En krönika skriven av Familjelivs Alexandra Rejsmar.
Trots att jag blev skitirriterad över mitt nya nickname, kan jag idag se vad som roade honom. Vi ser det varje dag på sociala medier. I en värld där vi lärt oss att tänka klart innan vi öppnar käften, så har vi helt glömt bort att ta med sunt förnuft till internetvärlden.
Folk delar före de tänker. Du vet de som delar krönikor om hur invandrarmän förpestar vårt vackra land, samtidigt som de själva åker till Thailand en gång om året och knullar utsatta kvinnor för småpengar och tar sig en liten happy ending av någon jag hundra procent vet, hellre hade avslutat massagen tre minuter tidigare, för -åter igen- småpengar. Eller som influencers som predikar att man är ”bra som man är”, tills man får ett samarbete med en plastikklinik och glatt tar bilder med pilar och inringade ”problemområden” och postat på instagram. ”Whoops, man duger visst lite mer om man har lite fastare lår, vilket du enkelt kan göra genom att frysa in fettet”. En delarvurpa helt enkelt.
Jag kastar inte skit på folk för det här. Vi gör det hela tiden. Grinar om hur Sveriges kultur börjat förtvina och glömmas bort, men samtidigt spenderar Sveriges nationaldag med att klaga på hur norrmännen minnsann har kul ”suttonde maj”. Look at that festprisse liksom, han bidrar ju verkligen till, lite mer party i Sverige. Eller folk som delar inlägg om hur fucked up det är med djurparker för att sedan posta partybilder med deras nya päls.
Sanningen är att vi alla har sån dubbelmoral på nätet. Vi har så otroligt kort uppmärksamhetsspann att vi bara orkar ha fokus på en händelse i taget. När drevet mot H&M’s reklammiss (pojken och aptröjan) gick, kunde företaget sitta lugnt ner i båten tills det var gamla nyheter och Oprah höll ett historiskt tal och det delades istället.
Att bojkotta något i en Facebookstatus betyder i princip lika mycket som en halstablett gör för ditt chokladsug. Så du, som delade H&M-inlägget och hyllade The Weeknd's bojkott med ett delat inlägg på just din unika och personliga facebookvägg eller instasida – har du varit och handlat något på H&M sen Ophras tal?
Läs tidigare krönikor från Alexandra Rejsmar: