Tidig vänskap - bättre förutsättningar!

Vänskap växer ur ömsesidighet och kärlek. Vänner är viktiga för både stora och små, och behovet av vänner formas redan vid tidig ålder. Genom vänner får barn sociala färdigheter och etablerar därmed en viktig grogrund för ett bra liv.

Bra lekar ger bra vänner

Barn umgås med sina vänner genom lek, och barn med bra lekfärdigheter blir ofta populära lekkamrater – och därmed också ofta en attraktiv vän. Därför är barnets lekfärdigheter viktigt att ha med i diskussionen om barn och vänskap.

För att leken ska vara bra för alla bör dessa lekregler följas:

Överrensstämmelse:

Överrensstämmelse går ut på att barnen är eniga om vad de leker, och de måste klara att sätta sig in i och anpassa sig till de andra lekkamraternas roller. De ska kunna bidra till ett bra lektema och utveckling - och framgång i leken.

Ömsesidighet:

Ömsesidighet genom att ge och ta, och kunna sätta sina egna behov till sidan när det krävs. Barnet måste kunna urskilja när leken är igång och när den är klar, och barnet måste kunna gå in i - och ut ur rollen den tagit.

Turtagning:

I leken kan det uppstå konflikter, så att lära sig att dela, vänta på sin tur och lösa problem på ett sätt som gynnar alla i leken är viktigt.

Lycka är att glädja andra

En annan viktig egenskap när vi pratar om barn och vänskap, är det vi kallar pro-socialt beteende. Barn som utför handlingar för att glädja – eller hjälpa andra, utan att förvänta sig något tillbaka, har en egenskap som är attraktivt när barn väljer vänner. Empati och bra samarbetsvanor är också viktiga egenskaper.

En vän räcker!

Alla barn har inte behov av en stor grupp av vänner, och det är faktiskt så att en god vän räcker. Man måste skilja mellan vänskap och popularitet. Popularitet kan uppstå på ytliga premisser, som exempelvis när barnet har många fina leksaker. Vänskap är på ett djupare plan, och barn med riktiga vänner är mer rustade till att möta livet.

Varför har vissa barn svårare än andra att få vänner?

Många barn kämpar med att knäcka lekkoden och de sociala spelreglerna som krävs för att få en lek att fungera. Dessa barn vet helt enkelt inte hur de ska närma sig lekkamraterna, och de kan därför upplevas som störande och ödeläggande för leken.

Hur kan man hjälpa barnet?

• Lek tillsammans med barnet och förklara och visa barnet hur man bör förhålla sig i lek. Varför man både måste ge och ta. Varför det är viktigt att fördela roller under lekens gång.

• När man spelar spel tillsammans med barnet, lär sig barnet att vänta på sin tur. Därför kan spel vara ett fördelaktigt verktyg om man har ett barn som inte har vänner.

• Bjud hem andra barn! Men håll dig i närheten ifall leken spårar ur och du måste hoppa in och vägleda.

• Förskolan och skolan ska vara stöttepelare för barn och föräldrar i en process som denna. Så om du känner att ditt barn saknar goda vänner, ta upp det med läraren eller personalen på förskolan/skolan så att ni tillsammans kan hitta ett sätt att nå social framgång som passar ditt unika barn.

/
stats