangrepp och att någon sedan ska lyssna på deras jämmer om konsekvenserna.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    FDFMGA skrev 2019-08-05 13:13:27 följande:
    Sett ur de perspektivet 
    Bra musik, eller hur!
    ">



    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • KillBill
    RebeckaZ70 skrev 2019-08-01 21:26:35 följande:
    Uttalandet om "utomrättsliga avrättningar" var droppen som fick bägaren att rinna över.

    2015, om terrordåden i Paris :"Man kommer tillbaka till situationer som den i Mellanöstern där inte minst palestinierna ser att det finns ingen framtid för oss, vi måste antingen acceptera en desperat situation eller ta till våld."
    Svaret på Israelisk kritik mot uttalandet blev "Judarna kampanjar mot mig".

    Organisationer som Human Rights Watch och Amnesty International  har varit djupt oroade över misstänkt förekomst av utomrättsliga avrättningar i Israel.


    Många Israeler har uttalat stöd för armens rätt att döda anfallande palestinier på plats även om de skulle vara oskadliggjorda och inte längre utgöra något hot.


    Margot Wallström hade stöd av organisationen Judar för Israelisk-palestinsk fred när det gällde begäran att utreda förekomsten av utomrättsliga avrättningar i Israel.


    Efter Margot Wallströms begäran så har israel själva dömt en soldat  för en händelse som betraktas som en utomrättsliga avrättning. 


    https://www.svt.se/nyheter/utrikes/amnesty-kritiserar-israel-olagligt-dodande


    https://www.kuriren.nu/nyheter/fn-valdet-kan-leda-till-katastrof-8548218.aspx


    https://www.independent.co.uk/news/world/middle-east/israelis-palestinian-conflict-latest-news-majority-jewish-support-extrajudicial-killing-subdued-a6727061.html


    https://www.gp.se/wallstr%C3%B6m-har-r%C3%A4tt-utred-israels-svar-p%C3%A5-knivattacker-1.19683


    https://www.dagen.se/nyheter/ingen-nad-for-drapdomd-israelisk-soldat-1.1058400?paywall=true


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • nihka
    FDFMGA skrev 2019-08-06 12:45:42 följande:
    Och angående trådens ämne så är exemplet Margot Wallström belysande för påståendena om vänsterns antisemitism.

    Hon har kritiserat staten Israel - om kritiken är befogad eller inte kan man ha synpunkter på. Men gnället om att Israelkritik är antisemitism riskerar att reducera antisemitismen från att vara en rasistisk hatorgie till att bli en politisk ideologi bland andra.

    Och anklagelserna om att Wallström påstått att "judarna är jobbiga" eller något i den stilen saknar varje tillstymmelse till källkritiskt tänkande..
    Det handlar om två stater med väldigt klena identiteter och som varit i krig/konflikt i över 60 år och i mångt och mycket saknar förmågan till självrannsakan och därför är ganska oförstående till omvärldens kritik. Lite som två barn och så försöker man få med sig så många som möjligt på sina sida när de istället behöver samsas.

    Och ja absolut, källkritiken är under all kritik!

    Sedan finns kloka röster från vardera sida, men de hörs definitivt inte här!
     
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Digestive

    Aron Flam är ingen favorit för min del men han har gjort en hel del material under det här ämnet som kan vara sevärt:

    m.youtube.com/results

    Har själv inte sett något av materialet men kom på att Aron Flam har grottat ner sig i ämnet och som sagt gett ut en hel del material under det.


    Besvarar inte ökända provokatörer.
Svar på tråden Antisemitismen inom vänstern, varför?