Varannan vill slippa barn på flyget
Många stör sig på gråtande och skrikande barn på flyget. I en undersökning på Familjeliv.se svarade 48 procent att de helst hade valt barnfria flygningar om det funnits.
- Jag tycker att barnfriaflygningar är en utmärkt idé! Det finns ju barnfria hotell, varför inte flyg? Om jag skulle resa med min dotter vore det naturligtvis inte ett alternativ, men jag kan mycket väl se mig själv boka både barnfritt flyg och hotell om jag bara åker med maken, skriver en mamma i forumet.
Men alla är inte positiva till barnfria flyg. Av de 461 personerna i undersökningen var tolv procent av de tillfrågade osäkra och 40 procent svarade att de inte vill ha barnfriaflyg.
- Nej jag tycker inte att man ska införa barnfria flyg! I så fall borde man ju dessutom förbjuda alla andra störande grupper, som till exempel människor som luktar illa, människor som smaskar när de äter och människor som snarkar, för de är minst lika störande. Visst är det ibland jobbigt med skrikande bebisar, men det är en del av livet och man kan inte räkna med ett knäpptyst plan. Det finns öronproppar, säger en annan mamma i sajtens forum.
Inom andra branscher har man redan gjort försök med barnfritt. Särskilda familjevagnar och tysta avdelningar har länge funnits på tågen. Hos charterbolagen finns allt oftare valmöjligheten att bo på barnfria hotell.
På charterbolaget Ving har man börjat få förfrågningar om barnfria flyg, enligt informationschefen Magdalens Öhrn, men barnfria avdelningar på flyget är inget som planeras – åtminstone inte i nuläget.
- Idag har vi inga barnfria avdelningar på våra flyg förutom att spädbarn inte får flyga i Royal Class, platser med större benutrymme som man betalar extra för. Men i takt med att våra barnfria hotell ökat har vi faktiskt fått fler frågor från kunder som vill resa i barnfria avdelningar på flyget, säger Vings informationschef Magdalena Öhrn.
Hur det blir i framtiden är oklart.
- Vi har inte tagit några beslut om barnfriaflyg. Men det skulle kunna fungera om vi har två flyg till samma resmål under samma dag och då samlar alla barnfamiljer på det ena. Självklart lyssnar vi på våra kunders önskemål och försöker utveckla vår produkt i samklang med dessa, men barnfamiljer är vår huvudmålgrupp, så det finns inga konkreta planer, säger Magdalena Öhrn.