• Anonym (Kläder?!)

    Ni som köper OddMolly, Bondelid och dyra märken..

    Hej! Detta är inget "gnällinlägg", bara en nyfiken och enkel fråga. Jag älskar kläder och tycker kvalitet är bättre än kvantitet...men det bär mig ändå emot att köpa en kofta från exempelvis Bondelid för 800 spänn. Ni som oftast köper sådana kläder, får jag fråga vad ni jobbar med?? Tycker var och varannan människa traskar runt i dessa plagg.

    Köper ni billigare basplagg, eller har ni andra tips? Jag har svårt att unna mg så dyra kläder...men det kanske är värt det? En kofta från ett dyrt märke håller ju längre än nåt från GinaTricot till exempel...?

    Hoppas ngn fattar frågan! Och är som sagt bara lite nyfiken!

  • Svar på tråden Ni som köper OddMolly, Bondelid och dyra märken..
  • Anonym

    Jag tycker inte märkeskläder håller bättre än billigare kläder. De blir slitna och jag tröttnar på dem lika fort. Enda skillnaden är att jag känner att jag har lite mer människovärde när jag har märkeskläder. Kalla mig lättlurad, men så är det.

  • Pickeli
    Anonym skrev 2012-03-19 10:42:44 följande:
    Jag tycker inte märkeskläder håller bättre än billigare kläder. De blir slitna och jag tröttnar på dem lika fort. Enda skillnaden är att jag känner att jag har lite mer människovärde när jag har märkeskläder. Kalla mig lättlurad, men så är det.
    Vad är det för märken du tänker på då och jämför med?
    Google it!
  • Anonym
    Pickeli skrev 2012-03-19 10:43:51 följande:
    Vad är det för märken du tänker på då och jämför med?
    Kan ju inte räkna upp alla, men säg ett par jeans t.ex. Spelar ingen roll om det är Acne, Nudie eller Dressman. De håller inte längre för det. En jacka, har haft Peak Performance (som nämnts i tråden), har inte hållt längre än ex en jacka från H&M. Nu har jag inte jackan tills den bara är trasor kvar, utan byter kanske efter två år. Vad är det som håller bättre med märkeskläder undrar jag? Det får fläckar, blir dassiga i färgen och slitna på samma sätt som alla andra kläder. Det är ju designen som skiljer och som man betala extra för.
  • Anonym (Tiger)
    Anonym skrev 2012-03-19 10:49:29 följande:
    Vad är det som håller bättre med märkeskläder undrar jag? Det får fläckar, blir dassiga i färgen och slitna på samma sätt som alla andra kläder. Det är ju designen som skiljer och som man betala extra för.
    Oj vad intressant , jag tycker precis tvärtom
    Jag kan kolla i skyltfönstrena på H&M och tycka att nå't är snyggt designat, men sen blir jag besviken när det ser ut som skrutt efter tvätt. Kanske beror det på att jag köper få klädesplagg och använder dessa flitigt. Köper man mycket kläder från t.ex. H&M kanske de inte används lika frekvent, vad vet jag...
  • Tygtiiger

    Jag blandar rätt friskt, just nu är jag föräldraledig och handlar inte mycket kläder eftersom jag dels har mindre pengar än vanligt och dels är fläskigare runt midjan än jag trivs med

    Jag tycker det lönar sig att skaffa ett fåtal plagg som man verkligen gillar och som sitter snyggt. Koftor, kavajer, kappor och skor kan man gott lägga en extra slant på, för de får ett par billiga jeans och en neutral trikåtopp att bli betydligt mer uppklätt! Likaså gör en bra behå underverk...

    Det jag tycker skiljer billiga plagg från dyra är ffa att de dyrare har ett bättre snitt och inte drar sig i sömmarna efter tvätt (beroende på märke, såklart - det finns dyrt skit och billigt skit, men generellt sett får man det man betalar för).
     Mina absoluta favoritplagg är från Tiger nästan allihop, bra skjortor, bra kavajer, välskräddade byxor och jag älskar min helt neutrala svarta kappa som bara sitter SNYGGT. Kavajer, kappor etc har oftast ett lite mer tidlöst snitt dessutom så passa på när det är rea!!       


    Krupke, we've got problems of our own!
  • Pickeli
    Anonym skrev 2012-03-19 10:49:29 följande:
    Kan ju inte räkna upp alla, men säg ett par jeans t.ex. Spelar ingen roll om det är Acne, Nudie eller Dressman. De håller inte längre för det. En jacka, har haft Peak Performance (som nämnts i tråden), har inte hållt längre än ex en jacka från H&M. Nu har jag inte jackan tills den bara är trasor kvar, utan byter kanske efter två år. Vad är det som håller bättre med märkeskläder undrar jag? Det får fläckar, blir dassiga i färgen och slitna på samma sätt som alla andra kläder. Det är ju designen som skiljer och som man betala extra för.
    Nej det är inte bara märket och designen du betalar för. Det ÄR oftast STOR skillnad på kvalitet. Och om du inte upplever det så tror jag till störst del det beror på att du inte tar hand om kläderna på rätt sätt.

    Vad det gäller jeans. Jag har fortfarande kvar mina miss sixty som jag köpte för kanske 8 år sedan, de är precis lika fina nu och sitter som en smäck. Givetvis mer blekta och slitna eftersom de tvättats ett par gånger men de sitter bra och slitningen är snyggt.

    Jag har under dessa 8 år förbrukat minst 4-5 par övriga jeans som jag blivit tvungen att kasta till störst del pga passformen. Att de inte längre håller formen. Mitt senaste köp var ett par kopior på replayjeans, 3 månader höll dem. Nu sitter de som mjukisbyxor.

    Min peak-jacka har hållit värmen och formen och utseendet i evigheter. Till skillnad från andra billighetsvarianter. Och detta pga kvaliteten, inte pga märket.

    Om du åker utomlands någon gång så köp en tex piketröja som är en kopia (ex ralph lauren) och så jämför du den efter ett år med en riktigt. Det är som natt och dag.

    Sen kan jag hålla med om att det inte alltid stämmer, men generellt så får man de man betalar för tycker jag.

    Skor för vuxna och Barnkläder är ett bra exempel på hur stor skillnad det kan vara på kvaliteten, i synnerhet på skor och vantar.
    Google it!
  • Margaux
    Anonym skrev 2012-03-19 10:42:44 följande:
    Jag tycker inte märkeskläder håller bättre än billigare kläder. De blir slitna och jag tröttnar på dem lika fort. Enda skillnaden är att jag känner att jag har lite mer människovärde när jag har märkeskläder. Kalla mig lättlurad, men så är det.
    Det beror nog på vad man jämför.... 
    Men min erfarenhet säger att en kardigan från Ralph Lauren är bättre än en från Gina Tricot.... och till och med Bondelid.

    Men jag har hittat mkt bra plagg på HM också. 
  • Margaux
    Anonym skrev 2012-03-19 10:49:29 följande:
    Kan ju inte räkna upp alla, men säg ett par jeans t.ex. Spelar ingen roll om det är Acne, Nudie eller Dressman. De håller inte längre för det. En jacka, har haft Peak Performance (som nämnts i tråden), har inte hållt längre än ex en jacka från H&M. Nu har jag inte jackan tills den bara är trasor kvar, utan byter kanske efter två år. Vad är det som håller bättre med märkeskläder undrar jag? Det får fläckar, blir dassiga i färgen och slitna på samma sätt som alla andra kläder. Det är ju designen som skiljer och som man betala extra för.
    Jag har en dunparkas från Peak som jag bara undrar HUR jag ska bli av med... Den är köpt i 2001 och ser HERLT ny ut! Flitigt använd i mer än 10år. Är ju bara liiiiiite trött på den, men har inte hjärta att byta ut den.
  • Tygtiiger
    Anna Paulita skrev 2012-03-17 22:43:25 följande:

    Fast rik är man inte om man får ut 50 000, vi ligger inte jättelångt ifrån och vi är inte alls rika. Varför en familj med två arbetande personer jämföra sig med en person som är sjukskriven?

    Rik är en definitionsfråga, men man har banne mig gott om pengar. Vi har strax över 40 000 ut när båda jobbar och det är faktiskt riktigt, riktigt gott om pengar. Vi kan utan problem både spara undan pengar och ändå köpa fina kläder till både oss själva och barnen OCH kosta på oss roliga prylar om vi vill. men visst, vi har inte huslån som stjäl 20 000 i månaden, som jag förstått att en del har.
    Krupke, we've got problems of our own!
  • Olyckan

    Student och har lägenhet och djur att finansiera, men jag unnar mig ändå lite dyrare märkeskläder/skor var, varannan månad. Främst för att jag tycker kvaitet/passform och bekvämlighet är MYCKET bättre än om man handlar på HM, för att inte snacka om att kläderna är snyggare :P 
    Jag tar då studielån, och får ca 9000 i månaden. Jag har lagt upp en budget för var månad och klarar mig utmärkt på de pengar jag har. Får 2000 kr "över" var månad, som då ska gå till nöjen och att unna sig lite snygga märkeskläder :D
    Ska tillägga att jag är sambo med en annan student så betalar ju givetvis ej hela hyran själv eller andra kostnades som bredband och tv. 

Svar på tråden Ni som köper OddMolly, Bondelid och dyra märken..