• Nidingbane

    Låt säga att SD blir Sveriges tredje största parti. Kan det då vara rätt att politiskt isolera SD?

    Låt säga att SD blir Sveriges tredje största parti. Kan det då vara rätt att politiskt isolera SD på grund av att de beskylls för att ha rasistiska och främlingsfientliga åsikter. Vem ska ha rätt? Hjärntvättade politiker, socionomer och liknande eller de som röstar på SD om nu låt säga en stor del av Sveriges befolkning ändå röstar och tycker att det inte är frågan om vare sig rasistiska och främlingsfientliga åsikter att vilja begränsa invandringen. Vem fan är det då som ska ha rätt. De som suttit och på olika sätt blivit hjärntvättade om vad som idag ska vara rätt eller fel angående invandringen. Eller alla de som lever i och ser vad som blir av det självutnämnda förståsigpåare som politiker mm beslutar om. Nej deras låssasvärld och fantasivärld är det egentliga hotet idag och inte den som vågar säga att vi måste ta hand om dem som tar hit först på bästa sätt innan vi kan ta hit fler mm. Ja vi kan ta hit hela världens flyktingar, men först måste vi t ex ge dem som redan är här ett liv som alla vi andra så kallade Svenskar har och vill ha även i fortsättningen. Jag tänker då främst på vård omsorg skola mm.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Låt säga att SD blir Sveriges tredje största parti. Kan det då vara rätt att politiskt isolera SD?
  • FDFMGA
    Aqt skrev 2014-08-26 07:09:43 följande:
    ?? Är det solidariskt med över 150 utanförskapsområden, där segregationen skapat misärliknande förhållanden med dåliga skolresultat, hög arbetslöshet o s.v.

    Bostadsbristen gör att det skapats en miljardindustri för asylboenden.

    I Husby som är ett exempel på utanförskapsområde är 85% av invånarna av utomeuropeisk härkomst och 50 % av eleverna går ut skolan utan godkänt i kärnämnena.

    Och problemen växer år efter år och har inte kunnat subventionerats bort på 30 år.Så hur ska man lyckas nu om flyktingmottagandet dubbleras åren framöver?
    Trots de "misärliknande förhållandena" så erbjuder nog Husby en oändligt mer människovänlig tillvaro än exempelvis delar av Aleppo i Syrien.

    Och ska man vara helt krass och verklighetsanpassad är det tyvärr så oerhört mycket lättare att förändra utvecklingen i delar av Sverige än i Syrien och Irak.
    "Alla måste liksom böja sina huvuden inför Åkessons briljans" Sverigedemokrat om Åkesson.
  • Biffus
    Aqt skrev 2014-08-26 07:09:43 följande:
    ?? Är det solidariskt med över 150 utanförskapsområden, där segregationen skapat misärliknande förhållanden med dåliga skolresultat, hög arbetslöshet o s.v.

    Bostadsbristen gör att det skapats en miljardindustri för asylboenden.

    I Husby som är ett exempel på utanförskapsområde är 85% av invånarna av utomeuropeisk härkomst och 50 % av eleverna går ut skolan utan godkänt i kärnämnena.

    Och problemen växer år efter år och har inte kunnat subventionerats bort på 30 år.Så hur ska man lyckas nu om flyktingmottagandet dubbleras åren framöver?
    Det är solidariskt att de slapp dö. Dock är Sveriges integrationspolitik inte särkilt bra. Kanske beror det på att ett parti inte verkar vilja integrera dem? 
  • Biffus
    FDFMGA skrev 2014-08-26 07:30:58 följande:
    Trots de "misärliknande förhållandena" så erbjuder nog Husby en oändligt mer människovänlig tillvaro än exempelvis delar av Aleppo i Syrien.

    Och ska man vara helt krass och verklighetsanpassad är det tyvärr så oerhört mycket lättare att förändra utvecklingen i delar av Sverige än i Syrien och Irak.
    Bra uttryckt!
  • Nidingbane

    Hur ska man kunna tro på det som så många så vitt och brett pratar om här när solidariteten här på hemmaplan är så urusel mot fattiga sjuka och nödställda. Det räcker t ex med att man bara skiljer sig litegrann för att man ska bli stämplad för både det ena eller det andra. Nej vad Svensken i gemeneman i själva verket håller på med i debatten om solidaritet hit och dit är egentligen inget annat än att hon på så sätt försöka döda sitt redan mycket dåliga samvete. För när de väl är här så kommer de snart att se och märka Svenskens till många sätt sanna lynne. Och det med ett sätt som då jag inte tycker har så mycket med vad solidaritet egentligen är och står för. Ja jag tror till och med att det procentuellt skulle vara betydligt fler sverigedemokrater som t ex skulle ha rest sig upp och gett sin plats till förfogande åt en behövande flykting kvinna i bussen än vad både många socialdemokrater och moderater idag i själva verket skulle ha gjort. Och det vet många och det är bland annat just därför som Sverigedemokrater får sådant stöd idag.

  • Ingram
    Nidingbane skrev 2014-08-26 22:57:06 följande:

    Hur ska man kunna tro på det som så många så vitt och brett pratar om här när solidariteten här på hemmaplan är så urusel mot fattiga sjuka och nödställda. Det räcker t ex med att man bara skiljer sig litegrann för att man ska bli stämplad för både det ena eller det andra. Nej vad Svensken i gemeneman i själva verket håller på med i debatten om solidaritet hit och dit är egentligen inget annat än att hon på så sätt försöka döda sitt redan mycket dåliga samvete. För när de väl är här så kommer de snart att se och märka Svenskens till många sätt sanna lynne. Och det med ett sätt som då jag inte tycker har så mycket med vad solidaritet egentligen är och står för. Ja jag tror till och med att det procentuellt skulle vara betydligt fler sverigedemokrater som t ex skulle ha rest sig upp och gett sin plats till förfogande åt en behövande flykting kvinna i bussen än vad både många socialdemokrater och moderater idag i själva verket skulle ha gjort. Och det vet många och det är bland annat just därför som Sverigedemokrater får sådant stöd idag.


    Vilka är det som är urusla mot fattiga, sjuka och nödställda?
    Vad får du det där ifrån? ja menar det där med att sverigedemokraterna reser sig på bussen oftare än en socialdemokrat eller moderat. Det låter som något du bara tar ur luften och som inte alls har någon verklighetsförankring.
  • Aqt
    Biffus skrev 2014-08-26 18:58:22 följande:

    Det är solidariskt att de slapp dö. Dock är Sveriges integrationspolitik inte särkilt bra. Kanske beror det på att ett parti inte verkar vilja integrera dem? 


    Vi ska hjälpa kvotflyktingar, ge bistånd och utöka hjälp till UNHCR. Det behövs verkligen och är med i SD:s budget. Det är humanare och hjälper sammanlagt fler flyktingar så att färre lider och dör. Mycket bättre än att bygga ut segregationen och belasta välfärden här.

    Du har en fin tanke och är alla gånger en fin människa, men man måste göra en avvägning här politiskt så att vi kan bygga ut vår välfärd, minska segregationen och samtidigt hjälpa flyktingar. Men det går inte om vi nu fortsätter på samma spår och ger migrstionsverket 48 miljarder som de begär och har frikostig anhöriginvandring.

    Det börjar andra politiker också att inse, men de har problem att säga det så att väljarna kan göra ett val. Det är ett problem med ärligheten.

    Men jag respekterar dem som vill prioritera invandring framför välfärdssatsningar och integration av de som redan kommit hit, men jag tycker man ska prioritera välfärden och integrationen.

    Du verkar inte hålla med, varför i så fall?
  • Nidingbane
    Ingram skrev 2014-08-26 23:13:51 följande:
    Vilka är det som är urusla mot fattiga, sjuka och nödställda?
    Vad får du det där ifrån? ja menar det där med att sverigedemokraterna reser sig på bussen oftare än en socialdemokrat eller moderat. Det låter som något du bara tar ur luften och som inte alls har någon verklighetsförankring.

    Jag tycker att solidaritet är ett åtagande man måste leva och visa hela tiden och inte bara vara någonting likt kollekten i kyrkan, dvs. någonting man bara ger och visar när känslorna blir för starka.

  • Nidingbane
    Ingram skrev 2014-08-26 23:13:51 följande:
    Vilka är det som är urusla mot fattiga, sjuka och nödställda?
    Vad får du det där ifrån? ja menar det där med att sverigedemokraterna reser sig på bussen oftare än en socialdemokrat eller moderat. Det låter som något du bara tar ur luften och som inte alls har någon verklighetsförankring.

    Observera att jag skrev procentuellt med fetstil dvs. skämtsamt relaterar till hur många sverigedemokraterna förhoppningsvis är i förhållande till moderater och socialdemokrater ännu. Så angående det här med verklighetsförankring så får vi väll ändå hoppas att moderater och socialdemokrater är betydligt fler än så länge.


    Jag tror därmed du slår ned på fel sak när du nu kommenterar mitt inlägg. För övrigt så jobbar jag inom en verksamhet i omsorgen inom psykiatrin och talar därmed nästan dagligen med folk som har upplevt olika trauman.


    För vem är det som säger det att den som mängdmässigt i folks ögon upplevt likdanande, behöver lida mer än den som t ex bara råkar lida för att hon eller han råkat ut för en depression för att t ex katten har gått bort. En farlig fördom tycker jag i dessa tider.


     


     


     

  • ALEML

    Vet inte hur jag ska rösta, det skulle kunna vara rätt om det nu hade varit så att SD var ett rasistiskt och hemskt parti, själv kan jag inte förstå varför SD ens anses som kontroversiella så därför tycker jag inte dom borde isoleras.

  • Flash Gordon
    Klotjohan skrev 2014-08-25 22:04:40 följande:
    Det är ett tydligt exempel på att det är rätt att stänga ute SD för så behandlas alla partier som inte ingår i någon valallians.
    2 mandat i kommunfullmäktige är i regel för litet för att de ska få plats i nämnder av "egen kraft" om platserna skulle fördelas proportionellt. Nu har kommunerna generellt inte proportionell fördelning utan partierna formar allianser eller valteknisk samverkan för att fördela platserna. 

    De minsta nämnderna i en kommun har ofta 7 platser = 4 till majoritetssidan att fördela och 3 till oppositionen. I kommuner där alliansen styr med MP eller med något lokalt parti som stöd så kan de alltså inte ens fördela så att alla partier i en fempartikoalition får en plats var i en 7-mannanämnd när de har 4 att dela på. 
    Han pratar om en situation där SD har närmare 15% och kanske är näst största parti.

    Folkpartisten i artikeln talar om att stänga dem ute då vore att skapa ett "demokratiskt underskott".
  • Flash Gordon
    Biffus skrev 2014-08-26 06:38:58 följande:
    Du är extremt naiv om du tror att SD kan hjälpa 50 000 000 flyktingar. 
    Det handlade om huruvida "solidaritet" är ett argument. Inte om SD klarar av att föda 50 miljoner mäniskor, eller inte.
  • Flash Gordon
    Biffus skrev 2014-08-26 18:58:22 följande:
    Det är solidariskt att de slapp dö. Dock är Sveriges integrationspolitik inte särkilt bra. Kanske beror det på att ett parti inte verkar vilja integrera dem? 
    Är det bara "slippa dö" det handlar om så räcker det ju med att de lämnar det direkta konfliktområdet.

    För den sakens skull, i fallet Syrien, räcker Turkiet till lika bra som Sverige.
  • Nidingbane

    Var lugna! Sverige kommer trots Sverigedemokraterna framgångar med all säkerhet att ta emot fler flyktingar än någonsin nästa mandatperiod. Och det trots att nu eventuellt Sverigedemokraterna får en vågmästarroll. Allt sedan det att nu flyktingsituationen är så allvarlig som den nu är.


     


    Kanske kommer vi rent av bli ställda inför ett nytt problem. För vad gör vi i en situation där vi tvingas välja vilka som får komma hit och inte. Vad gör vi t ex om oroligheterna i Ukraina sprider sig? Hur kommer vi att reagerar om nu t ex öst européer ställs mot folk ifrån östern?


     


    Mot den frågeställningen så kan jag därmed inte låta bli att tänka tillbaka på när ?Finlands sak blev vår? under andra världskriget. Skulle vi känna samma sak idag om kriget på nytt hemsökte Europa? Hur skulle våra kära politiker och vi själva då reagera?  

Svar på tråden Låt säga att SD blir Sveriges tredje största parti. Kan det då vara rätt att politiskt isolera SD?