• Hallonpaj

    Nu ska vi börja försöka - första barnet

    Nu har min älskade make äntligen gett klartecken för att starta bebisverkstaden. Jag har längtat sååå länge och väntat på honom (för det mesta i det tysta) och nu äntligen ska vi börja försöka. Det är första barnet för vår del och jag är så lycklig och exalterad så jag spricker! Kommer på mig själv att gå och småle som ett fån och kan inte riktigt tänka på något annat.

    Det vore väldigt roligt om det är fler som vill följas åt i resan mot plusset. Vi tar för närvarande det hela med ro och kör bara på (utan att försöka pricka in äl osv). 


    Jag slutade med mina p-piller i december och hoppas såklart att det ska ta sig på första försöket. 

    Berätta gärna en rad om dig själv.
    Själv är jag en glad kreativ tjej på 25 år som gärna omringar mig med ljusa pasteller, gillar att laga mat och kopplar gärna av med en bra bok emellanåt. 


    Bebis 2015
  • Svar på tråden Nu ska vi börja försöka - första barnet
  • Zazou

    Då gick jag över 100-strecket då. Alltså över 100 dagar utan mens. Och nej inte gravid. Oregelbunden mens kallas det..... Blir så trött

  • CarroK
    Zazou skrev 2015-04-24 19:54:04 följande:

    Då gick jag över 100-strecket då. Alltså över 100 dagar utan mens. Och nej inte gravid. Oregelbunden mens kallas det..... Blir så trött


    Usch vad jobbigt! Hur länge har ni försökt? Vet du nått om anledningen till så oregelbunden mens?
  • Zazou
    CarroK skrev 2015-04-24 20:00:46 följande:
    Usch vad jobbigt! Hur länge har ni försökt? Vet du nått om anledningen till så oregelbunden mens?
    Slutade med p-piller i oktober men har kört helt oskyddat sedan mitten/slutet av mars.

    Har alltid varit oregelbunden men aldrig gått längre än 90 dagar. 50-60 är ändå mitt normala. Ringde Gyn som sa att de vanligtvis inte erbjuder hjälp förän efter ett år av försök men pga att Jag är oregelbunden skulle jag höra av mig om 6 mån.
  • CarroK
    Zazou skrev 2015-04-24 20:12:39 följande:
    Slutade med p-piller i oktober men har kört helt oskyddat sedan mitten/slutet av mars.

    Har alltid varit oregelbunden men aldrig gått längre än 90 dagar. 50-60 är ändå mitt normala. Ringde Gyn som sa att de vanligtvis inte erbjuder hjälp förän efter ett år av försök men pga att Jag är oregelbunden skulle jag höra av mig om 6 mån.
    Men va konstigt att du måste vänta så länge! Om du inte får nån mens så har du ju inte ägglossning och då tänker jag att de borde ta itu med det direkt. Speciellt som du slutat med piller långt innan.
  • Zazou

    Ja det kan man tycka! Jag tänkte att jag väntar till 120 dagar så ringer jag igen om det inte hänt något innan dess.

  • Caisas

    Jag har plussat! ÄL+10, BIM-2 (utgår från kort cykel förra veckan)! Testat positivt på 2 st från Testlagret, däremot negativt på digitalt test, men det är nog på riktigt.

  • Caisas
    Caisas skrev 2015-04-25 14:21:50 följande:

    Jag har plussat! ÄL+10, BIM-2 (utgår från kort cykel förra veckan)! Testat positivt på 2 st från Testlagret, däremot negativt på digitalt test, men det är nog på riktigt.


    Förra månaden* ska det såklart stå
  • Caisas
    Caisas skrev 2015-04-25 14:21:50 följande:

    Jag har plussat! ÄL+10, BIM-2 (utgår från kort cykel förra veckan)! Testat positivt på 2 st från Testlagret, däremot negativt på digitalt test, men det är nog på riktigt.


    Förra månaden* ska det såklart stå
  • Skyler
    Caisas skrev 2015-04-25 14:21:50 följande:

    Jag har plussat! ÄL+10, BIM-2 (utgår från kort cykel förra veckan)! Testat positivt på 2 st från Testlagret, däremot negativt på digitalt test, men det är nog på riktigt.


    Grattis! :D Har du fått starkare plus nu?
  • Caisas
    Skyler skrev 2015-05-06 10:00:18 följande:
    Grattis! :D Har du fått starkare plus nu?
    Tack! Ja, såhär ser det ut! Första testet är 25/4, andra 27/4, tredje 29/4 och fjärde idag! Går in i vecka 6 imorgon! Solig
  • Zazou

    Wow! Skrev tidigare att om jag gick över cd120-strecket skulle jag söka hjälp. Jag ringde i fredags (fick ingen mer hjälp än rådet att skicka in en egen vårdbegäran) och idag kom mensen som ett brev på posten. På cd 120! Det ska bli spännande att se hur lång nästa cykel blir.

  • Norrlandstjejen

    Jag vill gärna hoppa in i tråden :).
    Jag är 29 år och jag och min sambo bestämde oss i december för att nu var det dags att börja försöka. Jag har hela tiden vetat att det kan bli lite svårt för mig pga PCO och oregelbunden mens. Sedan vi bestämde oss har jag haft relativt regelbunden mens vilket jag är jätteglad över. Tänker mycket på sömn, att jag äter ordentligt och relativt bra samt att jag inte stressar så mkt (vilket är ganska så svårt tyvärr). Vi har försökt nu 4 ggr med negativt resultat.


    Den här månaden vet jag tyvärr inte om jag fått ägglossning så troligen inget positivt den här månaden heller men som jag längtar...jag längtar så otroligt mycket. 

    Tycker det är så spännande att följa andras resa :)

  • Hallonpaj

    Har inte varit inne på familjeliv på ett bra tag nu sen jag åkte på semester. Så var tvungen att kika in här och se hur det gått/går för alla Glad Stort Grattis till er som plussat, guh så underbart!!


    Jag är i v11 nu och väntar med spänning på första inskrivningssamtalet nästa torsdag. Hoppas ju att allt är bra med liten därinne.

    Lycka till, hoppas det dyker upp fler plus här snart Solig

  • Norrlandstjejen
    kastrullen skrev 2015-05-17 11:59:27 följande:

    Nu börjar vi på försök nummer 6! ÄL är beröknad 25/5 och BIM 8/6 :)


    Lycka till Kastrullen!  Jag taggar för ägglossning den den 30/5!


    Säg mig hur är er strategi! Ha sex hur mycket som helst eller sitter du med äl-test m.m.? 
    Jag brukar köra med äl-test och temperaturmätning för att veta hur det står till med ägglossningen...men det har inte fungerat hittills. 

  • kastrullen
    Norrlandstjejen skrev 2015-05-20 13:23:06 följande:

    Lycka till Kastrullen!  Jag taggar för ägglossning den den 30/5!

    Säg mig hur är er strategi! Ha sex hur mycket som helst eller sitter du med äl-test m.m.? 

    Jag brukar köra med äl-test och temperaturmätning för att veta hur det står till med ägglossningen...men det har inte fungerat hittills. 


    Jag körde med äl-test ett par månader men det funkade inte så jag har denna månad släppt det och så ligger vi när vi känner för det. Visst har jag lite koll och ser till att det blir runt beräknad äl, men har inte riktigt ork att testa mig och tempa. Håller tummarna för att vi får till det snart! :)
  • Norrlandstjejen
    kastrullen skrev 2015-05-26 16:14:05 följande:
    Jag körde med äl-test ett par månader men det funkade inte så jag har denna månad släppt det och så ligger vi när vi känner för det. Visst har jag lite koll och ser till att det blir runt beräknad äl, men har inte riktigt ork att testa mig och tempa. Håller tummarna för att vi får till det snart! :)
    Jag kanske borde göra likt... Man blir tokig på de här äl-testerna!
  • My102

    Jag är snart 28, sambo och har varit tillsammans 5 år i år. Har längtat efter barn länge och tog snacket igår och fick också klartecken! Dock med lite panik artade ögon.. Är fler än jag som har sambo (han är 31) som kanske inte riktigt är där du är i barnaskapandet ännu men är ändå med på banan? Första gången för oss båda och jag har lite svårt HUR man kommer överens å är det ofta så att båda kanske inte är mentalt redo men ändå vill? Att man är osynk helt enkelt.

  • Caisas
    My102 skrev 2015-05-29 00:46:34 följande:

    Jag är snart 28, sambo och har varit tillsammans 5 år i år. Har längtat efter barn länge och tog snacket igår och fick också klartecken! Dock med lite panik artade ögon.. Är fler än jag som har sambo (han är 31) som kanske inte riktigt är där du är i barnaskapandet ännu men är ändå med på banan? Första gången för oss båda och jag har lite svårt HUR man kommer överens å är det ofta så att båda kanske inte är mentalt redo men ändå vill? Att man är osynk helt enkelt.


    Jag och min man är lite i osynk, han hade gärna väntat. Ändå fyller han 34 i år. Men jag hade redan velat i flera år och han hade fått sin tid på sig. Är nu i vecka 9! Glad
  • Norrlandstjejen
    My102 skrev 2015-05-29 00:46:34 följande:

    Jag är snart 28, sambo och har varit tillsammans 5 år i år. Har längtat efter barn länge och tog snacket igår och fick också klartecken! Dock med lite panik artade ögon.. Är fler än jag som har sambo (han är 31) som kanske inte riktigt är där du är i barnaskapandet ännu men är ändå med på banan? Första gången för oss båda och jag har lite svårt HUR man kommer överens å är det ofta så att båda kanske inte är mentalt redo men ändå vill? Att man är osynk helt enkelt.


    Min sambo och jag är också lite osynk :). Han säger att: blir det så blir det medan jag gärna haft barn igår. Vi har varit tillsammans i snart tio år och vi är över 30 båda två. Vi har försökt ett tag nu men det går inte så bra. Han vill ha sex när vi är sugna medan jag mer än gärna tajmar in och har sex flera gånger under ägglossningsperioden...hittills har han vunnit eftersom jag inte vill stressa honom... Men det är frustrerande dock är jag glad att han äntligen gått med på att försöka.
Svar på tråden Nu ska vi börja försöka - första barnet