• Lilla Morran

    Omhändertas barn utan grund?

    Hej!

    Har läst flertalet trådar här på FL där förälder eller annan anhörig beskriver hur barn har blivit omhändertagna trots att vårdnadshavaren inte har gjort något fel i omhändertagandet.

    Jag ifrågasätter ingen enskild historia utan förutsätter att det som skrivs är sanning, tills motsatsen bevisats i alla fall...

    Hur som helst, kan det verkligen vara så att det i många fall omhändertas barn som inte är i behov av det? Jag har själv arbetat inom socialtjänsten (dock inte med själva omhändertagandet) och min erfarenhet är att det görs mycket grundliga utredningar och att socialtjänsten vill ha mycket på fötterna innan de gör ett omhändertagade. De ska ju alltid ha barnens bästa i fokus och detta är så långt det är möjligt att bo med sin/sina vårdnadshavare. jag kunde i flera fall tycka att man väntade för länge innan man omhändertog barnen och att de fick utstå för mycket innan man flyttade dem från vårdnadshavare som var uppenbart olämpliga.

    Som sagt, jag ifrågasätter ingen enskild historia, det är bara de inblandade i varje fall som vet hur det egentligen ligger till.

    Vill bara ha en diskussion kring detta - tror du att socialtjänsten omhändertar barn på för vaga grunder? Och händer detta ofta?

  • Svar på tråden Omhändertas barn utan grund?
  • pyshästen
    Pentagram skrev 2010-04-27 23:13:24 följande:
    PyshästenFörvisso kan Socialnämnden besluta om ett omedelbart omhändertagande men de måste ju likväl ta det genom rätten inom en vecka om inte beslutet skall upphävas.Kan tilläggas att jag inte har några personliga erfarenheter av LVU e d utan mest tittar på vad lagtexten säger och vad min sambo (som i viss mån jobbar med sådant) berättat. Naturligtvis kan det gå snett ibland, det är nog oundvikligt, men jag tror inte att det sitter folk på socialnämnden och i förvaltningsrätten och lättvindigt beslutar om omhändertagande.
    Då skiljer vi oss åt där ganska rejält kan jag säga .. Jaghar personliga erfarenheter.

    Jag har varit LVU i 4 år och bott på diverse hem. Inget jag skäms för .
    På morgonen låg en rapport från polisen i faxen på soc pga en händelse kvällen innan .
    Jag gick till skolan ovetandes om detta och blev sedan efter lunch hämtad med polis och socialtjänst.
    Jag var då LVUad då länsrätten hade beslutat det.

    Var 6 mån ska länsrätten besluta om förlängning alt ta bort LVU .

    Så jo ett LVU kan ske på loppet av några timmar och detta sker relativt ofta.
  • frogande

    Precis som du också TS skriver så är det nog precis tvärtom, att man(myndigheterna) drar sig i det längsta för att lägga sig i. Långt flera barn skulle vara i behov av riktigt stora insatser från myndigheternas sida.
    Och dessa insatser har redan blivit färre fastän behovet blivit större.

    Nej, sociala myndigheter tar inte barn från föräldrar utan att först ha riktigt god grund för detta.
    Men föräldrarna till dessa barn har alltid sin egen agenda på saker och ting.
    Och då inte ens myndigheter alla gånger kommer åt dessa s. k. "föräldrar", hur skall då vi på ett sketet diskussionsfora göra det?{#lang_emotions_undecided}

  • mamma83

    Jag var av med mina barn i 10 månader helt utan grund. 


    det enda jag gjort var o luggit inne på psyk. (vilket jag gjorde för att orka vara en bra mamma)
    13 dec 2007 kom socialen hem o tog mina barn utan att riktigt förklara varför. fick inte ens hämta dom på dagis. 
    o detta var ett SOL enligt dom. 
    barnen blev placerade hos min faster som tog över dom helt. skrev över adressen och var i full färd att byta dagis. Hon bor i en annan komun men jobbar i den komunen jag bor i.  
    men detta var socialen med på. hon tillomed inredde barnrum till dom i det nya huset hon byggt där dom fick välja tapeter o allt. 
    på sommaren 2008 fick jag ha semester med dom 1 dag. o då kom jag hem 20 min försent. hon hade en vecka semester som jag inte fick höra av mej till barnen. för då hade dom "familje tid"
    fick inte ha barnen själv inte ens gå in på dagis själv o hämta dom. 
    Detta e sjukt!! när allt var över så anmälde jag socialen till länsstyrelsen o dom fick alvarlig kretik i flera punkter. 
    bla så den familje behandlare jag hade förklarade för mej att jag inte fick kyssa min dåvarande flickvän utomhus eller hålla hennes hand för då skulle barnen bli retade.
    även kunde hon se att min store son skulle bli kriminell.. (grundat i att han inte sov i pjamas)
    så ja socialen här i alla fall vet inte vad dom sysslar med!! 
    skulle kunna skriva en bok om allt jag var med om på dom 10 månaderna. för det var ren tortyr! 
    så fort jag inte gjorde som soc sa så fick jag till svar "då får vi nog överväga ett LVU" 
  • pyshästen
    frogande skrev 2010-04-27 23:47:19 följande:
    Precis som du också TS skriver så är det nog precis tvärtom, att man(myndigheterna) drar sig i det längsta för att lägga sig i. Långt flera barn skulle vara i behov av riktigt stora insatser från myndigheternas sida.Och dessa insatser har redan blivit färre fastän behovet blivit större.Nej, sociala myndigheter tar inte barn från föräldrar utan att först ha riktigt god grund för detta.Men föräldrarna till dessa barn har alltid sin egen agenda på saker och ting.Och då inte ens myndigheter alla gånger kommer åt dessa s. k. "föräldrar", hur skall då vi på ett sketet diskussionsfora göra det?
    Tyvärr så måste jag göra dig besviken då du säger att soc inte tar barnen utan grund.

    Kan berätta då jag BLEV drogad då vi firade min fördelsedag på krogen.
    Den person som gjorde det ångrade sig nog sedan då jag istället för att bli lealös vände åt andra hållet . Blev inlagd på psyket då jag tydligen har varit helt vild och ej gick att kontrollera.  
    Blev utskriven dagen efter samtal med psykolog och bedömning och fotografering av skadorna som polisen tillfogat mig .
    Psykologen kunde bara konstatera att jag varit så pga rohypnolen . OBSERVERA aldrig rört droger i hela mitt liv.

    Barnen o jag åkte hem till mina föräldrar och får då ett samtal av socialjouren som vill omhänderta mina barn då jag har varit på psyk och använder droger enligt dom . Min mamma förhindrade detta den kvällen .

    För att någon annan människa lägger en drog i min grogg så var jag på väg att förlora mina barn .
    Tack vare mina föräldrar vänner och advokat så fick jag tillslut rätt
    på min sida .
    Så jo dom kan visst göra det .
  • Lilla Morran

    mamma83: Tråkigt att höra att du har den erfarenheten. Om det du skriver stämmer så hoppas jag att ansvariga på soc har fått betala dyrt, men jag hoppas också att du har läst din utredning, eftersom barnen var omhändertagna så pass länge så måste soc ha rätt mycket på fötterna för att fortsätta placeringen, så det vore mycket märkligt om endast de argumenten du nämner oan står i utredningen, den borde vara lite tjockare än så...men oavsett - lycka till framöver!

  • mamma83
    Lilla Morran skrev 2010-04-28 10:32:25 följande:
    mamma83: Tråkigt att höra att du har den erfarenheten. Om det du skriver stämmer så hoppas jag att ansvariga på soc har fått betala dyrt, men jag hoppas också att du har läst din utredning, eftersom barnen var omhändertagna så pass länge så måste soc ha rätt mycket på fötterna för att fortsätta placeringen, så det vore mycket märkligt om endast de argumenten du nämner oan står i utredningen, den borde vara lite tjockare än så...men oavsett - lycka till framöver!
    Tack. vet inte vad som har hänt med den social sekritetaren. men just nu har jag samlat mod och ska polisanmäla allt. 
    det finns verkligen inget o ta på. förutom det dom hittade på. 
    mådde ju inte bättre av det dom sjorde mot mej! 
    jag har läst utredning/ o alla andra papper så jag kan det mästa utantill. har en väldigt tjock pärm med papper. 
    om du vill veta mer om detta sjuka fall berättar jag järna. 
  • fubar

    Som lärare kan jag tycka att soc i min kommun är alldeles för svag vad gäller tvångsomhändertaganden av barn som far illa och gör det alldeles för sällan. De vill ha både livrem och hängslen inför ett ev överklagande i Länsrätten.

  • en glad

    Det finns ett antal myter runt LVU-omhändertaganden som ofta stör mig ngt otroligt!:
    1. Det omhändertas oändligt många barn på obefintliga grunder
    Sanningen är att 2008 omhändrtogs 27 barn i ålder 0 - 6 år för stadigvarande vård enligt LVU (= 27 barn av ca 600000(!))
    2. Alla barn som placeras omhändertas med tvång.
    Sanningen är att två barn av tre omhändertas därför att föräldrarna eller de själva ber om det (= frivillig placering) ....
    3. Soc tar små barn från sina föräldrar med tvång ...
    Sanningen är att två barn av tre som placeras stadigvarande (med tvång eller frivilligt) är äldre än 10 år ...
    4. enskilda handläggare kan ta beslut om tvångsplaceringar.
    Sanningen är att ingen enskild handläggare, inte ens hela socialnämnden får omhänderta barn med tvång för stadigvarande placering. Ett sådant bslut måste alltid prövas i förvaltningsrätten och där får partena inställa sig själva vid förhandlingen med juridiskt ombud till hjälp ...

  • Rundabullar

    Har själv jobbat med barnskyddsärenden(inte i Sverige!) och jag blir verkligen ledsen när jag läser saker som att socialen ringer för att berätta att de ska omhänderta barnen! Sånt är inte brukligt och inte rätt på något sätt. 


    De barnskyddsanmälningar jag gjort (bara i tjänsten, jobbade då som individhandledare för arbetslösa unga) har jag själv meddelat föräldrarna att jag gör en anmälan.
    När jag själv jobbat med barnskyddsanmälningar kan jag säga att i Finland leder mindre än 10% av anmälningarna till omhändertagande. Dock har det skett en ökning de senaste 10 åren. De flesta av de omhändertagna är tonåringar och 20% är under skolålder. De fall jag känner till (mig själv eller kollegor) har alla skett frivilligt. Statistiskt har det dock skett en ökning bland de ofrivilliga omhändertagandena, men fortfarande är de i solklar minoritet.
    Jag har aldrig hört talas om att barn omhändertagits där familjen inte varit känd hos soc sedan tidigare. De festa barn mår bäst hos sina familjer och det är barnskyddets jobb att ge familjen stöd så att så kan ske. I fall av misshandel eller missbruk kan så inte ske, men de är långt, långt ifrån miljoriteten av fallen.
    Nej, jag vill verkligen inte tro att soc omhändertar barn lättvindigt och jag hoppas av hela mitt hjärta att det är extrema undantag vi får höra om i den här tråden!
  • Liljorna

    En god vän till mig har idag 4 barn i åldrarna 20-12år han är själv 45år och har barn med sin ex fru.
    Problemet låg i exets missbruk... dock omhändertogs barnen och placerades hos modern i början eftersom de ansåg att min vän inte kunde ta hand om dem... (detta för bara ett par år sedan vilket innebär att de var inga småbarn det gällde) trots moders välkända psykoser och tunga piller/alkohol/drog missbruk. många vändor på både psyk och rehab för hennes del. När modern omyndighetsförklarades och tvångsvårdades blev barnen placerade i tillfälligt boende... dvs INTE med sin pappa som slogs med näbbar och klor att få dem hem till sig... det tog honom 1 och ett halvt år innan han fick fullvårdnad för dem...
    Jag fattar inte hur socialtjänsten har under några som helst omständigheter ens ha övervägt tanken av att ta dem ifrån honom. Han är inte perfekt, men i förhållande till självdestruktivitet, missbruk och vanvård (som gällde med morsan) är han father of the year...Fattar verkligen inte resonemanget i detta fall.. i ett sådant fall som denna har socialtjänste JA tagit barnen utan någon som helst vettig grund  ( från pappan givetvis)

Svar på tråden Omhändertas barn utan grund?