• Anonym (Orolig)

    Jag är miljonär,vad gör jag nu för att....?

    Det tog 18 år att spara ihop min miljon.
    De sista 12 åren har jag varit sjukskriven, genomgått trauman, sjukdomar, olyckor...detta har lett till att jag nu söker sjukersättning för jag kan inte jobba.
    Dock ser det svart ut då jag nu hoppas på rättshjälp från facket o de lät inte hoppfulla. Jag har fått avslag efter avslag.
    Jag hoppas annars att jag kommer att bli beviljad fortsatt sjukpenning men även där låter det stopp,finns säkert dem som vet hur kämpigt det är när det gäller fk.
    Trots att man har flera intyg o genomgått krävda utredningar...

    Nu hoppas jag på råd för hur jag ska göra för att få dessa pengarna att öka o räcka livet ut. Jag vet att det inte finns några garantier men mottar iaf tips som är ärliga o väl menade. Har precis nått 40 år o hoppas på många år, trygg o med mat på bordet o tak över huvudet o en chokladkaka som guldkant på lördagskvällen.


    Vad hade du gjort i min situation?
    Är skuldfri o vill så förbli.

     

  • Svar på tråden Jag är miljonär,vad gör jag nu för att....?
  • Tiina87
    Anonym (.) skrev 2019-07-12 23:08:52 följande:

    Det är ingen åsikt, det är alternativ fakta.


    Det är åsikt som många har.
  • Anonym (SO, inte SAOL)
    Tiina87 skrev 2019-07-12 23:16:48 följande:

    Det är åsikt som många har.


    Många kan ha fel, vet du. Det finns också många som har åsikten att jorden är platt, det gör inte att det är sant.

    Du verkar dock njuta av att fortsätta ha fel, så då är ju du nöjd och glad i alla fall!
  • Anonym (z)
    Tiina87 skrev 2019-07-12 23:16:48 följande:
    Det är åsikt som många har.
    Fantastisk tråd. 

    Fattar inte ens varför ni försöker argumentera att man är miljonär vid en miljon redan, den anonyma personen som döljer sig bakom nicket Tiina87 på familjeliv säger ju att många tycker att det inte är så. Case closed liksom.SkrattandeCool
  • Anonym (Utanför boxen)
    Tiina87 skrev 2019-07-11 23:07:32 följande:
    Man är knappast miljonär med enbart en miljon i sparande....
    Det handlar bara om matematik. En miljon är en miljon. Om man har en miljon har man en miljon. Har man en miljon är man miljonär. Om man sedan är miljonär i kronor, EURO eller kor ändrar inte på matematiken.
  • FuckGoggleAskMe

    Det räcker med att ha en hund för att kalla sig hundägare, även om en del tycker att hundägare borde innebära att man äger flera hundar.

  • Anonym (miljönär)
    Afam75snygg skrev 2019-07-11 16:24:07 följande:

    En miljon är inga pengar värda att nämna idag. Spelar ingen roll om du är en vass börshaj, en miljon räcker tyvärr inte långt. Varför är du oförmögen att arbeta?


    Tja, om man lever sparsamt på ca 10000kr i månaden så räcker en miljon i drygt 8 år ju. 
  • Anonym (Angie)

    Va tråkigt att du inte får hjälp. Bra att du vänt dig till facket. Har du pengarna investerade? Jag hade läst på och tagit hjälp av någon kunnig person som du litar på angående pengarna. Har man tur och har koll kan du dubbla dina pengar. Vet att min bror och pappa investerare 100 000 en gång och fick tillbaka 8 gånger så mycket tillbaka. Tror det va värdepapper eller något sådant. Bor du i hus eller bostadsrätt? Annars är det en bra investering och köpa något. Lycka till

  • louisa83
    Anonym (Utanför boxen) skrev 2019-07-13 02:37:49 följande:

    Det handlar bara om matematik. En miljon är en miljon. Om man har en miljon har man en miljon. Har man en miljon är man miljonär. Om man sedan är miljonär i kronor, EURO eller kor ändrar inte på matematiken.


    Ja Självklart börjar begreppet miljonär med en miljon. Dock är det intressant att begreppet miljonär, förlorat sin pondus då väldigt många är miljonärer idag pga inflationen. Också att kanske många inte tänker på sig själva som just "miljonärer", även fast de har över en miljon i tillgångar, då man förr ofta antagligen såg det som något ouppnåeligt och det är den känslan man bär med sig
  • Anonym (miljönär)
    louisa83 skrev 2019-07-13 20:05:32 följande:
    Ja Självklart börjar begreppet miljonär med en miljon. Dock är det intressant att begreppet miljonär, förlorat sin pondus då väldigt många är miljonärer idag pga inflationen. Också att kanske många inte tänker på sig själva som just "miljonärer", även fast de har över en miljon i tillgångar, då man förr ofta antagligen såg det som något ouppnåeligt och det är den känslan man bär med sig
    Men man kan väl inte räkna sig som mijonär om man har tillgångar i form av hus som är värda över en mijlon? I alla fall inte det man själv bor i.
  • Anonym (-)
    Anonym (Orolig) skrev 2019-07-11 20:50:25 följande:

    Flytta utomlands är inget alternativ.

    Jag har fått 50´ resp 125´ från försäkringar pga sjukdom o olycka.

    Började jobba som 15-åring medan jag gick i skolan för att hjälpa till hemma, röker inte, dricker inte, köper inte massa prylar, handlar med kuponger, köper mat nära bäst före datum som med kuponger ibland kan bli gratis,har mycket möbler som jag fått eller vunnit, byteshandel med grannar, semestrar hemma o har någon gång bytt boende någon vecka med någon annan på annan ort.

    Letar billigare boende vilket inte är lätt då det är svårt att hitta bostad o de billiga försvinner fort. Bor i hyreslägenhet där hyran tar nästan hela min ersättning.


    Det första du ska göra isf är att göra dig av med HR och köpa dig ett självförsörjande torp.

    HR är det sämsta man kan ha, rent juridiskt och ekonomiskt.
  • Anonym (Utanför boxen)
    Anonym (-) skrev 2019-07-14 04:31:51 följande:
    Det första du ska göra isf är att göra dig av med HR och köpa dig ett självförsörjande torp.

    HR är det sämsta man kan ha, rent juridiskt och ekonomiskt.
    Vad menar du med ett självförsörjande torp? Är det en bondgård där du kan odla din egen mat, ett torp med egen brunn eller något annat?

    Hur räknade du på den ekonomiska skillnaden mellan ett självförsörjande torp och en hyresrätt?

    Vad menar du när du anser att en hyresrätt är det juridiskt sämsta allternativet?
  • Anonym (Flytta)
    Anonym (Utanför boxen) skrev 2019-07-14 11:01:01 följande:

    Vad menar du med ett självförsörjande torp? Är det en bondgård där du kan odla din egen mat, ett torp med egen brunn eller något annat?

    Hur räknade du på den ekonomiska skillnaden mellan ett självförsörjande torp och en hyresrätt?

    Vad menar du när du anser att en hyresrätt är det juridiskt sämsta allternativet?


    Hyresrätt är inte bara svindyrt men även osäkert... det kan ju sägas upp och TS kan hamna på gatan om han lyckad inte hitta annat boende vilket är inte enkelt utan en stabil inkomst
  • Anonym (Utanför boxen)
    Anonym (Flytta) skrev 2019-07-19 21:25:25 följande:
    Hyresrätt är inte bara svindyrt men även osäkert... det kan ju sägas upp och TS kan hamna på gatan om han lyckad inte hitta annat boende vilket är inte enkelt utan en stabil inkomst
    I Sverige finns något som kallas besittningsrätt och som innebär att det är väldigt svårt att säga upp en hyresgäst. Risken att hamna på gata är så låg att många anser att den är för låg.
  • Thyr
    Anonym (Flytta) skrev 2019-07-19 21:25:25 följande:

    Hyresrätt är inte bara svindyrt men även osäkert... det kan ju sägas upp och TS kan hamna på gatan om han lyckad inte hitta annat boende vilket är inte enkelt utan en stabil inkomst


    Och villor/torp kan brinna ner. Ja det kan ju flerfamiljshus också göra. Men det är underligt att välja bostadsform utifrån vad som skulle kunna hända.

    Däremot är det ju i allmänhet billigare att äga sitt boende, och det är ofta billigare att bo i ett litet hus än i en bostadsrätt i något attraktivt område. Jag minskade mina boendekostnader med 7000 per månad när jag sålde en BR i en storstad och köpte ett hus på landet.
  • Anonym (Orolig)

    Tack för svar, förslag, åsikter osv.
    Nu vet jag att jag inte kommer långt med dessa pengarna därför denna tråd.
    Jag är helt skuldfri o vill så förbli.
    Här kostar en 2:a bostadsrätt lika mycket som en mindre villa o det finns inga objekt till salu. När det väl finns, så är det många som vill köpa.
    Sen är problemet att jag vill inte bo kvar här men eftersom jag har ett barn i skolåldern kan/vill jag inte flytta. Skulle ju aldrig lämna mitt barn.
    Jag får vara tacksam för att jag har lägenheten för sen flyktingvågen kom så finns det inga lediga hyreslägenheter heller.

    Har börjat försöka sätta mig in i sparande, aktier, värdepapper men vilken djungel. Har inkomst 2 månader till sen vet jag inte så till dess hoppas jag att jag har hittat en väg.

Svar på tråden Jag är miljonär,vad gör jag nu för att....?