• Anonym (Varför?)

    Varför ska staten finansiera aborter till stor del(borträknat våldtäkter och minderåriga) då sex inte är en rättighet?

    Varför ska staten finansiera aborter till stor del(borträknat våldtäkter och minderåriga) då sex inte är en rättighet?

  • Svar på tråden Varför ska staten finansiera aborter till stor del(borträknat våldtäkter och minderåriga) då sex inte är en rättighet?
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Bra fråga) skrev 2019-07-12 13:06:37 följande:

    Det blir ändå en merkostnad vad gäller äldrevård och sjukvård.Dessutom tycker jag att även fosters liv är något positivt + att pengar inte är något självändamål. däremot kan pengar tjäna livet.


    Att jag som skattebetalare  inte vill bidra till aborter /utom i extremfall - tänker då främst på medicinska nödfall- beror inte på att jag är snål, utan på principen. Jag betalar gärna skatt till andra saker ,t.ex vård av sjuka och skadade.


    Men är du villig att betala för skyddsjakt, eller för du även ut ditt budskap i de kretsarna?
  • Anonym (Bra fråga)
    Anonym (Anna) skrev 2019-07-12 10:45:32 följande:
    Så abort ska alltså vara en ekonomiska fråga, de som är mest utsatta ska alltså inte ha samma rättigheter som de som är mer välbärgade? Konstig inställning när man kallar sig kristen.

    Varför blandar du in sjukdomar, vi använder ju skattemedel till massor av saker som inte är sjukdomar, ska det också betalas privat, menar du?

    Jag är naturligtvis inte för att välbeställda gör abort heller. Dessutom är inte abort det dyraste som görs på sjukhus, Det är inte av egenintresse jag säger att jag inte vill att det jag jobbar ihop delvis skall gå till aborter, utan det är att jag så lite som möjligt vill vara en del av ett dödsmaskineri.


    Var skrev jag att jag var emot offentlig sjukvård ? Tvärtom skrev jag ju att jag gärna betalar till den. Jag bidrar gärna med skatt till din sjukvård om du blir sjuk o vi bor i samma landsting, men inte till om du vill göra en abort. Då vill jag ju inte vara en del av det. Om du  och fadern sedan betalar själva eller om någon annan(RFSU eller andra?) gör det är då en annan sak.

  • Anonym (Anna)
    Anonym (Bra fråga) skrev 2019-07-12 13:21:00 följande:

    Jag är naturligtvis inte för att välbeställda gör abort heller. Dessutom är inte abort det dyraste som görs på sjukhus, Det är inte av egenintresse jag säger att jag inte vill att det jag jobbar ihop delvis skall gå till aborter, utan det är att jag så lite som möjligt vill vara en del av ett dödsmaskineri.


    Var skrev jag att jag var emot offentlig sjukvård ? Tvärtom skrev jag ju att jag gärna betalar till den. Jag bidrar gärna med skatt till din sjukvård om du blir sjuk o vi bor i samma landsting, men inte till om du vill göra en abort. Då vill jag ju inte vara en del av det. Om du  och fadern sedan betalar själva eller om någon annan(RFSU eller andra?) gör det är då en annan sak.


    Varför använder du ord som dödsmaskineri och mord, när det kommer till abort? Anser du att det gagnar debatten? Eller är det ett maktspråk, du vill skamma de som gör abort?


  • Anonym (anonym)
    Anonym (Bra fråga) skrev 2019-07-12 13:06:37 följande:

    Det blir ändå en merkostnad vad gäller äldrevård och sjukvård.Dessutom tycker jag att även fosters liv är något positivt + att pengar inte är något självändamål. däremot kan pengar tjäna livet.


    Att jag som skattebetalare  inte vill bidra till aborter /utom i extremfall - tänker då främst på medicinska nödfall- beror inte på att jag är snål, utan på principen. Jag betalar gärna skatt till andra saker ,t.ex vård av sjuka och skadade.


    Fostrets liv är inte något positivt om den som är gravid inte vill ha ett barn.Ser inte några människor som är villiga att försörja och under 9 månader ta ansvar över fosterbärare som inte vill ha ett barn.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Bra fråga) skrev 2019-07-12 13:21:00 följande:

    Jag är naturligtvis inte för att välbeställda gör abort heller. Dessutom är inte abort det dyraste som görs på sjukhus, Det är inte av egenintresse jag säger att jag inte vill att det jag jobbar ihop delvis skall gå till aborter, utan det är att jag så lite som möjligt vill vara en del av ett dödsmaskineri.


    Var skrev jag att jag var emot offentlig sjukvård ? Tvärtom skrev jag ju att jag gärna betalar till den. Jag bidrar gärna med skatt till din sjukvård om du blir sjuk o vi bor i samma landsting, men inte till om du vill göra en abort. Då vill jag ju inte vara en del av det. Om du  och fadern sedan betalar själva eller om någon annan(RFSU eller andra?) gör det är då en annan sak.


    Du skrev att du inte ville betala för abort för att graviditet inte är en sjukdom. Men det är alltså för att du är emot abort du inte vill betala för det, inte för att det inte är en sjukdom?

    Du vill att man ska betala för sin abort privat. Alla har inte råd med abort, men det stör inte dig, trots din kristna tro. Dvs de som med all sannolikhet har svårast för att ta hand om ett barn ska tvingas föda barnet, pga dålig ekonomi. Är det så kyrkan ser på abort?


  • Anonym (Bra fråga)
    Anonym (Anna) skrev 2019-07-12 13:16:42 följande:
    Men är du villig att betala för skyddsjakt, eller för du även ut ditt budskap i de kretsarna?

    Jag är djurrättsaktivist och vegan,. och arbetar mot all uppfödning av produktionsdjur liksom mot fiske. Jag skulle  aldrig äta kött från jaktdödade djur, liksom jag inte äter av andra djur, och är emot all nöjesjakt.


    Vad gäller skyddsjakt är det tyvärr kanske så att det vid vissa tillfällen på vissa platser är nödvändigt med en viss avskjutning, men samtidigt tror jag inte att allt som kallas skyddsjakt är nödvändigt.


    Det  vill jag inte betala till. Jag antar att du menar kommunal skyddsjakt. Jag för debatt även i såna frågor. Djurfrågor står högt på min agenda och det diskuterar jag ofta.

  • sextiotalist
    Anonym (Bra fråga) skrev 2019-07-12 13:21:00 följande:

    Jag är naturligtvis inte för att välbeställda gör abort heller. Dessutom är inte abort det dyraste som görs på sjukhus, Det är inte av egenintresse jag säger att jag inte vill att det jag jobbar ihop delvis skall gå till aborter, utan det är att jag så lite som möjligt vill vara en del av ett dödsmaskineri.

    Var skrev jag att jag var emot offentlig sjukvård ? Tvärtom skrev jag ju att jag gärna betalar till den. Jag bidrar gärna med skatt till din sjukvård om du blir sjuk o vi bor i samma landsting, men inte till om du vill göra en abort. Då vill jag ju inte vara en del av det. Om du  och fadern sedan betalar själva eller om någon annan(RFSU eller andra?) gör det är då en annan sak.


    Det finns massor av saker som jag inte heller vill att mina skattepengar går till, men eftersom skattepengarna inte är mina privata pengar så kan jag inte styra det. Indirekt kan jag påverka genom att rösta på ett parti som står nära mina värderingar, men även där acceptera att de inte tycker lika som jag i allt.

    Något som jag tycker är viktigt (som även de präster jag känner inom Svenska kyrkan, kommer från en högkyrklig släkt på mammas sida) är kvinnans rätt till sin egen kropp och att kvinna aldrig ska tvingas att genomgå en graviditet mot sin vilja, inte för att behålla barnet , inte för att ge bort ett barn.

    För en graviditet påverkar en kvinnas kropp. Det är den mest riskabla det en kvinnas kropp kan utsätta för, både den och förlossningen. Trots en bra sjukvård och mödravård, så får alltför många kvinnor livslånga men för livet.

    Den dagen du kan utlova att en kvinna kan till 100% kunna gå igenom en graviditet och en förlossning utan men för livet, så kan jag kanske börja tänka om.

    Så min orsak till att värna om den fria aborten är för att kvinna ska slippa behöva gå igenom detta, vilket jag anser ett övergrepp
  • Anonym (Bra fråga)
    Anonym (anonym) skrev 2019-07-12 13:27:24 följande:
    Fostrets liv är inte något positivt om den som är gravid inte vill ha ett barn.Ser inte några människor som är villiga att försörja och under 9 månader ta ansvar över fosterbärare som inte vill ha ett barn.
    Jag ser ändå fostret som värdefullt.
  • sextiotalist
    Anonym (Bra fråga) skrev 2019-07-12 13:38:30 följande:

    Jag ser ändå fostret som värdefullt.


    Jag ser kvinnan som mer värdefull.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Bra fråga) skrev 2019-07-12 13:37:16 följande:

    Jag är djurrättsaktivist och vegan,. och arbetar mot all uppfödning av produktionsdjur liksom mot fiske. Jag skulle  aldrig äta kött från jaktdödade djur, liksom jag inte äter av andra djur, och är emot all nöjesjakt.


    Vad gäller skyddsjakt är det tyvärr kanske så att det vid vissa tillfällen på vissa platser är nödvändigt med en viss avskjutning, men samtidigt tror jag inte att allt som kallas skyddsjakt är nödvändigt.


    Det  vill jag inte betala till. Jag antar att du menar kommunal skyddsjakt. Jag för debatt även i såna frågor. Djurfrågor står högt på min agenda och det diskuterar jag ofta.


    Men om man förbjuder nöjesjakt så måste man ju öka skyddsjakten?

    Men intressant att du kan tänka dig viss skyddsjakt, men när det kommer till våldtagna kvinnor, så kan du inte ta ställning i frågan...

    Är du även emot abort på unga flickor? Anser du att det är rätt att tvinga barn att föda barn, som görs i vissa länder?
Svar på tråden Varför ska staten finansiera aborter till stor del(borträknat våldtäkter och minderåriga) då sex inte är en rättighet?