DEBATT: "Influencer är ett låtsasjobb – hur f*n kan man tjäna pengar på det?"

Är influencer verkligen ett riktigt jobb – eller är det bara ett låtsasjobb som ger orimligt mycket makt och pengar? Det är något som diskuteras på Familjelivs forum. Karriärcoachen Jenny Fingal vill nyansera kritiken.

Är influencer ett riktigt jobb? Det undrar läsaren. Foto: Pexels / Pexels
Är influencer ett riktigt jobb? Det undrar läsaren. Foto: Pexels / Pexels
Maila Jenny dina frågor om karriär, jobb och personlig utveckling!
Maila Jenny dina frågor om karriär, jobb och personlig utveckling!

Influencer är ett yrke som givit upphov till en hel del debatt på Familjelivs forum. Är det verkligen ett riktigt jobb – och tjänar de inte orimligt mycket pengar? Andra menar istället att det är ett riktigt jobb, och menar att kritiken handlar om att det ofta är unga och drivna tjejer som får kritik.

Jenny Fingal är karriärcoach och bemöter en läsares åsikter kring just detta. Läs hennes svar under tråden!

Läsaren: "Influencers är inget jobb och de tillför INGENTING"

Lägga upp lite bilder och rekommendera ett sminkmärke? Hur fan kan man tjäna flera miljoner på det? Jag vet att jag inte är den enda som tycker såhär men jag är den enda verkar det som vågar prata om det. Influencer är inget jobb och de tillför INGENTING i samhället! Och deras löner ska vi inte prata om. Låtsasjobb är vad det är!

/Anonym

Karriärcoachen svarar: "Krävs mycket engagemang och hårt arbete"

Hej!

Oavsett om influencer är ett yrke eller inte så är det ett fåtal som verkligen lyckas och tjänar miljoner. Personligen är jag övertygad om att det krävs väldigt mycket engagemang och hårt arbete för att både lyckas och samtidigt tjäna pengar som influencer.

Har du någon gång köpt något för att du sett en kändis gör reklam för en produkt? Det har jag gjort många gånger och fler med mig. Ordet influencer är en person som har inflytande över andras beteende, ofta via sociala medier.

Kändisar som skådespelare, idrottsstjärnor m.fl. har påverkat oss människor i alla tider genom att sätta sitt namn eller ansikte på olika produkter och varumärken. Om en persons drömjobb är att vara influencer och hen kan försörja sig själv och sin familj på det, anser jag att det är helt fantastiskt.

Du kan välja vad du ska engagera dig i och du kan enkelt koppla bort dig från allt som har med influencer att göra, då undviker du irritation och att bli störd.

Frågor du kan fundera på:

  • Hur kommer det sig att du engagerar dig i influencer-frågan?
  • Hur kan du flytta fokus till något som inte stör dig?
  • Vad är viktigt för dig och människors bidrag till samhälle?

Lycka till och Bästa Hälsningar Jenny Fingal, karriärcoach på jencore.se

Cannot draw content. Required options not set.
Click settings-icon above to edit.

Vem räknas som influencer?

I grund och botten är "influencer" ett jobb inom framför allt digital marknadsföring. "Influencer" kommer från engelskans ord för att influera. Egentligen är fenomenet inte nytt – till exempel kan en tidig influencer räknas som en kunglighet med stort påverkansutrymme både när det kommer till klädstil, dialekter och matvanor. Tänk bara 1700-talets hov!

Så vem är egentligen en influencer? Det är helt enkelt någon som har tillräckligt stor räckvidd för att kunna influera folk till att göra olika val. Det finns både influencers inom skönhet, mode och livsstil – men det finns också politiska influencers!

Hur tjänar influencers pengar?

Influencers tjänar pengar på olika sponsrade samarbeten. Det blir också allt vanligare att influencers startar egna märken som de kan marknadsföra via sina kanaler. Katrin Zytomierska har till exempel sitt eget märke Clean Eating som säljer dietprodukter, medan Bianca Ingrosso har sitt sminkmärke CAIA. Det är två exempel, men det finns förstås en enorm bredd och variation.

Influencers kan också ingå i så kallade influencernätverk, där de får erbjudanden om olika samarbeten för att lyfta olika produkter till sina följare.

Hur många följare måste man ha för att tjäna pengar som influencer?

Det här beror på fall till fall och vad sponsringskontraktet kommer fram till, så det är väldigt olika! En så kallad microinfluencer ska ha en följarskara på minst 5000 följare.