Publicerad 21 May 2018

Fotograf:

Svullna fötter under graviditeten – 8 saker som kan hjälpa

Problem med svullna och ömma fötter är mycket vanligt under graviditeten (särskilt under sista trimestern). Lyckligtvis försvinner oftast dessa problem så snart du har fött men under tiden finns det några saker du kan göra för att lindra obehaget. Här är 8 metoder att testa. 




1. Lyft upp dina fötter så ofta du kan. Lägg upp fötterna på en hög av kuddar eller på en pall om du ligger på golvet. Gör gärna lite rörelser upp och ned med benen för att hjälpa blodcirkulationen lite ytterligare. 

2. Sov på sidan, inte på rygg. Detta lindrar trycket på undre hålvenen, den största venen som leder till hjärtat. 

3. Drick mycket! Vätskebrist förvärrar svullnad.

4. Håll koll på din vikt. Överdriven viktökning förvärrar svullnad och kan även leda till andra problem.

5. Håll igång cirkulationen i dina anklar med rotationsövningar. Sätt dig ner, höj ett ben uppåt. Vrid din fotled 10 gånger till höger och sedan till vänster. Byt ben. Upprepa 10 gånger.

6. Skorna! Var supernoga med att skorna verkligen sitter bra innan du lämnar butiken. Att "gå in dem" fungerar inte när du är gravid. 


Kontakta genast din läkare om du plötsligt märker svullnad i ansiktet och händer tillsammans med suddig syn, svår eller konstant huvudvärk och snabb viktökning. Detta kan vara symtom på Havandeskapsförgiftning. 

Kolla in klippet för fler gravidkrämpor;
Fem saker du antagligen inte visste om graviditet




Textstorlek 1 2 3
Svara i tråden: Svullna fötter under graviditeten – 8 saker som kan hjälpa
Logga in
Bli medlem
Visa kommentarer...

Innehåll

Innehåll