• Anonym (Maria)

    Min 13-åring har en örontöjning - är jag en kass morsa?

    Min dotter är 13 år och går i 7:an. Hon har hål i öronen och tidigt i höstas frågade hon om hon fick töja hålet. Jag sa ja och hon är uppe 3 mm nu och har en snygg spiral i örat. Töjningen är inte särskilt iögonfallade, så de är inte många som märkt det, särskilt inte de som är vuxna, ungdomar brukar däremot lägga märke till det.
    Min dotter är lycklig, hon tycker det är jättefint och jag tycker också det ser snyggt ut (även om jag själv inte vill ha något liknade, det är inte min stil)

    Men nu igår på ett födelsedagskalas bröt helvetet ut; någon kommenterade och sa att det där var väl ett sånt där fejkörhänge som ska se ut som en töjning? Min dotter sa nej och tog ut spiralen för att visa. När vi åkte hem var både jag och min dotter jätteledsna, jag hade fått höra både det ena och det andra om hur dålig mamma jag var som tillåtit detta och det var flera som sa rent ut att sånt där var jättefult och såg inte klokt ut

    Vad tycker ni? Är jag en kass förälder? Hade ni låtit ert barn göra det? 

  • Svar på tråden Min 13-åring har en örontöjning - är jag en kass morsa?
  • Anonym (wtf??)

    13 år????? Min femåring vill pierca snoppen, är jag en dålig mamma som tillåter det?? Heregud, hur tänkte du ts???

  • Snöviolen
    Zoja skrev 2013-12-01 18:51:48 följande:
    Så för att du tycker det är fult ska inte dina barn få göra det? Bra anledning.. 
    Ja, men jag kommer väl inte säga att det är fult till dem, för då skulle de garanterat göra det på ren jävelskap. Tycker att det ska vara 18 års åldersgräns på örontöjning som det är att tatuera sig. Vet inte hur det är med piercing.
  • Unex

    Du är verkligen inte en kass mamma. Man kan ju dock undra vad som andra är för slags människor som vräker ur sig massa skit.

    Och 3-5 millimeter går nästan alltid tillbaka och blir knappt synligt. Och även om det skulle synas även i framtiden om hon tar ur töjningen, så har väl ingen dött av att gå runt med en eller annan skavank. Man måste väl inte vara perfekt heller.

  • cupcakekiller

    Töjningar under 8-10mm brukar oftast dra ihop sig helt. Töjde ett av mina hål till 10mm när jag var 14 och det drog ihop sig helt när jag tog ut pluggen ca 2 år senare. Gör hon större och ångrar sig så är det lätt att sy ihop och brukar inte ens synas att man har fixat dom, kostar ca 1500kr/st.

  • emsapemsa

    Enligt mig är det inte värre än att folk låter sina små 5-åringar ta hål i öronen. Som många påpekat här innan så går 3 mm ihop på nolltid. Jag har haft 8 mm och det ser ut som ett helt vanligt hål nu.

    Det man ska tänka på är väl risken för infektioner, jag fick en infektion och var tvungen att ta bort min töjning. Men sedan är jag väldigt känslig och får infektioner lätt. Kommer så väl ihåg när jag fick gå och ta hål med pistol hos guldsmeden då jag var 6 år.
    Jättegulligt tycker ju alla såklart! Men jag fick en sådan jäkla infektion så att vi fick åka till sjukhuset och ta bort plupparna, sedan var det antibiotika som gällde.

    Trots det så var jag en "busig" tonåring och ville såklart prova allt. När jag var 15 piercade jag naveln (med mammas tillåtelse), sedan blev det läppen, innerörat, tungan, töjning.

    Nu har jag inte en enda piercing kvar, och det bästa med just piercingar (till skillnad mot tatueringar) är ju att det knappt syns att jag har haft några.

    Att en piercing skulle vara så mycket värre än ett vanligt hål i örat handlar mest om folks fördomar. Så lyssna inte på det TS, kör på din egen magkänsla som mamma!

  • Anonym (Piercad)

    Jag töjde mina öra som 17 åring. Jag töjde till 1 cm och det har gått ihop nu när jag tio år senare inte använder det så det där med att det ger permanenta skador förstår jag inte alls. Töjer hon på rätt sätt efter duschen med ett töjhorn och INTE för mycket så drar det ihop sig. Öron snibbarna är mycket elastiska.
    Det kommer aldrig växa igen helt men det kommer se ut som ett vanligt hål i örat.
    Bäst att veta hur man skall töja på rätt sätt är att gå in på en RIKTIG piercingstudio och be om råd. Dvs, inte gå in hos en frisörsalong som tar hål i öronen med hålpistol.

    Och NEJ du är inte en dålig mamma. Det är väl fint att din dotter har hittat sin egna stil! Om hon och du gillar det så skit i andra!
    Du vet vad som är bäst för ditt barn. 
    Och om du är osäker så kan du ju säga till henne att hon inte får töja mer på några år. Kanske räcker 3mm tills hon är tex. 15 år då hon kan töja lite mer om hon då fortfarande gillar det..

    Och vad är det för föräldrar som säger till ett barnatt det är fult?

    Plus i kanten till din dotter som frågade först, det är många barn som inte hade frågat så det verkar ju som ni har en fin relation till varandra med respekt. Låt inte andra trycka ned er!

    KRAM!

  • tikki masala
    Anonym (Maria) skrev 2013-12-01 09:50:33 följande:
    Min dotter är 13 år och går i 7:an. Hon har hål i öronen och tidigt i höstas frågade hon om hon fick töja hålet. Jag sa ja och hon är uppe 3 mm nu och har en snygg spiral i örat. Töjningen är inte särskilt iögonfallade, så de är inte många som märkt det, särskilt inte de som är vuxna, ungdomar brukar däremot lägga märke till det.
    Min dotter är lycklig, hon tycker det är jättefint och jag tycker också det ser snyggt ut (även om jag själv inte vill ha något liknade, det är inte min stil)

    Men nu igår på ett födelsedagskalas bröt helvetet ut; någon kommenterade och sa att det där var väl ett sånt där fejkörhänge som ska se ut som en töjning? Min dotter sa nej och tog ut spiralen för att visa. När vi åkte hem var både jag och min dotter jätteledsna, jag hade fått höra både det ena och det andra om hur dålig mamma jag var som tillåtit detta och det var flera som sa rent ut att sånt där var jättefult och såg inte klokt ut

    Vad tycker ni? Är jag en kass förälder? Hade ni låtit ert barn göra det? 
    Själv tycker jag det är snyggt med mindre töjningar i örat. (Trots att jag själv inte skulle vilja ha det) Skulle min dotter vilja ha det när hon är äldre skulle jag tycka det var ok. Så länge det inte är en stor töjning. (Lätt beroendeframkallande har jag fattat det som) Det är ju lite synligare än ett vanligt hål i örat om hon inte skulle vilja bära det mer. Så ett litet töj ok. men inget större förräns hon blir en hel del äldre.  Men tycker det är löjligt av den andra föräldern att "attackera" sådär. Varför bry sig så mycket om vad en annan gör? 
  • emsapemsa
    Anonym (Piercad) skrev 2013-12-01 21:44:29 följande:
    Jag töjde mina öra som 17 åring. Jag töjde till 1 cm och det har gått ihop nu när jag tio år senare inte använder det så det där med att det ger permanenta skador förstår jag inte alls. Töjer hon på rätt sätt efter duschen med ett töjhorn och INTE för mycket så drar det ihop sig. Öron snibbarna är mycket elastiska.
    Det kommer aldrig växa igen helt men det kommer se ut som ett vanligt hål i örat.
    Bäst att veta hur man skall töja på rätt sätt är att gå in på en RIKTIG piercingstudio och be om råd. Dvs, inte gå in hos en frisörsalong som tar hål i öronen med hålpistol.

    Och NEJ du är inte en dålig mamma. Det är väl fint att din dotter har hittat sin egna stil! Om hon och du gillar det så skit i andra!
    Du vet vad som är bäst för ditt barn. 
    Och om du är osäker så kan du ju säga till henne att hon inte får töja mer på några år. Kanske räcker 3mm tills hon är tex. 15 år då hon kan töja lite mer om hon då fortfarande gillar det..

    Och vad är det för föräldrar som säger till ett barnatt det är fult?

    Plus i kanten till din dotter som frågade först, det är många barn som inte hade frågat så det verkar ju som ni har en fin relation till varandra med respekt. Låt inte andra trycka ned er!

    KRAM!
    Precis! Jag har alltid haft en bra relation till min mamma och jag är glad att hon tillät mig att prova på saker. Det största misstaget gjorde jag ändå när jag var 19 och tatuerade mig ;) Men som någon annan skrev, det ska ju synas att man har levt lite.
  • Anonym (Piercad och töjd)
    Zoja skrev 2013-12-01 18:10:34 följande:
    Hur tänker du nu? För att kunna töja ett hål måste man först göra hålet, alltså pierca sig.
    Fast jag tycker inte riktigt de två klassiska hålen i öronen räknas som "piercing". Kan man ju (men bör ej) fixa hos en frisör med en sån där tång. För att få ta hål i öronen behöver man bara föräldrars tillstånd och kan t.o.m. vara 5 år eller yngre. Skulle man vilja pierca sig i näsan eller så är det åldersgräns (vet att vissa studios tar typ fr.o.m. 15 med målsman, såvida man inte är 18).
    Vad jag menar är att jag hellre skulle vilja att mina barn töjde sina öron än att pierca sig någon annanstans i ansiktet/på kroppen.
Svar på tråden Min 13-åring har en örontöjning - är jag en kass morsa?