• Anonym (Varför?)

    Varför ska staten finansiera aborter till stor del(borträknat våldtäkter och minderåriga) då sex inte är en rättighet?

    Varför ska staten finansiera aborter till stor del(borträknat våldtäkter och minderåriga) då sex inte är en rättighet?

  • Svar på tråden Varför ska staten finansiera aborter till stor del(borträknat våldtäkter och minderåriga) då sex inte är en rättighet?
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Bra fråga) skrev 2019-07-12 13:38:30 följande:
    Jag ser ändå fostret som värdefullt.
    Men inte den gravida kvinnan?
  • Anonym (Ebba)
    Anonym (Bra fråga) skrev 2019-07-12 09:44:24 följande:

    Det viktiga är inte termerna. Kalla det vad som helst, pro Life eller kalla det något annat. Jag behöver inte ha någon etikett. Det jag är intresserad av är de stora linjerna, inte undantagsfallen. Det stora antalet aborter i Sverige tycker jag är tragiskt. Jag använde inte formuleringen "är inte helt emot abort".

    Eftersom jag tycker att våldtäkt är en så extrem situation att det blir väldigt mycket vikt så tror jag ändå man kan tänka att fostret i o f s har samma värde. Ett annat exempel på väldigt mycket vikt är ju naturligtvis om moderns liv är i fara eller om barnet ändå inte kan överleva, Men i de flesta situationer tror jag inte att det etiska viktandet utfaller till fördel för just en abort.

    I 3:e stycket går du in på juridiken, och den diskuterar jag ju inte. Jag för ju den etiska abortdebatten, inte den juridiska. Jag är för att man pga etiska värderingar inte gör abort. Det är inte i tvingande statlig lagstiftning utan i mäns och kvinnors hjärtan och samveten jag tror att den avgörande striden om aborter kommer att utkämpas.

    Jag stöder inte allt M har skrivit, och har inte läst allt, men vissa inlägg tycker jag var bra. Det var det jag syftade på. Nej, jag är emot dödsstraff av samma anledning som jag är abortkritisk och av samma anledning som jag är vegan och radikal djurrättsaktivist. Jag är för icke-våld.


    Fast, antingen är väl ett foster ett skyddsvärt liv eller inte? Det är ju den stora linjen: om ett foster har samma värde och rättighet som en levande människa.

    Kan man rättfärdiga vissa aborter och samtidigt motarbeta andra så har inte ett foster ett konstant och jämbördigt värde som den levande människan, och vad är det då som avgör, hur formar man då sina etiska ståndpunkter.

    I Sverige har lagstiftarna, utifrån medicinsk forskning, beslutat att ett foster som (med sjukvårdens hjälp) kan överleva utanför livmodern inte får aborteras förutom i extremfall. De allra flesta aborter som utförs görs så tidigt i graviditeten att fostret inte är livsdugligt utanför livmodern. Det är fullkomligt beroende av kvinnan vars livmoder det ligger i och dör hon så dör också fostret.

    Jag, och många andra är också kristna, men har inte kommit till samma ståndpunkt som du i de här frågorna. Jag har själv inte behövt stå inför beslutet om att avbryta en graviditet utan varit tacksam för de graviditeter jag genomgått, men jag har mött kvinnor som varit i den situationen att de tagit andra beslut än jag och de samtalen säger mig att det sällan är ett enkelt beslut, men utifrån deras situationer de bästa möjliga.
  • Anonym (Bra fråga)
    Anonym (Anna) skrev 2019-07-12 13:33:35 följande:
    Du skrev att du inte ville betala för abort för att graviditet inte är en sjukdom. Men det är alltså för att du är emot abort du inte vill betala för det, inte för att det inte är en sjukdom?

    Du vill att man ska betala för sin abort privat. Alla har inte råd med abort, men det stör inte dig, trots din kristna tro. Dvs de som med all sannolikhet har svårast för att ta hand om ett barn ska tvingas föda barnet, pga dålig ekonomi. Är det så kyrkan ser på abort?

    Naturligtvis betalar jag gärna till annat än sjukvård också, men att jag skrev att graviditet inte är en sjukdom var för att  det görs inom landstinget. Just sjukhusen vill jag skall syssla med sjukdomar och skador.


    Jag vet inte vad du menar med ordet "kyrkan". Om du menar ett visst samfund, t.ex Svenska Kyrkan där jag är aktiv så är det olika. Man kan inte säga att "Svenska Kyrkan har en viss samlad syn på aborter" eftersom den består av olika individer med olika åsikter i olika frågor, precis som samhället i övrigt. Det finns säkert en del som skulle applådera dig  Däremot tror jag att den som verkligen följer Jesus inte kommer att vara den som efterfrågar aborter.


     Jag hjälper hellre t.ex. mina vänner och släktingar ekonomiskt med att klara sin familj än med att göra abort. Dessutom, om det skulle vara så att aborter i större utsträckning vore privatbetalda torr jag säkert att det skulle finnas pengar till aborter. Då tror jag t.ex RFSU skulle agera, och andra "abortvänner".. Den som är allra svagast, allra skyddslösast är fostret självt, oh jag vill inte med det jag betalat vara en del av att det dödas. Det dilemmat kan man inte hur gärna man än vill komma ifrån.

  • Anonym (Ebba)
    Anonym (Bra fråga) skrev 2019-07-12 09:57:31 följande:

    Nej. Jag är ärligt troende, men jag hade varit abortkristisk även om jag varit ateist eller agnostiker, av rent etiska skäl. Jag är för icke-våld mot både foster och födda. Det var därför jag valde att söka vapenfritt på den allmänna värnpliktens tid. Jag är även för icke-våld mot djur, och är därför även vegan.

    Om du inte tror mig angående en ärlig tro så kan jag säga min identitet. Jag heter Sven Johansson. Jag är aktiv i Svenska Kyrkan i Jönköpings Församling. Prästen i Råslätts Kyrka känner mig. Jag sitter i kyrkofullmäktige i Jönköping också. Du kan kolla upp det om du inte tror mig.

    Sedan har du missförstått diskussionen mellan Ebba och mig. Det jag skrivit är bla att jag är för sådana värderingar hos män och kvinnor att de i normalfallet väljer att inte göra abort, om det inte är extremfall. Ett exempel på extremfall är om moderns liv är i fara. Våldtäkt är också ett extremt fall, och jag vill inte skriva för mycket där. Ebba tycks så att säga vilja att jag typ skall skriva att det är fel att göra abort i fall av våldtäkt, . Men abort pga våldtäkt är inte det vanliga. Jag vill skriva om det vanliga, den stora huvudmassan av aborter.


    Nej, jag är inte ute efter att du skall skriva att du är emot abort i fall av våldtäkt, jag har full respekt för att du inte gör det. Jag vill bars försöka förstå hur du kan få ihop att fostret i det ena fallet är skyddsvärt och abort är fel men i det andra faktiskt inte har samma värde och rättigheter.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Bra fråga) skrev 2019-07-12 13:52:56 följande:

    Naturligtvis betalar jag gärna till annat än sjukvård också, men att jag skrev att graviditet inte är en sjukdom var för att  det görs inom landstinget. Just sjukhusen vill jag skall syssla med sjukdomar och skador.


    Jag vet inte vad du menar med ordet "kyrkan". Om du menar ett visst samfund, t.ex Svenska Kyrkan där jag är aktiv så är det olika. Man kan inte säga att "Svenska Kyrkan har en viss samlad syn på aborter" eftersom den består av olika individer med olika åsikter i olika frågor, precis som samhället i övrigt. Det finns säkert en del som skulle applådera dig  Däremot tror jag att den som verkligen följer Jesus inte kommer att vara den som efterfrågar aborter.


     Jag hjälper hellre t.ex. mina vänner och släktingar ekonomiskt med att klara sin familj än med att göra abort. Dessutom, om det skulle vara så att aborter i större utsträckning vore privatbetalda torr jag säkert att det skulle finnas pengar till aborter. Då tror jag t.ex RFSU skulle agera, och andra "abortvänner".. Den som är allra svagast, allra skyddslösast är fostret självt, oh jag vill inte med det jag betalat vara en del av att det dödas. Det dilemmat kan man inte hur gärna man än vill komma ifrån.


    Så de som är mest utsatta ska få vända sig till välgörenhet? Vara beroende av andra?
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Bra fråga) skrev 2019-07-12 13:52:56 följande:

    Naturligtvis betalar jag gärna till annat än sjukvård också, men att jag skrev att graviditet inte är en sjukdom var för att  det görs inom landstinget. Just sjukhusen vill jag skall syssla med sjukdomar och skador.


    Jag vet inte vad du menar med ordet "kyrkan". Om du menar ett visst samfund, t.ex Svenska Kyrkan där jag är aktiv så är det olika. Man kan inte säga att "Svenska Kyrkan har en viss samlad syn på aborter" eftersom den består av olika individer med olika åsikter i olika frågor, precis som samhället i övrigt. Det finns säkert en del som skulle applådera dig  Däremot tror jag att den som verkligen följer Jesus inte kommer att vara den som efterfrågar aborter.


     Jag hjälper hellre t.ex. mina vänner och släktingar ekonomiskt med att klara sin familj än med att göra abort. Dessutom, om det skulle vara så att aborter i större utsträckning vore privatbetalda torr jag säkert att det skulle finnas pengar till aborter. Då tror jag t.ex RFSU skulle agera, och andra "abortvänner".. Den som är allra svagast, allra skyddslösast är fostret självt, oh jag vill inte med det jag betalat vara en del av att det dödas. Det dilemmat kan man inte hur gärna man än vill komma ifrån.


    Varför använder du ord som dödsmaskineri och mord, när det kommer till abort? Anser du att det gagnar debatten? Eller är det ett maktspråk, du vill skamma de som gör abort?

  • Anonym (Anna)
    Anonym (Bra fråga) skrev 2019-07-12 13:52:56 följande:

    Naturligtvis betalar jag gärna till annat än sjukvård också, men att jag skrev att graviditet inte är en sjukdom var för att  det görs inom landstinget. Just sjukhusen vill jag skall syssla med sjukdomar och skador.


    Jag vet inte vad du menar med ordet "kyrkan". Om du menar ett visst samfund, t.ex Svenska Kyrkan där jag är aktiv så är det olika. Man kan inte säga att "Svenska Kyrkan har en viss samlad syn på aborter" eftersom den består av olika individer med olika åsikter i olika frågor, precis som samhället i övrigt. Det finns säkert en del som skulle applådera dig  Däremot tror jag att den som verkligen följer Jesus inte kommer att vara den som efterfrågar aborter.


     Jag hjälper hellre t.ex. mina vänner och släktingar ekonomiskt med att klara sin familj än med att göra abort. Dessutom, om det skulle vara så att aborter i större utsträckning vore privatbetalda torr jag säkert att det skulle finnas pengar till aborter. Då tror jag t.ex RFSU skulle agera, och andra "abortvänner".. Den som är allra svagast, allra skyddslösast är fostret självt, oh jag vill inte med det jag betalat vara en del av att det dödas. Det dilemmat kan man inte hur gärna man än vill komma ifrån.


    Men du anser ju inte att foster där modern blivit våldtagen är skyddsvärt?

    Du verkar tycka att vissa foster är skyddsvärda och att vissa kvinnor ska vara beroende av välgörenhet för att få abort.
  • Anonym (Bra fråga)
    Anonym (Anna) skrev 2019-07-12 13:40:55 följande:
    Men om man förbjuder nöjesjakt så måste man ju öka skyddsjakten?

    Men intressant att du kan tänka dig viss skyddsjakt, men när det kommer till våldtagna kvinnor, så kan du inte ta ställning i frågan...

    Är du även emot abort på unga flickor? Anser du att det är rätt att tvinga barn att föda barn, som görs i vissa länder?

    Jag vill se så lite jakt som möjligt av alla typer och jag skrev inget om att förbjuda juridiskt. Jag vill också där se att människor får djurvänligare värderingar och helt enkelt inte vill jaga, precis som jag arbetar för sådana värderingar så att man inte vill konsumera fisk, kött och ägg, inte genom tvingande lag utan genom att värderingarna successivt förnyas hos allt fler då tiden går, i det längre perspektivet


    Jag skrev inte kategoriskt att någon skyddsjakt var nödvändig. Jag skrev att det kanske tyvärr var så. När det gäller våldtagna kvinnor och andra kvinnor så har du missförstått min och Ebbas dialog.  Jag har inte föreslagit någon tvingande statlig lag. Det enda jag skrev till Ebba var att fall med våldtäkt eller om kvinnans liv var i fara är extremfall och att jag där inte tänker uttala de etiska invändningar jag har mot aborter i normalfallet.


    Var har jag skrivit något om att tvinga någon att föda barn ?

  • Anonym (Bra fråga)
    Anonym (Anna) skrev 2019-07-12 13:58:23 följande:
    Varför använder du ord som dödsmaskineri och mord, när det kommer till abort? Anser du att det gagnar debatten? Eller är det ett maktspråk, du vill skamma de som gör abort?
    Nu läste du inte så noga. Ordet mord använde jag inte. Vad gäller dödsmaskineri är det precis så jag känner i hjärtat. Det är ingen bra känsla att tänka att en del av min landstingsskatt går till detta.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Bra fråga) skrev 2019-07-12 14:02:18 följande:

     


    Var har jag skrivit något om att tvinga någon att föda barn ?


    Ingenstans, jag frågar dig.

    Men om någon du känner eller någon i din församling är 14 år och blir gravid, hur skulle du råda henne? Att föda barnet?

Svar på tråden Varför ska staten finansiera aborter till stor del(borträknat våldtäkter och minderåriga) då sex inte är en rättighet?