Publicerad 12 February 2013

Vabbandet väcker ofta dåligt samvete.

Fotograf:

Så överlever du ”vabruari”

Blir du stressad över att titt som tätt vara hemma med knatten som råkar ut för precis alla smittor? I så fall är du långt ifrån ensam. Personalexperten tipsar dig om hur du kan fixa jobbfrånvaron utan att må dåligt.




Relaterat

Fakta

Fixa vabbandet utan dåligt jobbsamvete

Satsa på att strukturera ditt arbete så att kollegorna lätt kan ta vid när du är borta. Skriv tydliga att-göra-listor på datorn.

Prata med chefen! Tala om hur ni tillsammans löser jobbet om knatten är sjuk ofta.

Du och chefen har gemensamt ansvar för att ditt jobb blir gjort. Påminn om dina deadlines, så att inget faller mellan stolarna.

Gör det du kan utan att ta dig vatten över huvudet. Skriv ett frånvaromeddelande och vidarebefordra de viktigaste mejlen.

Visa att du är glad att vara tillbaka när du jobbar igen. Och tacka gärna kollegorna som täckte upp för dig. Självklart ställer du upp för dem när de är borta!

Årets sjukaste månad, ”vabruari”, är här. För hundratusentals föräldrar runt om i landet väntar en rad hemmadagar med förskoleplutten som förkylt sig – igen. I år blir den lite sådär extra händelsespäckad, när minsta förkylningssymtom innebär att stanna hemma.

På Familjeliv.se berättar medlemmarna, smått desperat, om hur ofta de har varit hemma från jobbet sedan coronapandemin kickade igång. En trådstartare skriver:
    – Känns som jag sätter mina kollegor i skiten. Jobbar som kock, svårt att få in vikarier för min chef. O jag är ju anställd "bara", så vet att det inte är mitt fel.

Dåligt samvete
Att sköta ett heltidsjobb på deltid är förstås inte det enklaste. Men för många småbarnsföräldrar är det helt enkelt en realitet – inte minst under vabruari. I flera forum på Familjeliv diskuteras det hur kämpigt det kan vara att ha dåligt samvete över kollegorna som rycker in för att undsätta. För att inte tala om ångesten i att behöva ringa till chefen, igen, som suckar i andra änden.

Madeleine Jonsson är personalvetare och jobbar som rekryterare på Academic Work. Genom åren har hon tagit emot mängder av samtal från stressade småbarnsföräldrar som med svansen mellan benen berättar att de tyvärr måste vabba igen.
    – Man får trösta sig med att det är någon annan som vabbar nästa gång. Det viktiga är att man jobbar i ett bra team som kan hjälpa till när man är borta och att den närmsta chefen ser till att samarbetet fungerar mellan kollegorna.

Men alla chefer och kollegor är inte lika toleranta mot vabbare. En mamma på Familjeliv är less på chefen som alltid ifrågasätter om barnen verkligen är så sjuka så att de inte kan gå till förskolan.
    – Jag var hemma med äldsta sonen och fick frågan från chefen om han verkligen var ”riktigt dålig så att han ligger?”. Surt blev det, berättar hon.

Chefen får betalt för ansvar
En professionell chef ska emellertid inte visa någon irritation när medarbetare anmäler vabfrånvaro, menar Madeleine Jonsson.
    – Chefen får betalt för extra ansvar – det hör till att folk blir sjuka och vabbar. En bra chef ska inte lägga något negativt värde i det. Man kanske är ensamstående och måste ta all vab själv, eller så kanske det inte fungerar att dela på vabbandet rakt av med sin partner.
Istället för att gå omkring och må dåligt tycker hon att man ska försöka ha en så rak kommunikation som möjligt med chefen. Många chefer har ju dessutom egna barn och förstår hur det är att vara småbarnsförälder.

   – Om man bollar problemet sinsemellan får man mindre dåligt samvete. När man håller kontakten med chefen och berättar hur det ligger till behöver man inte vara orolig. Det är ju ingenting konstigt med att små barn blir sjuka, säger Madeleine Jonsson.
Som chef har man förstås ett ansvar att följa upp frekvent och sammanhängande frånvaro. Men syftet handlar mer om att få upp ögonen för fall där det döljer sig en allvarligare situation bakom frånvaron än att kontrollera den anställde.
    – Om man redan har en tät dialog med varandra blir det inte så laddat att prata om att man har varit borta mycket. Då blir det en naturlig del av samtalet istället för ett krismöte där den anställde får känslan av att stå i skamvrån, säger Madeleine Jonsson.

Vobbandet ökar
Det ökade vabbandet och det dåliga samvetet har på senare år tagit sig nya uttryck – vobba. Alltså att jobba och vabba samtidigt. Förra året presenterade fackförbundet Unionen siffror som visar att tre fjärdedelar av alla vabbande tjänstemän ”vobbar”. Madeleine Jonsson tycker inte att vobbandet är en särskilt bra lösning. Man riskerar att det blir fel och att jobbet blir halvdant gjort. Istället tipsar hon om att underlätta så mycket som möjligt för kollegorna som får rycka in och ta över uppgifter när man är borta.
    – Tänk på att ha ett strukturerat arbetssätt i vardagen så att någon lätt kan hoppa in när det behövs. Till exempel att inte ha allt på post-it-lappar eller i ditt eget huvud. Om du skriver en agenda för morgondagen där det står var du slutade och var du ska börja nästa dag, slipper kollegorna ringa hela tiden också.

Gör det du kan
Man kommer även långt på att visa sin goda vilja i tider av mycket vab. Det behöver inte vara större saker än att kolla e-posten vid lunch och vidarebefordra det mest akuta till en kollega.
   – Gör det du kan och var nöjd med det. Om du inte fokuserar på det problematiska, så löser sig allt. Din inställning till jobbet lyser igenom, säger Madeleine Jonsson.




Textstorlek 1 2 3
Svara i tråden: Så överlever du ”vabruari”
Logga in
Bli medlem
Visa kommentarer...

Innehåll

Innehåll