Därför är ljudliga leksaker bra
Men gäller inte alla slags ljud.
Är du en av dom som på julafton har förbannat barnets «snälla» morbror, efter att han gett dom en fin batteridriven gitarr som spelar 1500 låtar? Eller har du försökt se så oskyldig som möjligt ut efter att lillebrors högljudda babyleksak på «mystiskt sätt» har försvunnit från lekrummet? Då är du inte ensam!
I en ny undersökning utförd av leksaksproducenten Mattel, säger 2 av 5 föräldrar att de tycker att leksaker med ljud och melodi är irriterande.
Pappor irriterar sig mest
I den här undersökningen framkom det att 42% av de tillfrågade tycker att leksaker med ljud är irriterande, medan bara 5% var helt oeniga. Det visade sig också att det faktiskt var papporna i undersökningen som irriterade sig mest på ljudliga leksaker, då bara 18% av de tillfrågade säger att de inte irriterar sig på leksaker med ljud.
Men även om väldigt många av oss föräldrar tycker att ljudliga leksaker är en utmaning i barnuppfostran, är den några som tycker att vi inte bör begränsa barnen när det gäller den här sortens leksaker. Försäljningschef Jørn Martin Steenhold i Knowledge Wheels Group forskar på barn och leksaker och tycker att leksaker med musik kan bidra positivt till barns utveckling.
Stimulerar barnen
– Leksaker med ljud stimulerar barnen eftersom de bidrar till att utveckla sinnena, intuitionen och känslorna. De lär sig att vissa ljud knyts till vissa saker, situationer och personer, och på det sättet lär de sig att skilja på det behagliga, det våldsamma och utmanande saker runt dom. Därför är det viktigt för barnens generella utveckling att föräldrarna låter dom leka med leksaker som spelar musik och skapar ljud, säger Jørn Martin Steenhold i samband med undersökningen.
Ljud är en naturlig del av barnens lek
Hans Holter Solhjell har pedagogik som huvudämne och är chef på Famlab Norge.
– Många barn tycker om lek som involverar dans, sång och musik. Och barns lek kan skapa massor av ljud. De trummar på saker, experimenterar med sin egen röst, ljud och instrument kan också vara bra för barn, säger han. Detta är först och främst bra så länge de tycker att det är lustbetonat, roligt och styrt av barnet själv, som är huvudkraften till det mesta av det barn väljer att leka, påpekar Holter Solhjell.
Han påvisar också att olika skallror kan vara bra för barnets utveckling, där rörelsen skapar ljud. Det är då inte leksaken i sig som är så viktig, utan att barnet upplever att ”jag får saker att hända”, när jag skakar på den här saken så kommer det ett roligt ljud, och kanske ler någon åt mig också”.
– Barnet lär sig då förstå sig själv som en aktör, som aktiv, och en som får något att hända i världen, säger han.
LÄS OCKSÅ: Så leker du med din bebis
Barn behöver inte plastleksaker med ljud
– Men så gott som allt som är viktigt i förhållande till barnens utveckling kan man få till utan olika typer av leksaker i plast, med batterier, som gör ljud när man trycker på en knapp. Detta är helt klart något barn inte behöver, säger Holter Solhjell.
– För en familj är det viktigt att alla trivs. Och barn bör också lära sig att ta hänsyn till andra, till exempel genom att lära sig att dämpa ljud och lägga undan dom mest störande leksakerna.
Lite funktionellt i förskolor
Hanne Grete Gammelsæter jobbar som pedagog på en privat förskola i Olso och har jobbat med barn i flera år. Hon har erfarenhet av så kallade ”högljudda” leksaker och sätter frågetecken på hur pedagogiska några av dessa leksaker är. Det är hennes erfarenhet att det inte nödvändigtvis finns ett logiskt sammanhang mellan typen av leksak och ljudet det gör.
– Leksakerna jag har erfarenhet av är böcker som handlar om djur, bilar och större leksaker man kan sitta på eller skjuta framåt. Dessa kan ha ljud utan sammanhang till leksakens funktion, säger hon.
Exempel på sådana leksaker kan vara gåstolar som spelar «Bä bä vita lamm» och gör orgelljud. Eller en sköldpadda som kanske kan ha rätt färger, men ljud som inte alls har något med sköldpaddan att göra.
TESTA DIG SJÄLV: Vilken föräldratyp är du?
Jobbar med ljud på andra sätt
I förskolan är det många människor och generellt mycket ljud och Hanne Grete säger att det är en orsak till att leksaker med ljud inte är speciellt funktionella här. Hon berättar att de i förskolan är medvetna om ljudnivån i förhållande till olika funktioner och att det är en viktig del av barnens utveckling.
Det jobbas mycket med ljud och röst i sång, musik, äventyr och berättelser. Medan det finns en del situationer där det avsiktligt handlar om att lugna sig och en del där det gäller att ropa högst.
Positiv till en del leksaker med ljud
Hanne Grete Gammelsæter utesluter inte helt att några leksaker med ljud kan ha en viss positiv effekt på barns utveckling.
– På avdelningen med de minsta barnen har vi böcker med djurljud och leksaker med sång och musik. De leksakerna stängs ofta snabbt av när de används, säger hon.
Pedagogen understryker att hon uttalar sig med utgångspunkt i förskolans vardag. Hennes erfarenhet är att leksaker med ljud i förskolan är något man sällan saknar. – Vi klarar av att göra ljud själva, avslutar hon med ett leende.
Strängare krav på leksaker med ljud
Föreskrifter om säkerheten på leksaker säger att leksaker inte kan ha en ljudnivå som är så att det kan medföra skada för barnet.
– Gränserna för hur hög ljudnivå som är tillåtet på leksaker beror på vilken sorts leksak det är prat om och vilket sorts ljud det handlar om. För många leksaker finns det angivet både en gräns för genomsnittsljud över tid (LpA-värde) och en gräns för maxljud (LpCpeak-värde), berättar chefsingenjör Trine Torgersen.
Gränserna för ljudnivåer är under revision och Torgersen berättar att den reviderade standarden kommer bli ännu strängare.
Exempel på gränser för ljud i leksaker i den reviderade standarden för små barn är:
|