• Bellss

    Avliva friska katter.

    Nu är det tredje gången jag är med om en bekant (inte sammansatte gång) avlivar sin katt för att den kissar inne!
    Jag blir så jävla förbannad! Tycker ni det är okej?!

  • Svar på tråden Avliva friska katter.
  • radwanska
    KiaL skrev 2014-11-13 00:17:48 följande:
    Men snälla du..att släppa ut en katt i skogen är ju ännu värre än att låta dem somna in.

    En katt är ett husdjur som är van att bli omhändertagen av sin husse eller matte.
    Släpper du ut dem så är ju risken väldigt stor att den fryser eller svälter ihjäl.
    Det är ett vidrigt alternativ och djurplågeri av högsta grad.

    Antar att du är för att släppa ut uppfödda minkar också?
    Och nej jag är absolut inte för uppfödning av djur för pälsens skull. 
    Jo men vi behöver ju inte föreställa oss en jätteskog i iskall vargavinter. Det kan väl vara den halvstora stogen full av gnagare och bäckar, angränsande till det lilla samhället med många potentiella nya hussar/mattar.

    Men egentligen argumenterar jag inte "för" att släppa ut i skog, det blev ett sidospår... Jag argumenterar "mot" avlivning utan vettigt skäl..

    Alla levande ting vill kämpa för sin överlevnad, åtminstone få chansen. Att bli sövd till döds utan vettigt skäl tycker jag är ett sådant fult övergrepp mot katten, mot naturen, mot allt. Sedan berättigar vi det med orelevanta argument som "den känner ingen smärta"

    Någon tidigare i tråden ansåg att vi har denna rätt eftersom katter räknas som ägodelar.
  • KiaL
    radwanska skrev 2014-11-13 00:44:06 följande:
    Jo men vi behöver ju inte föreställa oss en jätteskog i iskall vargavinter. Det kan väl vara den halvstora stogen full av gnagare och bäckar, angränsande till det lilla samhället med många potentiella nya hussar/mattar.

    Men egentligen argumenterar jag inte "för" att släppa ut i skog, det blev ett sidospår... Jag argumenterar "mot" avlivning utan vettigt skäl..

    Alla levande ting vill kämpa för sin överlevnad, åtminstone få chansen. Att bli sövd till döds utan vettigt skäl tycker jag är ett sådant fult övergrepp mot katten, mot naturen, mot allt. Sedan berättigar vi det med orelevanta argument som "den känner ingen smärta"

    Någon tidigare i tråden ansåg att vi har denna rätt eftersom katter räknas som ägodelar.
    Men nu bor vi i Sverige. Tror du en mindre skog är varmare och bättre än en stor skog. Du resonerar jättedumt..förlåt men tänket fungerar liksom inte.

    Det är  ALLTID bättre att att låta en katt (eller vilket djur som helst) somna in hos en veterinär än att släppa ut dem vind för våg.

    Jag har själv 4 katter och har haft både fler och färre i hela mitt liv så jag har bra koll. En katt som kissar inne och inte slutar med det oavsett vad man gör mår inte bra av någon anledning.
    Då är det bättre för katten att få somna in än att ha en ägare som skriker och blir irriterad på djuret för något den kanske inte kan rå för.

    Vår katt kissade inne under en lång period men till slut så slutade han med det. Vi vet inte varför. Troligen för att han inte tyckte om att dela kattlåda med de andra.

    Men hade han fortsatt så hade vi också tyvärr övervägt att låta honom somna in. Hur mycket vi än älskar honom. Mina kissar är mitt liv och jag älskar dem alla sjukt mycket men aldrig att jag hade släppt ut honom och hoppats att han skulle överleva istället... Fyyy för det.
  • Vanillaextract
    radwanska skrev 2014-11-10 17:27:14 följande:

    Avliva på ni bara, med lagen bakom er rygg, men försök inte rättfärdiga beteendet och tro att ni har moralisk rätt att göra så. Katter och andra djur må vara en ägodel juridiskt sett men det är bara på papper det är så. I naturens ögon kan man inte "äga" en katt och moraliskt sett tycker jag det är förkastligt och avskyvärt att avliva en katt bara för att den missköter sig (om jag får vara vitsig). Lider den av sjukdom eller ålderskrämpor är det en annan sak.

    Vill man inte längre ta hand om en katt av olika själ (självklart är det inte heller ett "livsåtagande" att ha katt i huset) och finns det verkligen ingen som vill ta över katten (katthem/kattälskare) så kan man köra till en skog och släppa ut katten där. Antingen lyckas katten anpassa sig, hitta nya ägare, eller så lyckas den inte, men då har naturen haft sin gång.

    Att avliva katten för att den inte är så mysig och rumsren som man kunnat önska är INTE att låta naturen ha sin gång. Fruktansvärt att höra några av er försöka berättiga ett sådant beteende.


    Att släppa ut tama/halvtama husdjur för att försöka överleva i det vilda är rent djurplågeri. För att inte tala om de enorma konsekvenserna när de tama djuren förökar sig. Du kan ju kolla i andra länder där man har som vana att överge sins djur i skogen efter man tröttnat på dom och se hur "bra" djuren mår där.

    Hur kan du tro att det alternativet är bättre än att djuret får stillsamt och smärtfritt somna in med sin matte/husse brevid sig?
  • Bellss

    Tråden handlar inte om avlivning vs släppa ut i skogen. Jag förstår hur radwanska tänker men skulle dock inte släppa ut min katt i skogen heller.

    Men ni som skriver att "till slut" eller "efter ett tag" skulle jag avliva den, hur lång tid handlar det om? För det spelar roll.

    Och som någon annan skrev, många kollar inte ens katten hos veterinär m.m utan åker direkt till avlivning. Min bekant t.ex hade sagt "idag har han kissat i sängen, katten kommer avlivas imon"

    Det är ju bara sjukt, det måste t.om ni hålla med om som är för avlivning?

  • manfrsthlm

    absolut inte sjukt....din vän gjorde det ända rättaGlad

  • IceJossan
    Cecese skrev 2014-10-27 21:56:39 följande:
    Jag har frågat runt men ingen vill ha vuxna katter, istället skaffar de kattungar. Mina katter är vanliga huskatter och det ligger tyvärr inte högt på folks lista :( Det finns tyvärr många annonser om vuxna katter och även kattungar som är kvar i evigheter, så det är svårt att hitta nya hem. Blocket hjälper inte för jag bor inte i Sverige.

    Jag låter självklart inte barnen bråka med katterna utan dom måste låta dom vara och det gör dom. Men barnen leker och busar som normala barn (alltså inte med katterna) och det räcker med minsta ljud från barnen så kommer dom inte in. Jag kan ju inte kräva att barnen ska sitta knäpptysta och helt stilla heller utan dom måste ju få leka (inte några extremt livliga lekar utan helt normala). 

    Äldsta katten har aldrig tyckt om barn men jag trodde att hon skulle vänja sig vid dom. 2 år senare har hon inte gjort det utan hon vill ha lugn och ro. Yngre katten tyckte om barnen till en början och det har gått bra tills för några månader sen. Barnen har varit borta mycket av olika skäl och nu när dom börjat vara hemma mera igen reagerar katterna på det genom att inte komma in när barnen är vakna. 

    Ibland funkar det bra. Om pojkarna ligger i sängarna och katterna kommit in så kan pojkarna komma upp och kela med katterna och då trivs katterna bra, då njuter dom riktigt. Om nån av barnen sover med mej så kommer katterna som vanligt och lägger sig i sängen. Men barnens vakna tid håller katterna sig undan. 

    Självklart skulle jag inte avliva barnen pga problem. Det är inte heller pga problem med katterna som jag funderar på avlivning utan för att jag tycker synd om dom som håller sig ute när det är kallt och vått. Jag har ju inte avlivat dom än och jag hoppas att jag ska slippa det. 
    Jag jobbar på katthem sen 8 år tillbaka och vi omplacerar ca 1 katt i veckan, de flesta är vuxna.

    Problemet verkar ligga i din inställning, ursäkta, så det är den du behöver fundera på innan du annonserar. Du har inställningen att "mina katter är vuxna så det är ingen idé", men det du behöver göra är att framhäva hur underbara de är i en barnfri familj och ösa på med allt det positiva med katterna, deras små mysiga eller roliga egenheter m.m.
    Jag har träffat folk som sagt "han hatar att bli buren" och fått hela katten att låta dålig, men om man istället säger nåt i stil med "Han vill stå på egna ben och är då kelig och trevlig" så låter det så mycket bättre.

    Dina katters ålder är inga som helst problem. Visst, många personer vill ha kattungar men det är inte dem du ska leta efter. Du ska få ut infon om dina katter så att de som vill ha två vuxna utekatter har chansen att hitta just dina. För det är ju fakta - kattungar är himla söta och roliga men fantastiskt jobbiga och det är långt ifrån alla som vill ha/orkar med kattunge- och ungkattstiden utan hellre vill ha mogna och mer "lagoma" katter. Jag har lång erfarenhet av det, det gäller bara att kämpa på och verkligen jobba på att ALLA ska veta att dina katter vill flytta till ett barnfritt hem.

    Annonsera på lappar, annonser och fråga vänner och bekanta om de kan fråga runt de DE känner - ge dem lappar att ge vidare. Och förnya annonserna när de hamnat för långt ner/bak. Annonsera igen när annonstiden gått ut. Ge ut fler lappar, sätt upp fler lappar. Kolla över texten - finns det nåt att förbättra? Göra tydligare? Är texten för lång, för kompakt, för rörig - är det därför inte folk nappat än? Sitter lapparna på fel ställen? Prova nytt och kämpa på!

    Rätt hem finns där, du måste bara göra allt du kan för att det hemmet ska få info om just dina katter.
  • Aikido
    Bellss skrev 2014-11-13 01:42:56 följande:
    Tråden handlar inte om avlivning vs släppa ut i skogen. Jag förstår hur radwanska tänker men skulle dock inte släppa ut min katt i skogen heller.

    Men ni som skriver att "till slut" eller "efter ett tag" skulle jag avliva den, hur lång tid handlar det om? För det spelar roll.

    Och som någon annan skrev, många kollar inte ens katten hos veterinär m.m utan åker direkt till avlivning. Min bekant t.ex hade sagt "idag har han kissat i sängen, katten kommer avlivas imon"

    Det är ju bara sjukt, det måste t.om ni hålla med om som är för avlivning?
    Nope. Har inga problem med att skjuta en katt som kissat på fel ställe. Eller för den delen som verkar vara sjuk, ha ont eller liknande. Jag åker inte till veterinär för en sjuk katts skull.

    Sjukt? Kanske det men jag tycker det är lika sjukt att till varje pris (nåja) hålla sjuka djur vid liv för att döva sitt eget samvete eller för sin egen skull men att hävda att man gör det för djurets skull.
  • IceJossan
    Aikido skrev 2014-11-14 10:39:09 följande:
    Nope. Har inga problem med att skjuta en katt som kissat på fel ställe. Eller för den delen som verkar vara sjuk, ha ont eller liknande. Jag åker inte till veterinär för en sjuk katts skull.

    Sjukt? Kanske det men jag tycker det är lika sjukt att till varje pris (nåja) hålla sjuka djur vid liv för att döva sitt eget samvete eller för sin egen skull men att hävda att man gör det för djurets skull.
    Fast om katten har en simpel ögoninflammation och bara behöver lite receptbelagd salva i ögat i några dagar, är det då bättre för katten att bli ihjälskjuten än att få den där salvan? Eller om katten fått en böld och behöver lite antibiotika i maten i en vecka, är det då bättre att skjuta ihjäl den ändå? Då är det INTE för kattens skull man skjuter den, utan ENBART för att slippa lägga pengar och krångel på den. DET är själviskt.
  • Cecese
    IceJossan skrev 2014-11-14 08:38:44 följande:
    Jag jobbar på katthem sen 8 år tillbaka och vi omplacerar ca 1 katt i veckan, de flesta är vuxna.

    Problemet verkar ligga i din inställning, ursäkta, så det är den du behöver fundera på innan du annonserar. Du har inställningen att "mina katter är vuxna så det är ingen idé", men det du behöver göra är att framhäva hur underbara de är i en barnfri familj och ösa på med allt det positiva med katterna, deras små mysiga eller roliga egenheter m.m.
    Jag har träffat folk som sagt "han hatar att bli buren" och fått hela katten att låta dålig, men om man istället säger nåt i stil med "Han vill stå på egna ben och är då kelig och trevlig" så låter det så mycket bättre.

    Dina katters ålder är inga som helst problem. Visst, många personer vill ha kattungar men det är inte dem du ska leta efter. Du ska få ut infon om dina katter så att de som vill ha två vuxna utekatter har chansen att hitta just dina. För det är ju fakta - kattungar är himla söta och roliga men fantastiskt jobbiga och det är långt ifrån alla som vill ha/orkar med kattunge- och ungkattstiden utan hellre vill ha mogna och mer "lagoma" katter. Jag har lång erfarenhet av det, det gäller bara att kämpa på och verkligen jobba på att ALLA ska veta att dina katter vill flytta till ett barnfritt hem.

    Annonsera på lappar, annonser och fråga vänner och bekanta om de kan fråga runt de DE känner - ge dem lappar att ge vidare. Och förnya annonserna när de hamnat för långt ner/bak. Annonsera igen när annonstiden gått ut. Ge ut fler lappar, sätt upp fler lappar. Kolla över texten - finns det nåt att förbättra? Göra tydligare? Är texten för lång, för kompakt, för rörig - är det därför inte folk nappat än? Sitter lapparna på fel ställen? Prova nytt och kämpa på!

    Rätt hem finns där, du måste bara göra allt du kan för att det hemmet ska få info om just dina katter.
    Men kan det inte ha att göra med var man bor också, om det är lätt eller svårt?
    Bor man på en större ort är det såklart lättare men inte när man bor på en liten ort som jag gör. Nästan halva befolkningen bor i stan och dit släpper jag inte katterna eftersom dom blir tokiga om dom inte får gå ut. Kvar finns det ca 17.000 personer (obs inte hushåll utan personer). Dvs det är inte lätt att omplacera katter här tyvärr. Om jag vill utöka möjligheterna måste jag söka mej utomlands... 
  • Bellss
    Aikido skrev 2014-11-14 10:39:09 följande:
    Nope. Har inga problem med att skjuta en katt som kissat på fel ställe. Eller för den delen som verkar vara sjuk, ha ont eller liknande. Jag åker inte till veterinär för en sjuk katts skull.

    Sjukt? Kanske det men jag tycker det är lika sjukt att till varje pris (nåja) hålla sjuka djur vid liv för att döva sitt eget samvete eller för sin egen skull men att hävda att man gör det för djurets skull.
    Att en katt kissar inne innebär inte att den är sjuk, jag har aldrig sagt nåt om att hålla sjuka katter vid liv för min egen skull.

    Det handlar om katter som kissar inne för att dom är missnöjda med något. Är katten sjuk tar man den självklart till veterinären och ger den ev. Vård/medicin, inte väntar flera månader och h o p p a s att den blir friskt.

    Seriöst, vet du ens vad du snackar om?
Svar på tråden Avliva friska katter.