• Anonym (Blä)

    Ser inte fram emot resan längre

    Jag & min sambo ska till London om en månad. Vi har längtat och pratat om resan i tre månader nu, men jag ser inte fram emot den längre. Allt handlar om ekonomin.

    Jag är student och får ut 9004 kronor i månaden från CSN. Min sambo arbetar heltid och får ut cirka 24000 efter skatt. Av mina 9004 går 6-7000 till räkningar, hyra, mat & andra artiklar man måste ha som kvinna. Alltså har jag kvar cirka 2000 till nöje. Nu förstår ni hur svårt det är för en student att spara ihop till en resa. Vi ska vara där i 5 dagar. Pga min ekonomi får jag låna 4000 av min sambo till resan så jag kan shoppa, äta ute och så.

    Men då ska jag sitta och betala av dem pengarna till han sen när vi kommer hem och inte ha något att leva för själv. Har inte haft pengar så jag kan gå ut och luncha med vänner, shoppa, köpa smink etc på flera månader och jag börjar tröttna nu. Nästan så att jag börjar bli girig och det HATAR jag.

    Hade jag varit min sambo och jag visste att min partner inte har god ekonomi så hade jag faktiskt bjudit min partner på diverse saker med nöje. Det hade nästan varit en självklarhet för mig. Vad tycker ni, är jag ego?

  • Svar på tråden Ser inte fram emot resan längre
  • dfuoih
    Anonym (trophy wife) skrev 2014-11-26 15:46:15 följande:
    Å andra sidan trodde jag ju då att makens inkomst skulle vara FAMILJENS inkomst. Men det visade sig att det inte blev på det sättet. 
    Men hur kan man inte diskutera igenom något sådant innan? Helt otroligt. Jag hade aldrig accepterat det utan åkt hem på direkten och sökt jobb själv.
  • nomadelle
    Monkii skrev 2014-11-27 09:31:51 följande:
    Det låter inte troligt att han äter för en tusenlapp och inte har några andra räkningar förutom hyra och mobil. Hur gör ni med tv, bredband, försäkringar, fackavgift t ex? Har ni bil? Sambon kanske åker till jobbet på något sätt. Har han csn som han betalar av?
    Nej, förmodligen har han mer utgifter än så. Det har dock ingen större betydelse i det här sammanhanget. Han har det fortfarande gott ställt men inte TS. Han är helt enkelt en snål jäkel!


  • dfuoih
    Anonym (Blä) skrev 2014-11-25 12:37:06 följande:

    Hade jag varit min sambo och jag visste att min partner inte har god ekonomi så hade jag faktiskt bjudit min partner på diverse saker med nöje. Det hade nästan varit en självklarhet för mig. Vad tycker ni, är jag ego?


    För mig skulle det beror på lite hur länge förhållandet varat. Har man varit ihop något år så är det självklart för mig att man delar på alla inkomsterna oavsett vem som tjänar mest eller minst. Vid kortare förhållanden så njae.
  • SnurriggirrunS

    Men TS klarar ju av sina "vardagliga" levnadskostnader via sitt CSN så man kan ju inte begära att sambon ska "stå för allt". Däremot är det ju mindre smart att boka en resa man inte har råd med och det borde TS sambo förstå också, vilket han inte verkar göra.

    En ytterligare faktor att ta hänsyn till borde vara att CSN inte betalar ut pengar i slutet på december (normalt sett) utan en mindre summa i början på januari, så har inte TS räknat på detta dessutom blir det verkligen svårt att överleva månaderna efter resan. Är det verkligen värt det?

  • Anonym (Olivia)

    Snål sambo du har, är det viktigt för honom att ni åker på den är resan ska han självklart bjuda dig. Han tjänar så pass bra att han har den möjligheten.

    Min man får ut 33 000:- efter skatt och han bjuder mig på allt som kostar lite extra, resor, restaurangbesök, bio m.m. Det gjorde han även innan vi var gifta och levde som sambos.

    Skulle inte vara ihop med en man som tänker som din.

  • Anonym (anon)

    Men detta kan väl inte ha kommit som en överraskning, ni har ju planerat resan tillsammans.


    Sen att man tycker att han kanske bör bjuda dig på maten och nöjen när ni är borta är ju en annan femma. Personligen så tycker ju jag absolut att man ska ha gemensam ekonomi i en familj. Det har vi och har haft sen innan vi gifte oss. Blir väldigt orättvist och ganska så ohållbart i längden om en person inte har något att röra sig med och den andra har betydligt mer, det kan orsaka problem...som TS nu stött på. 

  • Anonym (Studentliv är dyrt)

    Som student har man inte det fett och man får prioritera, precis som alla andra med lägre inkomst vad man väljer att lägga sina pengar på. Har ni skilda ekonomi så har ni och då kan du inte vänta dig att killen ska betala för dig. Att du inte varit hos frisören på fyra månader är inget egentligen, det finns de som inte har råd att gå till frisören öht. Likaså så är det du som väljer att köpa smink "och annat som en kvinna måste ha". Det enda som jag vet är ett måste är mensskydd... Vad det gäller maten så kan du komma ner i kostnad även där. Som sagt var, det gäller att prioritera. Men vill du inte resa, skippa resan och gå till frisören, köp smink och gå och fika med dina vänner.

    Och du, anser du att du inte har råd att ens gå till läkaren (som kostar ett par hundralappar) pga en resa, ja, då är det dags att fundera på sina prioriteringar. Vad missar du i London för dessa pengar om du väljer att prioritera läkarbesök?

  • Anonym (M)
    Anonym (Studentliv är dyrt) skrev 2014-11-27 13:18:31 följande:

    Som student har man inte det fett och man får prioritera, precis som alla andra med lägre inkomst vad man väljer att lägga sina pengar på. Har ni skilda ekonomi så har ni och då kan du inte vänta dig att killen ska betala för dig. Att du inte varit hos frisören på fyra månader är inget egentligen, det finns de som inte har råd att gå till frisören öht. Likaså så är det du som väljer att köpa smink "och annat som en kvinna måste ha". Det enda som jag vet är ett måste är mensskydd... Vad det gäller maten så kan du komma ner i kostnad även där. Som sagt var, det gäller att prioritera. Men vill du inte resa, skippa resan och gå till frisören, köp smink och gå och fika med dina vänner.

    Och du, anser du att du inte har råd att ens gå till läkaren (som kostar ett par hundralappar) pga en resa, ja, då är det dags att fundera på sina prioriteringar. Vad missar du i London för dessa pengar om du väljer att prioritera läkarbesök?


  • Anonym (Studentliv är dyrt)

    Sedan så måste jag fråga dig TS om hur dyr resan och boendet är om du inte har unnat dig något på flera månader och du då har kunnat spara 2-3000kr/mån och att du ändå måste låna 4000kr av honom för att kunna shoppa och äta i London? Visst, "det blev en flytt" mitt i allt, men jag förstår inte hur det helt oväntat "blir en flytt" och oavsett så behöver det inte kosta många kronor att flytta. Så jag ser det bara som problem med prioriteringen och långsiktig planering.

  • Anonym (Li)

    Alltså, att ha semester utomlands och att shoppa är ingen rättighet man har. Det gör man om man har råd till det.

  • Anonym (Li)
    Anonym (Y) skrev 2014-11-27 08:55:32 följande:
    Funderade också på vad det innefattade. Jag är kvinna och mån om mitt yttre, men köper inte smink mer än nån gång om året och använder inga dyra hårvårdsprodukter eftersom det finns billiga alternativ som funkar lika bra. Däremot kostar min frisör en hel del, är det inräknat där? Tamponger kostar kanske 30-60 SEK/månad.

    Finns det att dra ner på där?
    Per MÅNAD?! Hur länge har du varje tampong då?!
  • SnurriggirrunS
    Anonym (Li) skrev 2014-11-27 16:09:43 följande:
    Per MÅNAD?! Hur länge har du varje tampong då?!
    Ett paket på 32 st kostar typ 25 kr, 2 paket 64 st 50 spänn..behöver du fler än 64 tamponger under en månad?

    Det beror lite på vart man väljer att shoppa...som student eller låginkomsttagare kanske ÖB, rusta och liknande kan vara ett bra alternativ..
  • Lindsey Egot the only one

    Skulle aldrig leva ihop med någon om man inte har gemensam ekonomi.

  • Tacksamt
    SnurriggirrunS skrev 2014-11-27 16:35:05 följande:
    Ett paket på 32 st kostar typ 25 kr, 2 paket 64 st 50 spänn..behöver du fler än 64 tamponger under en månad?

    Det beror lite på vart man väljer att shoppa...som student eller låginkomsttagare kanske ÖB, rusta och liknande kan vara ett bra alternativ..
    Storpack! Coop har 80pack tamponger för typ 65kr! Köp!
    Nej man köper inte tamponger,deo varje månad,inte jag iallafall,är det extrapris på nåt köper man på sig för att ha hemma!
  • Anonym (Konstigt)

    Konstigt att du bokar en resa när du har så pass dålig ekonomi. Jag och sambon har numera gemensam ekonomi men på den tiden vi hade separat så kunde vi göra som ni; när jag precis hade pluggat klart så hade jag inte så mycket sparat. Vi ville ändå resa så en gång fick jag låna lite av honom för att på ett par månader betala tillbaka. En annan gång när vi reste så hade sambon sämre ekonomi. Då lånade jag ut delar och bjöd en del. Men viktigt när man lånar att man faktiskt har inkomst sen för att betala tillbaka.

    Jag tycker även det är konstigt att ni har separat ekonomi när han får in så pass mycket mer än dig.

  • Anonym (Lols)

    Det är ett sånt sjukt gnäll i den här tråden alltså. Jobba extra då om det inte går ihop för dig. Så jävla sjuk inställning alla i tråden har till pengar. 


    Lever man i en relation där man bestämt att det ska vara en 100% gemensam ekonomi (helt obegripligt beslut) så är det väl fair. Då finns det bara våra pengar och inte dina och mina. 


    Lever man INTE i en relation där man har en gemensam ekonomi (som exempelvis TS) så är det helt jävla sjukt att tro att den andra parten bara ska betala saker åt en för att man själv inte klarar av att planera sin privata ekonomi. 


    Det finns jävligt få arbeten i dagsläget där en hög lön inte också innebär privata uppoffringar till en mycket större grad. Det är så sjukt inskränkt att tro att det inte är mer påfrestande att konstant jobba med kniven mot strupen (vilket de flesta höga poster i företag har) varje dag kontra dagmamma/dagisfröken/frisör/butiksbiträde etc. 

  • Julia1245

    Jag kan bara utgå från mig själv. Jag får ut ca 25000, min sambo är student. För min del är det självklart att betala det mesta, för vad det än må vara.

  • gbgumman
    Tacksamt skrev 2014-11-28 10:48:27 följande:
    Storpack! Coop har 80pack tamponger för typ 65kr! Köp!
    Nej man köper inte tamponger,deo varje månad,inte jag iallafall,är det extrapris på nåt köper man på sig för att ha hemma!
    Köp en menskopp så behöver inte köpa ny förrän om flera år.
  • Anonym (M)
    Anonym (Lols) skrev 2014-12-14 21:51:17 följande:

    Det är ett sånt sjukt gnäll i den här tråden alltså. Jobba extra då om det inte går ihop för dig. Så jävla sjuk inställning alla i tråden har till pengar. 

    Lever man i en relation där man bestämt att det ska vara en 100% gemensam ekonomi (helt obegripligt beslut) så är det väl fair. Då finns det bara våra pengar och inte dina och mina. 

    Lever man INTE i en relation där man har en gemensam ekonomi (som exempelvis TS) så är det helt jävla sjukt att tro att den andra parten bara ska betala saker åt en för att man själv inte klarar av att planera sin privata ekonomi. 

    Det finns jävligt få arbeten i dagsläget där en hög lön inte också innebär privata uppoffringar till en mycket större grad. Det är så sjukt inskränkt att tro att det inte är mer påfrestande att konstant jobba med kniven mot strupen (vilket de flesta höga poster i företag har) varje dag kontra dagmamma/dagisfröken/frisör/butiksbiträde etc. 


    Exakt så.
Svar på tråden Ser inte fram emot resan längre