Inlägg från: Voluptuous Shalimar |Visa alla inlägg
  • Voluptuous Shalimar

    Vems fel vid krock i rondell?

    Froststar skrev 2012-03-21 12:03:10 följande:
    För att du har en streckad linje där också som går över filen bredvid precis som i rondeller som har dubbelfiliga markerade utkörslar? En sådan motorväg eller på ett sådant ställe på autobahn har jag aldrig kört. Upplys gärna var det ligger tack.
    Nej, påfartssträckans linjer går INTE över autobahns linjer. Nu vet jag inte var på autobahn du har kört, jag trodde den såg ganska lika ut överallt? Man åker på påfarten och noterar hur tjocka strecken är mellan påfart och väg för att veta om påfarten s.a.s. är en egen fil eller om den kommer att ta slut eller gå över i en avfart, hence, man måste byta körfält. Sedan agerar man utifrån det. 
  • Voluptuous Shalimar
    Froststar skrev 2012-03-21 12:01:39 följande:
    Vem har sagt att du ska stå och vänta? Däremot när du väl är inne kan du inte passera första avfart höger utan att hålla koll på trafiken som vänster som redan var inne i rondellen när du "trängde" dig in där. Precis som att du inte kan skylla att du kör över fotgängare pga att folk bakom dig är otåliga och tutar då du står vid ett övergångsställe.

    Sedan hoppas jag att du förstår att i en rondell finns där en liten körsträcka mellan där du kör in och första avfarten där den blåe skulle av. Hört talas om anpassad fart istället för att tokgasa in i rondellen? Samtidigt tycker jag att blir du så pass stressad av andra otåliga och irriterade trafikanter då ska du ta buss eller tåg. Förare som låter förnuftet flyga för att de blir stressade av andra är väldigt farliga i trafiken.
    Jag kör in i cirkulationsplatser, jag vet inte om det går att jämföra med att tränga sig in, men det får du förstås göra om du vill. 

    Så, om bilen till vänster om mig får för sig att den ska korsa mitt körfält med kort varsel, vad gör jag? Ställer mig på bromsen och stannar mitt i rondellen? Det skulle jag sannolikt gjort alt. ev. svängt av på samma avfart om jag är snabb nog att parera. 

    Nu vet vi ju återigen inte hur tidigt blå blinkade, hur snabbt fordonen körde osv. Eller har du någon källa jag saknar, som förser dig med information om att svart "tokgasat" in i cirkulationsplatsen? Och vad menar du med "så pass" stressad? Om du har en argt tutande bilkö bakom dig bekommer det dig inte alls? Jag skulle bli stressad, men faktiskt kunna hålla mig samlad ändå. Och jag har faktiskt aldrig varit med om att någon tutat på mig när jag stannat vid ett övergångsställ. Skulle någon tuta så varsågod, jag har lagen på min sida, jag stannar inte bara av artighet. (Sen skulle jag förstås stanna om någon stod mitt i gatan och inte var på ett ögställe också och jag tror inte att någon skulle tuta för det heller. Möjligen på personen mitt i gatan).
  • Voluptuous Shalimar
    Froststar skrev 2012-03-21 13:14:26 följande:
    Jag är inte grinig men säger självklart ifrån om någon använder en sådan attityd som i ditt inlägg. Då ska man först ha lite kött på benen innan man uttrycker sig på det viset. Typ.. "mycket ska man höra". Som man ropar får man svar förstår du.

    Jag har redan svarat på det du frågar efter. Och ja, du kan anpassa hastigheten allt efter hur trafiken ser ut i rondellen för övrigt. Och ja, du har plats för att anpassa farten. Titta på var den svarta linjen (bilen) börjar på bilden och var den gröna punkten är, jag vågar påstå att du har avstånd nog däremellan för att inte behöva stanna mitt i rondellen. Om inte du kan se ett alternativ mellan att krocka och parkera så finns där inte mycket att argumentera om.

    Och nej, arga tutande människor bekommer mig inte om inte tutandet är befogat. Om det är befogat så gör jag något åt det annars struntar jag i det. Eller menar du att superstressade, arga, tutande människor är som mest logiska och analytiska i just det ögonblicket? Det har jag svårt att tro på. Det enda de vill är att komma fram till varje pris.

    Så stressa av om du ska köra bil, annars gör något annat avslappnande, det är i alla fall det jag föredrar när det gäller bilförare.
    Jag tyckte att din attityd var hyfsat otrevlig, då surnade jag till. Tex följande inlägg, rätt grinigt skrivet. 
    Froststar skrev 2012-03-21 00:33:46 följande:
    Du kan köra in men lämpligtvis utan skygglappar och utan solfilterskärmar på sidorutorna. Hur tänkte du här egentligen? Och ja, lycka till om du verkligen kör in i rondeller och så fort du är innanför bara kör på utan tanke på andra trafikanter.
    Det jag frågar mig är självklart hur snävt och omarkerat och plötsligt  den blå bilen körde över det andra körfältet. 

    Blinkade den i tillräckligt god tid och inte bytte körfält för snabbt (dvs blinka några ggr så övriga trafikanter har en god chans att uppfatta och sedan gradvis byta körfält) så ser ju inte situationen ut som på bilden i ts. Och om det ligger till som jag just skrev så håller jag naturligtvis med om att den svarta borde ha kunnat hantera situationen annorlunda. 

    Men på bilden i ts ligger blå hela tiden i sitt körfält och gör sen en tvär sväng och siktar på avfartens vänstra körfält. Hur du kan tycka att det är korrekt körning är en gåta för mig!
  • Voluptuous Shalimar

    Tillägg: blå korsar det yttre körfältet även när han åker in i rondellen, men då var det tomt, SEDAN ligger han i inre körfältet tills precis när han svänger...


    Froststar skrev 2012-03-21 13:14:26 följande:
    Och nej, arga tutande människor bekommer mig inte om inte tutandet är befogat. Om det är befogat så gör jag något åt det annars struntar jag i det. Eller menar du att superstressade, arga, tutande människor är som mest logiska och analytiska i just det ögonblicket? Det har jag svårt att tro på. Det enda de vill är att komma fram till varje pris.

    Så stressa av om du ska köra bil, annars gör något annat avslappnande, det är i alla fall det jag föredrar när det gäller bilförare.
     Befogat och befogat, det är ju högst subjektivt, eller? Om en bilförare som är ovan vid stor trafikbelastning anser att det är olämpligt att åka in i cirkulationsplatsen eftersom det är små luckor så kanske andra menar att det är väldigt irriterande att få vänta 5 minuter vid en rondell för att någon inte törs köra in. Då slänger de sig på tutan omedelbums.

    Jag tycker att det är enkelt: jag kör in, följer trafikrytmen och håller uppsikt. Svänger någon sedan ut rakt framför mig så anser jag mig inte vållande. Har jag däremot missat helt att bilen bredvid blinkar och försöker byta fil, har jag ju klantat mig. Det är dock inte alltid folk släpper in en heller, hur trist det än är. Då lär man ju ligga kvar i sin fil och inte byta fil i alla fall...! I blås fall skulle jag ha tagit ett varv extra i stället för att chansa på att hinna före. 

    Ett visst mått av stress är nog rätt bra när man kör i den här stan, då håller man sig skärpt. Tyskarna kör ju mkt mer offensivt än svenskar så det är bara att anpassa sig. 
  • Voluptuous Shalimar
    Lumikki skrev 2012-03-21 14:41:02 följande:
    I det här fallet var dock båda bilarna inne i rondellen. Fast i olika filer. Svart bil har fullgjort sin plikt att visa företräde i och med att han kört in i rondellen. Väl inne gäller samma regler som vid normal vägköring. Den som skall byta fil skall i god tid visa tecken för körfältsbyte och se till att "kusten är klar". Det finns inte några sitationer i trafiken då det är tillåtet att plötsligt kasta sig ut och köra rakt över någon annans fil utan att se sig för.

    Att blinka vid inkörning är ju dessutom i princip meningslöst. Hur skall den som vill in i rondellen veta hur många avfarter du passerat och om du är påväg ut om du inte blinkar ut? Det viktiga är ju att den som är på väg in får veta om du skall ut eller ej.
    Jag håller med, men blir i princip dumförklarade för denna åsikt. Obestämd
  • Voluptuous Shalimar
    Fennyxx skrev 2012-03-21 17:09:51 följande:
    Ni har helt rätt. Den som byter körfält, dvs blå,  ska kolla att det är fritt innan. Den här rondellen är som en rund väg med två filer och som bilden är ritad befinner sig båda bilarna är inne i rondellen.  
    Precis. Och de kör parallellt en stund innan blå kör ut tvärs över svarts fil. 
  • Voluptuous Shalimar
    Froststar skrev 2012-03-21 19:03:00 följande:




    Ta en titt på rondellen på bilden i domslutet och på den i mitten i den andra länken. Ni kan inte på fullt allvar påstå att bilen i vänstra körfältet kan vara ansvarig. Det är oftast så rondellerna ser ut där jag kör när de är stora och man kan köra rakt fram från vänster körfält. Se domslutet i första länken. Och där blinkade inte ens den blåa bilen.

    www.trafiksakerhet.se/dokument/pdf/domar/ting...
    www.trafiksakerhet.se/rondellkorning-vagmarke...

    Föraren i svarta bilen tolkade det precis som ni gör och:
    " Svart förare är således ensam vållande till trafikolyckan då han brutit mot reglerna i 3 kap. 43 § trafikförordningen (1998:1276)."

    "Vid infart i en rondell med två körfält sker infart i det yttre högra körfältet. Blå förare har vid rondellens östra infart observerat svarandens fordon men ansett att han med hänsyn till omständigheterna har kunnat fortsätta in i rondellen mot bakgrund av reglerna om väjningsplikt i 3 kap. 5 § andra stycket trafikförordningen. Svart förares fordon befann sig vid det aktuella tillfället i ett helt annat körfält. De båda fordonen har således i rondellen kört i två skilda körfält och då är väjningsplikten överspelad. Blå förare har inte givit tecken med körriktningsvisare vid passagen av norra utfarten mot Skaraborgsvägen då han inte hade för avsikt att byta körfält eller ändra fordonets placering i sidled."
    Har också varit inne på den sajten och läst en del och i ett annat liknande fall döms tvärt om.
  • Voluptuous Shalimar
    Saxiquine skrev 2012-03-21 22:02:05 följande:
    Jag gåller inte riktigt med, för den blå bilen måste varit inne i rondellen innan svart bil körde in, eftersom den infarten är ett steg innan.
    Såvida nu inte svart bil höll typ dubbel hastighet och kastade sig in. Och i de nya tvåfiliga rondellerna måste man ju räkna med att båda körfälten kan köra rakt fram i rondellen och inte att den som ligger i vänster körfält nödvändigtvis måste köra 2/3 varv och ut till vänster.

    Men jag håller med dig om blinkningarna. Blinkar både in och ut nuförtiden för säkerhets skull. Men ogillar de dubbelfiliga rondellerna just för att de känns osäkra eftersom folk inte vet hur de skall köra.
    Höll på att smälla med min mc på exakt samma sätt som ovan bil, för att den som kom från höger inte tänkte på att de som låg i innerfil i rondellen kanske skulle rakt igenom också  - som tur var hann jag stanna, men det blev nästan ett nedlägg mitt i rondellen och då kanske man hade blivit påkörd bakifrån istället.
    Inne i cirkulationsplatsen har man företräde JA men till vänster om blå fanns ett tomt körfält

    Om du ska svänga höger ut på en tvåfilig väg och det närmsta (högra) körfältet är tomt medan det längst bort (det vänstra) är trafikerat, så väntar du väl inte på att det ska bli tomt i båda? Du kör väl ut i det högra körfältet fast det åker bilar i det vänstra?
  • Voluptuous Shalimar
    Froststar skrev 2012-03-22 01:29:14 följande:
    Kan du länka?
    Letar febrilt men här får du en köranvisning i ciekulationsplats (tycker den är klar och tydlig)

    http://korkortonline.se/teori/cirkulationsplats/

    "Körning inne i cirkulationsplatsen


    Välj det lämpligaste körfältet för din fortsatta resa. Följ vägmärken och vägmarkeringar. Använd blinkers när du byter körfält. Du får bara byta körfält om det sker utan hinder eller fara för övrig trafik. Underlätta andra förares körfältsbyten genom att anpassa hastigheten. Köra rakt fram i cirkulationsplats
    1.
     Placera dig till höger. Blinka dock inte.

    2. När du är vid refugen eller liknande som tillhör avfarten innan du ska svänga ut, blinka åt höger.

    3. Håll till höger och sväng ut ur cirkulationsplatsen. Höger blinkers ska vara på."

    (mina understrykningar)

    I trafiken går säkerheten före förkörsrätten. Jag gasar inte på utan att kolla vänster i en fyrvägskorsning utan huvudled även om jag vet att högerregeln gäller och jag sålunda har förkörsrätt före fordon från vänster. Jag har uppsikt även när jag kör vid grönt. Jag är medveten om att någon kan komma körande i fel färdriktning på en enkelriktad gata. Osv osv. 
  • Voluptuous Shalimar
    Coyote skrev 2012-03-21 23:25:08 följande:
    *höger
    Ja såklart, till höger om blå menade jag...
    Voluptuous Shalimar skrev 2012-03-21 23:20:50 följande:
    Inne i cirkulationsplatsen har man företräde JA men till vänster om blå fanns ett tomt körfält. 

    Om du ska svänga höger ut på en tvåfilig väg och det närmsta (högra) körfältet är tomt medan det längst bort (det vänstra) är trafikerat, så väntar du väl inte på att det ska bli tomt i båda? Du kör väl ut i det högra körfältet fast det åker bilar i det vänstra?
  • Voluptuous Shalimar
    Froststar skrev 2012-03-21 19:03:00 följande:

    Ta en titt på rondellen på bilden i domslutet och på den i mitten i den andra länken. Ni kan inte på fullt allvar påstå att bilen i vänstra körfältet kan vara ansvarig. Det är oftast så rondellerna ser ut där jag kör när de är stora och man kan köra rakt fram från vänster körfält. Se domslutet i första länken. Och där blinkade inte ens den blåa bilen.

    www.trafiksakerhet.se/dokument/pdf/domar/ting...
    www.trafiksakerhet.se/rondellkorning-vagmarke...

    Föraren i svarta bilen tolkade det precis som ni gör och:
    " Svart förare är således ensam vållande till trafikolyckan då han brutit mot reglerna i 3 kap. 43 § trafikförordningen (1998:1276)."

    "Vid infart i en rondell med två körfält sker infart i det yttre högra körfältet. Blå förare har vid rondellens östra infart observerat svarandens fordon men ansett att han med hänsyn till omständigheterna har kunnat fortsätta in i rondellen mot bakgrund av reglerna om väjningsplikt i 3 kap. 5 § andra stycket trafikförordningen. Svart förares fordon befann sig vid det aktuella tillfället i ett helt annat körfält. De båda fordonen har således i rondellen kört i två skilda körfält och då är väjningsplikten överspelad. Blå förare har inte givit tecken med körriktningsvisare vid passagen av norra utfarten mot Skaraborgsvägen då han inte hade för avsikt att byta körfält eller ändra fordonets placering i sidled."
    Första länken i ditt inlägg: här var det ju bilen som korsade yttre körfält (och körde exakt som blå i ts) som blev dömd?!? Hur belägger det din teori? Det står till och med:

    "Den som vill lämna cirkulationen från det inre av de cirkulära körfälten måste antingen först byta till det yttre körfältet för att därifrån lämna cirkulationen eller vid avfarten korsa det yttre körfältet. I Vägverkets broschyr Att köra i cirkulation rekommenderas det förstnämnda sättet och det framhålls särskilt att man, om man väljer det sistnämnda sättet, måste vara extra uppmärksam på fordonen i höger körfält eftersom man inte vet om de skall fortsätta att köra i cirkulationen."  

    "Bertil Jansson är således ensam vållande till trafikolyckan då han brutit mot reglerna i 3 kap. 43 § trafikförordningen (1998:1276)." 

    Bertil Jansson var ju blå förare i detta exempel... har du verkligen läst igenom domen?

    Andra länken: ja, det enda den säger egentligen är väl att man inte bör åka in i höger körfält om man ska till vänster i cirkulationen... det har jag aldrig sagt emot...
  • Voluptuous Shalimar

    Froststar: 

    "Bertil Jansson har därmed begått en förseelse mot trafikförordningen genom att av oaktsamhet  ha företagit ett körfältsbyte trots att detta inte har kunnat ske utan fara för Johan Leions färd. Skälet till att Johan Leion körde i det yttre körfältet i rondellen saknar betydelse." 

  • Voluptuous Shalimar
    Froststar skrev 2012-03-22 10:57:29 följande:
    Tolkade som Bertil Jansson var svart förare. Ja, jag har läst den. Kommer att läsa den igen för att se om jag verkligen missat något. Håller med, den är lite svårtolkad eftersom de skriver inte avfarterna utan väderstrecken.
    Jag tyckte inte att den var svårtolkad alls men jag läste igenom den en gång extra, eftersom jag inte kunde begripa varför du länkat till något som säger emot din tes.
  • Voluptuous Shalimar
    Froststar skrev 2012-03-22 10:54:36 följande:
    De här  punkterna är dels generella och dels inte ens lag eller regler endast förslag till hur. Gäller mest små rondeller med väldigt basic vägmarkering. Du får följa reglerna för rondellen du befinner dig i och speciellt de stora rondellerna fungerar annorlunda, mycket mer komplicerat än de här grundläggande förslagen. De regler och domslut jag länkat till kommer från oficiella källor och mer anpassade efter situation än bara generella påståenden.

    Nu är det ju du som påstår att det jag skriver är fel trots att jag kan presentera konkreta källor, inte enbart generella anvisningar, så vill jag gärna se länken du skrev om till det som du menar skulle vara korrekt. Du skrev ju själv att du har sett domslut som är motsatt det jag visat så jag är väldigt nyfiken att se vad det exakt handlar om. Man kan ju alltid lära sig något ju. Själv har jag inte hittat något sådant och aldrig hört om något sådant, därför är det intressant.

    Har du kunnat hitta länken än?
    Tyckte inte att jag behövde lägga mer tid på att leta, du hittade ju en så bra länk alldeles själv!
  • Voluptuous Shalimar
    Froststar skrev 2012-03-22 11:06:58 följande:
    Ja, den här delen är väldigt klar. Kollar upp det igen senare idag. Det är väldigt olyckligt att alla tolkar de här sakerna på sitt sätt.
    Du menar tingsrätten i detta fall? Drömmer
  • Voluptuous Shalimar
    Froststar skrev 2012-03-22 11:00:03 följande:
    Håller fullkomligt med om blinkningarna. Tycker att det var verkligen korkat när de ändrade reglerna så att man enbart behöver blinka sig ut ur rondellen.

    Tyvärr blinkar folk hej vilt och opålitligt när de ska höger så man kan inte lita på det man tror att de menar. Ibland redan 2 avfarter tidigare, ibland då de redan svängt ut, ja det finns massor med varianter på temat
    Där är vi överens. 

    Jag lärde mig att när jag ska in i rondellen ska jag blinka vänster om jag ska svänga vänster (eller åka tillbaka åt samma håll dvs åka hela varvet), höger om jag ska svänga höger och inte alls om jag ska rakt på. Sedan åker jag av 1.) till höger med högerblinkersen på  2.) ska jag rakt fram börjar jag blinka höger och lägger mig i höger körfält efter sista avfarten innan den jag ska av på 3.) samma som i (2) gäller om jag ska av på någon senare avfart. 
  • Voluptuous Shalimar
    Froststar skrev 2012-03-23 01:25:39 följande:
    Nej, jag menar alla ute i trafiken, inkl. jag själv
    Haha, OK. 

    Jag tycker lite synd om den svarta bilden i ts, den blev ju felaktigt bedömd som vållande till olyckan av försäkringsbolagen. Men, som någon skrev, det verkar som försäkringsbolagen alltid ser den som kör på en annan bil som vållande, även om det är den andra bilen som är idioten (eller ja, föraren då ).

    Hoppas svart överklagar. 
  • Voluptuous Shalimar
    Gung Ho skrev 2012-04-04 20:32:52 följande:

    Som det är ritat skulle den 'svarta' bilen få rätt. Den blå bilen byter körfält in i den svarta bilens. Byter man körfält skall man självklart lämna företräde.

    Däremot, i verkligheten, så hamnar man ofta i 'gråzoner' om tex mellanrummet mellan på/avfarterna är kortare. Det blir då ibland otydlig gräns mellan att vara på väg in i rondellen (dvs då hade den svarta haft fel) samt att man redan är inne (som i exemplet). 
  • Voluptuous Shalimar
    Gjord skrev 2012-04-06 16:38:31 följande:

    Ja, av teckningen att döma är det helt klart blå som är vållande, spelar ingen roll vad försäkringsbolaget säger då de ju har fel om de hävdar något annat. Teckningen kan vara felritad men det är ju en helt annan sak.

    Att sedan de som ligger i vänsterfil kan få svårt att komma ur rondellen är ju i alla fall inte de andras fel, och det ger ingen rätt att byta körfält om det inte är klart. Kugghjulsprincipen gäller ju enbart vid trafikstockning. Snarare talar det väl emot flerfiliga rondeller då, men de verkar vara här för att stanna. Särskilt vid tät kökörning i högt tempo är det nervigt som bara den att ligga i vänsterfilen. Det är väl därför som körskolelärare ofta rekommenderar att man ser det i två steg, först byta till högerfil och sedan svänga av. Men vad jag vet finns det inget som säger att man inte kan ligga i högerfil även om man ska svänga vänster. Eller?


    Tidigare i tråden länkades till ett domslut där länsrätten (eller tingsrätten) dömt en förare som betett sig som blå bil som vållande, trots att den bil som skulle motsvara svart legat i högerfil fast han skulle svänga vänster. Det är helt klart blå som gjort fel då han bytte körfält trots att det inte var fritt. Vilket jag sagt hela tiden.

    Hoppas blå överklagar. 
Svar på tråden Vems fel vid krock i rondell?