• mysan1981

    Kom på min granne...

    Våra grannar är av rasen äldre och har bott här i hela sitt liv. vi e inflyttade för nästan exakt ett år sedan.

    vi började släppa ut våra innekatter för att vi flyttade ut på "landet" en katt e ju ändåså ett utedjur

    nu till probelmet. min granne går ut så fort han vaknar å ställer ut sin bil och har garaget öppet.
    han åker i den ca en gång i veckan.
    Min ena katt speciellt tycker om att sitta på bilar och gör så ibland, då kan de ju hända att det är hans.

    han har kommit och antytt detta ett par gånger nu det sista, och min kille och jag har sagt att du får gärna "skrämma" iväg henne tom slänga vatten efter henne så kanske hon inte finner deras tomt så lockande längre.

    Idag när ja och min kompis kom hem så ser vi min granne stå 10m bort från våran tomt. alltså kanske en 80m iväg från deras och slänger sten på min katt..
    (de dumma e att han slänger det tom emot husen så hon flyr i panik mot det han vill undvika.)

    givetvis stannar ja bilen å frågar va i helvete han håller på med, han kontrar me att hon är på deras bil
    ja sa de va fan eran bil står inte här. de här e lixom inte ens inärheten av våran gård.
    ja men ha den som inne katt då säger han..
    i ren frustaration utbrister ja gubbjävel. vilket e otroligt dumt egenligen.

    men ja har sagt de repar hon bilen lr vad som helst så e de våran skylldighet att betala.
    Men detta påhopp skedde så långt ifrån hans bil så de e löjligt.

    ska ja va tvungen å hålla henne instängd. hon älskar att va ute. ??
    ja e rädd för att han kommer ha ihjäl henne... ``??´´

  • Svar på tråden Kom på min granne...
  • idaflisan

    Sarah84

    De kan allt sätta in åtgärder,i vårat område skickade de först ut lappar om lösspringande katter.

    Efter ett tag sköt kommunen ett antal katter!

  • Janssonkatten

    jag är jättebesviken på alla som håller med TS i den här träden. Verkligen döless på alla människor som skapar problem åt andra!! Varför har ni så svårt att förstå att vi andra har våra egna liv att ta hand om, och inte ens nästan har lust att jaga iväg katter från både gemensamma utrymmen som egna gårdar. Det spelar egentligen ingen roll hur man bor, delar man trappuppgång med en som släpper sina katter ur kontroll tycker jag att man som granne ska ha rätt att beslagta katten och lämna den till polisen, vilket jag anser att TS granne borde göra. ( istället för att kasta sten )

    Det finns många ord som inte finns mer i era ordförråd: respekt, hänsyn, medmänsklighet, grannsämja, kompromiss, ansvar, självkänsla ..... mm mm

    Skaffar man ett husdjur måste man förstå att man tar ett ansvar. Kanske ni som vill ha era katter lösa borde bo ensamma i skogen där ni inte stör någon?
    Sen såg jag följande citat: (från Sarah84)


    Pikku Enkeli skrev 2007-10-19 18:47:56 följande:
    Enligt lagen så får hon inte ha sin katt så som hon har den.

    Möjligt, men tror knappast att tex polis gör något åt de. Förmodligen komma de bara skratta åt den som ringer. Räkna ut hur många utekatter de finns i Sverige, så vet du även antalet katter som är inne hos grannen & spatserar & då kan du nog räkna ut åxå hur många extra poliser vi skulle behöva anställa för & "jaga" kattägare *haha*

    Är det inte lite varning för avstängning där? med tanke på att det har med att bryta lagen att göra?
  • Betty80

    jag tycker inte om när katter springer lösa men det har inte med grannarna att göra utan för att jag är rädd för vad som kan hända katterna de kan bli påkörda, ett annat djur kan skada eller döda dem!!
    men kan du inte bygga en STOR ute bur ? en vi känner gjorde det en stor "bur" med ett hus i och grenar och annat att klättra i så behöver du inte oroa dig för grannen och Gubbfan (ursäkta ordvalet men tål inte folk som kastar saker efter djur) "slipper" katterna

  • Janssonkatten

    bra idé Betty

    Eller ett riktigt ordentligt högt staket runt huset, så slipper hon grannens barnbarn oxå

  • Betty80

    har inte läst hela tråden men ett stacket hjälper nog inte mot katterna Men kan ju göra båda sakerna om hon störs av barnen tycker faktiskt själv det kan vara jobbigt med barn som skriker och håller på utanför men barn är ju barn

  • o0Misan0o
    Henrik31 skrev 2007-10-19 19:53:26 följande:
    Det märker du om grannen har fantasi. Kommer den hem färgad eller skadad på något sätt så borde du inse att den stör någon. Fast vad fan gör det? Ni bryr ju er ändå inte om katterna om ni nu släpper ut dem vind för våg.
    Förhoppningsvis så är den störda grannen såpass normal i huvudet att han kommer och säger till kattägaren istället för att använda sin "fantasi"!!
  • Janssonkatten

    jag känner igen mig i grannen. efter att man visat påtaliga gånger att man inte accepterar lösa katter på ens tomt, då blir man tillslut arg. Det försvarar inte det han gjorde mot katten, men det hänger ändå på ägarens ansvar att hålla katterna borta från irriterade grannar!

  • DaCiss

    Jag måste säga att jag inte skulle kunna göra detsamma. Det är mina barn och mitt ansvar att se över dom. Lämnar jag dom ute på gården och någon idiot kommer och kör medvetet över dom, då är ändå huvudansvaret mitt som lämnade dom ute utan uppsikt.

    Men jag vet att alla mänskor inte känner ansvar på det sätt jag gör. JAG skulle fundera jämt och ständigt på hur jag kunde lämna mina barn ensamma ute så att bilisten hade möjlighet att köra över dem. För det är MINA barn och det är jag som är förälder och ska ta hand om dem. Samma sak gäller katter och andra husdjur.


    enny signatur skrev 2007-10-18 18:01:05 följande:
    Om en förare försöker köra över mitt barn emdvetet, ja då skulle jag HELT lägga skulden på honom.
  • DaCiss

    Det är konstigt hur vissa resonerar. Ditt husdjur, ditt ansvar. Jag har själv också hört om kommuner som skjutit utekatter utan märkning. Varför? Katter är husdjur, de som springer löst ute kan lika väl vara vildkatter för husdjur ska inte hållas utan uppsikt av ägare, punkt.

    Katter säger folk är utedjur. Jamen det är många av våra husdjur, finns det något husdjur alls som är gjort för att vara inne? Nej, alla djur är egentligen egna liv som ska finnas ute i naturen så det är ett dåligt argument att komma med. Dessutom, varför är det oftast bara bondkatter du ser löst springande ute? Hur ofta ser du en birma, en rex eller en siames löst springande ute? Vad beror detta på? Är folk mer rädda över djur de lagt ner flera tusen på vid införskaffning? Känn efter själv, skulle du släppa ut en bondkatt? Skulle du släppa ut en katt som kostade dig 10.000 att införskaffa?

    Vad gäller att grannen kastade sten. Är det fråga om grus så måste jag säga att jag skulle bli väldigt förvånad om katten skadades, så sköra är dom inte. Är det däremot stenar i knytnävsstorlek är det ju annat, då kan du ha död på den. Folk säger att grannen får kasta vatten på djuret. Hur ofta har du lätt till hands vatten som du kan kasta på ett djur då du ser det på gården? Det är inte så att man har vattenslangar draget på varje sida av huset och vad händer på vintertid då? Ska man springa in, hämta vatten, ut igen, snabbt hinna fram till katten innan den i panik springer iväg, kanske repar din lack och sedan kasta vatten efter den som träffar bilen och bildas is istället på den? Nog förstår jag om den grannen i sin upprördhet tar till det som är närmast och behändigast till hands ifall det är lite grus som inte kommer skada katten utan mest bara skrämmer den på samma sätt som vatten.

    MEN, hur som helst, det här är inte grannens uppgift att se till era katter. Det är ert. Känner ni till att katten stör grannen då håller ni den under uppsikt och skrämmer iväg den själv innan den kan störa grannen. Funkar inte detta för er att göra, varför skulle det fungera för er granne? Håll den i så fall kopplad eller inne.

  • DaCiss

    Sen kan jag även påpeka då folk menat att barn kan man inte ha uppsikt över hela tiden. Nej, men barn kan man uppfostra och skall även göra det. Har man ett barn som har någon form av hjärnskada som inte kan uppfostras, som rent mentalt ligger på samma nivå som en katt så brukar man inte låta det barnet springa fritt ute vind för våg heller. Varför? Oftast för att man är rädd om sitt barn och inte vill att något skall hända barnet.

    Det är skrämmande att se hur folk bara stirrar blindt på mitt mitt mina. Så här vill jag ha livet och leva livet och de andra får bara snällt acceptera.

  • Janssonkatten

    tack DaCiss

    hade inte kunnat skriva det bättre själv!

  • A10 Thunderbolt

    När du sa att din granne borde "skrämma upp" din katt hur definerar du det?

    Ni borde ha tagit ert ansvar tidigare som djurägare.

    För att slippa massa bråk med grannen och enorma omlackerings kostnader eller skador på andras tillhörigheter borde ni ha försökt omplacera katten. Man kan inte bara intala sig att djur är "så".

    Lite off topic men om ni hade en stor hund, lämnade den ensam med en 11 åring och kom hem och den redan hade attackerat barnet. Vems fel tror du det är då? Det är inte 11 åringen och det går inte att friskriva sig från ansvar genom att skylla på hunden.

    Sen bör ju inte grannen eran misshandla djur för det men det är ju hans problem egentligen och inget du kommer att kunna lösa med en böteslapp eller anmälan.

  • Aikido
    A10 Thunderbolt skrev 2017-02-26 02:01:41 följande:
    När du sa att din granne borde "skrämma upp" din katt hur definerar du det?

    Ni borde ha tagit ert ansvar tidigare som djurägare.
    För att slippa massa bråk med grannen och enorma omlackerings kostnader eller skador på andras tillhörigheter borde ni ha försökt omplacera katten. Man kan inte bara intala sig att djur är "så".

    Lite off topic men om ni hade en stor hund, lämnade den ensam med en 11 åring och kom hem och den redan hade attackerat barnet. Vems fel tror du det är då? Det är inte 11 åringen och det går inte att friskriva sig från ansvar genom att skylla på hunden.

    Sen bör ju inte grannen eran misshandla djur för det men det är ju hans problem egentligen och inget du kommer att kunna lösa med en böteslapp eller anmälan.
    Vad hände 2007?

    Povel Ramel avled
    Stormen Per härjade över södra Sverige
    Den här tråden skrevs

  • bastardized
    Aikido skrev 2017-02-26 02:12:49 följande:
    Vad hände 2007?

    Povel Ramel avled
    Stormen Per härjade över södra Sverige
    Den här tråden skrevs

    Det där var faktiskt riktigt fyndigt. Tummen upp!


    Katter är för övrigt ägarens ansvar, andra ska icke behöva ha dessa springandes på deras ägor med de sanitära olägenheter det innebär. Bössa fram..

  • Aikido
    bastardized skrev 2017-02-26 03:32:47 följande:
    Nakenjanne?
    Stackaren försökte läsa blindskrift med enbart ollonet och läste fel. Det stod inte "blottarkärlek" utan "flottarkärlek".
Svar på tråden Kom på min granne...