• Anonym (Mygod)

    Johanna Toftby: "Misshandel att låta barn äta skräpmat". Vad tycker vi?

    Jag läste Johanna Toftbys artikel http://www.expressen.se/gt/kronikorer/johanna-toftby/toftby-misshandel-att-lata-barn-ata-skrapmat/

    Vad tycker ni? Är ni enligt hennes normer perfekta föräldrar?

    Jag själv mår mycket dåligt efter att ha läst artikeln. Mitt barn äter pizza, McDonalds och dylikt - då och då - det tycker vi är mysigt, men mellan de gångerna äter vi mat lagad från grunden med rikliga mängder grönsaker, och då inte bara gurka och tomat utan även broccoli, blomkål, vitkål, sparris o.s.v..

    Och visst sitter vi inne vissa dagar och tittar på film när orken inte finns. Vi har också latdagar. Säkert minst en gång i veckan. Känns som att den där Toftby står i motionsspåret med sina barn (om hon har några) och piskar dom till att springa ett varv så att fettet från gårdagens brunsås inte ska hamna runt kaggen på dem. 

    Känner världens press efter att ha läst artikeln, jag vill inte bli uppfattad som att jag misshandlar mitt barn.

  • Svar på tråden Johanna Toftby: "Misshandel att låta barn äta skräpmat". Vad tycker vi?
  • Tow2Mater
    Anonym (*) skrev 2014-07-28 14:42:27 följande:
    Klart det är.

    Tror du att det bara är slag som är misshandel? Att utsätta sitt barn för fara är misshandel.
    Kor du bil med dina barn? MISSHANDEL!
  • Anonym (*)
    Tow2Mater skrev 2014-07-28 14:45:44 följande:
    Kor du bil med dina barn? MISSHANDEL!
    Du förstår inte?


  • Anonym (håller med Johanna)
    Tow2Mater skrev 2014-07-28 14:37:42 följande:
    Hon kallar det barnmisshandel, det är det som uppror. Fetma är inte misshandel, hur man än vrider på det!
    Visst är det väl misshandel att trycka i sina barn såpass mycket mat att de riskerar att bli sjuka? En örfil må vara kränkande och gör ont för stunden, diabetes lär ungen aldrig bli av med.
  • Tow2Mater
    Anonym (håller med Johanna) skrev 2014-07-28 17:08:06 följande:
    Visst är det väl misshandel att trycka i sina barn såpass mycket mat att de riskerar att bli sjuka? En örfil må vara kränkande och gör ont för stunden, diabetes lär ungen aldrig bli av med.
    Om du inte handgripligen menar "trycka i sina barn"; är fetma en riskfaktor bland alla andra riskfaktorer for sjukdom. Vilka ska vi klassa som misshandel?
  • Anonym (*)
    Tow2Mater skrev 2014-07-28 17:16:25 följande:
    Om du inte handgripligen menar "trycka i sina barn"; är fetma en riskfaktor bland alla andra riskfaktorer for sjukdom. Vilka ska vi klassa som misshandel?
    Du menar att en förälder inte har ansvar för vilken mat barnet äter?

    Fetma äter man sig till. Men OK, då menar du med samma logik att det inte är farligt att låta barnet röka, för hosta är en riskfaktor bland andra för sjukdom?

    För din info så är fetma Sveriges största folksjukdom.
  • Tow2Mater
    Anonym (*) skrev 2014-07-28 17:23:28 följande:
    Du menar att en förälder inte har ansvar för vilken mat barnet äter?

    Fetma äter man sig till. Men OK, då menar du med samma logik att det inte är farligt att låta barnet röka, för hosta är en riskfaktor bland andra för sjukdom?

    För din info så är fetma Sveriges största folksjukdom.
    Vet inte vad du svamlar om nu. Hosta är ett symptom på något, ingen riskfaktor. Rokning i sig är en riskfaktor, och att roka i närheten av barn eller i samma hus som barn anser jag inte heller vara misshandel. Mig veterligen tycker inte barn om att roka själva, så forstar inte varfor du vill diskutera det ens i en konstig jämforelse.
  • Anonym (*)
    Tow2Mater skrev 2014-07-28 18:07:24 följande:
    Vet inte vad du svamlar om nu. Hosta är ett symptom på något, ingen riskfaktor. Rokning i sig är en riskfaktor, och att roka i närheten av barn eller i samma hus som barn anser jag inte heller vara misshandel. Mig veterligen tycker inte barn om att roka själva, så forstar inte varfor du vill diskutera det ens i en konstig jämforelse.
    Varför svarar du inte på frågan? Är inte föräldrar ansvariga för vad barn äter?
  • Anonym (håller med Johanna)
    Tow2Mater skrev 2014-07-28 18:07:24 följande:
    Vet inte vad du svamlar om nu. Hosta är ett symptom på något, ingen riskfaktor. Rokning i sig är en riskfaktor, och att roka i närheten av barn eller i samma hus som barn anser jag inte heller vara misshandel. Mig veterligen tycker inte barn om att roka själva, så forstar inte varfor du vill diskutera det ens i en konstig jämforelse.
    Själv tycker jag rökning i närheten av barn är att jämföra med att hjälpa sina barn till fetma dvs misshandel.

    Fysisk misshandel såsom slag osv kan ge både fysiska och psykiska men för livet. Detsamma gäller både rökning och dålig kost. Diabetes typ 1 är tex inget man blir av med för att man börjar äta bättre.
  • Tow2Mater
    Anonym (*) skrev 2014-07-28 18:12:13 följande:
    Varför svarar du inte på frågan? Är inte föräldrar ansvariga för vad barn äter?
    Svara på min. (Vilka ska vi klassa som misshandel?)
  • Anonym (*)
    Tow2Mater skrev 2014-07-28 18:58:15 följande:
    Svara på min. (Vilka ska vi klassa som misshandel?)
    Varför ska jag sitta och rabbla upp en massa saker som är misshandel? Vi pratar om fetma, vilket du säger inte är barnmisshandel, så vida man inte faktiskt trycker maten i munnen på barnen.

    Du kan alltså inte svara på frågan? Säg det då.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (håller med Johanna) skrev 2014-07-28 18:46:32 följande:
    Själv tycker jag rökning i närheten av barn är att jämföra med att hjälpa sina barn till fetma dvs misshandel.

    Fysisk misshandel såsom slag osv kan ge både fysiska och psykiska men för livet. Detsamma gäller både rökning och dålig kost. Diabetes typ 1 är tex inget man blir av med för att man börjar äta bättre.
    Diabetes typ 1 får man inte av dålig kost. Diabetes typ 1 beror på en autoimmun sjukdom, dvs att immunförsvaret angriper de celler som producerar insulin. (Källa: www.1177.se/Stockholm/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Diabetes-typ-1/)
  • Anonym (håller med Johanna)
    Anonym (Jag) skrev 2014-07-28 19:28:07 följande:
    Diabetes typ 1 får man inte av dålig kost. Diabetes typ 1 beror på en autoimmun sjukdom, dvs att immunförsvaret angriper de celler som producerar insulin. (Källa: www.1177.se/Stockholm/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Diabetes-typ-1/)
    Exakt vad som utlöser diabetes vet man inte säkert men det står rätt klart att de med ett osunt leverne löper större risk att få det.

    Om du läser texten i din egen länk står det att det är "benägenheten" som är ärftlig, inte sjukdomen i sig.
  • Lindsey Egot the only one
    Anonym (håller med Johanna) skrev 2014-07-28 22:18:08 följande:
    Exakt vad som utlöser diabetes vet man inte säkert men det står rätt klart att de med ett osunt leverne löper större risk att få det.

    Om du läser texten i din egen länk står det att det är "benägenheten" som är ärftlig, inte sjukdomen i sig.
    Du måste väl ändå prata om typ 2 eller?
  • Anonym (Jag)
    Anonym (håller med Johanna) skrev 2014-07-28 22:18:08 följande:
    Exakt vad som utlöser diabetes vet man inte säkert men det står rätt klart att de med ett osunt leverne löper större risk att få det.

    Om du läser texten i din egen länk står det att det är "benägenheten" som är ärftlig, inte sjukdomen i sig.
    Har du någon källa på att diabetes typ 1 orsakas av kost? Att den inte endast är ärftlig betyder inte att den påverkas av kost. T.ex. downs syndrom är inte ärftligt, men man får inte downs syndrom för att man äter fel...
  • Anonym (Överdrift)

    Om man äter skräpmat på t ex Mc Donalds någon gång per år, så tycker jag inte det är misshandel, det är överdrivet, det är ju om man varje dag äter skräpmat man kanske bör ändra sina vanor och äta bättre.


    Och diabetes typ 1 får man inte av skräpmat hur som helst.


    Jag tycker också att äta godis vid t ex kalas är helt ok, det är så överdrivet, detta med mat och vad man skall äta och inte. Jag är lång och smal och har ätit mycket chips i mina dagar och har bra värden i alla former och jag rör på mig lagom mycket och dottern vår äter bra är lång och smal, rör på sig och äter ibland godis, och då är det misshandel ? Tycker det skulle vara överdrivet och larvigt, om jag låter henne äta godis på kalas, som hon går på ibland eller om vi råkar slinka in på Mc Donalds en gång per år, ha ha, vad töntigt att kalla det misshandel.

  • Anonym (.)
    Konservativ skrev 2015-01-03 11:11:41 följande:

    Den som misshandlar sina barn är fru Toftby själv som utsätter dem för sitt neurotiska självgoda beteende.


    Det hon säger eller skriver är inget som kommer ifrån henne utan det handlar enbart om att ta upp frågeställningar som kan intressera fler följare. Det är bara pengar och publicitet bakom varje rad hon gör. Jag läste/läser hennes blogg, eller snarare ögnar igenom den för att sen kolla kommentarerna, det är ju dem som är kul, eller som säger något. Men som det ser ut nu släpper hon bara fram positiva kommentarer så det blir ju inte fler än några stycken. Folk börjar väl tröttna, därav satsningen på reklamfilmen som ska locka fler läsare. Väntar bara tills en annan grupp som lever fel enligt henne får sig en känga i något inlägg.
Svar på tråden Johanna Toftby: "Misshandel att låta barn äta skräpmat". Vad tycker vi?