• Anonym (Hur tänka.)

    Spara genom att ha hyresrätt. Lyckats spara en miljon kr.

    Snart har jag äntligen lyckats spara en miljon kr. Jag bor nu i en liten hyresrätt och funderade på att köpa en bostadsrätt. Men med lite tänkande så är väl bostadsrätt dåligt?

    Bostadsrätt:
    1. Man betalar för att hyra en lägenhet i en förening. Vilken stolle som helst kan sitta i den ekonomiska föreningen och göra så att föreningen går i konkurs, då kan ens lägenhet tas av banken.

    2. I min stad kostar det ungefär 1500kr mer att bo i en hyresrätt för mig. I en hyresrätt får man dessutom service om något går sönder och det gratis.

    3. Vilken glädje har man av pengar som är fast i en bostadsrätt? Har man tur går lägenheten upp i värde, har man otur går lägenheten ner i värde. Om jag i stället har en hyresrätt och sätter mina miljoner på högsparräntor kommer jag hela tiden få mer pengar och jag kommer dessutom kunna använda de när jag vill det.

    4. Vid en ekonomisk kris så riskerar man att tvinga sälja bostadsrätten för att få socialbidrag medan man inte riskerar samma sak i en hyresrätt.

    Hur tänker ni på saken, har jag rätt?

  • Svar på tråden Spara genom att ha hyresrätt. Lyckats spara en miljon kr.
  • Anonym (Pia)
    Anonym (keke) skrev 2015-04-18 22:28:49 följande:
    Vi tänkte satsa på att få in högre kontantinsats i huset istället (och få lägre lån och därmed lägre boendekostnad). Vi planerar att låta framtida skatteåterbäringar successivt betala av vinstskatten eller så betalar vi helt enkelt in bestämda belopp per år. Inte helt bestämt än, men vi tänkte inte bara låta det ligga.

    Det beror väl på hur länge du tänkt dras med uppskovet (och hur länge du räknar med det låga ränteläget)? I dagsläget blir kostnaden 0,5% på uppskovsbeloppet, på en miljon blir det ca 5000 kr per år (delat på två personer) och det tas upp först under 2016 års deklaration. Annars är det på en miljons vinst ca 220 000 kr som ska betalas i vinstskatt som det ser ut.

    Att ha hög belåningsgrad har dessutom andra nackdelar.

    Vid en bostadsförsäljning är det vanligt att ta uppskov på vinstbeskattningen.


    Tänk om – just nu är det billigare att betala av det – med ett bostadslån.


    – Du kan halvera räntan och spara tusenlappar, säger sparekonomen Claes Hemberg.


    Anledningen är faktiskt kort och gott att den senaste räntesänkningen gjort det mer fördelaktigt att betala av sitt uppskov.


    Just nu sitter runt 613 000 svenskar på uppskov av sin vinstbeskattning efter en bostadsförsäljning, enligt siffror i Svenska Dagbladet.


    Enligt Avanzas sparekonom Claes Hemberg bör de tänka om:


    – När räntan är så låg som den är i dagsläget är det billigare att låna på banken än av staten.


    ”Rätt dyr ränta”

    Uppskov av vinstbeskattningen är nämligen inte gratis. Genom att skjuta upp betalningen av vinstbeskattningen till Skatteverket kostar det 3,25 procent i ränta.


    – Det är en rätt dyr ränta visar det sig helt plötsligt. Går du in på en bank kan du komma ner till 1,6 procents ränta helt plötsligt. Det är exakt hälften av vad det här uppskovet kostar att betala av direkt. Så betala hellre in beloppet och låna sen av bolånebanken istället. Så får du ner räntan, säger Claes Hemberg.


    Hälften av alla som tagit uppskov har gjort det på mellan 100 000 och en halv miljon kronor. Resterande har från en halv till en hel miljon kronor i uppskov.


    Ett uppskov på en miljon kronor motsvarar en skatteskuld på 220 000 kronor, enligt SvD:s beräkningar.


    Det blir 2500 kronor årligen till Skatteverket.


    Hos banken blir det istället med 1,60 procents ränta 1650 kronor – 850 kronor mindre.


    ”Spara tusenlappar”

    På bostadslånen får du dessutom ränteavdrag – dock retroaktivt i samband med skatteåterbäringen.


    – Ett motsvarande bolån blir på 3,25 procent. Den är i praktiken 2,3 men den är inte avdragsgilld. Därför kan du räkna med motsvarande 3,25 procents ränta för uppskov, säger Hemberg.


    Enligt honom är det nästan omöjligt att göra bort sig.


    – Du sänker din utgift för det här uppskovet med hälften med bums om du går och flyttar nu. Sen kommer du antagligen tjäna på det här de närmaste fyra-fem åren. För så länge kommer det antagligen att ta innan vi har en rörlig ränta på 3,25 procent.


    Och han räds inte för några högre räntenivåer.


    – När den väl kommer upp i fyra procent kommer den inte att parkera sig där utan då är det bara toppen på en konjunktur. Det är bara korta tider som vi kan se en sådan dyr ränta.


    Hemberg rekommenderar dock låntagaren att stanna under 85 procents belåning. Över det kan ge betydligt dyrare lån.


    – Det kan bli tillräckligt dyrt för att göra det till en olönsam flytt.


    Och passa på att pruta ner din övriga bolåneränta – när du ändå håller på. Endast 25 procent av alla bolånetagare prutar nämligen ner sin boränta i dag.


    – Se det som en del av ditt bolån så att du går in och prutar inte bara de här pengarna utan också på ditt vanliga bolån. Du skulle spara tusenlappar.


  • Anonym (Bostadsrätt)
    Anonym (Hur tänka.) skrev 2015-04-07 08:21:27 följande:
    Det står ju att det har det. Har man socialbidrag längre än 4 månader så ska man sälja den eller om den är värd väldigt mycket och man kan snabbt få en billigare hyresrätt.
    Faktiskt även om man inte kan få hyresrätt, har själv råkat ut för det.
  • Anonym (Bostadsrätt)
    Anonym (Hur tänka.) skrev 2015-04-07 17:54:38 följande:
    Bara spekulationer, du sitter på pengar som KAN var värt så mycket, endast när du säljer kan vi veta. Om du säljer om 2 år kanske det är värt 50.000 kr..
    En lägenhet som varierar i pris så mycket kommer antagligen att stiga i goda tider, så varför sälja när den står så lågt?
  • Anonym (Bostadsrätt)
    Anonym (Hur tänka.) skrev 2015-04-08 08:54:57 följande:

    Många som är glada säger, min lägenhet har gått upp 700.000kr. Säljer man den inte så tjänar man ingenting. Säljer man den och t.ex köper ett hus så har även huset gått upp 700.000kr. Vinsten= 0 kr. 

    Visst, skulle man sälja, köpa sig en hyresrätt och sätta in pengarna på banken, då har man gått plus 700.000kr men vem gör så? Inte många.


    Fasta värden är också värden.
  • Anonym (jsksl)
    Anonym (Pia) skrev 2015-04-18 23:24:14 följande:

    Vid en bostadsförsäljning är det vanligt att ta uppskov på vinstbeskattningen.


    Tänk om ? just nu är det billigare att betala av det ? med ett bostadslån.


    ? Du kan halvera räntan och spara tusenlappar, säger sparekonomen Claes Hemberg.


    Anledningen är faktiskt kort och gott att den senaste räntesänkningen gjort det mer fördelaktigt att betala av sitt uppskov.


    Just nu sitter runt 613 000 svenskar på uppskov av sin vinstbeskattning efter en bostadsförsäljning, enligt siffror i Svenska Dagbladet.


    Enligt Avanzas sparekonom Claes Hemberg bör de tänka om:


    ? När räntan är så låg som den är i dagsläget är det billigare att låna på banken än av staten.


    ?Rätt dyr ränta?

    Uppskov av vinstbeskattningen är nämligen inte gratis. Genom att skjuta upp betalningen av vinstbeskattningen till Skatteverket kostar det 3,25 procent i ränta.


    ? Det är en rätt dyr ränta visar det sig helt plötsligt. Går du in på en bank kan du komma ner till 1,6 procents ränta helt plötsligt. Det är exakt hälften av vad det här uppskovet kostar att betala av direkt. Så betala hellre in beloppet och låna sen av bolånebanken istället. Så får du ner räntan, säger Claes Hemberg.


    Hälften av alla som tagit uppskov har gjort det på mellan 100 000 och en halv miljon kronor. Resterande har från en halv till en hel miljon kronor i uppskov.


    Ett uppskov på en miljon kronor motsvarar en skatteskuld på 220 000 kronor, enligt SvD:s beräkningar.


    Det blir 2500 kronor årligen till Skatteverket.


    Hos banken blir det istället med 1,60 procents ränta 1650 kronor ? 850 kronor mindre.


    ?Spara tusenlappar?

    På bostadslånen får du dessutom ränteavdrag ? dock retroaktivt i samband med skatteåterbäringen.


    ? Ett motsvarande bolån blir på 3,25 procent. Den är i praktiken 2,3 men den är inte avdragsgilld. Därför kan du räkna med motsvarande 3,25 procents ränta för uppskov, säger Hemberg.


    Enligt honom är det nästan omöjligt att göra bort sig.


    ? Du sänker din utgift för det här uppskovet med hälften med bums om du går och flyttar nu. Sen kommer du antagligen tjäna på det här de närmaste fyra-fem åren. För så länge kommer det antagligen att ta innan vi har en rörlig ränta på 3,25 procent.


    Och han räds inte för några högre räntenivåer.


    ? När den väl kommer upp i fyra procent kommer den inte att parkera sig där utan då är det bara toppen på en konjunktur. Det är bara korta tider som vi kan se en sådan dyr ränta.


    Hemberg rekommenderar dock låntagaren att stanna under 85 procents belåning. Över det kan ge betydligt dyrare lån.


    ? Det kan bli tillräckligt dyrt för att göra det till en olönsam flytt.


    Och passa på att pruta ner din övriga bolåneränta ? när du ändå håller på. Endast 25 procent av alla bolånetagare prutar nämligen ner sin boränta i dag.


    ? Se det som en del av ditt bolån så att du går in och prutar inte bara de här pengarna utan också på ditt vanliga bolån. Du skulle spara tusenlappar.


    Grejen är att vinstkatten ska in hur eller hur,har inget att göra med några räntesatser hit elle dit.
    Har man inte råd att betala in vinstskatten utan att lägga det i nya boendet,då ser jag ett problem.
    För livet händer!
    Den dagen vinstskatten ska in finns inte pengarna...
    Så varför inte betala in det direkt och slippa ett problem?


  • ardath bey

    Det är inte alls säkert att vinstskatten ska in. Säljer man nya boendet med förlust kan man kvitta motsvarande uppskovsvinst.
    Men visst kan man se det som en risk att ha uppskovet.

  • Anonym (keke)
    ardath bey skrev 2015-04-18 23:13:20 följande:

    Uppskovet kostar samma som ett banklån med 3,25% ränta.


    Hur är det beräknat? Har inte sett full (begriplig) förklaring av beräkningen.

    I räkneexemplet i SvD:s artikel (mobil.svd.se/naringsliv/sa-mycket-tjanar-du-pa-att-betala-ditt-uppskov_svd-4344261) så är besparingen 1000 kr per år för att betala ett uppskov på 800 000 kr jämför med att betala av vinstskatten på 176 000 genom ett bolån med 1,7%. Är det så mycket att hurra för?

    I vårt fall handlar det om att komma upp i 25% kontantinsats på huset (istället för att ligga över 75% belåning). Gör du det kan du få ännu lägre ränta på dina lån när du förhandlar med banken. I vårt fall innebär räntesänkningen 800 kr lägre boendekostnad per MÅNAD.

    Visst, de nya amorteringsreglerna kanske inte gäller förrän från 1 augusti (i vilken form de nu blir), men FI:s inställning till "äldre bolån" är att även dessa ska amorteras i högre utsträckning. Vi kan ju vänta oss hårdare tag framöver även vad gäller dessa lån. På sikt är det en dum idé att ha högre belångsgrad än vad du måste.
  • Anonym (PEZ)

    Du bor billigare i en bostadsrätt än hyresrätt och får i regel igen pengarna när du säljer, och byter boende gör man ett par ggr under sin livstid, man har då mer pengar till nästa kontantinsats samt även lite på kontot.

    Jag personligen valde att köpa en 3:a och ha en totaltkostnad på 8400kr istället för att hyra ne 2:a för samma pris.

  • Anonym (PEZ)
    Anonym (Hur tänka.) skrev 2015-04-08 13:30:36 följande:

    Men amortera, hur mycket amorterar ni?

    Säg att man har ett lån på 2 miljoner och amorterar hela 2000kr i månaden, 24000 per år!!  

    Det skulle ta 42 jävla år att betala av 50 procent!! Eller 83 år att betala av allt. Nästan försåtligt att de som bor i storstäder och har miljonlån skiter i att amortera några tusen kr då det inte påverkar något.


    Jag kommer göra tvärtom det kommer göra mer om jag amorterar så lite som möjligt lägger det jag tänkt amortera med i en fond och låter det växa och sedan amorterar av senare tex när ajg vill eller om räntan går upp 24k om året växer snabbare i en fond än lägenheten.
    och man slipper binda pengar.
  • ardath bey

    Jag tycker det var bra visat i SvD hur beräkningen gjordes. Efter avdrag blir skillnaden nästan 2000 per år.
    Men jag förespråkar inte denna lösning, utan ville bara nämna var gränsen går när bolånet kostar mindre i ränta än uppskovsräntan.

  • Swagger
    Anonym (PEZ) skrev 2015-04-20 18:13:37 följande:
    Du bor billigare i en bostadsrätt än hyresrätt och får i regel igen pengarna när du säljer, och byter boende gör man ett par ggr under sin livstid, man har då mer pengar till nästa kontantinsats samt även lite på kontot.

    Jag personligen valde att köpa en 3:a och ha en totaltkostnad på 8400kr istället för att hyra ne 2:a för samma pris.
    Flytta ett par gånger under sin livstid? Bara under min studieperiod flyttade jag fem gånger. Sedan har det blivit flytt till ny stad pga jobb och någon flytt i den nya staden. Jag beräknar att flytta igen inom fem år.
  • Anonym (PEZ)
    Swagger skrev 2015-04-21 07:08:27 följande:

    Flytta ett par gånger under sin livstid? Bara under min studieperiod flyttade jag fem gånger. Sedan har det blivit flytt till ny stad pga jobb och någon flytt i den nya staden. Jag beräknar att flytta igen inom fem år.


    Precis det blir ett antal ggr.
Svar på tråden Spara genom att ha hyresrätt. Lyckats spara en miljon kr.