• lallaa

    Aisha var inte 6-9 år när profeten mohammed (SAW) gifte dig med henne.

    VARNING: lång text.

    Hur gammal var Aisha när profeten (SAW) gifte sig med henne?

    Som det har framgått av andra artiklar som rör de krig som Profeten fick utstå ,utstod han bland annat falska anklagelser som idoldyrkarna spred för att förstöra Profetens anseende. Borde inte de då ha använt detta giftermål och vigsel under Mecka perioden för sitt ändamål, på samma sätt som människor idag försöker använda? Givetvis om denna händelse hade ägt rum skulle de ha försökt klandra honom för det, vilket inte har varit fallet. Hur kan en sådan händelse inte förorsaka en masskritik eller ens kritik av någon på den tiden? Borde inte folk prata åtminstone om detta märkvärdiga äktenskap av Profeten som hade den enastående karaktären och anseendet bland folk? Dessa är bland många andra frågor som försvårar för den kända teorin om Aishas ålder.
    Faktum är att utöver det som skrivits ovan möter påstående flera andra oövervinnliga problem.

    De väsentliga problemen, som det skall framgå nedan, är:1)hadithens opålitliga länk 2) berättelsens innehåll. 3)Andra berättelser som tillbakavisar den kända historian.

    Aisha var sex/nio år, men enligt vem?
    När hela världen idag, efter 1400 år, talar om profeten som gifte sig med ett nio årigt barn, borde också alla tala om detta äktenskap när profeten levde och efter att han dött. Men talade verkligen alla om detta äktenskap? Det var inte någon majoritet som talade om det. Inte heller någon minoritet och inte heller någon mindre grupp eller ens ett fåtal. Varje läsare undrar därför vem är det som står som källa för denna berättelse? Överraskande nog berättar ingen av profetens samtida att han gifte sig med henne när hon var sex eller nio år gammal. Inga av de tiotusentals muslimer och icke muslimer berättar detta, undantaget en person. Följande är berättelserna om åldern vid äktenskapet:
    Hashim återberättar att han hörde sin far Urwah berätta att Aisha berättar: ?profeten vigde sig med mig när jag var sex år och gifte sig med mig när jag var nio år? [1]
    I Sunan EbnMajeh hadith nr 1990 Abdullah berättar att han har hört sin far Urwah berätta samma berättelse men undantaget att hennes ålder inte anges i Abdullahs berättelse.
    Alzuhri berättar att han hörde från Urwah: ?profeten gifte sig med henne när hon var sju år och hade bröllop när hon hade blivit nio medan hon hade sina leksaker med sig och hon var 18 när han dog?[2]

    Bukhari: Hashim återberättar att han hörde sin far Urwah berätta att Aisha berättar:
    Profeten gifte sig med mig när jag var sex år[i Mecka], sedan immigrerade vi till Medina. En dag när jag gungade med några kompisar kom min mamma och ropade på mig jag gick till henne och förstod inte vad hon ville. Hon tog tag i min hand och drog mig hem. När vi kom in satt flera kvinnor och gratulerade, hon lämnade mig till dem och de förskönade mig. Sedan lämnade hon mig till profeten, medan jag var nio år gammal? [3]

    Bukhari och Muslem är två viktigaste ahl sunnah( sunitiska skolan) källor när det gäller profetens "hadith"

    Som läsaren säkert lägger märke, är den enda personen som berättar denna händelse ingen annan än Aisha själv. Hur kan detta vara möjligt att hon och bara hon berättar denna märkvärdiga händelse som människor har lyft för att kunna attackera islam och beskriva Profeten med de mest avskyvärda beskrivningarna? Ville folk inte prata om det, eller förbjöds dem att prata om det?
    Faktum är att ummayad tyrannerna betalade för fabricering av hadither som klandrade profeten. Därmed när de lyckades få någon att lägga ord i munnen på Aisha och med detta klandra profeten, hade de inget större behov att hämta en annan som påstådd vittne. Om händelsen däremot hade inträffat skulle det säkerligen finnas några bland de tiotusentals muslimerna som återberättade denna händelse.
    Vilka fick höra denna händelse från Aisha? Även där finns det problem. Enligt den sunitiska skolans nio mest pålitliga hadith böcker, undantaget Sunen Alnisaei, finns det bara en person som har hört Aisha berätta denna händelse. Han är den enda undantaget som hört henne uttala denna hadith. De andra hadith böckerna som anger andra vittnen(2-3) har en svagare eller opålitliga återberättare därav brukar de inte nämnas.
    Den man som har hört henne och varit grunden för hela historian är Urwah. När läsaren upptäcker att denna Urwah är Aishas systerson, blir frågan varför skall hon berätta detta för just denna släkting? Inte minst med tanke på att Urwah föddes tidigt under den tredje kalifens kalifat, dvs. ca 25 år efter detta äktenskap. [4] Hadith skribenterna har inte kunnat hitta någon berätta denna händelse under alla dessa år före och efter Urwah.
    Urwah får höra denna ?hemlighet? från sin moster. Vem avslöjar han denna märkliga nyhet för? Trots att Urwah var en som tros vara en stor hadith återberättare, har ingen hört honom uttala denna hadith undantaget hans söner Hashim och Abdullah och någon vid namnet Alzuhri. Som det framgick ovan anger den ena sonen att hon vigdes när hon var sex, och nio år vid bröllopsceremonin, medan Abdullah säger ingenting om åldern. Har den ena sonen, Abdullah, undanhållit den väsentliga informationen eller har den andra brodern Hashim lagt till den påstådda åldern? Varför är Alzuhris version lik Hashim men inte Abdullah? Innebär det att Abudllah har återberättat fel?
    Är det möjligt att Urwah den enda påstådda vittnet har lagt ord i munnen på Aisha? Varför inte? Ju mer märkvärdig en händelse är desto mer belägg behöver den intellektuelle för att tro. Då det är bara Urwah som berättar detta finns det stor indikation på att hans berättelse skulle vara ett påhitt. Men möjligheten att hans son Hashim eller Alzhuri skulle ha lagt detta i munnen på Urwah är också trolig, inte minst när de lagt till information som det tredje vittnet, Abdullahs version saknar. Det bör heller inte försummas att Alzuhri säger att hon var sju medan Hashim säger att hon var sex år gammal, är det Urwah som har sagt fel, eller är det de som hört fel? Utöver det att Alzuhri avviker från Hisham i åldern, beskriver han något som ingen annan har beskrivit. Nämligen att Aisha tog med sig sina leksaker. Har verkligen Aisha berättat det till bara Urwah och sedan Urwah bara till honom?
    Faktum är att både denna Alzuhri och Urwah avskydde imam Ali (AS) som Profeten älskade och deklarerade att den som inte älskar Ali är hycklare.
    Hur kan en muslim lita på sådana människor? Länken mellan hadith-skribenten och Urwah som skall ha hört Aisha innehåller fler andra problem. Men det som sagts ovan är tillräckligt för att visa hadithens svaghet. Inte minst för att mycket pekar på att denna Alzuhri och Urwah är två hycklare. Även Hashim anklagas av många sunniter för bedrägeri och missbruk av sin far och farfars anseende bland sunniter.
    Givetvis gynnar denna berättelse despoterna som tyranniserat folk inte minst profetens avkomma för att själva inta profetens positions som samhällets vägledare och överhuvud. Denna berättelse är en av många andra berättelser som försöker klandra profeten. En berättelse som försöker förgöra imam Alis meriter, vilken är känd bland alla muslimer för att vara den första mannen som blev muslim. Alzuhri säger istället: vi känner inte någon man som blev muslim före Zayd ben Haretheh. Vad skall betraktaren förvänta sig av en person som förnekar något sådant givet bland muslimerna? Är inte det givet att han kommer med sådana berättelser för att vinna Umayyad dynastins nöje?[6]
    Bukharis version grundas också på Hashims berättelse, dock med mer detaljer. Innehållet i hans version avslöjar tydligare anledningen bakom sådana berättelser. I hans version beskrivs Aisha som ett barn vilket hon var enligt berättelsen. Men problemet ligger i följande punkter:

    Aisha kallas av sin mamma, går med henne, förskönas och tas sedan av sin mamma för att lämnas till profeten, men hon förstår inte vad det är som på gång. Detta visar att det som en del muslimer menar, att flickorna mognade snabbare, inte kan vara särskilt trovärdigt, eftersom de som har fabricerat denna berättelse visar att ett barn även då inte förstod vad äktenskap betydde.
    Problemet ligger inte där, utan katastrofen i denna berättelse som gör den till en omöjlig berättelse, är att den avser anklaga Profeten (frid vare med honom) att viga sig med någon som inte ens fattar vad giftermål är för något? Hur kan profeten acceptera att hon skall komma till hans hem utan att hon ens har förstått att hon har blivit hans fru? Ingår inte intentionen i vigselceremonin? Att paret skall vid ceremonin mena det de säger, är ett villkor. Hur kan Profeten försumma detta? Hur kan hennes mamma och pappa ha negligerat detta?

    Visserligen är det märkligt att hon hade varit vigt i tre år utan att veta det och inträdde Profetens hus utan att förstå något, när hon lämnades av sin mamma till Profeten? Varför lämnar inte hennes far henne till profeten? Beskrivs inte hon som ett objekt som inte fattar något och lämnas av det ena subjektet till det andra subjektet? Vart tog Aishas far vägen?

    Varför skall profeten behöva viga sig med ett sexårigt barn i Mecka och vänta i tre år för att gifta sig med henne? Var han rädd att hon skulle gifta sig med någon annan och ville därför garantera att just detta barn skall bli hans kommande fru? När han vigde sig med henne vid sex års ålder varför gifte han sig med henne när hon var nio år? Kunde inte profeten gifta sig med henne om några år när hon mognar lite mer och vet vad äktenskap betyder? Visserligen går det inte att hitta en vettig rationell förklaring till dessa och många andra frågor, vilka visar ytterligare belägg att berättelsen är opålitlig.

    Vi ska titta lite djupare på det:

    Bukhari nämner en hadith där Aisha beskriver att hon var en ung lekfull jariyah(ung dam) när Koranen kapitlet Månen uppenbarades.[7] Detta kapitel uppenbarades som det 37:e kapitlet innan Taha nr 45. Det är allmänkänt att Omar Ben Alhkattab konverterade i samband efter det 45:e kapitlets uppenbarelse. Han skall enligt flera berättelser ha varit den fyrtionde mannen som konverterade. Det finns dock flera berättelser om när denna konvertering skulle ha ägt rum, alternativen som finns är alltifrån år 8,7 eller 5 f.h.[8] Den rådande uppfattningen är att han konverterade 8 år f.h. och suran som Aisha berättar har uppenbarats som 37. När har då denna sura uppenbarats? Tyvärr finns det inga enkla fakta att hitta för att besvara denna fråga. Men tydligen något år innan år 8 f.h. eftersom då hade sura 45 uppenbarats och det har funnits mellanrum mellan de 114 kapitlen som uppenbarades under 23-årsperiod.
    Om vi förbiser detta och antar att kapitel 37 uppenbarades år 8 f.h. hur gammal måste Aisha ha varit då hon vittnade uppenbarelsen av denna vers? Hon kallar sig för en jariyah vilket betyder ung dam då och nu. Hur gammal måste hon ha varit för att kunna se sig själv som en lekande ung dam? Hur gammal måste hon ha varit för att förstå att Profeten får en uppenbarelse av Gud och vad verserna lyder? Den minsta tänkbara åldern är 5-6 år. Detta innebär att hon vid år 1 e.h.[9] måste ha varit åtminstone 14 år gammal. Detta motsäger naturligtvis berättelsen som rapporterar att hon var en nioårig flicka.

    Faktum är att hon inte var 14 år utan äldre. Men den ovan beräkningen grundar sig på antaganden som försöker visa att hennes minimala ålder vid giftermålet måste ha varit 14 år. Det finns dock flera berättelser som visar att hon har varit äldre vid giftermålet.

    Ebn Eshaq berättar att Aisha var den 19:e personen som konverterade till islam.[10] Detta bekräftas av en annan berättelse från Asmaa, Aishas syster som berättar att när deras far kom hem och meddelade att han hade konverterat till islam, konverterade både hon och Aisha.[11] Samt flera källor där Asmaa berättar att hon var den 18:e personen innan sin syster Aisha.[12]
    Ingen tvekan att om deras far var bland dem första männen som konverterade till islam, och de gick efter sin far i detta, att deras numrering blir som de 18-19:e muslimerna. Det måste ha varit senast år 10 f.h. dvs. tre år efter första uppenbarelsen, om inte tidigare.
    Hur gammal var då Aisha när hon konverterade? Återigen om vi antar den minsta tänkbara åldern vid konverteringen, borde hon inte vara yngre 5-6 år. Vid detta fall måste hon ha varit minst 15 år vid emigrationen och 16 när hon gifte sig, då profeten gifte sig med henne år 1 eller 2 e.h.

    Asmaa föddes 17 år innan uppenbarelsen, dvs. år 27 före emigreringen till Medina.[13]Hon var 10 år äldre än sin syster Aisha.[14] När Asmaa är 27 år vid emigreringen måste hennes syster Aisha vara exakt 17 år gammal. Dessa berättelser bekräftas och bekräftar av analysen som gjort ovan, där hon måste ha varit minst 14, 15 eller 16 år enligt flera berättelser. Hon var därmed 18 eller 19 år vid giftermålet i Medina, då olika berättelser anger att äktenskapet ägde rum år 1 eller 2 e.h.

    Många om inte alla historiker berättar att Abubakr var 21 år när han fick sin dotter Asmaa, [15] och därmed 31 år när han fick Aisha. Enligt alla historiker var han också två år yngre än profeten. När hon föddes var profeten 33 år gammal. Profeten gifte sig med Aisha när han var 53-4 år gammal, och då måste hon ha varit tjugo år gammal.

    Läsaren bör lägga märke att dessa berättelser som visar att Aisha måste ha varit 17-20 år gammal berättas inte av endast en person utan av flera från Profetens följeslagare. Dessa berättelser har därmed en högre pålitlighets grad. Flera av dessa berättelser återberättas av Bukhari och därmed mer trovärdig även enligt Bukhari, då länken omfattar mer pålitliga personer än länken som vars berättare är kända för sitt hat mot imam Ali.

    Vi lämnar intellektet och visdomen att reflektera över detta. Fred vare med er.

    [1]Sahih muslim hadith 2548
    [2]Sahih Muslim 2579 eller 1422
    [3]SahihBukhari, hadith nr 3681
    [4]Ibn Hajar al-Asqalani, Taqrib al-Tahdhib
    [5] Ebn Hajar i Tahthib Altahthib (en bok om hadith berättarna)beskriver honom som en arbetare för umayaderna. Se vol 4. Nr 386, där berättar Ebn hajar berättar om Alaamash
    [6] Alestyab av Alhafedh ben Alber i sin skidlring av Zayd Ben Harethe.
    [7] Albukari hadith nr 4595 eller engelska versionen Vol.6 bok 60 hadith nr 399
    [8] Förkorttning av Före Hijra, dvs. före Profetens flytt från Mecka till Medina
    [9] Dvs. efter hijra
    [10]Alsahih Vol. 4 s.85-120 åberopar: Siret Ebn Hisham vol.s271 Allughat vol.2 329, 351.
    [11]KanzulFawaed av aljaraki s. 123
    [12]Omdat Alqaari Vol.2 s.93 Alekmal av Alkhatib Altabrizi s.148 och Osd Alghabe vol.5 s.392 Al-Esabah V.8 s.12-13, Tahdhit alkamal Vol. 35 s.124. Emtaa Alasmae Vol. 6 s.203 Tahthib Altahthib Vol.12 s.348
    [13] Tarikh Medinet Demeshq V.69 s.9 Almoejam Alkabir av Altabarni Vol 24 s.77
    [14] Alsahih Vol. 4 s.85-120 åberopar tiotals källor
    [15] Alsahih Vol. 4 s.85-120

  • Svar på tråden Aisha var inte 6-9 år när profeten mohammed (SAW) gifte dig med henne.
  • Rikard
    puss skrev 2014-08-22 19:06:47 följande:

    och alla män som våldtar barn UTAN att ha mohammad som ursäkt? vad säger du om dem?
    Skillnaden på barnvåldtäkter i länder där det är förbjudet och de muslimska länder där det är lagligt är stor.

    I grunden finns i båda fallen ett övergrepp mot ett barn, som är lika allvarligt oavsett om det är lagligt eller olagligt. Gärningen är i båda fallen vidrig och lidandet för offret stort.

    Men i de länder där barnvåldtäkt är olagligt försöker samhället hitta förrövaren, denna straffas (eller tvångsvårdas), handlingen fördöms av samhället och barnet får hjälp. (Sedan kan man diskutera hur väl detta fungerar men detta är västs inställning till övergrepp mot barn.)

    I de muslimska länder, som tillåter våldtäkt på barn med hänvisning till Muhammeds pedofili (vilket dessa länder de facto gör oavsett om Muhammed verkligen gifte sig med ett barn eller inte), godkänner samhället det pedofila förhållandet och gör det lagligt genom barnäktenskap. Gärningsmannen som begår övergreppen mot barnet riskerar inget, utan hans våldtäkt betraktas som en laglig handling och som stöd för detta hänvisas till profetens liv.

    De muslimska samhällena, som tillämpar barnäktenskap, godkänner våldtäkterna och gärningsmannen skyddas av lagen.
    Om man inte ser skillnaden i detta är det verkligen illa ställt med förståndet.
  • lallaa
    oOHalalOo skrev 2014-08-23 10:31:20 följande:
    Ja ungefär. Samtidigt var det ett sätt att stärka förbandet mellan Abu Bakr och profeten (fvmh) eftersom de var 'bröder'.

    Sen när det gäller Aisha (mAvnmh) vill jag inflika några ord om henne som sällan får komma till tals i den här typen av diskussioner:

    ''--Tilläggas kan att Aisha (må Allah vara nöjd med henne) var synnerligen intelligent och hade ett ypperligt minne. Hon hade en djupgående kunskap i Koranen och Sunnah. Hon har återberättat över 2.000 ahadith (åtminstone 2.210). Abdul-Hamid Siddiqi skriver i en bok kallas ??Sahih muslim?? (engelsk översättning av ??Sahih Muslim??, volym 2, International Islamic Publishing House, Riyadh, Saudiarabien, sidan 715):

    ??Hon (Aisha) utvecklades till en andlig ledare och lärd, eftersom hon var anmärkningsvärt intelligent och klok. Hennes kvaliteér hjälpte att stödja profetens arbete och även Islams sak. Aisha, de troendes moder, var inte bara en förebild för fruar och mödrar, utan hon var också en kommentator till Koranen, en auktoritet på hadith och kunnig i islamisk lag. Hon har återberätta t minst 2.210 ahadith som ger muslimer en värdefull insikt i den siste profetens dagliga liv och uppförande, och har på det sättet bevarat profeten Muhammads (fred vare med honom) Sunnah.?? ...''

    http://www.islam-svarar.se/profeten-saw/180-profetens-enskap-med-aisha


     


    Låt oss se vad det står i en av böckerna som ahl sunnah följer.

    En gång när Profeten (S) gav ett tal, pekade han mot huset där Aisha bodde och sade sedan "där är problemet..där är problemet...där är problemet..från vart djävulens horn träder fram"

    (Sahih al-Bukhari, vol 2, Sid 128)

    "Aisha har rest till Basra...och vid Gud så är hon Profetens(S) fru i detta liv och i nästa, men Gud, den Högste, testar er för att se vem ni lyder, Honom eller henne"

    (Sahih al-Bukhari, vol 4, sid 161)
  • castillo

    Du vet att inomislam funkar det precis som i svenska lagar. Ett barn som blir föräldrarlöst tas hand o i första hand av närsgåeende. Om ingen finns får banet fosterföräldrsr alltså bor hos en annan familj, men är ej adopteradför de behåller sitt efternamn. Precis som i sverige. Skilnaden är att man adopterar inte ett barn för att man ill ha ett barn , man tar hand om ett barn för att barnet behöver en vuxen som vägleder dom genom livet.


    Halvtre skrev 2014-08-22 14:07:28 följande:

    Muhammad förbjöd det för att han ansåg att barnen skulle kunna söka upp sina biologiska föräldrar vid en eventuell framtid. Vid en adoption får barnet adoptivföräldrarnas namn vilket gör att det namn man fötts med försvinner. Det är ren allmänbildning och det är också anledningen till att många vackra muslimska barn inte får ett hem att bo i. Istället springer dom runt på gatorna och är hemlösa. Tacka muhammad för hans hjärtlöshet och om jag har fel så bevisa det då.


  • castillo

    Kan du gärna nämna länder som tillåter barnäktenskap. Att det är fullt lagligt enlig deras politiker att ett banr gifter sig, och från vilken ålder barnet får ha. Och gärna vilken ålder man anses myndig.


    Rikard skrev 2014-08-23 11:00:24 följande:

    Skillnaden på barnvåldtäkter i länder där det är förbjudet och de muslimska länder där det är lagligt är stor.

    I grunden finns i båda fallen ett övergrepp mot ett barn, som är lika allvarligt oavsett om det är lagligt eller olagligt. Gärningen är i båda fallen vidrig och lidandet för offret stort.

    Men i de länder där barnvåldtäkt är olagligt försöker samhället hitta förrövaren, denna straffas (eller tvångsvårdas), handlingen fördöms av samhället och barnet får hjälp. (Sedan kan man diskutera hur väl detta fungerar men detta är västs inställning till övergrepp mot barn.)

    I de muslimska länder, som tillåter våldtäkt på barn med hänvisning till Muhammeds pedofili (vilket dessa länder de facto gör oavsett om Muhammed verkligen gifte sig med ett barn eller inte), godkänner samhället det pedofila förhållandet och gör det lagligt genom barnäktenskap. Gärningsmannen som begår övergreppen mot barnet riskerar inget, utan hans våldtäkt betraktas som en laglig handling och som stöd för detta hänvisas till profetens liv.

    De muslimska samhällena, som tillämpar barnäktenskap, godkänner våldtäkterna och gärningsmannen skyddas av lagen.

    Om man inte ser skillnaden i detta är det verkligen illa ställt med förståndet.


  • castillo

    Om du inte vill veta av andras religioner, varför går du då in på forum med ämnet religion, och trådar ang islam.


    enånittitre skrev 2014-08-22 16:03:03 följande:

    Wikipedia är en lika pålitlig källa som Koranen, Bibeln eller någon annan saga för vuxna.

    Om det hände eller inte så hände det på 600-talet och jag ser ingen anledning till att döma folk för något som kan ha varit fullt lagligt på den tiden.

    Vill du tro på Koranen så gör det och du skall inte behöva försvara din tro heller.

    MEN.....håll den för dig själv och låt oss andra slippa höra talas om den!


  • goodasgold
    castillo skrev 2014-08-23 12:03:14 följande:

    Kan du gärna nämna länder som tillåter barnäktenskap. Att det är fullt lagligt enlig deras politiker att ett banr gifter sig, och från vilken ålder barnet får ha. Och gärna vilken ålder man anses myndig.


    Indien. Pakistan.
  • Rikard
    castillo skrev 2014-08-23 12:03:14 följande:

    Kan du gärna nämna länder som tillåter barnäktenskap. Att det är fullt lagligt enlig deras politiker att ett banr gifter sig, och från vilken ålder barnet får ha. Och gärna vilken ålder man anses myndig.


    Japp, jag kan nämna några länder där man tillåter barnäktenskap med hänvisning till Muhammeds äktenskapen med Aisha

    1) I Jemen var barnäktenskap tillåtet utan någon nedre åldersgräns, med hänvisning till Muhammeds pedofili, men när en åttaåring dog (2013) efter att hennes fyrtioårige make våldtagit henne höjdes röster för att höja äktenskapsålder. Många demonstrerade dock eftersom de ansåg att en miniålder för äktenskap stred mot islam. Det exakta läget idag känner jag inte till, men övergrepp mot barn var alltså lagligt så sent som 2013.

    2) Iran tillåter barnäktenskap med nioåriga flickor om föräldrarna ger tillstånd till övergreppet, men hänvisning till Muhammeds illdåd mot Aisha. Iran tillåter även män att gifta sig med sina adopterade döttrar när dessa fyllt 13.

    3) Saudi-Arabien har ingen åldersgräns. Muslimska auktoriteter har rättfärdigat övergrepp mot nioåringar, med hänvisning till Muhammed.

    4) I Irak förslog ministerrådet i februari 2014 en lag som skulle göra det lagligt för män att gifta sig med nioåriga flickor, med hänvisning till Muhammeds övergrepp mot Aisha.

    Myndighetsåldern känner jag inte till, men jag kan inte se hur myndighetsåldern kan påverka det faktum att vissa muslimska länder har legaliserat våldtäkt på barn, med hänvisning till Muhammed och Aisha. I många muslimska länder betraktas kvinnor för övrigt inte som personer med bestämmanderätt över sig själva över huvud taget. Med hänvisning till islam!
  • Rikard
    goodasgold skrev 2014-08-22 20:06:58 följande:
    Bra skrivet.
    Jag tror att det var så här det gick till.
    Urbota fånigt att försöka göra Muhammed till pedofil, vi liksom överför våra västerländska värderingar till ett stamsamhälle för 1500 år sen. Snacka om historielöshet.
    Problemet är inte att Muhammed var pedofil. Problemet är att muslimerna har fått för sig att Muhammed var felfri och att hans pedofili därför är helt ok. Detta leder i sin tur till att VÅLDTÄKT mot barn IDAG är fullt lagligt i vissa muslimska länder, eftersom den "felfria" profeten gjorde ägnade sig åt det.

    I detta sammanhang är det egentligen ointressant om Muhammed verkligen våldtog Aisha eller inte. (Eller "fullbordade äktenskapet" som den groteska skönskrivningen av övergreppet brukar vara).  Barn VÅLDTAS IDAG med hänvisning till Aisha och Muhammed. Detta är problemet!
  • castillo

    Fast indien är inte ett muslimskt land. Majoriteten är juh hinduer, deras stora problematik är juh de olika kasten so. Kommer från deras grund religion hinduismen, staten försöker juh göra allt möjligt där för att kastsystemet ska försvinna, men har hitils inte lyckats.

    Vist det finns muslimer i indien, men det är inte majoritet och det är inte styrt av koranen. Jag vet inte om deras lagar så om de tillåter barnäktenskap, pakistan är juh ochså nära indien och iran, alltså inte arabiska länder. Islam kommer juh från de arabiska länderna. I länderna du pratar om talar dom annat språk och är långt ifrån arabisk kultur där islam härstamar från.


    goodasgold skrev 2014-08-23 13:53:04 följande:

    Indien. Pakistan.


  • Muslimsktjej
    Rikard skrev 2014-08-23 15:11:41 följande:
    Japp, jag kan nämna några länder där man tillåter barnäktenskap med hänvisning till Muhammeds äktenskapen med Aisha

    1) I Jemen var barnäktenskap tillåtet utan någon nedre åldersgräns, med hänvisning till Muhammeds pedofili, men när en åttaåring dog (2013) efter att hennes fyrtioårige make våldtagit henne höjdes röster för att höja äktenskapsålder. Många demonstrerade dock eftersom de ansåg att en miniålder för äktenskap stred mot islam. Det exakta läget idag känner jag inte till, men övergrepp mot barn var alltså lagligt så sent som 2013.

    2) Iran tillåter barnäktenskap med nioåriga flickor om föräldrarna ger tillstånd till övergreppet, men hänvisning till Muhammeds illdåd mot Aisha. Iran tillåter även män att gifta sig med sina adopterade döttrar när dessa fyllt 13.

    3) Saudi-Arabien har ingen åldersgräns. Muslimska auktoriteter har rättfärdigat övergrepp mot nioåringar, med hänvisning till Muhammed.

    4) I Irak förslog ministerrådet i februari 2014 en lag som skulle göra det lagligt för män att gifta sig med nioåriga flickor, med hänvisning till Muhammeds övergrepp mot Aisha.

    Myndighetsåldern känner jag inte till, men jag kan inte se hur myndighetsåldern kan påverka det faktum att vissa muslimska länder har legaliserat våldtäkt på barn, med hänvisning till Muhammed och Aisha. I många muslimska länder betraktas kvinnor för övrigt inte som personer med bestämmanderätt över sig själva över huvud taget. Med hänvisning till islam!
    Varken Iran eller Irak (syftar på själva länderna, finns självklart människor i som tror på det) tror på att Aisha var 9 när hon gifte sig med profeten Muhammed (S). Är du säker på att detta just beror på profeten?
Svar på tråden Aisha var inte 6-9 år när profeten mohammed (SAW) gifte dig med henne.