• Anonym

    Vilket jobb ger 27.000 utan utbildning?

    mrsStatham skrev 2012-04-14 11:15:54 följande:
    Så vi är egentligen bara upplärda till att jobba heltid?
    Det är egentligen inte naturligt för oss då eller hur menar du? 
    Vad som är heltid varierar från land till land och har ändrats jättemycket på bara några generationer!

    Åtta timmars arbetsdag infördes i Sverige 1919, men ett heltidsjobb innebar att jobba 6 dagar i veckan (alltså även lördagar) ända fram till 1971.

    Det finns alltså inget "naturligt" med att jobba 8 timmar/dag, 5 dagar i veckan. Det är bara ett system som vi har i just vårt land, under de senaste 40 åren, av alla 200 000 år människan (Homo sapiens) har funnits.

    Vi kommer inte ha just det här systemet för evigt, människan tenderar att utveckla sina egna uppfinningar.

    Om jag skulle arbeta på ett sätt som var mer naturligt för mig så skulle jag börja senare på dagen, jobba senare på kvällen, 10 h istället för 8, och tre dagar i rad, sedan vara ledig tre dagar. Tror det skulle passa mig perfekt! Jag orkar inte räkna ut om det är heltid enligt dagens mått, kanske är det mer, kanske mindre.
  • Anonym
    Anonym (Anna) skrev 2012-04-14 12:11:07 följande:
    Hör av dig till din kommun, det är kommunen som brukar köpa in utbildningen från teknikutbildning och sedan får man ansöka. Det är en yh utbildning så kolla vilka utbildningar som din kommun erbjuder.
    Okej tack för tipset! Jag känner en person som verkligen skulle passa perfekt i det yrket!
  • Anonym
    RiNan skrev 2012-04-14 08:02:24 följande:
    Jag tycker inte man ska tillbringa stor del av sin vakna tid på jobbet. Det är skönare att göra det om man har ett jobb man trivs med än om man inte har det. Själv tycker jag vi är upplärda till att bli bra arbetare så att de som äger bolagen kan vara mer med sina familjer (bortsett från arbetsnarkomanerna).
    Vi säljer våran tid till någon som bestämmer när vi börjar och slutar, att vi får 4 veckor semester och ibland tom när den semestern får tas ut. Så vill inte jag ha det.

    Det finns andra alternativ. Det gäller bara att tänka på ett annat sätt än det vi blivit upplärda till. Det ger oss sen även mer tid till att göra det vi tycker om
    Själv älskar jag mitt jobb jag är utbildad till, behandlingsassistent där jag jobbat med både bråkiga tonåringar och nu hemlösa och missbrukare. Mitt mål med mitt nuvarande jobb är att kunna starta ett boende utan att behöva stressa över den ekonomiska biten.
    En annan tjej har jobbat på gym och har som mål att kunna starta eget gym.
    För mig är det i alla fall så att jag är vaken från 06-23 på vardagar, dvs 17 timmar. Av dessa jobbar jag 8 + minst 30 min lunch, + 2x45 min som går åt till att transportera mig till och från jobbet. Alltså går 10 timmar per dag åt till jobbrelaterade aktiviteter. Det tycker jag är en stor del av min vakna tid. Jag gillar jobbet och trivs på arbetsplatsen, dessutom jobbar jag inte åt ett företag och drar alltså inte in vinst till någon ägare. Jag förstår inte varför jag inte skulle tillbringa en stor del av min vakna tid på mitt jobb så länge jag inte har barn som behöver min tid, och så länge jag är frisk och trivs?

    Visst, det finns alternativ men jag tror såhär, vill man komma någon vart jobbmässigt så måste man jobba ganska hårt och ganska mycket. Oavsett om det gäller att tjäna pengar eller att hjälpa människor som har det svårt. Sedan säger jag absolut inte att alla måste ha ambitioner när det gäller jobbet, det är helt ok att ha ett vanligt jobb som man går till för att jobba 70% och kunna hämta barnen tidigt på dagis, och ha samma arbetsuppgifter från år till år, inte öka så mycket i lön osv. Det är ju faktiskt ett val som många gör, och det finns ju bra sidor med det med. På min arbetsplats är just de personerna som har jobbat på det sättet ofta riktiga klippor, men det kan kännas lite skumt att vi som är yngre och mindre erfarna, men hungriga och välutbildade och beredda att byta jobb om vi blir missnöjda, får högre grundlön än de som har jobbat i 40 år.
  • Anonym
    mrsStatham skrev 2012-04-14 12:36:52 följande:
    Seriöst, driver du med mig nu?
    Det var inte systemet jag syftade på. Det jag ifrågasatte var det onaturliga i att jobba en stor del av sitt vakna liv ligger.
    Eller menar du att människan inte jobbade under de första 198 081 åren?
    Det finns många teorier om att man i primitiva samhällen bara jobbade några timmar per dag, ja. Har du aldrig läst det, det är väl en sån där typisk sak som kanske är en myt, kanske är sant, och som ofta kommer upp när man pratar om hur samhället ska vara organiserat och hur mycket man egentligen ska jobba. Det finns ju också de som har räknat ut hur lite vi egentligen skulle behöva jobba för att behålla dagens levnadsstandard, om det ekonomiska systemet var annorlunda.

    Sedan är det ju jättesvårt att avgöra vad man ska räkna in i begreppet "jobb". Matlagning t.ex, idag är det något alla gör på fritiden, men för 100 000 år sedan sågs det antagligen som en syssla bland alla andra sysslor, som att jaga, samla mat och ved, göra kläder eller vad man nu hade, laga prylar som gått sönder i hemmet, tillverka nya prylar, passa barnen...

    Från början fanns det inga arbetsplatser, hemmet var både arbetsplats och hem. Sedan uppstod vissa yrken. När började att "vara hemma med sina barn och tvätta och städa och laga mat", som de flesta idag gör på sin lediga tid på kvällar och helger, räknas som att vara mindre sysselsatt än att t.ex. tillverka föremål?

    Jag har ingen aning om hur mycket arbete/sysselsättning som är naturligt för människan, jag tror att människan är otroligt anpassningsbar och rättar sig efter vad som krävs. Tänk t.ex. hur naturligt det ha blivit för de flesta kvinnor att vilja yrkesarbeta, fast grunden till att kvinnor skulle ut på arbetsmarknaden var nationalekonomisk från början.
  • Anonym
    RiNan skrev 2012-04-14 15:15:21 följande:
    Inget fel med det. I ditt första inlägg skrev du att "man ska tillbringa". Det är skillnad mellan att man ska och att du gör det.
    Jag menade inte "ska" som att det är ett krav. Men när tråden handlar om att tjäna 27 000 för att TS behöver pengar så utgår jag från att man ska jobba heltid i det jobb man väljer. Och även om man jobbar deltid och klarar sig på mindre pengar så vill i alla fall jag lägga de timmarna på något jag tycker är intressant och bra.
  • Anonym
    Elli47 skrev 2012-04-16 13:51:17 följande:
    Ni som skriver att ni inte har någon utbildning, nog har ni väl gått gymnasiet iallafall eller blivit utbildade via jobbet? Jag har 2-årigt yrkesinriktat gymnasium + interna utbildningar och hade 26000 + ob på mitt jobb som jag dock lämnade i våras av olika skäl. Så visst anser jag att jag har utbildning, dock inte högskoleutbildning, än
    Om man går en yrkesförberedande gymnasieutbildning så är man utbildad till det yrke man sedan jobbar inom, antar att man inte har kollegor som pluggat till samma yrke på högskolenivå och kan en massa mer men ändå gör samma jobb.

    Fast de flesta menar nog "eftergymnasial utbildning" när de skriver utbildning. Det gör i alla fall jag. Min 3-åriga gymnasieutbildning var ju mer nått man gjorde som en fortsättning på grundskolan, man var ju fortfarande ett barn på gymnasiet, i alla fall de första två åren.

    Ska man vara noga så kan ju utbildning vara vad som helst. En gång kom det en man till min arbetsplats och "utbildade" oss på hur man använder kopiatorn. Det tog tio minuter. En annan gång (när jag extraknäckte inom städ) fick jag två timmars utbildning på vilka kemikalier som ska användas till att städa toaletter, och vilka som är till golv. Fick sedan ett diplom för genomgången utbildningGlad!
  • Anonym
    Elli47 skrev 2012-04-17 06:33:13 följande:

    Nog kan det finnas folk som jobbar som ekonomer t ex som har högskoleutbildning och såna som jobbar som ekonomer utan högskola, de som jobbat sig upp så att säga, kanske börjat som kontorister och sen fått högre tjänster. Samma inom IT, där finns självlärda stjärnor som gör samma jobb som högskoleutbildade. Men numera är det förstås inte lika enkelt att få såna jobb utan högskola. Sen kan det också bero på var jobben finns.


    Jag tror också att det blir svårare och svårare att jobba sig upp utan utbildning!

    Idag finns det KY-utbildningar och liknande till en massa yrken som man tidigare började inom direkt efter gymnasiet, eller till och med direkt efter grundskolan. Att en utbildning finns betyder att det varje år examineras ut en massa folk som konkurrerar om jobben, då har man inte så stor chans om man saknar utbildning. Förr kunde det krävas ett arbetslag på fem personer, inklusive en eller två unga "springpojkar" som höll på att lära sig yrket, för att utföra samma arbetsuppgifter som en person + en dator/maskin klarar av idag.

    En möjlighet som finns kvar är att starta eget utan utbildning. Men där börjar det ju också komma mer och mer entreprenörsskolor och liknande.

    En sak man ska komma ihåg är att utbildning till folk som inte vill eller får läsa på högskolan har blivit en jättebransch idag, man ska verkligen kolla upp utbildningens rykte och innehåll noga innan man betalar något ur egen ficka! Och även om arbetsförmedlingen betalar så ska man ändå investera sin tid. Kolla särskilt upp om det ingår praktik och hur/om man blir tilldelad en praktikplats. Får man välja, ska man ordna mycket själv, brukar elever och arbetsplatser vara nöjda med praktikupplägget, osv. Ring också till några arbetsplatser som du är intresserad av och undersök om de känner till utbildningen och har anställt folk därifrån, eller om de har någon annan utbildning som de föredrar att anställa från.
  • Anonym
    Anonym (Anna) skrev 2012-04-17 09:25:07 följande:
    Programmerare utan utbildning kan tjäna 27000 tex...
    Då ska man ha en jävla röta eller vara en gammal räv. Anledningen är att det går 27 på dussinet och många kallar sig "programmerare" efter 2 år på KY.  Så visst kan det gå men då ska man hållt på med det sen många många år tillbaka.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-06-21 15:38:10 följande:
    Är programmerare, helt självlärd. Tjänar 43000 i månaden.
    Hur gammal är du?
  • Anonym
    Elli47 skrev 2012-04-16 13:51:17 följande:
    Ni som skriver att ni inte har någon utbildning, nog har ni väl gått gymnasiet iallafall eller blivit utbildade via jobbet? Jag har 2-årigt yrkesinriktat gymnasium + interna utbildningar och hade 26000 + ob på mitt jobb som jag dock lämnade i våras av olika skäl. Så visst anser jag att jag har utbildning, dock inte högskoleutbildning, än
    Gick konsumtionslinjen, typ förberedande hemmafru linje på gymnasiet, gick ut 1987. och jobbar nu inom tillverkningsindustri (trä) och konsumtionslinjen har ju inte det minsta med att göra med träindustrin. Har fått lite interna utbildningar men det mesta har vi, jag och mina kollegor lärt oss själva.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-06-21 16:51:58 följande:
    Hur gammal är du?
    29
  • Anonym
    Elli47 skrev 2012-04-16 13:51:17 följande:
    Ni som skriver att ni inte har någon utbildning, nog har ni väl gått gymnasiet iallafall eller blivit utbildade via jobbet? Jag har 2-årigt yrkesinriktat gymnasium + interna utbildningar och hade 26000 + ob på mitt jobb som jag dock lämnade i våras av olika skäl. Så visst anser jag att jag har utbildning, dock inte högskoleutbildning, än
    Vet nog ingen som anser att gymnasiet är att "ha pluggat". Det är i princip en förlängning av grundskolan och någon man kan räkna med att alla har gått. Ger inga fördelar på arbetsmarknaden om det inte är yrkesförberedande.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-06-21 21:51:12 följande:
    29
    Okej, då tjänar du lika mkt som min sambo, fast han har pluggat 4,5 år + jobbat 5 år. Så ni kanske ha lagt lika lång tid för att komma dit ni är idag (dvs du har kanske jobbat sedan du var 20)?

    På plussidan kan man säga att han har väldigt lätt att få jobb, många personer med ungefär samma bakgrund har ungefär samma lön (dvs det är inget unikt utan något man kan räkna med som civ.ing), han kommer aldrig stöta på något "tak" i karriären där det tar stopp för att han saknar rätt utbildning.

    På minussidan finns att han har studielån. (Har jag med och jag tycker att det är helt normalt. Men det finns ju de som avskräcks av studielån, t.ex. om man är från en lågutbildad familj.)
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-07-01 15:07:01 följande:
    Okej, då tjänar du lika mkt som min sambo, fast han har pluggat 4,5 år + jobbat 5 år. Så ni kanske ha lagt lika lång tid för att komma dit ni är idag (dvs du har kanske jobbat sedan du var 20)?

    På plussidan kan man säga att han har väldigt lätt att få jobb, många personer med ungefär samma bakgrund har ungefär samma lön (dvs det är inget unikt utan något man kan räkna med som civ.ing), han kommer aldrig stöta på något "tak" i karriären där det tar stopp för att han saknar rätt utbildning.

    På minussidan finns att han har studielån. (Har jag med och jag tycker att det är helt normalt. Men det finns ju de som avskräcks av studielån, t.ex. om man är från en lågutbildad familj.)
    För att förtydliga: Jag svarade på en anonym som var 29 år och tjänade 43 000 som programmerare!
  • Anonym

    Min gubbe har 30 tusen han jobbar som takläggare ingen utbidning, själv jobbar jag som uska, har 19 tusen innan ob osv, 113 kr/timme ialf

Svar på tråden Vilket jobb ger 27.000 utan utbildning?