Inlägg från: Jalapeno |Visa alla inlägg
  • Jalapeno

Sytråden spinner vidare - röd tråd

Bling1975 skrev 2010-01-06 19:31:03 följande:
    Det är gekko som har den i sin blogg.
    tack!
  • Jalapeno
    Bling1975 skrev 2010-01-06 20:26:52 följande:
    Jag hade tänkt mig samma som Gekko, 1-3/8 inch, då blir det ca 12 mm som på den jag har och det ser bra ut. Men de är så billiga så man kanske ska passa på att ta två bredder, en smalare kan ju vara snyggt i små storlekar.
    jag hittade två säljare men ingen skrev någon om huskylock eller för den delen janome. Har jag missat nåt?
    a mechanic can mount these binders onto jus about anything - låter sådääääär
  • Jalapeno
    Fiffa5 skrev 2010-01-06 21:22:55 följande:
    Funkar det att sy en omlottbody med en vanlig symaskin eller måste man ha en overlock för att få det snyggt??
    det beror på hur skadad du är
    90% av alla människor ser ingen skillnad och det är bara rutinerade sömmerskor som verkligen bryr sig. Nej, det blir inte så snyggt, men ja, klart det går. 
    Vi pratade om det för ett tag sen, att människor ute i stugorna inte begriper att kläder sydda med overlock och coverlock av någon som kan och bryr sig om detaljerna är mycket snyggare än "köpekläder". Ränderna matchas perfekt i sömmarna. Inga lösa trådar, inget som kan repa upp sig. Inga rynkor där de inte ska vara, bra kvalitet på materialen osv. 
    Trikåsömnad på vanlig maskin ser sämre ut är HM och lindex men på barnet och i de flesta människors ögon spelar det ingen roll. 
  • Jalapeno
    Kyssen skrev 2010-01-07 06:01:15 följande:
    Köpte den som Gekko tipsade om på sin blogg, men av någon anledning gick den inte att använda alls på min maskin. !!
    vad var det som inte funkade?
  • Jalapeno
    Kyssen skrev 2010-01-07 20:43:48 följande:
    Den är för lång. Själva delen där man "trär in kantbandet" är ca 4-5 cm längre än min orginal-bandkantaren (den som viker 4 gånger). Detta gör att den inte får plats att skruvas fast på maskinen, inte ens med en skruv som Gekko tipsar om tyvärr. 
    går det att vinkla om den så att den fortsätter bakom maskinen? bända den, alltså? Jag grubblar på om jag vågar testa att köpa en till min huskylock
  • Jalapeno
    Lokatt skrev 2010-01-07 22:12:45 följande:
    har kollat länkarna, men hittar inte, vad är bibbis som alla pratar om?
    kolla annonser på sysidan.se, där finns hennes pdf. Hon är trevlig och blixtsnabb att leverera
  • Jalapeno
    ErikaFika skrev 2010-01-08 21:31:32 följande:
    Hej! Sitter och klurar på hur man ska vändsy en jacka med foder och muddar i ärmarna, nedtill och i kragen. Förstår hur man gör fram tills dragkedjan ska sys fast.. Fattar itne hur det ska gå ihop med muddarna.. Nån som kan förklara på ett pedagogiskt sätt för just nu snurrar det bara runt runt i skallen..
    vete fanken om det här är så himla pedagogiskt, men här är ett sätt iallafall
  • Jalapeno
    ErikaFika skrev 2010-01-08 21:59:51 följande:
    Jalapeno: Tackar för den. Så långt är jag med.. Men sen när det kommer in muddar och dragkedjor i det hela så blir det bara bläää för mig, fattar inte!
    ok, sy fast mudden nertill i foder och i yttertyg, sy fast dragkedjan
    sen syr du fast mudden nertill i foder eller yttertyg. 
    Sen vänder du allt som det ska vara, nålar de sista två sömmarna i mudden i ärmen, vränger allt genom hålet du lämnat i en söm, syr fast muddarna och vänder tillbaka genom hålet.
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - röd tråd