• Jagheterjohan

    Vintråden

    Jag har alltid haft en passion för mat och vin, att hitta den perfekt kombinationen med dryck och mat kan få mig att göra volter. Jag tyckte det behövdes en ordentlig vintråd här så här har vi den nu, ska ni diskutera vin, tipsa, få svar på frågor angående druvor etc så är jag här för er!

    Jag själv har jobbat på flera restauranger i Stockholm och har gått en hel del olika vinkurser. Vin för mig ska inte vara komplicerat och det är det inte, många försvårar det bara. Och de bästa vinerna jag har druckit har jag fått tipsade till mig, det är ju så det ofta går till. Så tipsa mig gärna om era favoritviner, vardagsviner, you name it! 

    Tänkte att jag börjar med två frågor: Vad för vin drack du senast? Och vad fick dig att köpa det?

  • Svar på tråden Vintråden
  • Vickslick
    GretaF skrev 2015-04-29 13:33:41 följande:

    Någon som har beställt Morbergs nya? Kan någon säga vad det är för druvor i detta? www.supremewine.se/campaign/appassionato/&utm_medium=Email&utm_campaign=appassionato


    Såg du att han har en rolig tävling där man kan vinna hem honom? :D Om du nu redan har vinet hemma så är det ju ypperligt att vara med! 
  • PetraO

    Kan rekommendera Bingos nya boxvin, det är lättdrucket, ljust rosé och rätt svag alkoholhalt, därav det billiga priset!

  • Margaux

    Varför dricker man vin om man bara vill ha något "lättdrucket"? För att bli full?
    Jag är uppriktig nyfiken för för mig låter det helt menlöst och jag dricker då hellre något alkoholfritt!

  • Fredrikaa
    Margaux skrev 2015-06-12 19:25:14 följande:

    Varför dricker man vin om man bara vill ha något "lättdrucket"? För att bli full?
    Jag är uppriktig nyfiken för för mig låter det helt menlöst och jag dricker då hellre något alkoholfritt!


    Jag förstår inte alls. Lättdrucket menas väl att det inte är så kraftigt och tungt!? Dricker du svårdruckna viner? :) Haha
  • Margaux
    Fredrikaa skrev 2015-06-18 11:03:32 följande:
    Jag förstår inte alls. Lättdrucket menas väl att det inte är så kraftigt och tungt!? Dricker du svårdruckna viner? :) Haha
    haha.. Nej helst vill jag inte ha "svårdruckna" viner, men gärna med god smak och frisk syra. Menlösa och "lättdruckna" viner undanbedes. Jag dricker iofs mer vin än de flesta så jag är troligtvis inte en genomsnittlig konsument.
  • Fredrikaa
    Margaux skrev 2015-06-22 20:01:06 följande:
    haha.. Nej helst vill jag inte ha "svårdruckna" viner, men gärna med god smak och frisk syra. Menlösa och "lättdruckna" viner undanbedes. Jag dricker iofs mer vin än de flesta så jag är troligtvis inte en genomsnittlig konsument.
    Jag förstår :) Själv så tycker jag att ett "lättare" vin passar jättebra på sommaren. Då dricker jag mestadels vitt och rosé dock. :)
    PetraO skrev 2015-06-12 13:16:25 följande:

    Kan rekommendera Bingos nya boxvin, det är lättdrucket, ljust rosé och rätt svag alkoholhalt, därav det billiga priset!


    Har beställt det nu och ska testa :) Har fått bra kritik vad jag läst. 
  • amandam

    Jag är så taggad på att det är fredag, nu behöver jag vintips som jag kan köpa hem för helgen :) Har ni några fler suveräna tips? 

  • minnan11

    Senaste vinet jag drack var en Amarone förra helgen. Fick tipset om den av en kompis, men minns inte exakt vad den heter. Snart är det helg igen så då blir det att leta efter något nytt. Man kanske ska springa förbi bolaget redan idag så har man det klart :D

  • nokitus

    Jag dricker oftast vitt vin, min absoluta favorit var "tierra del luna", men av någon säkert dum anledning har dom slutat sälja det, så nu dricker jag "live a little", ekologiskt och jättegott:D

  • Tow2Mater

    Bumpar en äldre tråd, hittade ingen nyare som kändes relevant.

    Nån som har tips i nutid om man skulle vilja ha röda, torra, icke-söta, mustiga djupa smaker? Ar trött på "sura billiga" viner (de jag normalt druckit har mest varit gjorda av druvorna Merlot och Cabernet Sauvignon, men som sagt billigare surare varianter av flaskor om dock helt ok), skulle vilja hitta de lite godare, som jag inte druckit på minst 20 år. Har tyvärr inte Bolaget att knata in till då jag inte bor i Sverige. Prisklass just nu oväsentlig, kommer ändå inte kunna få tag i en exakt den flaskan, utan kommer använda era tips som nåt att ugå ifrån då jag letar i sortimentet tillgängligt där jag bor.

    Amarone - låter som de är lite sötare och kanske inte vad jag letar efter?

    Hittar ingen vinprovning i närheten, och går inte till restaurang så ofta - men nästa gång ska jag se till att iallafall beställa nåt av deras dyrare glas-alternativ från vinlistan istället för typ husets.

    Tack för all tips ni kan ge!

  • klyban
    Tow2Mater skrev 2018-12-09 17:36:33 följande:

    Bumpar en äldre tråd, hittade ingen nyare som kändes relevant.

    Nån som har tips i nutid om man skulle vilja ha röda, torra, icke-söta, mustiga djupa smaker? Ar trött på "sura billiga" viner (de jag normalt druckit har mest varit gjorda av druvorna Merlot och Cabernet Sauvignon, men som sagt billigare surare varianter av flaskor om dock helt ok), skulle vilja hitta de lite godare, som jag inte druckit på minst 20 år. Har tyvärr inte Bolaget att knata in till då jag inte bor i Sverige. Prisklass just nu oväsentlig, kommer ändå inte kunna få tag i en exakt den flaskan, utan kommer använda era tips som nåt att ugå ifrån då jag letar i sortimentet tillgängligt där jag bor.

    Amarone - låter som de är lite sötare och kanske inte vad jag letar efter?

    Hittar ingen vinprovning i närheten, och går inte till restaurang så ofta - men nästa gång ska jag se till att iallafall beställa nåt av deras dyrare glas-alternativ från vinlistan istället för typ husets.

    Tack för all tips ni kan ge!


    De flesta röda vin har låg sockerhalt, under 3g liter är mycket vanligt på de flesta tycker jag. (I alla fall de jag dricker)
    Sen har man slutat med torrt och det dära, som innan var gram per liter på de olika "torrheterna", idag säger man sig använda sig av upplev sötman(ja i alla fall på systembolaget)

    Barolo är ett vin som är mycket gott, ett litet kraftigare Italienskt vin, kostar här mellan 300-500:- flaskan.
    Men kan dra iväg till en tusing och man vill det.


    hur många meter var det?
Svar på tråden Vintråden