Så förbereder du barnens utvecklingssamtal

Känns berömmande ord som ”goda ledaregenskaper” eller ”kreativ problemlösningsförmåga” bekanta från utvecklingssamtalen? Ja, nu syftar vi inte på det årliga samtalet mellan dig och chefen, utan på utvecklingssamtalet om ditt barns styrkor och framsteg. Från första året i förskolan till sista terminen i gymnasiet ska det hållas utvecklingssamtal om varje barn.

Förbered frågor
Visst känns det högtidligt att få höra att 3-åringen är empatisk och lösningsorienterad. Men om du brukar känna att du inte får svar på det du undrar över, kan det vara bra att förbereda ett litet batteri med frågor i förväg. John Steinberg som har doktorerat i pedagogik och som ibland kallas för ”pedagogdoktorn”, har skrivit böcker om både utvecklingssamtal i förskolan och i skolan. 

– Förbered tre till fem frågor som du vill ha svar på. Man kan till exempel fråga om när barnet mår som bäst – vad gör hon eller han då? När lär sig barnet nya saker och hur går det till? Inom vilka områden är barnet bra på att samarbeta? Finns det något område i samspelet med andra som kan utvecklas?, säger John Steinberg.

Det kan även vara bra att prata med ditt barn innan om det är något speciellt som han eller hon vill ta upp. Det får barnet att känna sig sedd och utvecklingssamtalet kan bli mer givande för alla.

Våga berätta om problem
En känslig bit med utvecklingssamtalet kan förstås vara om man själv har kritik mot hur lärarna jobbar. Kan man ta upp den utan att trampa på tårna? Många vill inte riskera att läraren får en tagg i sidan mot barnet om man själv framstår klumpig eller obekväm. Men John Steinberg anser att man visst ska kunna framföra det man är kritisk till – det gäller bara att göra det på ett bra sätt. 

– Vissa saker ska man förstås inte ta upp om barnet är med. Men annars kan man så klart berätta om problem man ser. Ett bra sätt att ta upp kritik är att inleda med något man har funderat över och fråga hur lärarna arbetar med det. Då blir kritiken inte utpekande. Man kan till exempel fråga hur lärarna jobbar för att få ordning på gruppen eller med barn som är utanför.

Även om lärarna ska ha som utgångspunkt att göra utvecklingssamtalen uppmuntrande och positiva, känner sig inte alla föräldrar stärkta efteråt. På Familjeliv.se berättar en mamma om hur bestört och ledsen hon blev när pedagogen sa att hon tyckte att dottern hade halkat efter de jämnåriga kamraterna. 

7 tips inför utvecklingssamtaletFörbered mellan tre och fem frågor som du vill ha svar på.Fråga ditt barn om det är något som han eller hon vill att du tar upp.Om du är kritisk till något – var undrande istället för utpekande. Då får ni ett bättre samtal kring problemet.Ifall läraren tar upp något som inte fungerar kring ditt barn – be om exempel om det känns otydligt!Diskutera hur förskolan/skolan ska jobba för att det som är problematiskt ska fungera bättre.Berätta om vad ditt barn tycker om att göra på fritiden så att lärarens bild blir mer komplett och rättvisande.Följ upp! Vänta inte med dina frågor till nästa utvecklingssamtal. Ta upp det ni diskuterat redan efter några veckor.

"Min dotter var sen med talet, men det har släppt nu och hon pratar massor och med långa meningar. Ska förskolan verkligen jämföra olika individer? Borde man inte se till att hon utvecklats utifrån sina förutsättningar?", undrar hon. 

John Steinberg håller med om att det inte leder till någonting konstruktivt att jämföra ett barn med de andra i gruppen eller klassen. 

– Det är ingen nyttig information helt enkelt. Fokus ska ligga på hur barnet kan lyckas utifrån de tillgångar han eller hon har. Man ska uppmuntra till olikhet istället för att kräva likhet.

80 % positivt
För de föräldrar som brukar känna sig nedslagna efter utvecklingssamtalen, kan det vara bra att känna till att riktlinjerna från Skolverket säger att de ska hållas i ”positiv anda”. Det bra ska vara det centrala och läraren eller pedagogen ska kunna berätta om när barnet mår och lär sig som bäst. 

Om man som förälder upplever att det negativa tar överhand, kan man försöka styra tillbaka fokus till det som fungerar. Ett effektivt sätt att vända på samtalet är att fråga hur läraren kan se till så att barnet oftare hamnar i situationer som han eller hon klarar av och mår bra av, tipsar John Steinberg, som menar att minst 80 procent av samtalet ska vara positivt.

Ytterligare ett tips inför utvecklingssamtalet kommer från en medlem på Familjeliv som själv är lärare. Hon tycker att föräldrarna ska lyfta fram sidor hos barnet som läraren inte känner till. Utvecklingssamtalen blir både bättre och mer levande när de inte bara handlar om de uppsatta målen som de annars kretsar kring. 

"Samtalen är ju ett ypperligt tillfälle att få input hemifrån om saker som föräldrarna oroar sig över eller om sådant som de vet att eleven är duktig på. Då kan jag försöka få in det mer i undervisningen",skriver hon. 

Efter ett givande utvecklingssamtal ska man känna sig glad och hoppfull, anser John Steinberg. Med andra ord, precis så glad som en mamma på Familjeliv beskriver att hon blir: 

"Jag tycker samtalen är höjdpunkter. Det är så roligt att höra hur det går för barnen, vad de har gjort och sagt".

I videon nedan ser du 5 saker alla föräldrar älskar att dela på Facebook, däribland nyheter om sitt barn.


stats