Inlägg från: Anonym (Kilimanjaro) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Kilimanjaro)

    Min fyraåring tar allt och förstör allt

    Jag är så jäääävla trött på att vår fyraåring tar ALLT. Verkligen ALLT.
    Han VET att han inte får men det struntar han i. Ja, jo , det är så barn är - de kan inte hindra sina impulser. Men när ska detta sluta? Är det verkligen normalt att en fyraåring tar ALLT som ligger framme?
    Nu menar jag inte saker som ligger lätt-tillgängligt som på vardagsrumsbord utan på HÖGA bord eller höga köksbänkar där det krävs ansträngning för att kunna nå sakerna.

    Om han inte förstör grejerna direkt (vilket han ofta gör) så slänger han ut dem. Alltså, han kan bara ta grejer och springa rakt ut på tomten med dem för att kasta dem.

    Ni som nu tror att "Ja, men han är väl understimulerad". Så är detta inte fallet.
    Vi kan ha varit ute i 5 timmar i sträck, badat, gått i skogen och plockat bär men så fort man kommer hem så är cirkusen igång. Gränser har han också, vi har regler och han är inte bortskämd heller.

    Och faaan vad dyrt det blir att köpa NYA saker hela tiden.
    Idag förstörde han min nya smink-palett som jag ämnat att ha i minst ett år framöver.

    Jag.är.så.trött.

    Är detta normalt beteende? Hur gör era 4-åringar?

  • Svar på tråden Min fyraåring tar allt och förstör allt
  • Anonym (Kilimanjaro)
    puss skrev 2014-07-29 09:58:39 följande:

    Vill bara säga: stackars dig. Det blir nog bättre när han blir större.


    Tack. Det känns ändå lite bättre faktiskt.
    Även om jag just nu pendlar mellan att vara totalt ursinnig, gråtmild samt ...bara hjälplös. Vad gör man? Vad ska jag göra?
  • Anonym (Kilimanjaro)
    Anonym (5) skrev 2014-07-29 10:04:18 följande:

    Köp inte nya saker. Har han haft sönder saker får han skylla sig själv.

    Saker som är era ex, sminkpaletter förvaras så att han inte kan nå dem, dvs högt upp eller inlåsta.

    Prata med honom om att saker kostar. Tar man sönder saker finns de inte mer och man kan inte bara köpa nya.


    Köper inte nytt till honom. men det är ju MINA och sambons saker han förstör - eller bara kastar rakt ut.

    Vi förvarar dem högt upp, men är jag exempelvis upptagen med att byta på minsta ungen så tar han en HÖG stol, klättrar upp och tar sakerna. Ibland använder han sig av redskap för att slå ner dem på golvet. Att låsa in ALLA saker vet jag inte hur jag ska bära mig åt för att göra. Vi äger bara ett skåp med lås och där har vi sånt som är "farligt" för barn. Färger och sånt där typ.
  • Anonym (Kilimanjaro)
    Anonym (Idiot) skrev 2014-07-29 10:06:15 följande:
    Uppfostran hjälper inte mot allt. Som du just själv så fint visade.
    Nå, nu är det så att han VET att han inte får göra dessa saker. och jag har faktiskt  under en längre tid tagit in honom på sitt rum då han gjort såna här saker. Men det hjälpte föga, dessutom sa en vän till mig som jobbar inom barnomsorgen att de i den åldern inte förstår varför de blivit bestraffade på det viset. Jag har försökt prata resonligt med honom om varför han inte får göra så, jag har skällt. Jag har gjort och gör allt.

    Han är ett mycket livligt barn som inte vilar en enda sekund på dagen (i princip) och blir aldrig ut-tröttad. Vi äter sparsamt med socker. Han är som sagt inte bortskämd med saker.

    Vad menar du att jag ska göra annorlunda? Fröken perfekt.
  • Anonym (Kilimanjaro)
    Påven Johanna skrev 2014-07-29 10:10:45 följande:
    Jag tycker att du ska vara något helt annat än det du räknar upp här. I stället för ursinnig, gråtmild och hjälplös ska du vara resolut, tydlig, handlingskraftig och stadig som en klippa. Du och din man får lägga upp en plan som gör att en av er hela tiden och under en period håller ett mycket vakande öga på sonen. Så fort han rör något som inte är hans (som ditt smink) så går den som har "vakten" fram till honom och tar av honom saken utan att göra någon jättestor affär av det. Kanske säger ni bara: "Den här är mamma rädd, den ska ligga här."

    På det du beskriver här så låter det ju som en uppmärksamhetsgrej snarare än ett impulskontrollproblem. 

    Hur funkar han annars? Gillar han att sätta ihop grejer också, om han nu skulle vara intresserad av att se hur det funkar när de går sönder? Om så är fallet så hade jag sett till att ge honom en större byggprojekt i trädgården (om ni inte redan har gjort det), koja, kanske en gammal bilmotor. Något i den stilen, där han kan plocka isär och sätta ihop, eller såga, bygga, spika och greja. 
    Det kan vi testa. Dock är jag ganska vaksam med vad han gör eftersom jag känner honom så väl.

    Problemet är att jag har provat allt känns det som. Försöker jag leka BARA med honom så blir han oseriös och kastar sakerna, eller bara förstör. (om vi exempelvis bygger med lego eller dylikt). Samma med trolldeg eller bilkörande eller what ever.

    Jag tror att han blir uttråkad väldigt väldigt väldigt lätt.
  • Anonym (Kilimanjaro)
    puss skrev 2014-07-29 10:13:14 följande:

    En sak som kan funka är ju att bejaka detta. Gillar han att kasta saker? Gör det tillsammans. Han blir nog jätteglad. Sen samlar ni ihop sakerna, sen kastar ni dom igen. Köp en kasse bollar som man har till bollhav, ut och kasta. Leta efter leksaker som går att ta itu och sätta ihop igen, lite byggsaker med skruvar kanske att pilla med.

    Hoppas ni får roligt ihop.


    Vi brukar kasta stenar i vattnet ganska ofta och ja det tycker han om. Men det hindrar honom inte från att förstöra/kasta hemma sedan.
  • Anonym (Kilimanjaro)
    Anonym (hm) skrev 2014-07-29 10:13:30 följande:

    Håller med om att uppfostran är viktigt.


    Har träffat på många barn i min närhet där jag varit med och sett hur föräldrarna uppfostrar och hur det gått med det. Helt åt pipsvängen!


    Främst verkar föräldrar överlag ha jäääävligt svårt med att vara konsekventa. Dom hotar med konsekvenser som dom sedan inte fullföljer. Tex:


    "Kastar du stenen på mamma en gång till så åker du raka vägen in på ditt rum!" Sedan kan ungen kasta stenen säkert 10 gånger till och det ända föräldrarna gör är att fortsätta mala om hur barnet ska åka in på sitt rum om h*n inte slutar. Men in på rummet åker h*n aldrig!


    MEN! Sedan finns det barn som även en bra uppfostran inte biter på. Dessa barn har någon form av diagnos och behöver experthjälp. Och så länge man som utomstående , särskilt när man sitter vid en dator och svarar på random inlägg på familjeliv, inte har en aning... ja då ska man heller inte uttala sig om ifall barnet är dåligt uppfostrat eller inte.


    Ja, jag har ett skräck-exempel på såna föräldrar i min närhet.

    Jag är dock ganska konsekvent av mig, alltså gör han samma sak 2-3 gånger i rad som han inte får så åker han faktiskt in på rummet. Exempelvis.
    Jag vet att jag är  hyfsat bra på uppfostran.

    Det finns faktiskt ADHD i släkten dock inte hos mig och fadern.
  • Anonym (Kilimanjaro)
    Anonym (5) skrev 2014-07-29 10:14:45 följande:
    Är det alla saker han vill klättra upp och hämta och slänga iväg?
    Eller är det speciellt roligt för att ni har lagt dem höft upp?

    Lägg saker där han inte vet var de är och mao inte kan klättra upp och hämta dem. 

    Lägg i din byrålåda/garderob när han inte ser att du lägger det där!
    Nja det kan vara allt ifrån reklamblad, sminkpaletter som nämndes, pennor, glas, tejprullar. osv.

    Jag kan lägga i min garderob självklart..men hur ska allt få plats?
  • Anonym (Kilimanjaro)
    Anonym (5) skrev 2014-07-29 10:16:56 följande:
    Har han varit så här alltid, eller kom det i och med att han blev storebror?
    Det kom innan han fyllde två skulle jag säga och då var lillebror inte född ännu.
  • Anonym (Kilimanjaro)

    Han beter sig likadant överallt efter att han vistats där en liten stund.
    Inte med främlingar dock, då är han mer reserverad.

  • Anonym (Kilimanjaro)
    Anonym (lås) skrev 2014-07-29 10:29:23 följande:

    Vännerna med ett autistiskt barn har allt, och då menar jag verkligen ALLT, inlåst. Skaffa ett par låsbara skåp och sätta barnlås på resten?


    Ja, suck. Det kanske är enda alternativet för nu.
    Är bara så svårt att tänka efter med precis ALLT man använder, att man måste låsa in det alltså, på direkten dessutom.
  • Anonym (Kilimanjaro)
    Anonym (Tufft) skrev 2014-07-29 10:36:37 följande:
    Varför vill ni förstöra för fisken och göra den rädd? Köp bollar istället som ni kan använda om och om igen
    Tror knappast det bor några fiskar i den där lilla bäcken...................och det är väl ändå ingen hemsk aktivitet att kasta stenar i vattnet med ens barn? Det tror jag att i princip varenda unge gjort och gillat. Du vet, höra plasket, se ringarna som bildas efteråt. Det kan man inte slå med att bara kasta bollar på gräset.
  • Anonym (Kilimanjaro)
    Anonym (Tufft) skrev 2014-07-29 10:36:37 följande:
    Varför vill ni förstöra för fisken och göra den rädd? Köp bollar istället som ni kan använda om och om igen
    Hoppas du inte badar i sjön/havet, för då kan fiskarna bli rädda och jag tycker du är dum ifall du förstör för fiskarna genom att bada.
  • Anonym (Kilimanjaro)
    Anonym (åäö) skrev 2014-07-29 22:40:39 följande:

    Försöker han använda grejorna på rätt sätt när han har tagit dem, t.ex. rita med pennan eller sminka sig? Eller vill han bara förstöra genast? I så fall tycker jag det låter lite märkligt, nästan tvångsmässigt. Barn brukar ju försöka härma vuxna och göra likadant. Får han använda "vuxensaker"?


    Nej, han vill bara förstöra dem/ undersöka för att sedan kasta ut eller eventuellt gömma dem. Som bilnycklarna som han gömde i sin säng, eller bankdosan som han grävde ner utomhus. Men allt som oftast tycker jag bara att han springer ut till exempevis hallen för att hämta skor och kasta ut.

    Vuxensaker vet jag inte, han har en barsax som han får använda när jag är med. En gång packade jag en väska med "förbjudna" saker som han fick packa upp och leka med. I den låg exempelvis nycklar som inte tillhörde något lås längre och såna där saker. Är det sånt du menar?
  • Anonym (Kilimanjaro)
    Anonym (autismen) skrev 2014-07-30 05:46:16 följande:

    Min son, också 4 år, har atypisk autism och han gör precis så. Tar allt och kastar med det. Samtidigt säger han själv att han inte får ta saken X och att han inte får kasta saken X. Sen gör han det ändå och sen konstaterar han på nytt att han inte fick göra det. Ibland lägger han till "nu måste jag plocka upp det, nu gick den sönder" och då gör han det och går och slänger den trasiga tallriken eller vad det nu var i soptunnan. Jävligt frustrerande. Går oss på nerverna den ungen.

    Några påpekanden om det är en diagnos det handlar om i TS fall:

    1) "Uppfostran" hjälper ej. Dessa barn har inget konsekvenstänkande, förstår ofta inte att orden "nej" och "inte" ändrar hela betydelsen i en mening, och kopplar inte ihop situationen A "när hen kastade ut skorna genom fönstret" och förälderns reaktion med situationen B "när hen kastar ut skorna genom fönstret" en vecka senare.

    2) Man kan inte ha ALLT inlåst. Nån gång måste man äta och vi kan väl inte äta direkt på bordet med fingrarna utan man behöver faktiskt sätta fram tallrikar och bestick. Då finns läge att kasta som inte går att undvika. Lampor, telefoner, täcken, kuddar, skor, toaborste... finns mycket i ett hem som man inte kan låsa in i skåp över 1.5m höjd. Vi pratar alltså om barn som kastar ALLT bokstavligt och det kan vara svårt att förstå om man inte haft ett sådant barn.

    3) Proffshjälpen vi fått har i vart fall inte gjort någon större skillnad. Kanske någon annan har mer tur men de här diagnoserna har ingen direkt "bot". Man får se hur det utvecklas.

    4) Varken bestraffning eller belöning behöver nödvändigtvis funka. Vår son bryr sig ex inte om belöningar hur mycket man än höjer insatsen.

    5) Det är OTROLIGT jobbigt att ha ett sådant här barn. inte minst för att barnet aldrig ger respons på förälderns reaktion. Som förälder gör man verkligen så gott man någonsin orkar men nångång orkar man inte mer.

    TS, ring bup om du vill utreda ev diagnos som kan förklara. Det ger inte så mycket mer än en förklaring men kanske underlättar det att veta att det inte är "uppfostran" som brister. Sen har jag inte så mycket mer tips än att stå ut och hoppas att det växer bort. Vi hoppas också.


    Stackars er! Hur går det mer er som par, som relation när ni har det så här? Har ni någon avlastning?

    Jag håller med om att man inte kan ha ALLT inlåst och här hjälper inte uppfostran faktiskt. Han har i vissa perioder varit hos mina föräldrar i nån vecka sådär och de  vet heller inte hur de ska göra då han kastar saker hos dem också.

    Däremot så kastar han ju inte bestick när han sitter och äter, för han förstår ändå att så gör man bara inte, antar jag.


  • Anonym (Kilimanjaro)
    Anonym (adhd?) skrev 2014-07-30 06:26:33 följande:
    Låter som ADHD faktiskt.

    Tänk på en sak. Om han är normalbegåvad men saknar impulskontrollen så VET han att han gör fel (om du uppfostrat honom normalt). Det innebär att han konstant går omkring med dåligt samvete och dåligt självförtroende eftersom han konstant misslyckas med att bete sig som förväntat. Det är faktiskt en av de vanligaste orsakerna till att folk med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar senare utvecklar problem med psykisk ohälsa. Så det gäller att som förälder att försöka undvika hamna i en negativ spiral som bryter ner barnet.

    Det viktigaste är därför att du skapar en miljö runt honom som är anpassad efter honom och som han klarar av. Om det innebär att låsa in allting så får det vara så. Sedan måste du såklart erbjuda honom alternativ sysselsättning för att han inte ska börja klättra på väggarna.

    Sedan rekommenderar jag dig att inrikta din uppfostran på positiv förstärkning. Negativ förstärkning fungerar dåligt på alla barn men särskilt dåligt på barn som ditt. Ignorera dåligt beteende så långt det går och försök avleda. Ha realistiska förväntningar på vad han klarar av. Förklara alltid vad du förväntar dig av honom (ta inte för givet att han vet och börja väldigt basic). Och beröm bra beteende. Det är det som kommer att forma hans självförtroende och beteende. Så låt honom börja lyckas istället för att bara misslyckas. Han kommer att växa av det.

    Superviktigt också att ni söker hjälp för honom på BUP. Hur fungerar han på förskolan? Han skulle kunna bli en annan människa med lite mediciner. Förutom att ni skulle kunna få ett lugnare barn tror jag att han själv skulle kunna uppskatta att få lite fokus och kontroll över sitt egna liv.

    /Fia med ADHD
    Det skulle kunna vara det.

    Tänkvärt det du skrev om det dåliga samvetet och självförtroendet! Ska ta med mig det när han beter sig som han gör.
    Vi har faktiskt det mesta undanplockat, lämnar inte saker på bordet eller så där, det är väl mest bara de där sakerna som man inte KAN ta bort hela tiden som ligger framme. Förutom om han klättrar då, för det kan han och det gör han. D¨å har han möjlighet att nå mycket längre, fast ofta hinner jag se det och förhindra detta.

    Vi bor på landet så han har möjlighet att i princip gå ut och in som han vill, han förstår att man inte får gå på vägen (jag lämnar honom självklart inte ensam utan uppsyn, men du förstår, han har större möjligheter än stadsbarn har som endast kan vistas i en lägenhet ). Dessutom bor hans systerson väldigt nära, så när han känns rastlös brukar vi gå dit så de kan leka.

    Han får självklart beröm när han är duktig, tar på sin kalsongerna själv, skorna själv , när han byggt ett "hus" , hittar på nya saker osv.


  • Anonym (Kilimanjaro)

    Eftersom det gått ett tag och det inte skett någon förändring sedan JULI då jag startade tråden så tänkte jag se om det finns någon annan förälder i samma situation?

    Han har alltså inte blivit "bättre" och nästan varje dag har något blivit förstört.
    Detta trots timtals långa promenader, dagis och andra aktiviteter.
    Det finns helt enkelt inget stopp på energin och jag känner mig helt maktlös. Idag kom jag hem till ett sönderrivet födelsedagskort som jag hade tillverkat till min mamma som fyller jämt imorgon.

  • Anonym (Kilimanjaro)

    Har testat detta redan. Han vet ju liksom att han inte får och nä, konsekvenstänkandet finns inte riktigt där. Jag skulle kunna säga att vi provat allt för att få ordning på detta men inget hjälper.

    Det enda vi kan göra för att avvärja förstörelse är att ständigt, ständigt hålla kolla och springa efter precis överallt. Det går inte ens att diska utan att något har blivit bortfört till hans rum och sedan demolerat. Så för att förhindra att saker förstörs så måste vi helt enkelt ägna all hans vakna tid på att skugga honom och ingenting annat.

  • Anonym (Kilimanjaro)
    helene 355 skrev 2015-03-23 21:11:48 följande:
    testat att han får laga allt han tar sönder? river han sönder papper får han sitta och tejpa ihop tills de är rätt, kortt får han göra om, allt han kastar ut får han gå och hämta och lägga tillbaka. gör ni varje sak varje gång kanske han blir less.
    Det blir lite som en belöning egentligen och han kan lätt ta det som att "om jag förstör det här så får jag limma och klippa med saxen " .
Svar på tråden Min fyraåring tar allt och förstör allt