Inlägg från: Voluptuous Shalimar |Visa alla inlägg
  • Voluptuous Shalimar

    Vems fel vid krock i rondell?

    Glädje58 skrev 2012-03-18 17:35:05 följande:
    Och det har aldrig hänt i verkligheten menar du?

    Inte för att det har med saken att göra men jag har kört bil i 35 år. Och det har väl hänt att jag har upplevt detta. Det som jag har lärt mig är att ge fan i att utsätta mig för att riskera hamna i kollisionskurs med en som redan är inne i en rondell när jag är på väg in.
    Klart det har hänt men det är ju inte vad du väntar dig, annars kör du aldrig bil i kurvor utan fri sikt. 

    Om du ska svänga höger ut på en väg med två filer och lägga dig i högerfil, väntar du då på att vänsterfil ska bli helt tom för att inte riskera att en bil kör ut i högerfil trots att du lagt dig där?
  • Voluptuous Shalimar
    Glädje58 skrev 2012-03-18 17:48:34 följande:
    OK. Jag resonerade som du när jag körde bil bara i småstäder. 

    Här skulle bakomliggande trafikanter bli vansinniga om jag låg och väntade (tills inatt isf ) på att BÅDA filerna skulle vara fria innan jag åkte in. Det skulle absolut bli tut-orkester.
  • Voluptuous Shalimar
    Froststar skrev 2012-03-18 18:26:28 följande:
    Har läst de första sidorna och önskar innerligt att ca 50% av er inte har körkort eller åtminstone inte tillgång till bil. Högerregel gäller ej i cirkulationsplats. Den som är inne i cirkulationsplatsen har företräde. Jag har aldrig sett en cirkulationsplats där inte vägen in har väjningspliktskylt och/eller väjningspliktmarkeringar på körbanan (ni vet de där vita trianglarna är inte skuggor från vimplar). Du får köra rakt fram i vänsterfil om det är markerat samt om vägen ut har två körfält på samma håll. Om du får köra rakt fram från vänster körfält så byter du inte körfält, vet inte var ni får det ifrån. Svart helt klart fel, säger försäkringsbolaget annat så är det enbart av ekonomiska skäl och då ska ni se till att överklaga.

    BTW, har nästan råkat ut för samma i Malmö i 70-rondell, som blå bil. Jag tvärnitade för att slippa den "svarta" idioten och han som var bakom mig nuddade vid min bil när han också tvärnitade. Detta i rusningstrafik. Vi valde att ta ut polisen, den "svarte" hade kört vidare, märkte inte kaoset den ställt till med. Men vi var flera stycken som var vittnen, uppgav hennes reg.nummer, var t.o.m. någon som tog foto med sin mobil och hon åkte dit på en massa punkter. Rätt åt henne.
    Hur tänkte du här? Du korsar den där streckade linjen (du vet de där vita markeringarna är inte skuggan av en rad flygande lego) och byter därmed körfält. 
  • Voluptuous Shalimar
    M C skrev 2012-03-19 08:32:11 följande:
    Jag blev tvungen att läsa lite jag med, trodde det var självklart svarts fel. Men alla har visst inte läst på om reglerna i rondeller.

    Hur svårt ska det vara? Du väntar tills du har fritt, sen åker du. De inne i rondellen har företräde. Tutorkestern bestämmer inte när du ska köra.
    Så om det inre körfältet är fullt så står du kvar utanför även om du tänker lägga dig i det yttre (där det finns en lämplig lucka)?

    Lycka till om du tänkt köra bil i (tex) Frankfurt. 
  • Voluptuous Shalimar
    Glädje58 skrev 2012-03-19 15:12:33 följande:
    Jag känner verkligen att jag behöver lycka till om jag ska ut i trafiken i Frankfurt.

    Sen handlar det inte om att stanna kvar utanför rondellen som du tjatar om hela tiden. Visst kan man köra in i rondellen, men man måste ju ha koll på bilarna i inre fil om de tänker köra ut eller inte. Det är ju därför det är så viktigt att man blinkar höger när man vill ut ur rondellen. 
    Ja men absolut, klart man måste hålla koll. Och den som byter körfält måste givetvis också hålla koll och inte köra ut mitt framför nosen på någon i körfältet intill. 
  • Voluptuous Shalimar
    Glädje58 skrev 2012-03-19 15:22:31 följande:
    Men den som ligger till höger om dig när du är i rondellen och ska ut, måste lämna företräde. Det är ju hela grundprincipen med rondeller
    Jojo, men så nära som han verkar ha legat så skulle han ju behövt tvärnita. Jag menar ju att man lägger sig i högerfil efter sista avfarten man inte ska av på. Min erfarenhet säger att det är långt ifrån alla som är så artiga att dom släpper in en även om man blinkar aldrig så mycket. Och då tar man sig ett varv till. 

    Ska forska vidare i detta. 
  • Voluptuous Shalimar
    Froststar skrev 2012-03-21 00:30:33 följande:
    Som sagt, så ser det inte ut med markeringarna när man kör i sådana rondeller. Kör rätt ofta i sådana, både SE och DK.
    Så dubbelfiliga rondeller har inte två parallella körfält med streckad linje emellan? Mycket ska man höra...
  • Voluptuous Shalimar
    Froststar skrev 2012-03-21 00:33:46 följande:
    Du kan köra in men lämpligtvis utan skygglappar och utan solfilterskärmar på sidorutorna. Hur tänkte du här egentligen? Och ja, lycka till om du verkligen kör in i rondeller och så fort du är innanför bara kör på utan tanke på andra trafikanter.
    Jag har aldrig sagt att jag skulle köra in med skygglappar och bara köra på utan att vara uppmärksam. 

    Men om det är en ordentligt trafikerad cirkulationsplats så börjar bilarna bakom mig tuta om jag har en lucka som den svart hade i ts och står kvar och väntar. Jag skulle, kort sagt, bli stående en bra stund om jag inte skulle köra in när jag har möjlighet. Och mina alternativ var efter det att bromsa och släppa förbi blå eller anta att blå inte tänkte köra in framför mig trots att det inte fanns plats. Och som alla vet så stannar man inte tvärt mitt i en cirkulationsplats. 

    Det blå däremot borde ha gjort, var att i god tid (dvs före den påfart där svart körde in i cirkulationsplatsen)  blinka höger och lägga sig i höger körfält. Då hade svart inte haft någon lucka. Nu kan blå ha sett avfarten för sent, men då är det bara att ta ett varv till och lägga sig i höger körfält tidigare inför avfarten nästa varv. 
  • Voluptuous Shalimar
    Coyote skrev 2012-03-21 00:51:00 följande:
    Men se det såhär då; när man ska ut på motorvägen har man väjningsplikt. Om det kommer fordon i vänsterfilen kan jag ju köra på som vanligt, ut på motorvägen, jag måste förutsätta att bilarna i vänsterfil använder sin blinkers om de tänker byta fil.

    Väl ute på motorvägen är det den som vill göra ett körfältsbyte som är skyldig att se till att det går att göra utan problem.

    Det är lite samma sak som i rondeller, inte står man och väntar på att även vänsterfilen är tom innan man kör ut, är höger fil fri så kör man, OM ingen blinkar höger för att byta, då får man vänta.

    I ts fall så dömde ju försäkringsbolaget till blås fördel, svart är vållande. Att svaren blir så olika i tråden tror jag har med teckningen att göra, vi vet inte heller om och när blå började blinka. Enligt teckningen, enbart, så var ju svart redan inne när det smällde, blå korsade svarta bilens körfält, och det är ju som bekant inte tillåtet att göra det (eller byta fil) om det inte kan ske riskfritt.
    Precis det jag menar. En påfart på autobahn, tex, är sällan tom i alla filerna. Då blinkar man och byter från påfartssträckan --> ett hack till vänster (till vägens högerfil) innan påfarten är slut ÄVEN om det kommer bilar i filen till vänster. 
  • Voluptuous Shalimar
    Froststar skrev 2012-03-21 11:56:58 följande:
    Om du inte förstår vad folk menar bara för att din körning är inom begränsade områden får du gärna fråga. Det är smartare än att försöka verka "smart".

    Nåja, för att upplysa dig:
    Det är streckad linje mellan körfärten. Den här linjen går inte enbart som en parallell linje till rondellens cirkel utan den har förlängda markeringar som leder ut från rondellen i båda filerna. Så enligt vägmarkeringarna i en sådan rondell är det antingen ingen som korsar den andras fil eller så gör båda det. Och då är vi tillbaka till att den som är inne i en rondell har företräde.

    Så ja, håller med, mycket ska man höra, jag trodde faktiskt att folks körmönster varierade lite mer än mellan hemmet, dagis, ICA, hemmet.
    Var inte så grinig, jag trodde att du menade att cirkulationsplatser inte hade en streckad linje per se. 

    Så, kort sagt, du menar att svart borde ha väntat utanför rondellen tills både inner- och ytterfil var tomma? Så försiktig körning skulle snudd på innebära större fara här, då folk blir otåliga och börjar köra om dig för att kasta sig in eller liknande. Sen kan du ju stå där tills trafiken blir mindre tät. 

    Jag tror att väldigt väldigt många har det körmönster du beskriver. Nu har vi inte ICA här men jag kör till Rewe eller Edeka eller kanske Aldi, hem, nån gång hämtar jag maken mitt i businessdisktriktet, det är min vardagskörning. Sen blir det ju att vi åker ut under helgerna eller behöver någonstans en kväll, då kan det ju bli lite åkande. Är cirkulationsplatskörning avhängigt av människors körmönster
Svar på tråden Vems fel vid krock i rondell?