• Gila

    Att va gravid är ingen sjukdom!

    tycker att man ständigt hör att "att vara gravid är ingen sjukdom". Och det håller jag med om. Men av någon anledning är det alltid män som slänger ur sig detta. Jag är i v 33 och nu har jag verkligen börjat känna av ont i rygg/ben/fötter/höfter/foglossning/sömnlösa nätter osv osv... Jag jobbar i butik vilket innebär 8timmar stående varje dag. Och varje gång man nämner att "får se hur länge jag kommer orka jobba" så får man höra att man inte börde ha rätt att sjukskriva sig när man är gravid eftersom det faktiskt inte är en sjukdom. Men om man har så ont i ryggen att man knappt kommer upp ur sängen. Vad ska man göra då? Ville bara gnälla av mig lite. Nån annan som känner igen detta?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-07-24 20:43:11:
    Det konstiga är ju att om jag inte hade varit gravid och fått jätte ont i ryggen,ja då skulle jag ju kunna bli sjukskriven...
    Såg något på nyheterna om det här tidigare ikväll. Det var nån som hade typ stämt försäkringskassan för diskriminering eller nått för att hon inte fick sjukpenning pga att hon va gravid..

  • Svar på tråden Att va gravid är ingen sjukdom!
  • Moonis
    Bubban81 skrev 2007-07-25 09:34:08 följande:
    Da ar vi svenskar riktigt daliga pa att vara gravida - aldrig har jag hort sa manga som klagar och blir sjukskrivna. Kanske ligger det i nagot annat - dalig traning under graviditet?? Da far man val skylla sig sjalv. Eller nar man ar gravid kan man ju ata hur mycket som helst - da FAR man ju bli tjock.....eller?? Riktig dalig gravid-mentalitet har tycker jag. Om man mar daligt far man val gora nagot at det.
    Jodå, jag försökte göra något åt min yrsel genom att gå till vårdcentralen. Dom hittade inget fel på mig, alla värdena va fina så det va inte mycket dom kunde göra eller ge mig så det skulle bli bättre.

    Men som Bonanza skrev så verkar det va mer okunskap än okänslighet.
  • Bonanza

    Ja, man kan gå på sjukgymnastik under tiden (vattengympa t.ex.) och det finns övningar man kan göra innan man blir gravid för att stärka ryggmuskulaturen. Men har du otur och anlag för svår foglossning sitter du ändå i skiten och har ont sen. Och det har ingenting med lathet eller inställning att göra.


    Bubban81 skrev 2007-07-25 09:40:20 följande:
    Nej egentligen vet jag inte sa mycket om foglossning, eftersom jag aldrig hort talas om det i Australien. Men jag har last att det kan undvikas/underlattas med traning.
    Vad fan är en princessa?!
  • mamyleine

    Graviditet i säg är ingen sjukdom men graviditeten kan bidra med en massa sjukdommar.

    Jag fick vidgat njurbäcken, använda blodförtunnandesprutor hela graviditeten pga propp-risken (som gjorde att om jag började blöda kraftigt var det viktigat upp uppsöka läkare omedelbart) jag låg på BB 89% av hela graviditeten vilken blev följd för sjukskrivning. SÅ visst GRAVIDITET kan visst vara en sjukdom.

    Jag vill gärna ha fler barn, men är livrädd för graviditet.


    ~ If you think money can?t buy you happiness, you haven?t been shopping in the right stores ~
  • Jullansmamma

    Bubban81 tydligen har du bristande kunskaper om foglossningar. Det finns människor som har normala foglossningar som kan gå till jobbet utan problem och det finns de som tidigt i graviteten får onormala foglossningar som klassas som onormalt för graviditeten, dessa kvinnor går oftast på kryckor eller så får de glatt sitta i rullstol. De som får onormala foglossningar får även låsningar i bäckenbenet vilket gör att de kan vara en ren trafikfara. Dessa kvinnor har så ont under hela dagen att de inte sover och som du vet så får gravida inte inta några smärtstillande utan de får glatt knapra alvedon efter v 20. Vilket alla vet inte hjälper särkilt mycket om du har så ont att du inte kan röra dig. Du pratade om att foglossningar går att undvika genom träning. Jag har pratat med flera sjukgymnaster och de säger att det oftast inte hjälper med träning utan träningen är till för att den gravida ska lyckas behålla någon rörlighet i bäckenbenet. Det ändå som går att göra åt foglossningar är om man går till en sjukgymnast innan man blir gravid. Detta är något som skulle kosta samhället mycket med pengar i och med att det är långt i från alla som får foglossningar och man måste då gå ett par gånger hos sjukgymnasten och det är inte ens säkert att det hjälper. Visst är det många i sverige som går sjukskrivna på grund av foglossningar men jag skulle personligen tippa på att det är kvinnor som har foglossningar som är onoramala för gravidteten. Uppenbarligen så har du aldrig haft onormala foglossningar för att du skulle inte uttala dig som du har gjort i sådanna fall. Jag själv har under min första gravitet inte haft några foglossningar alls men nu med nr två så går jag på kryckor i v 18 och sover dåligt. Jag kan då säga att jag skulle heldre ha en gravidetet som min första där jag kunde röra mig fritt och där jag inte spydde 3 ggr per dag. För att om man är van att leva ett aktivt liv där man tränar 3 ggr i vecka så är det ett h..vete att inte kunna ta sig upp i sängen på morron och därpå veta att jag inte kan fara och träna och om jag ska till affären måste jag åka med min man och väl där inne så måste jag gå på kryckor.

  • mamyleine

    Angånge foglossning , när min mamma började vänta min syster (är väl typ exakt 11 år sen nu då min syster är född april 1997) var hennes första graviditetssymtom foglossning. Hon fick helt enkelt en låsning deräkt. Fick åka till BM där hon gjorde ett gravtest som var plus. Hon fick från den dagen en sjukskrivning som höll på fram tills min syster föddes. Från graviditetens start tills min syster föddes gick inte min mamma utanför dörren och kunde röra sig mellan sängen och soffan (ungefär 5-6meter) per dag. Än idag har mamma ont av foglossningarna efter min syster. SÅ nog fan kan man ha foglossningar.


    ~ If you think money can?t buy you happiness, you haven?t been shopping in the right stores ~
  • Carmo

    Bubban81,

    Jag fick foglossning ganska tidigt i min graviditet. Hade jag suttit stilla i kanske 10 minuter högg det som knivar då jag sedan skulle ställa mig upp... Tänk dig att någon kör in en kniv i blygdbenet på dig och vrider om... Väldigt skönt...
    Kände även detta då jag gick en aning snabbare än normalt tempo, så att gå raskt var bara att drömma om...
    Kunde heller knappt lyfta en fot i taget för att t.ex. sätta på mig skorna... Då kom de där huggen igen...

    Jag blev sjukskriven på halvtid och jag fick även ett stödbälte från en kompis. Stödbältet hjälper mycket, men tar inte bort all smärta.

    För några veckor sedan kom foglossningen tillbaka igen men som tur är inte med samma smärta. Men jag är sjukskriven på heltid ändå fr.o.m. 30 juli (nu har jag semester), fast min sjukskrivning beror främst på att jag väntar tvillingar. Då undrar du säkert vad det är så märkvärdigt med att bli sjukskriven pga det...
    Jo, man blir sjukskriven för att förhindra att barnen föds på tok för tidigt. Det är den främsta anledningen.
    En annan anledning är att man, då man väntar tvillingar, då man går in i vecka 30 är lika stor som en som väntar ett barn och som då är i vecka 40...
    Då jag var i vecka 31 var mitt sf-mått 46 cm...

    Kan säga att jag är väldigt tung nu. Att gå och handla är väldigt tufft för mig då jag snabbt får trötthetsvärk i ryggen/svanken och känner av foglossningen.

    Jag hade tänkt arbeta fram till i alla fall en månad innan förlossningen, jag tänkte att det inte alls skulle vara några problem... Men nu med facit i hand är jag oerhört tacksam för att jag har fått bli sjukskriven!
    Och det har INGENTING att göra med lathet eller känslighet... Jag hade hellre arbetat än att gå hemma och vänta och jag anser att jag har ganska hög smärttröskel.

  • TildePetra

    Tycker det e synd att VISSA gravida myglar till sig en sjukskrivning... Det finns så många som verkligen har besvär och för dom blir det jätte svårt att få en sjukskrivning för att ingen tror dom.

    Börjar man få besvär så ska man självklart se över situationen, tex kan jag gå ner i arbetstid, bli omplacerad eller bli sjukskriven. Men det finns gravida som man verkligen tröttnar på. Vi har en tjej på jobbet som verkligen letade efter en läkare som kunnde sjukskriva henne för att det var så varmt på jobbet.


    petra 040606 micke
  • AnniPanni

    Klart att det finns gravida som inte vill jobba men de är nog inte så värst många faktiskt.

    Smärta är ju också något som vi alla upplever olika. Jag har ont i fogarna jämnt men klagar inte (än ) för jag kan fortfarande gå o komma/rulla ur sängen (om sambon puttar på lite försiktigt). Det kunde ju vara värre liksom.

    Träning kan förebygga foglossning. Jag går hos en sjukgymnast 1-2 ggr i veckan året runt för att ha lite mer koll på mitt bäcken som har en viss tendens att hamna snett även som ogravid. Men att träna nu under graviditeten förutom speciell vattengympa skulle skada mig mer än göra någon nytta. 

    Det där med att nordbor verkar lida mer av foglossning.. kanske är det en kombination av klimatet (brist på D-vitamin eller nått sånt), att vi är långa, och faktiskt föder stora barn jämfört med många andra länder?

  • MoR58

    Har läst att flera har hänvisat till att de minsan vet gravida som arbetat och mått illa och spytt. Ursäkta men jag tror inte riktigt på att de spytt dygnet runt hela tiden och inte fått behålla varken mat eller vätska för då klarar man inte av att ens stå på benen efter ett tag. Tänk själv om man svälter så har man ingen ork.
    Blir man inlagd på sjukhus med dropp så tror jag inte att man kan arbeta, då spelar det nog inte någon roll i vilket land man bor och vilket socialförsäkringssystem som finns.

    Hela diskussionen är ju helt absurd, varför försöka framställa gravida som lata och gnälliga i Sverige och som stoiska i andra länder som minsan klarar alllt för att de inte får sjuklön. I vissa länder är det förbjudet för en gravid kvinna att arbeta en månad innan förlossningen för att kvinnan behöver vila. Var glad för det system vi har i Sverige med sjuklön.

    Visserligen är graviditet i sig ingen sjukdom men som gravid kan man drabbas av tillstånd som är sjukdomar i sig och bör tas på allvar.

    Undra om det är så att förtidiga värkar inte heller finns i de länder där man inte får sjuklön enligt er som anser att gravida fejkar sig sjuka i Sverige. Och att de som är tvugna att vara sängliggande för att inte riskera att föda för tidigt bara gör det för att de får sjuklön och annars inte hade behövt göra det.
    Blir så arg, ni vet inte vad ni pratar om. Ni har nog inte själva spytt dygnet runt, legat inne med dropp eller gått på kryckor på grund av foglossning.

Svar på tråden Att va gravid är ingen sjukdom!